Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Opiskelijoilla on vaikeuksia lukea pitkiä tekstejä"

Vierailija
23.02.2025 |

"Yhdellä vetämistään yliopistokursseista .. vie opiskelijat kirjastoon. Siellä hän näyttää, miten kirjoja lainataan.

Se on monille aika tuntematonta. Lukemisen aloittaminen on osalle tahmeaa"

https://www.hs.fi/visio/art-2000010986503.html

Tämä siis YLIOPISTOSSA !!!

Kommentit (239)

Vierailija
161/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä yhtään. Kuulin eräältä professorilta, että nykyään on sellaisia graduvaiheessa oleviakin, jotka ei osaa kirjoittaa kokonaisia lauseita. 

Eivät tule pärjäämään työelämässä. Siellä ikävä kyllä joutuu kirjoittamaan jos jonkun näköisiä raportteja, suunnitelmia jne. Sitten ahdistutaam heti ja ollaan saikulla.

Ei ehkä kannata ihan kaikkea uskoa mitä joku satunnainen kävijä on kuullut joltain joskus. Itse olen yli 20 vuotta lukenut erilaisia harjoitustöitä ja lopputöitä yliopistolla. Juuri kahlasin 100 työtä läpi ja tekstiä yhteensä n. 2500 sivua. Kieli ei välttämättä ole enää niin hyvää kuin ennen, mutta ei se tilanne nyt noin surkea ole. Ihan ymmärrettäviä opiskelijoiden lauseet ovat ja nykyisin graduvaiheessa kielenä o

Tekoäly on kehää.

Vierailija
162/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku opettaja on sanonut mediassa, että yo-kirjoituksissakin taso on laskenut niin paljon, että nykyinen L vastaa  vuosituhannen alun M:ää. Että ei kai niiltä opiskelijoilta voi sitten paljon odottaakaan. Huiputkin on saman tasoisia kuin 25 vuotta sitten oli M:n paperit saaneet. Keskiverrot, eli se suurin massa, on sitten ilmeisesti samantasoista kuin 25 vuotta sitten oli approbaturin saaneet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Korjaa ja muokkaa tekstiä LOL. Voi kuule opettaja se tekoäly kirjoittaa jo nyt 10x parempaa asiatekstiä kuin sinä olet koskaan tehnyt - ihan mistä aiheesta tahansa. 

Missään tapauksessa mitään ei enää tarvitse "osata kirjoittaa" vaan pitää ymmärtää mikä on ongelma ja minkälaista vastausta tai ratkaisua siihen tarvitaan. 

En itse enää juurikaan keskustele ihmisten kanssa mistään, ero AI:n tasoon verrattuna on niin suuri. Ihmiset ovat tylsiä, omiin ideologioihinsa ja fakkiutumisiinsa jumittuneita sekä yleensä melko  kyvyttömiä loogiseen ajatteluun ja suurempien asiakokonaisuuksien hallintaan. Keskustelut ihmisten kanssa ovat yleensä melko hyödyttömiä'

Voi muru. Kyse oli tässä kohtaa tekstin tuottamisesta ja oikeinkirjoituksesta. Siihen tekoäly on hyvä apu ja käytän tässä itsekin. Mitä taas tulee asiatekstiin, niin olen kanssasi eri mieltä. Olen kokeillut tekoälyltä kysyä omaan alaani liittyviä kysymyksiä/ongelmia ja vastaus on usein puoliksi faktaa ja puoliksi puuta heinää. Lähteet ja viittaukset ei myöskään vielä onnistu. Ollaan vielä aika kaukana siitä, että tekoäly tuottaisi parempaa tieteellistä tekstiä kuin ihminen. Toki sekin päivä varmasti koittaa.

Vierailija
164/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi luulla että tekoäly kirjoittaa asiaa, jos itse on ihan pihalla eikä huomaa niitä virheitä. Kyllähän se osaa tosi fiksun kuuloisesti kirjoittaa, mutta suoltaa tosiaan usein sekaan puuta heinää. Siksi kannattaakin myös itse opiskella. Aika noloa palauttaa tekoälyn tekemä gradu, joka paljastaa että oot oman alan perusasioidenkin suhteen ihan hukassa.

Vierailija
165/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä yhtään. Kuulin eräältä professorilta, että nykyään on sellaisia graduvaiheessa oleviakin, jotka ei osaa kirjoittaa kokonaisia lauseita. 

Eivät tule pärjäämään työelämässä. Siellä ikävä kyllä joutuu kirjoittamaan jos jonkun näköisiä raportteja, suunnitelmia jne. Sitten ahdistutaam heti ja ollaan saikulla.

Ei ehkä kannata ihan kaikkea uskoa mitä joku satunnainen kävijä on kuullut joltain joskus. Itse olen yli 20 vuotta lukenut erilaisia harjoitustöitä ja lopputöitä yliopistolla. Juuri kahlasin 100 työtä läpi ja tekstiä yhteensä n. 2500 sivua. Kieli ei välttämättä ole enää niin hyvää kuin ennen, mutta ei se tilanne nyt noin surkea ole. Ihan ymmärrettäviä opiskelijoiden lauseet ovat ja nykyisin graduvaiheessa kielenä on useimmiten englanti, mitä nuoret puhuvat paljon p

Oletko ihan varma, ettei osa lukemistasi teksteistä ole jo tekoälyn tuotoksia? Opettamani kurssisarjan muut opet eivät kaikki tunnistaneet Chat-GPT:llä tehtyä esseetä, vaikka siinä oli selvää hallusinointia.

Vierailija
166/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä on muka laadullisen sisällönanalyysin alakategoriat sitten? Ne oikeat menetelmät? Eipä ole lukenut missään. 

Vaikkapa semioottinen analyysi, fenomenologia...onhan noita.

Vierailija
167/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako sama tekoäly kaikille tismalleen samaan kysymykseen tismalleen saman vastauksen? Jos useampi opiskelija pyytää vaikka ChatGPT:tä kertomaan mitä on laadullinen sisällönanalyysi ja copypastettaa vastauksen omaan graduun, niin onko se jokaisen gradussa sanalleen sama teksti?

Todennäköisesti ei. Tulee kyllä huono gradu jos siellä tuollaisia selittää, menetelmä pitäisi valita jo tarkemmin. Kaikkialla ei edes pääse läpi tuommoisella. 

Humanistit taitaa melkein kaikki käyttää gradussaan laadullista sisällönanalyysia yhtenä menetelmänä.

Se ei ole menetelmä vaan menetelmien yläkategoria. Valitettavasti vielä tosiaan päästetään läpi graduja joissa jaaritellaan noista,

Olen tässä viikonloppuna analysoinut kolme vitosen dippatyötä ja kaikissa niissä oli jaariteltu valitusta menetelmästä ja valinnan perusteista sivukaupalla.

Vierailija
168/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oletko ihan varma, ettei osa lukemistasi teksteistä ole jo tekoälyn tuotoksia? Opettamani kurssisarjan muut opet eivät kaikki tunnistaneet Chat-GPT:llä tehtyä esseetä, vaikka siinä oli selvää hallusinointia."

Saattaa toki ollakin ja onkin. Näitä nyt lukemiani harjoitustöitä ei voi oikein tehdä tekoälyn avulla. Kieltä on toki voitu korjata ja jotain apua hakea, mutta se on minusta vain järkevää.

Vierailija
169/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi luulla että tekoäly kirjoittaa asiaa, jos itse on ihan pihalla eikä huomaa niitä virheitä. Kyllähän se osaa tosi fiksun kuuloisesti kirjoittaa, mutta suoltaa tosiaan usein sekaan puuta heinää. Siksi kannattaakin myös itse opiskella. Aika noloa palauttaa tekoälyn tekemä gradu, joka paljastaa että oot oman alan perusasioidenkin suhteen ihan hukassa.

Meillä oli tentissä aika ovelia kysymyksiä. Yhdessä kohdassa oli viisi kysymystä ja AI:n antamat vastaukset niihin. Tehtävänä oli analysoida vastaukset ja kertoa onko ne oikein ja tarvittaessa korjata.

Vierailija
170/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi Suomessa päästä yliopistoon jos edes kirjojen lainaaminen ei ole hallussa?

Ihan helposti, joko yo-todistuksella tai pääsykokeilla. 

Minä olen yleensä ostanut ne vähät kirjat mitä olen halunnut lukea. Tai sitten kuunnellut äänikirjana. Lainasin yliopiston kirjastosta ekaa kertaa kirjoja vasta kun olin tekemässä kandia. Selvisin hommasta ihan kirjaston nettisivujen ohjeilla, ei ollut vaikeaa.

Valtaosa kurssimateriaaleista on netissä, olen tainnut ostaa ainoastaan yhden kurssikirjan. 

Vierailija
171/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä on menneet yliopistoon, jos on vaikeuksia lukea pitkiä tekstejä?

Vierailija
172/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että ongelmat tunnistetaan ja tunnustetaan, mutta voisiko niitä viimein myös korjata? Ihan kaikilla asteilla esikoulusta alkaen? Voisiko kouluihin palauttaa tarkkailuluokat ja tasoryhmät? 

Vaatimusten jatkuva helpottaminen ja taidoista tinkiminen ei lupaa hyvää Suomen tulevaisuudelle.

Vierailija
173/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He ovat silti kokonaisuutena ottaen nyky-Suomen nuorison lahjakkainta porukkaa niin surullista kuin asian toteaminen onkin.

Vierailija
174/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutettu henkilö tuleekin merkitsemään samaa kuin tekoälyoperaattori.  Omaa osaamista on taidokkaasti otettu belfie.

Vierailija
175/239 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun eivät pääse poliisikouluun, koska sielläkin pitäisi nykyään osata lukea JA kirjoittaa.

Vierailija
176/239 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi: kuinka moni aikuinen pystyy lukemaan Sinuhe egyptiläisen painettuna kirjana nykyisin? Mitä veikkaatte? Siis lukeminen olisi ymmärtävää ja tulkitsevaa. 

Vierailija
177/239 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä täällä oikein vauhkotaan taas? Yliopisto-opintoihin on aina kuulunut kirjastokierros, ja niillä esitellään myös lainausautomaatin toiminta.

Vierailija
178/239 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Status. Voi nyrpistellä nenäänsä "tyhmille" amkilaisille riippumatta siitä mikä on oman älykkyyden todellinen laita. 

Vierailija
179/239 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi Suomessa päästä yliopistoon jos edes kirjojen lainaaminen ei ole hallussa?

Kyse voi olla ihan siitä että yliopiston lainausjärjestelmä on vieras. Ei sen kummempaa. Itsekin ihmettelin yliopiston lainaussysteemiä kun hiljattain siellä kävin. Ei esim. käytetä kirjastokortteja. 

Vierailija
180/239 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä täällä oikein vauhkotaan taas? Yliopisto-opintoihin on aina kuulunut kirjastokierros, ja niillä esitellään myös lainausautomaatin toiminta.

Joo, ihan typerä juttu. Eri kirjastoissa on erilaiset järjestelmät. Eikö yliopiston henkilökunta tiedä sitä?