Miten ihmisillä riittää rahat? En ymmärrä.
Ei minulla ainakaan riitä ja osa säästöistäkin on jo huvennut. Sinkkuna yritän pärjäillä. Toki pariskunnilla ja yhteisillä tuloilla on helpompaa.
Mutta kuitenkin, ihmettelen miten ei ole enempää keskustelua ja valitusta aiheesta?
Itse en tee muuta kuin ajan autollani töihin (töihin ei pääse ilman autoa) ja sitten ajan kotiin, joskus ruokakaupan kautta. Ulkomaan matkoilla en ole käynyt 7 vuoteen. Edes kotimaassa en matkustele. Käyn siis ruokakaupassa ja töissä. Kotiini ostan vähäisissä määrin elektroniikkaa.
Autoon tietenkin menee rahaa aina mutta kun se on pakollinen kulu. Tupakkaa en polta enkä käy edes juhlimassa. Vaatteita en raaski paljon ostaa.
Ja silti ei riitä rahat. Miten ihmeessä niiden kuuluisi riittää jos tässä vielä lapsikin olisi? En halua tietää. Olisi parasta löytää kumppani jonka kanssa pysyisi yhdessä.. mutta mitä katselen lähipiiriä niin ne yhdessä pysyvät parit ovat yleensä sellaisia joilla menee taloudellisesti hyvin.. niin raadollista se on.
Saako ihmiset apua joltain vanhemmiltaan tai isovanhemmiltaan? Itse en saa apua valtiolta tai keneltäkään läheiseltä..
Tässä vain miettii että tyhjän saisi pyytämättäkin kun ei tämänlaisesta elämästä hyödy kyllä kukaan muu kuin minut palkannut työnantaja.. mitä jää minulle? Ei juuri mitään. Eläke? Ehkä sitten joskus 30 vuoden pääästä..
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että pariskunnilla on helpompaa?
No jos olet aikuinen niin sun ei tarvitse tuollaista kysyä.
Kahdella ihmisellä on kahden ihmisen menot. Joskus useammatkin, jos on lapsia. Tuskin se erotus nyt NIIN merkittävä on.
On se aika merkittävä, kun se vaikuttaa nimenomaan asumiskuluihin. Kaksio ei maksa kaksi kertaa yksiön hintaa, eikä kolmio kolmea kertaa, vaan asumiskustannusten prosentuaalinen kasvu on yksiöstä eteenpäin koko ajan pienenevä.
Noin jos molemmat ansaitsevat palkkaa.
Mieheni on kroonisesti tuloton, freelancer, eikä enää nyt vanhemmiten näytä tienaavan mitään. Hän ei ole hakemisesta huoli
Oikea kysymys onkin miksi ET OLE JO NYT eronnut? Onko sittenkin niin että hyödyt jotenkin (taloudellisesti) miehestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdella ihmisellä on kahden ihmisen menot. Joskus useammatkin, jos on lapsia. Tuskin se erotus nyt NIIN merkittävä on.
Yhdessä asuen säästää sen yhden makuuhuoneen, joka maksaa 100 teur pääkaupunkiseudulla. Asuminen on se kallein asia Suomessa.
Työssäkäyvöt lapsiperheet ovat Suomessa tosi kovilla. Erityisesti päivähoitomaksut ovat vähintään sen 300 euroa kuussa jo kunnallisella, yksityisellä vielä enemmän. Tukien varassa elävä ei voi mitenkään käsittää, miten kallista Suomessa on elää.
mikä tämä tällainen maaginen teur on? En moista sanaa mistään löydä. Mitä mahtaa tarkoittaa, kun rahaa se ei ole koska se olisi ollut tietenki k€, t€, kEUR tai tEUR.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuen säästää sen yhden makuuhuoneen, joka maksaa 100 teur pääkaupunkiseudulla. Asuminen on se kallein asia Suomessa.
Työssäkäyvöt lapsiperheet ovat Suomessa tosi kovilla. Erityisesti päivähoitomaksut ovat vähintään sen 300 euroa kuussa jo kunnallisella, yksityisellä vielä enemmän. Tukien varassa elävä ei voi mitenkään käsittää, miten kallista Suomessa on elää.
mikä tämä tällain
Teur on saksaksi kallis...
😉
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen teidän rahat menee? Olen ollut pienituloinen koko ikäni, vuositulot noin 24 000€ käteen. On asunto, kakkosasunto italiassa, on auto ja saan kaiken mitä tarvitsen. Tv. Rouva 53v.
Silloin kun olit parikymppinen, asuntojen hinnat oli halvemmat, ruoka halvempaa, lainoissa pienemmät korot. Samalla rahalla sai paljon enemmän kuin nykyään.
Nykyään rahat menee vuokraan, ei jää rahaa säästää, lainaa on vaikea saada, asunnot maksaa maltaita, ja ruokakin on kallistunut järjettömästi. 15 vuotta sitten opiskelijana muistan edelleen, että ostin kanaa, koska 400g paketti maksoi 1,69 e. Vuoden päästä olikin 2,69 e. Vaihdoin tässä vaiheessa jauhelihaan, joka pyöri parin euron tienoilla. Nyt taitaa halvimmillaankin maksaa 300g kanan teurasjätettä lähemmäs 4e.
Silti, asuinpaikkakysymys, että miten raha riittää. Helsingissä ei sama raha riitä kuin jossain syrjemmässä.
Itse olen kahden pienen lapsen yh, bruttopalkka on 2300, lapsilisät 340e (kaksi lasta + yh-lisä) ja elatustukea isältä tulee 250e. Raha riittää ihan hyvin, kun lapset ei vielä teinejä ole, eivätkä kaipaa puhelimia tai pelejä ja vehkeitä ja sitten kun ovat, olen jo asuntovelkani maksanut pois ja sen ylimääräisen 200e, joka nyt menee lainan lyhennykseen, voi sitten käyttää lapsiin. Vastike on 340e, johon sisältyy vesi, sähkölaskut n. 80e, netti 35e, puhelinlasku saman verran. Ruokaan ja pakollisiin tarvikkeisiin, esim. pienemmän lapsen vaippoihin menee 100-200e/vko, eli kuussa keskimäärin noin 700e kauppaan. Säästöön jää vähän vaihtelevasti rahaa, lapsille laitan 50e/kk lapsilisistä ja itselle pääsääntöisesti 200e/kk. Loput käytettävissä äkillisiin menoihin, kun niitä nyt kuitenkin on. Yleensä on 300-500e bufferi menoille, jos en käytä, säästän.
Asun pikkupaikkakunnalla vanhassa rivitalossa, autoa ei ole, en polta, enkä juo. Hiukset leikkaan itseltä ja lapsilta itse, en värjää tukkaa, enkä oikeastaan meikkaakaan. Jos kävisin vaikka parinkin kuukauden välein kampaajalla tai värjäisin itse tukkaa, tai ostaisin meikkejä, niin kyllähän sitä rahaa saisi menemään ihan "välttämättömyyksiin" tosi paljon. Auto olisi suurin rahareikä, mutta etätöissä ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen AP pahoillani sun kurjuudesta.
Et ole avannut sun työalaa/koulutusta tähän
Miten itse ajattelet, että voisit parantaa tilannettasi? Sillä kyllähän tuo, että käy töissä, mutta on varaa käydä vaan ruokakaupassa, kuulostaa kamalalta
Ja kyllä kahden työssäolijan talous kestää yhden lapsen, ei siitä nyt tarvitse kantaa huolta
Itselläni ei ole mitään maksullia harrastuksia ollut vuosiin, silti aika aktiivisesti harrastan. Kirjasto esim. on maksuton, siellä on myös kaikenlaisia luentoja ja näyttelyitä. Kansalais/työväenopistoissa on vaikka mitä kursseja tarjolla edullisesti. Mm. Lenkkipolut, uimarannat, metsäretket, geokätköily ilmaista. Pitää mielen virkeänä kun on muutakin kuin työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan käteen kaikkinensa 1800€ kuussa. Sillä elää 1 aikuinen ja 2 alle kouluikäistä lasta. Rahat ei riittäisi, ellen koko ajan myisi jotakin nettikirppiksellä jne.
Noilla tuloilla jos sisältävät lapsilisät ja elatustuen, saisit toimeentulotukea. Me saamme lapsen kanssa yhteensä n 1750 sisältää kaiken. Vuokra 900 e kk.
Kyllä, tämä summa sisältää kaiken mitä kuukaudessa tulee "varmasti". Loput on omaa aktiivisuutta ja vähän hyvää tsägääkin, mitä kirppismyyntiin tulee. Toimeentulotuessa on valitettavasti omat rajoitteensa, joten siksi melko kaikki vapaa aika menee noiden kirppishommien kanssa.
Kai olet muistanut kirppistulosi verottajalle ilmoittaa. Muutenhan tuo on hölmöläisen peitonjatkoa että ostat koko ajan uutta omaa tavaraa jota hetken päästä myyt kirpputorilla. Siinä harvoin pääsee plussille. Jos taas toistuvasti myyt toisten tavaroita ja "kaikki vapaa-aika menee niihin" niin alkaa oleen kyseessä yrittäjyys ja näin et olisi oikeutettu myöskään työttömyystukeen jos työttömyys kohtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se aika merkittävä, kun se vaikuttaa nimenomaan asumiskuluihin. Kaksio ei maksa kaksi kertaa yksiön hintaa, eikä kolmio kolmea kertaa, vaan asumiskustannusten prosentuaalinen kasvu on yksiöstä eteenpäin koko ajan pienenevä.
Mieheni on kroonisesti tuloton, freelancer, eikä enää nyt vanhemmiten näyt
Syy etten ole eronnut vielä on, että mies on taitava manipuloimaan. En ole henkisesti pystynyt. Olen kyllä yrittänyt. Mitään en todellakaan miehestä hyödy, päinvastoin hän hyötyy minusta. Pitäisi olla joku tukihenkilö, joka auttaisi eron toteuttamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikä tämä tällain
Joku käytti tEUR -termiä, se tarkoittaa tuhatta euroa. Eli kommentoijalle sata tuhatta oli sillä lailla hassunhauskasti tuttu luku, että hän kirjoitti sen 100 teur.
Tienaan 1600e ja mieheni 4500e. Pärjäämme hyvin. Yksin olisin todella köyhä.
Kyllähän työssäkäyvä voi odottaa että elämässä on iloja joita saa sillä rahalla minkä saa sieltä töistä palkan muodossa! Miksi käydä töissä jos elämä on ilotonta ! Työhön monella oikeastaan pilaa elämänlaatua suorastaan. Mikään ilmainen metsissä kävely EI ole kaikille koko elämän sisältö. Kai sitä nyt saa haluta nauttia maallisesta iloista?! Ravintolat, kahvilat, matkat, kampaajat, hieronnat, musakeikat, illat kaupungilla kavereiden kanssa, ylipäätään kaikki maksulliset tapahtumat ja ostoksia kun myös! Ja puhumattakaan asiallisesta asunnosta ja sen sisustuksesta!
Lapset eivät asu luonani, esikoinen puolisonsa kanssa, kuopus isänsä, on lukiossa.
Sijoitusasunto, jota lyhennän joka kk extraa niin paljon, kun voin.
Lisätuloja kirppistoiminto, joka loppuu tuota pikaa, teen aina ylitöitä, kun on ja vuokraan 2 huonetta airbnb toimintona. Asun miesystäväni luona.
Olen tehnyt 150 kpl rairuoho aaetelmaa, vien ne sinne kirppikselle myyntiin. Myydään 10 e kpl, josta saan puolet.
Pohjana on maitotölkin puolikas, ilmainen. Päällystetty kierrätyskeskuksesta saadulla kankaalla, ilmainen, pohjalla hiekkaa, päällä itse tehtyä multaa ja herneenversoja. Pari pussia riittää kaikkiin. Oon ommellut 2 kanaa per asetelma ja tehnyt asetelman. Aikaa on mennyt paljon.
Viime vuonna tein 50 kpl. Kirppis mainosti näitä fb.ssä ja kaikki meni heti. Nyt on jo lupaus sivuilla, kuulemma päivittäin kysellään. Nyt jo sanoo ensi vuonna voin tehdä tuplasti enemmän.
Kesäkuussa teemme lomamatkan Amerikkaan. Käyttörahaa tulee menemään väh 3000 euroa. Näillä tuloilla kestää kauan säästää.
Suu säkkiä myöten, vanha sanonta pitää paikkansa.
Kulutat vain sen, mitä on varaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.
Vakuutukset ovat osin pakollisia, kuten kotivakuutus. Netti on nykyään melko tarpeellinen, jos ei ole aikaa juosta kirjastossa tai naapureilla /tms hoitamassa asioita. Ja auto voi olla hyvinkin tärkeä, puhumattakaan vaatteista.
Se että ne ovat sinun mielestäsi turhia, se on vaan sinun mielipide.
Kotivakuutus EI OLE pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on kroonisesti tul
Syy etten ole eronnut vielä on, että mies on taitava manipuloimaan. En ole henkisesti pystynyt. Olen kyllä yrittänyt. Mitään en todellakaan miehestä hyödy, päinvastoin hän hyötyy minusta. Pitäisi olla joku tukihenkilö, joka auttaisi eron toteuttamisessa.
Kukaan tukihenkilö ei tule etsimään sinua kodistasi, mutta sinä voit etsiä tukihenkilöä. On julkisen palvelun suppeita palveluja, järjestöjä ja kovalla rahalla narsismiin keskittyneitä terapeutteja. Ystäviä ja vertaistukea voi etsiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki turha pois esim. vakuutukset, auto, kahvi, tupakka, alkoholi, netti, osa-maksut, vaatteiden osto.
Unohdit listaltasi palovaroittimet.
Palovaroittimet? Ei niihin rahaa mene. Palovaroittimet kuuluvat huoneiston omistajalle (eli taloyhtiölle, ei osakkaalle)
Vierailija kirjoitti:
Töihin meno
Luit varmaan vain otsikon. Jos olisit osannut lukea koko jutun, olisit saanut tietää että kulkee autollaan töihin joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan käteen kaikkinensa 1800€ kuussa. Sillä elää 1 aikuinen ja 2 alle kouluikäistä lasta. Rahat ei riittäisi, ellen koko ajan myisi jotakin nettikirppiksellä jne.
Noilla tuloilla jos sisältävät lapsilisät ja elatustuen, saisit toimeentulotukea. Me saamme lapsen kanssa yhteensä n 1750 sisältää kaiken. Vuokra 900 e kk.
Kyllä, tämä summa sisältää kaiken mitä kuukaudessa tulee "varmasti". Loput on omaa aktiivisuutta ja vähän hyvää tsägääkin, mitä kirppismyyntiin tulee. Toimeentulotuessa on valitettavasti omat rajoitteensa, joten siksi melko kaikki vapaa aika menee noiden kirppishommien kanssa.
Kai olet muistanut kirppistulosi verottajalle ilmoittaa. Muutenhan tuo on hölmöläisen peitonjatkoa että o
Onpahan hölmö kirjoitus. Mun 2 työkaveria ovat tyhjentäneet omakotitaloa. Tyhjentäminen on iso työ. Toinen on ollut joka 2 viikonloppu täällä, käy katsomassa äitiään la ja su . Sitten pakkaa auton, tuo tavarat työpaikalle, josta minä haen ne, pakkaan, käyn läpi, vien kirppikselle, jossa ne hinnoitellaan ja myydään. Myymättömät hävitetään.
Olen tienannut ihan ok summan, koska tavaraa on paljon ja tämä on myös ollut haluttua. Mutta keskimäärin kpl hinta on n 2 euroa, eli 100 e pitää myydä näitä 50 kpl
Kirppismyynti on aina järkevää siksi, että tarpeeton kiertää. Harvoin näissä jää voitolle, mutta 1 vaihtoehto on se, jos pitää nopeasti pitää tyhjentää, irtaimisto menee roskiin.
Se, mikä näissä urakoista seuraa, en halua omaan kotiin mitään ylimääräistä ja omat lapsetkin ovat jatkaneet samaa tapaa. Esim esikoisen anoppi täytti pyöreitä ja esikoinen teki anopille lahjaksi kakun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että KULUTTAA vähemmän kuin tienaa. Ja KASVATTAA tulojaan jatkuvasti.
Eikö olekin helppoa. Näin minä teen.
Tulojen kasvattamisessa on rajallisuutensa. Toisilla mahdollisuuden marginaali on pieni, joillain suurempi.
Ei ole muuta rajaa kuin elinaika. Tulojasi voit kasvattaa vaikka joka arkipäivä jos niin haluat. Tulojen kasvattamisella tarkoitan sitä että tulevaisuuden tulosi ovat enemmän päivän päätteeksi kuin ne olivat päivän aluksi. Minä tosin en kasvata tulojani päivittäin vaan noin 52 kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kädestä suuhun täälläkin eletään. Miehen kanssa yhteensä käteen jäävät tulot on n 5500 euroa. Taloudessa kaksi teiniä. Asuntolainaa ja remonttilainaa on. Kaksi autoa on töiden vuoksi pakko olla kun miehen kanssa molemmat tarvitaan töissä autoa. Autolainaa ei ole kuin toisesta autosta. Ostetaan vain ruokaa ja muu aivan välttämätön. Ennen palkka päivää tili on aina tyhjä. Sen verran laitetaan säästöön että ulkomailla voidaan ainakin kerran vuodessa käydä, se on meille tärkeää.
Sitten helpottaa kun lainat on maksettu
Sä et ole ymmärtänyt, mitä tarkoittaa sanonta "elää kädestä suuhun" tai sitten olet tyhmä provoilija.
Kotivakuutus EI OLE pakollinen, kenellekään. Onko se järkevä olla on taas ihan oma kysymyksensä mutta pakollinen se ei ole. Vuokra-sopimukseen sellainen ehto tosin on voitu laittaa, mutta eipä vuokranantajalla ole MITÄÄN keinoja tarkistaa että onko vakuutusta todellisuudessa vaiko ei ole.