Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
141/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut yksinkertaisena ratkaisuna olla kutsumatta montaa ongelmaista yhtä aikaa. Kutsun allergisista sen, joka on mukavin ja läheisin. Tylyä, tiedän, mutta muuten en vaan jaksa järjestää juhlia.

Eräskin antoi aiemmin minulle illanistujaisiin pitkän listan kieltoja, tuli tyhjin käsin paikalle ja paasasi illan ajan omasta vegaaniudestaan sädekehäänsä kiillotellen. Vienosti hymyillen ajattelin että nämä olivat hänen viimeiset illanistujaisensa meillä.

On teillä ollut sitten erikoiset tarjottavat. Yleensä vegaani löytää kyllä syötävää ihan perinteisistä perunoista, riisistä, pastasta, leivästä, salaateista, marjoista, hedelmistä jne. vaikka nyt ei ihan muiden ruokailijoiden tasolle pääsisikään tuollaisella annoksella. Jotain kuitenkin aina löytyy, vaikka ei olisi huomioitu mitenkään. 

Vierailija
142/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille. 

Joku yksittäinen erikoisruokavalio nyt onkin vielä helppo huomioida, mutta sitten kun porukassa on yksi gluteeniton, yksi maidoton, yksi liivatteeton ja yksi kananmunaton niin mitään kaikille sopivaa leivonnaista ei saa enää millään tehtyä, ellei mauton jauhokasa kelpaa.

Ei kannata yrittää tehdä perinteistä kakkua, tee sen sijaan vaikka raakakakku tai vegaaninen pavlova. Ei aina tarvitse olla kermakakkua. Jos kyse rippijuhlista tms. tilaisuudesta missä mummot ja sedät mukana niin sitten ihan tavallinen täytekakku lisäksi.

Hedelmävalikoima leivontatuotteen lisäksi toimii useimmiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks hyvä gluteeniton/ laktoositon makea on mutakakku pakastealtaasta, siihen lisäksi marjoja/soseita kelpaa kaikille ja hinta n.5e

Vierailija
144/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Hedelmävalikoima leivontatuotteen lisäksi toimii useimmiten*

Toimii toimii, mutta on se nyt aika ankeaa mutustella banaania kun muilla on kakkua. Erityisesti lapsivieraille on tärkeää tarjota jotain sellaista etteivät he koe itseään ulkopuolisiksi. Sama juttu illallisvieraiden kanssa, kyllä mun mielestäni erityisrukavalioinenkin ansaitsee hyvää ruokaa eikä vain perunaa ja salaattia. Ja itselläni ei sitten ole mitään ruokarajoitteita (ennen kuin joku takertuu siihen), syön kaikkea nokkospestosta ostereihin.

Vierailija
145/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Hedelmävalikoima leivontatuotteen lisäksi toimii useimmiten*

Toimii toimii, mutta on se nyt aika ankeaa mutustella banaania kun muilla on kakkua. Erityisesti lapsivieraille on tärkeää tarjota jotain sellaista etteivät he koe itseään ulkopuolisiksi. Sama juttu illallisvieraiden kanssa, kyllä mun mielestäni erityisrukavalioinenkin ansaitsee hyvää ruokaa eikä vain perunaa ja salaattia. Ja itselläni ei sitten ole mitään ruokarajoitteita (ennen kuin joku takertuu siihen), syön kaikkea nokkospestosta ostereihin.

Jos tulisi lapsivieras, jolle tarvitaan erityisherkkua, kaupasta löytyy esim. vegaaninen ja gluteeniton namupussi. Sellainen on makoisa ja turvallinen muillekin kuin lapsille.

Hedelmävalikoimassa voi olla vaikka mitä, varsinkin lapsia ajatellen. Banaanin ohella.

Kerran olin (vieraana) lastenjuhlassa, jossa gluteenittomat oli unohdettu. Tein sen ainokaisen hyvin iloiseksi, kun kaivoin omista eväistäni hänelle kotimaisen, punaisen omenan.

Vierailija
146/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille. 

No ei käy kaikille, jos osa ei hyväksy kanammunaa, toiset täytteiden maitotuotteita, kolmansille tuoreet hedelmät ovat vaarallisia. Yksi rajoite on suht helppo, mutta monta yhtaikaa on päänvaiva.

Munattomia, maidottomia ja gluteenittomia kakkupohjaohjeita löytyy googlella kyllä vaikka kuinka. Sori nyt, mutta kuulostaa siltä että ongelma on vain ap:n viitseliäisyydessä eikä missään muussa.

No on just siinä ongelma. Kun en jaksa tehdä kaikille -ton ruokaa, koska vieraissa on pari sellaista, joita alkaa vehnä ja maito pierettää. Joskus leivoin urakalla heitä varten, mutta näin vuosien jälkeen ei enää jaksa tehdä sitä sahanjauholta maistuvaa tavaraa, jota maistellaan vähän ja jätetään iso osa syömättä. Sit ostin ison gluteenittoman jauhopussin kaapinperälle, näin vaivaa kun kaivoin munattomat ja maidottomat reseptit ja tein pari onnetonta koevedosta, pohdin pääni puhki mitä heille voisi tarjota. Ja tuloksena puoliksi syöty kuppikakku. 

Mut joskus olis niin kiva ostaa vaan just sitä mitä haluaa, leipoa just se kakku mikä tuntuu hyvältä, tehdä se sekoitesalaatti johon oot miettinyt makumaailman. Eikä mennä se edellä, mitä voisin helposti tarjota vehnävaivaiselle Annelille ja hiivattomalle Sirpalle. 

Ujutan tarpeettomat jauhot mukaan normitaikinoihini. Esim. sämpylätaikinaan voi lisäillä mitä tahansa, eikä maku siitä huonone. Ei mene hukkaan.

Vierailija
147/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin protestoin tuota "itse leipoen saa mautonta ja kuivaa gluteenitonta aikaiseksi". Ei nyt munaton ja vegaaninen tarkoita mautonta. Ennemminkin oma kokemus on niinpäin, että leipomoiden gluteenittomat tarjottavat saattavat olla aivan karmeata kuraa. 

Vierailija
148/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mennyt sillä ajatuksella, että kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Jos on kasvissyöjiä, löytyy kasvisvaihtoehto, mutta kaikki ei ole lihatonta. Jos on keliaakikko tai glueeniyliherkkä, löytyy gluteeniton vaihtoehto, mutta kaikki ei ole gluteenitonta. Jos jollakulla ei maha kestä paprikaa, löytyy vaihtoehto ilman paprikaa, mutta jossain toisessa tarjottaavassa sitä saattaa olla. Laktoosittomana mä teen kaiken kyllä muutenkin, mutta jos joku on maidoton, niin tähänkin sitten järjestän vaihtoehdon.

Ja sitten merkinnät kuntoon (jos isommat juhlat) tai kerrotaan, mitä on missäkin.

Eli sinähän teet juurikin kaikille vaihtoehdoille omat versio, eikö ap juurikin sanonut, että on raskasta ottaa kaikki ruokavaliot huomioon!

-kasvissyöjille

-keliaakikoille

-paprikattomille

-laktoosi-intolerantikoille

-maidottomille

Vierailija
149/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkät kyläilyt vie jo hermot. Laktoositonta, gluteenitonta, maidotonta, ei lihaa, ei kananmunia, ei suolaa, ei viljatuotteita, ei paprikaa. Rahaa menee eikä kukaan tykkää mistään. V-tuttaa.

Itsekin olen, mutta en tee numeroa.

Mitenkähän tää porukka pärjää Ukrainassa?

Vierailija
150/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat allergiat ja autoimmuunireaktiot pitää tottakai huomioida, mutta "trendidieettejä", vegaani ja kasvis tai huvikseen gluteeniton, "en tykkää" yms. ei mielestäni tarvitse. 

Itse olen ollut ties millä dieeteillä elämässäni, mutta en ole koskaan odottanut, että niitä kukaan huomioisi. Ja olen sanonut hyvin selkeästi, että en odota, että kukaan niitä huomioi, koska eivät ole terveydellisiä asioita. 

Sitten jos on hyvin vaikea vakava monen ruoka- aineen/lisäaineen/mausteen allergia, niin yleensä sellaiset allergikot ei edes halua muitten valmistamia ruokia.  

Silläkin on merkitystä kutsuitko vieraita juhliin, vai ovatko vieraat kutsuneet itse itsensä esim. Mökillesi juhannuksena. Silloin kun vieras kutsuu itse itsensä, ei todellakaan tarvitse alkaa leikkimään hotellia tai ravintolaa. Päin vastoin, suosittelen ilmoittamaan vaikka, että tervetuloa vaan, meillä onkin juuri silloin nyyttäritalkoot!

Vierailija
151/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".

Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.

Tämä!!! Mentiin naimisiin ja teetettiin upea kakku. Gluteenittomalle kaveripariskunnalle tilattiin gluteenittomat leivokset lautasille kakun viereen. Ja vttu illan päätteeksi ne vtun gluteenittomat kakunpalat oli siinä koskemattomina lautasillaan. "No kun se kakku oli niin upea ja kaikki kehuivat makua niin pitihän sitä maistaa". Ja nää kaks on siis elämäntapakeliaakikkoja jotka vaan tykkää kyykyttää läheisiään näköjään. Allergiaa ei ole - joskus nipistellyt vatsaa ruisleivän syönnin jälkeen :/ Olin aivan vtun raivona tästä.

Vierailija
152/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".

Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.

Tämä!!! Mentiin naimisiin ja teetettiin upea kakku. Gluteenittomalle kaveripariskunnalle tilattiin gluteenittomat leivokset lautasille kakun viereen. Ja vttu illan päätteeksi ne vtun gluteenittomat kakunpalat oli siinä koskemattomina lautasillaan. "No kun se kakku oli niin upea ja kaikki kehuivat makua niin pitihän sitä maistaa". Ja nää kaks on siis elämäntapakeliaakikkoja jotka vaan tykkää kyykyttää läheisiään näköjään. Allergiaa ei ole - joskus nipistellyt vatsaa ruisleivän syönnin jälkeen :/ Olin aivan vtun raivona tästä.

Toivottavasti avio-onni saati hääyö ei täysin tärvääntynyt tuosta onnettomuudesta.

Vierailija
153/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei ole allergia, mutta banaanista tulee migreeni 🤣🤣

Kyllä pitäisin tuota paljon suurempana ongelmana kuin tavan allergia. Oireina usein jotain vatsan purua tai ihottumaan.

Migreeni sentään on perin ärsyttävä ja hirveän olon tuottava ongelma.

Itse otan kyllä huomioon myös mieltymykset enkä pakota sieniä inhoavaa syömään sieniä.

Jokaiselle jotakin tai tilaat vaikka pitopalvelusta.

Vierailija
154/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanina tuon aina omat evääni. Helpompaa kaikille. 

Vierailija
155/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole varaa pitopalveluun, tai aikaa kokata jokaisen erikoismieltymyksiin sopivaa ruokaa. 

Oikeat allergiat on vakava asia, ja allergiseen reaktioon , eli anafylaktiseen shokkiin voi kuolla! Jos oireet ovat vain pientä ihottumaa tms. eihän sellaisesta saa nykyään edes mitään lääkärintodistuksia, vaan ainoastaan voimakkaat allergiat huomioidaan esim. kouluissa ja työpaikkaruokaloissa. Eli jos jollakin on oikeasti tutkitusti todettu ruoka-aine allergia ja lääkäri on määrännyt välttelemään tiettyjä ruoka-aineita, se on ihan eri asia kuin se, että ei tykkää sienistä. 

Olen itse ollut täysvegaanisella ruokavaliolla joskus pitkän ajanjakson ja silloin sanoin kaikille, että minulle ei sitten tarvitse kokata tai ostaa mitään erikseen. Ikinä ei juhlissa ole jäänyt nälkä.

Vierailija
156/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei käy kaikille, jos osa ei hyväksy kanammunaa, toiset täytteiden maitotuotteita, kolmansille tuoreet hedelmät ovat vaarallisia. Yksi rajoite on suht helppo, mutta monta yhtaikaa on päänvaiva.

Pulla, sen saa maidottomana, gluteiinittomana, munattomana. 

Siis syömäkelvottomana.

Sanoo 80 vuotias. 

Vierailija
157/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat ym. vastaavat huomioin, muut nyrpistelydieettiläiset saavat pärjätä kahvilla/teellä

Vierailija
158/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen mennyt sillä ajatuksella, että kaiken ei tarvitse sopia kaikille. Jos on kasvissyöjiä, löytyy kasvisvaihtoehto, mutta kaikki ei ole lihatonta. Jos on keliaakikko tai glueeniyliherkkä, löytyy gluteeniton vaihtoehto, mutta kaikki ei ole gluteenitonta. Jos jollakulla ei maha kestä paprikaa, löytyy vaihtoehto ilman paprikaa, mutta jossain toisessa tarjottaavassa sitä saattaa olla. Laktoosittomana mä teen kaiken kyllä muutenkin, mutta jos joku on maidoton, niin tähänkin sitten järjestän vaihtoehdon.

Ja sitten merkinnät kuntoon (jos isommat juhlat) tai kerrotaan, mitä on missäkin.

Eli sinähän teet juurikin kaikille vaihtoehdoille omat versio, eikö ap juurikin sanonut, että on raskasta ottaa kaikki ruokavaliot huomioon!

-kasvissyöjille

-keliaakikoille

-paprikattomille

-laktoosi-intolerantikoille

-maidottomille

Gluteeniton ja maidoton kasvisruoka, jossa ei ole paprikaa olisi helpoin tie.

Vierailija
159/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyykö tässä ylipainoisten valtakunnassa aina kokoontua syömään? Eikö kaikki voi syödä kotonansa? Kyllä sen parin tunnin vierailun matkoineen voi olla isyömättä pelkästään seurustellen.

Jotain pikkupurtavaa voi vähän varata.

Minä haluan itse päättää syömisistäni, korkeintaan vettä tai vichyä voin kylässä ottaa. 

Nauraisivatko italialaiset tai muut ihmiset jossa ruoka ja yhdessä syöminen on tärkeää? Sinun ei kannata mennä ollenkaan kylään kenenkään luokse tai pyytää ketään luoksesi. Kuulostat niin hauskalta seuralta.

Vierailija
160/611 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut yksinkertaisena ratkaisuna olla kutsumatta montaa ongelmaista yhtä aikaa. Kutsun allergisista sen, joka on mukavin ja läheisin. Tylyä, tiedän, mutta muuten en vaan jaksa järjestää juhlia.

Eräskin antoi aiemmin minulle illanistujaisiin pitkän listan kieltoja, tuli tyhjin käsin paikalle ja paasasi illan ajan omasta vegaaniudestaan sädekehäänsä kiillotellen. Vienosti hymyillen ajattelin että nämä olivat hänen viimeiset illanistujaisensa meillä.

On teillä ollut sitten erikoiset tarjottavat. Yleensä vegaani löytää kyllä syötävää ihan perinteisistä perunoista, riisistä, pastasta, leivästä, salaateista, marjoista, hedelmistä jne. vaikka nyt ei ihan muiden ruokailijoiden tasolle pääsisikään tuollaisella annoksella. Jotain kuitenkin aina löytyy, vaikka ei olisi huomioitu mitenkään. 

Eräskin antoi aiemmin minulle illanistujaisiin pitkän listan kieltoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän