Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
161/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.

No eihän se ole sinun murheesi, jos jonkun päätös omista syömisistä ei pidä. Itse laitan sellaisia tarjottavia, jotka ovat laktoosittomia, ja keliakian takia gluteenittomia ruokia. Jos jollakulla on muita rajoitteita, he huolehtivat siitä itse, mitä ottavat.

Sama täällä, lisäksi huomioin kyllä kasvissyöjät myös. Kaikki on pähkinätöntä, koska itsellä se allergia.

Vierailija
162/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut yksinkertaisena ratkaisuna olla kutsumatta montaa ongelmaista yhtä aikaa. Kutsun allergisista sen, joka on mukavin ja läheisin. Tylyä, tiedän, mutta muuten en vaan jaksa järjestää juhlia.

Eräskin antoi aiemmin minulle illanistujaisiin pitkän listan kieltoja, tuli tyhjin käsin paikalle ja paasasi illan ajan omasta vegaaniudestaan sädekehäänsä kiillotellen. Vienosti hymyillen ajattelin että nämä olivat hänen viimeiset illanistujaisensa meillä.

On teillä ollut sitten erikoiset tarjottavat. Yleensä vegaani löytää kyllä syötävää ihan perinteisistä perunoista, riisistä, pastasta, leivästä, salaateista, marjoista, hedelmistä jne. vaikka nyt ei ihan muiden ruokailijoiden tasolle pääsisikään tuollaisella annoksella. Jotain kuitenkin aina löytyy, vaikka ei olisi huomioitu mitenkään. 

&nbsp

Mun mielestä on tosi huonotapaista antaa jotain kieltolistoja, kun on menossa vieraaksi, ellei ole todellinen terveydellinen syy. 

Itse olen aina löytänyt vegaanista syötävää, vaikka minua ei ole erikseen huomioitu. 

Tällä hetkellä olen vain ,"lihaton", niin se on vieläkin helpompaa. Ei tulisi mieleenkään odottaa, että joku minulle erikseen tekisi omat sapuskat. Se tuntuisi jopa nololta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut yksinkertaisena ratkaisuna olla kutsumatta montaa ongelmaista yhtä aikaa. Kutsun allergisista sen, joka on mukavin ja läheisin. Tylyä, tiedän, mutta muuten en vaan jaksa järjestää juhlia.

Eräskin antoi aiemmin minulle illanistujaisiin pitkän listan kieltoja, tuli tyhjin käsin paikalle ja paasasi illan ajan omasta vegaaniudestaan sädekehäänsä kiillotellen. Vienosti hymyillen ajattelin että nämä olivat hänen viimeiset illanistujaisensa meillä.

On teillä ollut sitten erikoiset tarjottavat. Yleensä vegaani löytää kyllä syötävää ihan perinteisistä perunoista, riisistä, pastasta, leivästä, salaateista, marjoista, hedelmistä jne. vaikka nyt ei ihan muiden ruokailijoiden tasolle pääsisikään tuollaisella annoksella. Jotain kuitenkin aina löytyy, vaikka ei olisi huomioitu mitenkään. 

"Syökää muut nälkäänne karjalanpiirakkaa munavoilla ja Sepolle pikkunälkään omenakori, ole hyvä". 

Vierailija
164/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin vieraille laitetaan pöytään vain yhtä tarjottavaa. Jos kolmesta tai neljästä vaihtoehdosta ei löydy sopivaa, niin sitten vain katselee, kun muut syö.

Vierailija
165/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin vieraille laitetaan pöytään vain yhtä tarjottavaa. Jos kolmesta tai neljästä vaihtoehdosta ei löydy sopivaa, niin sitten vain katselee, kun muut syö.

Meillä kyllä usein on korkeintaan yksi suolainen ja yksi makea, molemmat mahdollisimman helppoja. Jos arkisia kahvitteluvieraita. En muista milloin olisi pyydetty illalliselle meille, lämpimät ruoat nautimme ravintolassa.

Sama käytäntö muillakin.

Vierailija
166/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".

Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.

Tämä!!! Mentiin naimisiin ja teetettiin upea kakku. Gluteenittomalle kaveripariskunnalle tilattiin gluteenittomat leivokset lautasille kakun viereen. Ja vttu illan päätteeksi ne vtun gluteenittomat kakunpalat oli siinä koskemattomina lautasillaan. "No kun se kakku oli niin upea ja kaikki kehuivat makua niin pitihän sitä maistaa". Ja nää kaks on siis elämäntapakeliaakikkoja jotka vaan tykkää kyykyttää läheisiään näköjään. Allergiaa ei ole - joskus nipistellyt vatsaa ruisleivän syönnin jälkeen :/ Olin aivan vtun raivona tästä.

Just tämä. Edesmennyt anoppini oli keliaakikko ja joka juhlissa söi ihan samat ruoat ja leivonnaiset kuin muutkin, kun näytti kuulemma aina niin hyvältä ja teki mieli maistaa. Yo-juhliin varustauduin hankkimalla kallista tarjottavaa yhdelle keliaakikolle, joka ei niitä syönyt, vaan söi samaa kuin muutkin. Olen ymmärtänyt, että keliakia on vakava sairaus, minkä kanssa on oltava tarkkana. Nämä elämäntapakeliaakikot ovat sitten oma lukunsa.

Vierailija
167/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän vieraitten ole pakko syödä kaikkea, mitä on tarjolla! Perusperiaate on se, että mahdollisimman monet tarjottavat erillään niin, että banaanista migreeniä saava voi jättää banaanit pois jälkiruokana olevasta hedelmäsalaatista. Tee joku maidoton ja glueteeniton leivonnainen ja varaa riisikakkuja niille, joille pitää olla sen lisäksi vielä munaton. Täytettävä taco, pitaleipä tai muu mahdollisimman monelle sopiva olisi yksi vaihtoehto niin, että kaikki mahdolliset täytteet eri kipoissa.

Siinä kohtaa, kun lapseni puolison sukulainen vegaani ja sen lisäksi kala-allergikko, maistoi ihan pienen siivun lohipiirasta, heitin patalaput naulaan. 

Vierailija
168/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille. 

Joku yksittäinen erikoisruokavalio nyt onkin vielä helppo huomioida, mutta sitten kun porukassa on yksi gluteeniton, yksi maidoton, yksi liivatteeton ja yksi kananmunaton niin mitään kaikille sopivaa leivonnaista ei saa enää millään tehtyä, ellei mauton jauhokasa kelpaa.

Ei kannata yrittää tehdä perinteistä kakkua, tee sen sijaan vaikka raakakakku tai vegaaninen pavlova. Ei aina tarvitse olla kermakakkua. Jos kyse rippijuhlista tms. tilaisuudesta missä mummot ja sedät mukana niin sitten ihan tavallinen täytekakku lisäksi.

Pavlova onkin just kiva munattomassa ruokavaliossa.

Vierailija
169/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä on edelleen se harhakäsitys, että vegaanit ja kasvissyöjät syövät vain vihanneksia ja kasviksia. Peruna, riisi, pasta jne kelpaa vegaanille ja kasvissyöjille, mutta eihän ihmiset sitä ajattele että se sopii, no koska se käsitys, että he syövät vain terveellisesti ja vähän.

Osallistuin työssäni koulutukseen toisella paikkakunnalla, missä oli pitopalvelun tekemä ruoka ja jälkiruoka. Minulle oli varattu  salaattikulho jossa oli vain kurkkua ja tomaattia, ei muuta. Menin hakemaan toiselta puolelta sen salaatin lisäksi perunoita, johon pitopalvelun työntekijä totesi että ei tämä ole kasvisvaihto ja minulle varattu salaatti on toisella puolella, totesin että kyllä perunat sopii. Työntekijä valahti punaiseksi kun tajusi. 

Vierailija
170/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä usein on korkeintaan yksi suolainen ja yksi makea, molemmat mahdollisimman helppoja. Jos arkisia kahvitteluvieraita. En muista milloin olisi pyydetty illalliselle meille, lämpimät ruoat nautimme ravintolassa.

Sama käytäntö muillakin.

Jaa, no itsellä on tätä karjalaista verenperintöä eli sen seitsemää sorttia täytyy olla tarjolla, jos vieraita kylään kutsutaan.

En kehtaisi laittaa pöytään vain yhtä suolaista ja yhtä makeaa. Kyllä ne vähintään täytyy tuplata.

Vierailija
171/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yksin. Kukanenkin syökööt kotonaan.

Vierailija
172/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille. 

Joku yksittäinen erikoisruokavalio nyt onkin vielä helppo huomioida, mutta sitten kun porukassa on yksi gluteeniton, yksi maidoton, yksi liivatteeton ja yksi kananmunaton niin mitään kaikille sopivaa leivonnaista ei saa enää millään tehtyä, ellei mauton jauhokasa kelpaa.

Ei kannata yrittää tehdä perinteistä kakkua, tee sen sijaan vaikka raakakakku tai vegaaninen pavlova. Ei aina tarvitse olla kermakakkua. Jos kyse rippijuhlista tms. tilaisuudesta missä mummot ja sedät mukana niin sitten ihan tavallinen täytekakku lisäksi.

Kuvailit malliesimerkin tilanteesta, jossa sitten se raakakakku aiheuttaa vähän ihmettelyä ja kaikki muka-keliaakikot ja muka-allergikot syövätkin sitä perus täytekakkua kun näytti niin hyvältä. Raakakakku nököttää koskemattomana kun ei ollutkaan niin houkutteleva.

Vierailija
173/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama käytäntö muillakin.

Jaa, no itsellä on tätä karjalaista verenperintöä eli sen seitsemää sorttia täytyy olla tarjolla, jos vieraita kylään kutsutaan.

En kehtaisi laittaa pöytään vain yhtä suolaista ja yhtä makeaa. Kyllä ne vähintään täytyy tuplata.

Kulttuurieroja :) karjalainen kulttuuri on kyllä ihana, mutta toisaalta minulle kiireisessä arjessa helpottavaa ettei odotuksena ole seitsemät sorttia

Vierailija
174/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkät kyläilyt vie jo hermot. Laktoositonta, gluteenitonta, maidotonta, ei lihaa, ei kananmunia, ei suolaa, ei viljatuotteita, ei paprikaa. Rahaa menee eikä kukaan tykkää mistään. V-tuttaa.

Itsekin olen, mutta en tee numeroa.

Mitenkähän tää porukka pärjää Ukrainassa?

Tuskin sitä tarvitsee koskaan miettiä että sitä tapahtuisi Suomessa. 

Vierailija
175/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se nykyisin on. Meillä lähipiiri on täynnä allergisia, eikä se ole minulle mikään ongelma. Olen itse laktoositon ja siitepölyallergioiden vuoksi on paljon ristiallergioita. Mies ja lapset ovat maidolle allergisia, joten oli helppoa siirtyä kauratuotteisiin. Kun pidämme juhlat, meille tulee soijattomia, pähkinäallergisia, vegaani, kasvissyöjä, gluteenittomia, kalalle allergisia ja niin edelleen. Osan allergiat menevät ristiin, joten teidän jo valmiiksi, ettei joka laji sovi aivan kaikille, joten varmistan, että kaikille sopivaa löytyy ja pidän huolen, ettei anafalyksian tasolla olevien ruokalajeja ole talossa vierailun aikana ja sitä edeltävinä päivinä (me syömme esim. kalaa). 

Vierailija
176/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIKEAN keliakian, laktoosi-intoleranssin ja OIKEAT vakavat allergiat otan huomioon, mutta nuo trendikeliaakikot ja muka allergikot on kyllä varsinainen riesa. Keliakiaa ei ole, mutta pitää vaatia gluteenitonta, kun gluteeni on muka epäterveellistä ja massu tuli kerran pullan syönnin jälkeen pipiksi. Sitten nämä trendikeliaakikot rohmuaa kaikki gluteenittomat tarjonnat ja oikeat keliaakikot jää tyhjin suin, kuitenkin muissa yhteyksissä vedetään gluteenipitoista ruokaa kaksin käsin. Mulla on oikeita keliaakikko ystäviä ja he kertoivat pahoillaan, että usein tilaisuuksissa nuo trendivouhottajat on rohmunneet heille kuuluvat tarjoilut. Että ihminen voi olla itsekäs, nämä trendikeliaakikot ja allergikot hakevat vain huomiota. 

Vierailija
177/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lakto-ovo-vegaani, ja minulle on erittäin tärkeää että minulle kyläilypaikoissa tarjotaan tiukasti vakaumukseni mukaista ruokaa. Maitotuotteita en käytä, koska lehmien ihmisoikeudet, ja ilmastonmuutos (metaani päästöt) ruokajuomana veden ohella käytän Balilta lentorahtina tuotettua luomu-kookos maitoa.

Kyläilypaikoissa edellytän että diversifikoituneessa ja ruokavalio- ja kulutus asioissa kestävään kehitykseen pyrkivässä nykyajassa nämä vaatimukset täytetään.

terv: Virheä Töölöstä

Olet kyllä varsinainen kiusankappale, oletan ettet saa paljoakaan kyläkutsuja, paitsi muilta ituhipeiltä. Mun puolesta saat syödä kotonasi noita mauttomia mössöjäsi. En kutsuisi kylään.

Vierailija
178/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikillle

Ei se niin yksinkertaista ole. Kun on kyse OIKEASTA keliakiasta on ostettava myös uusi sokeri, leivinjauhe, vanilliinisokeri yms. jos ne ollut auki kaapeissa tai olet ottanut niitä samalla lusikalla kuin esim. vehnäjauhopussista. Astiat, vispilät ja pellit on pestävä huolellisesti ettei jää vehnäjauhomuruja tai pölyä. OIKEAA keliakiaa sairastavat ei kestä edes jauhopölyä. Nämä trendivouhottajat on sitten asia erikseen. Jos leipoisi kakun pelkästä gluteenista ja kehuisi sitä gluteenittomana kaikki söisivät eikä kukaan saisi mitään oireita.

Vierailija
179/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole varaa pitopalveluun, tai aikaa kokata jokaisen erikoismieltymyksiin sopivaa ruokaa. 

Oikeat allergiat on vakava asia, ja allergiseen reaktioon , eli anafylaktiseen shokkiin voi kuolla! Jos oireet ovat vain pientä ihottumaa tms. eihän sellaisesta saa nykyään edes mitään lääkärintodistuksia, vaan ainoastaan voimakkaat allergiat huomioidaan esim. kouluissa ja työpaikkaruokaloissa. Eli jos jollakin on oikeasti tutkitusti todettu ruoka-aine allergia ja lääkäri on määrännyt välttelemään tiettyjä ruoka-aineita, se on ihan eri asia kuin se, että ei tykkää sienistä. 

Olen itse ollut täysvegaanisella ruokavaliolla joskus pitkän ajanjakson ja silloin sanoin kaikille, että minulle ei sitten tarvitse kokata tai ostaa mitään erikseen. Ikinä ei juhlissa ole jäänyt nälkä.

Just sen takia kirjoitin, että tavan allergia. Eli tavallinen, ei vakava, joka uhkaa henkeä. Sellainen, josta tulee max ihottumaa tms.

En itse pitäisi juhlia ellei olisi niihin varaa tai aikaa kokata kaikille sopivaa ja mieluista tarjottavaa.

Parempi olla sitten yksin kotona.

Vierailija
180/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista parasta olisi, kun ei olisi mitään kyläkutsuja ja juhlia, joihin on mentävä.