Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
221/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joillakin on aikaa nähdä näin paljon vaivaa kahvivieraita varten?

Meillä se on 30 min varattu kahvipöydän kattamiseen. Töistä kotiin, muut puuhat ja kohta jo vieraat tulee.

Yleensä isketään jotain helppoa uuniin (karjalanpiirakat tai valmispullat pakkasesta) ja siihen kylkeen jotain muuta jos sattuu kotoa löytymään (suklaata, keksejä, viinirypäleitä). Jos on kovin erikoinen ruokavalio niin sitten vierailu sovittava huomattavasti aiemmin, että sattuu kauppareissu väliin

Osa täällä on varmaan eläkeläisiä. Tai ei ole pieniä lapsia ainakaan.

Meillä ei kutsuta vieraita siten, että tullaan juuri töistä ja syödään jotain valmispullaa. Kutsutaan vieraita vaan silloin, kun on aikaa leipoa tai laittaa ruokaa ihan rauhassa ennen vier

Minä kirjoitin noin ja minulla on viisi lasta.

Vierailija
222/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on 30 min varattu kahvipöydän kattamiseen. Töistä kotiin, muut puuhat ja kohta jo vieraat tulee.

Yleensä isketään jotain helppoa uuniin (karjalanpiirakat tai valmispullat pakkasesta) ja siihen kylkeen jotain muuta jos sattuu kotoa löytymään (suklaata, keksejä, viinirypäleitä). Jos on kovin erikoinen ruokavalio niin sitten vierailu sovittava huomattavasti aiemmin, että sattuu kauppareissu väliin

Kukin tavallaan. Aloituksessa puhuttiin juhlista. Meillä ei järjestetä juhlia siten, että tultaisiin itsekin niihin suoraan kaupan keksipaketin kanssa töistä.

Kas, meninkin aloituksesta ohi tieto että kyseessä juhlat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus naureskelen mieheni sukulaisille, joista valehtelematta joka toisella on joku erityisruokavalio. Ei vehnää, ei paprikaa, ei maitoa, ei suklaata, ei tärkkelystä, ei selleriä, ei soijaa, ei tattaria, ei valkoista sokeria... 

Missäköhän kaivoksella joku isoisoisä ollut töissä ja myrkyttänyt sukusolunsa, kun noin monta suolistovaivaista samassa porukassa. 

Useimmiten näitä ruokarajoitteita on nuorehkoilla naisilla.

Ja sitten teini-ikäisillä tytöillä, jotka nyrpistelee neniään kaikelle ja keksii viikoittain uusia erilaisia inhokkeja, jota he ei vaan voi syödä, yök yök yök!

Nuorehkot naiset ovat juurikin se ikäluokka, joka hehkuttaa vegaani-ruokavaliota ja myös syövät sen mukaan.

Eikä kellot soita kun suolisto kärsii.

Toinen asia, minkä tahdon ottaa esiin on tuo gluteenittomuus.  Myös muut kuin keliakiaa sairastavat voivat kärsiä gluteenin aiheuttamista vaivoista. Toki keliakiaa sairastavalla ehdottomuus ja tarkkuus on tärkeämpää kuin muilla gluteenia välttävillä.

Vierailija
224/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kutsuta vieraita siten, että tullaan juuri töistä ja syödään jotain valmispullaa. Kutsutaan vieraita vaan silloin, kun on aika

Minä kirjoitin noin ja minulla on viisi lasta.

Ehditkö itse harrastaa tai tehdä omia juttuja? Viiden lapsen kanssa ei kyllä kukaan odota että alkaisit leipomaan

Vierailija
225/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonenkin on nähty takavuosina, ett vegaanista ruokavaliota noudattava söi kaikkia salaatteja, ym omasta mielestään sopivaa. Alkoholi kelpasi kaikissa muodoissaan tietty. Juhlan jälkeen piti mennä nakkispudarille hakee makkaraperuna-annos kun juhlista jäi niin mahdottoman kova nälkä. Jano oli toki sammutettu. Eihän se kerta, pari kuukaudessa mitään haittaa. 

Vierailija
226/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisissa keskusteluissa mua alkaa ottaa päähän nää "tee tämmöistä, leivo tämmöistä, gluteenitonta saa helposti hernejauhosta ja sahanpurusta, minä teen luomuhedelmiä ja raakakakun!". No kivat sulle, teepä, minä en h*tto soikoon näissä ruuhkavuosissa jaksa kuluttaa kahta päivää leipomiseen (suunnittelu, kaupassa käynti, leipominen vie aikaa jota ei lapsiperheessä ole liikaa). 

Haluaisin vain kiskaista nopeasti ne tarjottavat. Pitopalvelua en ala ottamaan joka juhlaan, isompiin vain (tyyliin häät, rippijuhlat...). Mua stressaa jo viikkoja etukäteen lasten synttärit, kun tiedän että sinne tulee taas Anneli, Sirpa, Kaarina ja Irmeli kertomaan vatsavaivoistaan.

Jännästi muuten nämä vaivaiset eivät ole ikinä miehiä! Aina on Irmelillä vatta kuralla vehnästä tai Sirpalla migreeni suklaasta. Miehet eivät näistä mainosta, jättävät vain syömättä. 

Aloittaja

Vierailija
227/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit on kaikkein oudoin ryhmä. Mitähän heille tapahtuu jos pistävät joskus kylässä suuhunsa leivonnaisen jossa onkin vähän maitoa tai munaa. Vegaani ei ole allergikko yleensä vaan valinnut tyyliin koska minä haluan. 

Vierailija
228/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisissa keskusteluissa mua alkaa ottaa päähän nää "tee tämmöistä, leivo tämmöistä, gluteenitonta saa helposti hernejauhosta ja sahanpurusta, minä teen luomuhedelmiä ja raakakakun!". No kivat sulle, teepä, minä en h*tto soikoon näissä ruuhkavuosissa jaksa kuluttaa kahta päivää leipomiseen (suunnittelu, kaupassa käynti, leipominen vie aikaa jota ei lapsiperheessä ole liikaa). 

Haluaisin vain kiskaista nopeasti ne tarjottavat. Pitopalvelua en ala ottamaan joka juhlaan, isompiin vain (tyyliin häät, rippijuhlat...). Mua stressaa jo viikkoja etukäteen lasten synttärit, kun tiedän että sinne tulee taas Anneli, Sirpa, Kaarina ja Irmeli kertomaan vatsavaivoistaan.

Jännästi muuten nämä vaivaiset eivät ole ikinä miehiä! Aina on Irmelillä vatta kuralla vehnästä tai Sirpalla migreeni suklaasta. Miehet eivät näistä mainosta, jättävät vain syömättä. 

Aloittaja

Meillä huomioidaan vain allergiat. Ja keliakia tietysti. Epäkohteliasta puhua vatsan toiminnasta.

Vierailija
229/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit on kaikkein oudoin ryhmä. Mitähän heille tapahtuu jos pistävät joskus kylässä suuhunsa leivonnaisen jossa onkin vähän maitoa tai munaa. Vegaani ei ole allergikko yleensä vaan valinnut tyyliin koska minä haluan. 

Minä tarjoan vegaanille ihan sujuvasti leivonnaista joka tehty voihin ja kermaan. jos vegaani ei syö, niin juokoot mustaa kahvia.  Kerran eräs vinkumiina vegaani kysyi onko varmasti vegaania, "juu, toki, ihan sua varten tehtyä"  toki siinä oli voita ja porsaan luista keitettyä liivatetta marjojen päällä. Ei kuollu. hymyilin vaan pöydän päässä kun vegaani veteli toista palaa kakkua hyvällä omallatunnolla. 

Vierailija
230/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kutsuta vieraita siten, että tullaan juuri töistä ja syödään jotain valmis

Minun lapseni ovat jo isompia. Mutta silloin kun olivat pieniä, ehdin kyllä harrastamaan omia juttuja. Ja sen lisäksi kävin töissä, ehdin olla lasteni kanssa ja leipoa useamman kerran viikossa. Pidän noita asioita ihan normaalina arkena.

Vierailija
231/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten käytännössä aikataulutetaan elämä jossa käydään töissä, huolehditaan viisi lasta niin että jokainen saa tarpeeksi huomiota, huolehditaan koti, harrastetaan omia juttuja ja leivotaan monta kertaa viikossa? Saisinko aikataulun?

Vierailija
232/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmasti yksilöllistä. Olen itse kasvissyöjä, en vegaani, ja tiedän useamman kasvissyöjän, jotka ovat vahingossa syöneet lihaa, eikä se ole tuonut mitään oireita. Itselle käy ihan pienestäkin palasta lihaa jo niin, että ainakin seuraava viikko on vatsavaivaa. Hirveitä vatsakramppeja, vaihtelevaa ummetusta ja ripulia, ilmavaivoja, vatsan kouristuksia, vilunväristyksiä jne.

Vierailija
233/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on varmasti yksilöllistä. Olen itse kasvissyöjä, en vegaani, ja tiedän useamman kasvissyöjän, jotka ovat vahingossa syöneet lihaa, eikä se ole tuonut mitään oireita. Itselle käy ihan pienestäkin palasta lihaa jo niin, että ainakin seuraava viikko on vatsavaivaa. Hirveitä vatsakramppeja, vaihtelevaa ummetusta ja ripulia, ilmavaivoja, vatsan kouristuksia, vilunväristyksiä jne.

Kannattaisiko silloin tällöin syödä hitunen lihaa niin ei joudu ongelmiin? Ei kannata totuttaa itseään tuollaiseen jos on noin herkkä 

Vierailija
234/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".

Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.

Tuollaiset ei vaiskaan tyypit ovat vaarallisia luodessaan kuvan siitä että oikeasti maidoton voisi maitotuotteita käyttää. Oikeasti maidoton kuolee siihen maitoon saadessaan anagylaktisen shokin.

Vierailija
235/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten käytännössä aikataulutetaan elämä jossa käydään töissä, huolehditaan viisi lasta niin että jokainen saa tarpeeksi huomiota, huolehditaan koti, harrastetaan omia juttuja ja leivotaan monta kertaa viikossa? Saisinko aikataulun?

Sellaisella ajankäytöllä, että ei lorvita puhelimella tai someteta päivät pitkät, eikä tuijoteta telkkaria tai käytetä aikaa muihin turhuuksiin. Ja jos perheessä on kaksi aikuista, jotka noudattavat ihan perinteistä kahdeksan tunnin työaikaa, niin laskennallisesti on melkoinen määrä tunteja viikossa, minkä voi käyttää kaikkeen tuohon mainitsemaani. Joku kakun tai piirakan leipominen vie alle kymmen minuttia, loppuaika uunissa menee itsestään. 

Vierailija
236/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko silloin tällöin syödä hitunen lihaa niin ei joudu ongelmiin? Ei kannata totuttaa itseään tuollaiseen jos on noin herkkä 

No itse en halua, enkä koe sitä tarpeelliseksi. Luovuin aikoinaan lihasyönnistä, koska olin jatkuvasti juuri tuolla tavalla sairas. Lopettamisen jälkeen vatsani on ollut kunnossa.

Vierailija
237/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisella ajankäytöllä, että ei lorvita puhelimella tai someteta päivät pitkät, eikä tuijoteta telkkaria tai käytetä aikaa muihin turhuuksiin. Ja jos perheessä on kaksi aikuista, jotka noudattavat ihan perinteistä kahdeksan tunnin työaikaa, niin laskennallisesti on melkoinen määrä tunteja viikossa, minkä voi käyttää kaikkeen tuohon mainitsemaani. Joku kakun tai piirakan leipominen vie alle kymmen minuttia, loppuaika uunissa menee itsestään. 

Saanko ihan aikataulun kiitos

Vierailija
238/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei yhtään rentoa lepohetkeä vaikka kirjaa lukien,  pelkkää suorittamista. :D vaan onpahan aina piirakka lämpöisenä uunissa hehee. Omana aikana jumppa kerran viikossa.

Aika moni haluaa elää niin että elämästä ehtii nauttimaan ja lasten kanssa keskittymään ajan kanssa yhteiseen aikaan.

Vierailija
239/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokoot ne nillittäjät omat eväät tai paastotkoot.

Vierailija
240/611 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".

Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.

Tämä!!! Mentiin naimisiin ja teetettiin upea kakku. Gluteenittomalle kaveripariskunnalle tilattiin gluteenittomat leivokset lautasille kakun viereen. Ja vttu illan päätteeksi ne vtun gluteenittomat kakunpalat oli siinä koskemattomina lautasillaan. "No kun se kakku oli niin upea ja kaikki kehuivat makua niin pitihän sitä maistaa". Ja nää kaks on siis elämäntapakeliaakikkoja jotka vaan tykkää kyykyttää läheisiään näköjään. Allergiaa ei ole - joskus nipistellyt vatsaa ruisleivän syönnin jälkeen :/ Olin aivan vtun raivona tästä.

Tyttären häissä oli hääkakku Kakkumuijalta.  Ne ovat gluteenittomia, upeita ja aivan ihanan makuisia, suosittelen lämpimästi jos asuu toimitusetäisyydellä. Ei tarvitse tilailla sitten mitään erikseen keliaakikoille.