Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Juhlissa joissa olen ollut on tarjolla ateria tai lisukkeita, joista saa tehtyä itselleni aterian tai pelkkä salaatti annoskin.
Ainoastaan tuon aina itse vegaanisen leivonnaisen.
Kerran kuitenkin häissä vein tapani mukaan sovitusti kakun pitopalvelun keittiöön josta käyn sen hakemassa erikseen (näin ei tule sekaannusta.) Aterian jälkeen menin hakemaan keittiöstä kakkuni, kunnes pitopalvelu ilmoitti, että kakku on viety pöydälle muiden joukossa. Siellä pöydällä vegaanisen lapun alla oli vain tyhjä kohta. Katsoin sivusilmällä vierailijoita ja huomasin, että siellähän se pienen kakkuni palat olikin lapsien lautasella. Join pelkkää kahvia.
Myönnän, että kyllä se minua harmitti, koska yleensä ostan aina sen kaupan kakun, mutta aika ajoin joskus tilaan kakun pitopalvelusta niillä suosikki täytteellä kuin mennä kaupan valikoiman mukaan. Jälkeenpäin hääpari nauroivat siitä, koska vanhemmat olivat kiittäneet heitä siitä hyvästä kakusta, jotka oli heidän lapsille tilattu vaikka olivat ihmetelleet miksi kakku oli vegaaninen. Pieni kakku= pienille lapsille. Tuon jälkeen juhlissa olen pitänyt laukussa välipalakeksin mukana varmuuden vuoksi jos nyt sama sekaannus sattuisi uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille.
Joku yksittäinen erikoisruokavalio nyt onkin vielä helppo huomioida, mutta sitten kun porukassa on yksi gluteeniton, yksi maidoton, yksi liivatteeton ja yksi kananmunaton niin mitään kaikille sopivaa leivonnaista ei saa enää millään tehtyä, ellei mauton jauhokasa kelpaa.
Ei kannata yrittää tehdä perinteistä kakkua, tee sen sijaan vaikka raakakakku tai vegaaninen pavlova. Ei aina tarvitse olla kermakakkua. Jos kyse rippijuhlista tms. tilaisuudesta missä mummot ja sedät mukana niin sitten ihan tavallinen täytekakku lisäksi.
Pavlova onkin just kiva munattomassa ruokavaliossa.<
Ehkä huomasit, että kirjoitin VEGAANINEN pavlova. Siinähän ei ole kananmunaa lainkaan vaan on käytetty sen sijaan aqua fabaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille.
Joku yksittäinen erikoisruokavalio nyt onkin vielä helppo huomioida, mutta sitten kun porukassa on yksi gluteeniton, yksi maidoton, yksi liivatteeton ja yksi kananmunaton niin mitään kaikille sopivaa leivonnaista ei saa enää millään tehtyä, ellei mauton jauhokasa kelpaa.
Ei kannata yrittää tehdä perinteistä kakkua, tee sen sijaan vaikka raakakakku tai vegaaninen pavlova. Ei aina tarvitse olla kermakakkua. Jos kyse rippijuhlista tms. tilaisuudesta missä mummot ja sedät mukana niin sitten ihan tavallinen täytekakku lisäksi.
Pavlova onkin just kiva munattomassa ruokavaliossa.<
Esim. yhteishyvän sivulla on hyvä vegaanisen pavlovan resepti. Sopii meille muna-allergisille.
Onneksi ei ole vegaaneja, keliaatikkoja, eikä ruoka-aineallergisia sukulaisissa, eikä ystäväpiirissä.
Joskus naureskelen mieheni sukulaisille, joista valehtelematta joka toisella on joku erityisruokavalio. Ei vehnää, ei paprikaa, ei maitoa, ei suklaata, ei tärkkelystä, ei selleriä, ei soijaa, ei tattaria, ei valkoista sokeria...
Missäköhän kaivoksella joku isoisoisä ollut töissä ja myrkyttänyt sukusolunsa, kun noin monta suolistovaivaista samassa porukassa.
Toissakesänä, ku äidin serkut oli mökillä kylässä, ruokapöydässä ulkona kysyttiin: "onhan se maidotonta? Onhan se laktoositonta?" Minä ihan äimän käkenä, että; "En halua loukata, mutta eikö tuollaiset asiat pitäisi sanoa aikaisemmin eikä, kun ruoka on pöydässä?" Paljastui, ettei kenelläkään ollut vakavia allergioita, mutta odottivat itsestäänselvyytenä, että ruoka ostetaan kaikkein kapeimman erityisruokavalion mukaan.
Me ostamme ruoan oletuksena yleistuotteista
Vierailija kirjoitti:
Toissakesänä, ku äidin serkut oli mökillä kylässä, ruokapöydässä ulkona kysyttiin: "onhan se maidotonta? Onhan se laktoositonta?" Minä ihan äimän käkenä, että; "En halua loukata, mutta eikö tuollaiset asiat pitäisi sanoa aikaisemmin eikä, kun ruoka on pöydässä?" Paljastui, ettei kenelläkään ollut vakavia allergioita, mutta odottivat itsestäänselvyytenä, että ruoka ostetaan kaikkein kapeimman erityisruokavalion mukaan.
Me ostamme ruoan oletuksena yleistuotteista
Samoin meillä. Kun itse olemme terveitä, niin on vaikea varautua erityisruokavalioihin, jollei niitä kerrota.
Mulla on miniä, jolla on ihan oikeasti keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Usein teen kääretortun peeunajauholla ja oikealla kaakaolla. Täytteeksi kerma-tuorejuusto-suklaa. Brunbergillä lukee ihan suklakääreessä, että laktoositon ja viljaton. Suolaiseksi teen sienipiirakkaa, valmis laktooaiton piirakkapohja, Koskenlaskija ruoka & dippi ja sienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäisi alkukesällä järjestää lapsen rippijuhlat ja aloin miettiä tarjoiluja jo nyt, kun on hieman haasteellinen vierasjoukko. Sisareni on ketoruokavaliolla ja hänen miehensä ei syö lihaa ja välttelee muutenkin eläinperäisiä ruokia, veljeni vaimo ei syö gluteenia ja on kasvissyöjä, toinen sisareni on muuten vaan nirso ja isäni ei halua syödä kasvisruokaa. Suurin osa muista vieraista on sekasyöjiä, mutta mukana on yksi keliaakikko ja yksi kala-allergikko. Tarvitsen excelin ja kolme jääkaappia. Pää hajoaa.
Sinä tarjoat mitä tarjoat ja nirsot vieraanne syövät mitä syövät.
Pitäis olla jotenkin ihan itsestään selvää. En tajua miten ihmiset kehtaa, ajattelematta yhtään miten paljon päänvaivaa (ja tietysti muutakin vaivaa kun kaikkea pitää erikseen valmistaa) tuottaa järjestäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykö tässä ylipainoisten valtakunnassa aina kokoontua syömään? Eikö kaikki voi syödä kotonansa? Kyllä sen parin tunnin vierailun matkoineen voi olla isyömättä pelkästään seurustellen.
Jotain pikkupurtavaa voi vähän varata.
Minä haluan itse päättää syömisistäni, korkeintaan vettä tai vichyä voin kylässä ottaa.
Onhan se näkökulma tämäkin. Pöytään kyltti "Pekka-setä ei saa sitten ottaa kermakakkua kun on läski".
Suomessa, yksinäisten ja epäsosiaalisten valtakunnassa, pitäis nimenomaan enemmän kokoontua ja viettää aikaa yhdessä, ja usein se aika luontevasti liittyy yhdessä syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Hedelmävalikoima leivontatuotteen lisäksi toimii useimmiten*
Toimii toimii, mutta on se nyt aika ankeaa mutustella banaania kun muilla on kakkua. Erityisesti lapsivieraille on tärkeää tarjota jotain sellaista etteivät he koe itseään ulkopuolisiksi. Sama juttu illallisvieraiden kanssa, kyllä mun mielestäni erityisrukavalioinenkin ansaitsee hyvää ruokaa eikä vain perunaa ja salaattia. Ja itselläni ei sitten ole mitään ruokarajoitteita (ennen kuin joku takertuu siihen), syön kaikkea nokkospestosta ostereihin.
Jos tulisi lapsivieras, jolle tarvitaan erityisherkkua, kaupasta löytyy esim. vegaaninen ja gluteeniton namupussi. Sellainen on makoisa ja turvallinen muillekin kuin lapsille.
Hedelmävalikoimassa voi olla vaikka mitä, varsinkin lapsia ajatellen. Banaanin ohella.
Kerran olin (vieraana) lastenjuhlassa, jossa gluteenittomat oli unohdettu. Tein sen ainokaisen
Ruokavammaiselle lapselle varmaan vanhemmat pakkaa turvalliset ruoat mukaan? Ihan oikeasti. Aika riskaabelia muuten.
Vierailija kirjoitti:
Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.
Pitäisi olla jo laitoskeittiö, ja aputyöntekijä, että saisi kaikki mahdolliset erilaiset ruuat tehdyksi valmiiksi samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mennyt sillä ajatuksella, että kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Jos on kasvissyöjiä, löytyy kasvisvaihtoehto, mutta kaikki ei ole lihatonta. Jos on keliaakikko tai glueeniyliherkkä, löytyy gluteeniton vaihtoehto, mutta kaikki ei ole gluteenitonta. Jos jollakulla ei maha kestä paprikaa, löytyy vaihtoehto ilman paprikaa, mutta jossain toisessa tarjottaavassa sitä saattaa olla. Laktoosittomana mä teen kaiken kyllä muutenkin, mutta jos joku on maidoton, niin tähänkin sitten järjestän vaihtoehdon.
Ja sitten merkinnät kuntoon (jos isommat juhlat) tai kerrotaan, mitä on missäkin.
Keliakian vaatima tarkkuus gluteenittomuudessa on sen verran suuri, etten edes uskalla syödä kuin tosi harvoissa paikoissa. Siksi itsekin olisin vain ilahtunyt nyyttäreistä, voisin viedä itse ruoat joita uskallan syödä.
Ja eri pöydille nuo tarjottavat muuten. Yksissä kekkereissä minulle oli varattu gluteeniton kääretorttu, joka näytti sitten muiden mielestä niin hyvältä, että ihan pikkupikku maistiaisia piti leikata samoilla välineillä, joilla leikattu normikakkua. Jolloin siitä tuli minulle syömäkelvotonta kontamination takia.
Onko pakko kutsua niitä sukulaisia juhliin? Juhlikaa vaaan perheenne kesken.
Vierailija kirjoitti:
Joskus naureskelen mieheni sukulaisille, joista valehtelematta joka toisella on joku erityisruokavalio. Ei vehnää, ei paprikaa, ei maitoa, ei suklaata, ei tärkkelystä, ei selleriä, ei soijaa, ei tattaria, ei valkoista sokeria...
Missäköhän kaivoksella joku isoisoisä ollut töissä ja myrkyttänyt sukusolunsa, kun noin monta suolistovaivaista samassa porukassa.
No onpas oikein hassunhauskaa, että oikein naureskelit ajatukselle toisten suolisto-ongelmista.
Aikuisuudessa on se hyvä puoli, että voi valita mitä syö ja jättää syömättä mitä ei halua. Voin vaikka juoda vettä.
Onneks ollaan vielä sitä sukupolvea ettei vielä oltu keksitty kaikkia näitä erityisruokavalioita. Mukavaa kun voi huoletta laittaa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin vieraille laitetaan pöytään vain yhtä tarjottavaa. Jos kolmesta tai neljästä vaihtoehdosta ei löydy sopivaa, niin sitten vain katselee, kun muut syö.
Tulee vaan mieleen se täällä jo pitkään jatkunut viestiketju otsikolla "Nyt avautuu mummo.". Vai oliko se anoppi, en jaksa tarkastaa.
Siinähän tämä mummo oli tehnyt kaikkensa, että kaikille oli sopivaa ruokaa, mutta silti vegaani miniä oli aloittanut valituksensa.
Ja ketä täällä haukuttiinkaan? No sitä mummoa tietenkin. Sehän sai täällä melkein kaikkien vihat päälleen.
Ja nyt tässä ketjussa neuvotaan tekemään juuri niin, niin kuin se mummo oli tehnyt. Ja vielä ollaan sitä mieltä, että olkoon syömättä jos ei kelpaa.
Olisiko sitten ollutkin kyse siitä, että kirjoittaja oli anoppi ja kohteena miniä. Silloinhan ollaan aina miniän puolella ja anoppi on paskiainen, teki miten tahansa.
Huvittaa vaan kovasti.
Meillä ollaan vähän "tylyjä" näille ruokavalioille. Keliakian tietysti huomioin ostamalla kaupasta valmiina mutta muuten en. Teen kyllä kasvispiirakan, vegaanista en edes tarjoa. Laktoositon on helppo. Raakaa paprikaa en syö itse mutta kypsennettynä tykkään joten sitä on jossain muodossa. Sinihomejuustoa ei tarjoa koska monet ei tykkää,en minäkään . Eli tarkoitan sanoa ,tarjoan enimmäkseen mistä itse tykätään kun ei olla ravintola.