"Opiskelijoilla on vaikeuksia lukea pitkiä tekstejä"
"Yhdellä vetämistään yliopistokursseista .. vie opiskelijat kirjastoon. Siellä hän näyttää, miten kirjoja lainataan.
Se on monille aika tuntematonta. Lukemisen aloittaminen on osalle tahmeaa"
https://www.hs.fi/visio/art-2000010986503.html
Tämä siis YLIOPISTOSSA !!!
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä yhtään. Kuulin eräältä professorilta, että nykyään on sellaisia graduvaiheessa oleviakin, jotka ei osaa kirjoittaa kokonaisia lauseita.
Eivät tule pärjäämään työelämässä. Siellä ikävä kyllä joutuu kirjoittamaan jos jonkun näköisiä raportteja, suunnitelmia jne. Sitten ahdistutaam heti ja ollaan saikulla.
Eihän sinne työelämään enää pääse. Paitsi suhteilla. Aika moni koulutettukin jää ulkopuolelle.
Lukiopoika Espoossa bussipysäkillä kertoi ääneen, kuinka ottaa kuvan kaverin muistiinpanoista ja laittaa tekoälyn muokkaamaan sen uuteen muotoon ja hoitaa sillä tavalla annetun tehtävän. Sillä konstillahan sitä nykyään opitaan tai ollaan oppimatta.
Jos pisimmät luetut lauseet ovat iltapäivälehtien klikkiotsikoita, jos niitäkään, ei ole ihme, jos viittä sanaa pitemmät lauseet tuottavat vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä yhtään. Kuulin eräältä professorilta, että nykyään on sellaisia graduvaiheessa oleviakin, jotka ei osaa kirjoittaa kokonaisia lauseita.
Eivät tule pärjäämään työelämässä. Siellä ikävä kyllä joutuu kirjoittamaan jos jonkun näköisiä raportteja, suunnitelmia jne. Sitten ahdistutaam heti ja ollaan saikulla.
Ei ehkä kannata ihan kaikkea uskoa mitä joku satunnainen kävijä on kuullut joltain joskus. Itse olen yli 20 vuotta lukenut erilaisia harjoitustöitä ja lopputöitä yliopistolla. Juuri kahlasin 100 työtä läpi ja tekstiä yhteensä n. 2500 sivua. Kieli ei välttämättä ole enää niin hyvää kuin ennen, mutta ei se tilanne nyt noin surkea ole. Ihan ymmärrettäviä opiskelijoiden lauseet ovat ja nykyisin graduvaiheessa kielenä on useimmiten englanti, mitä nuoret puhuvat paljon paremmin kuin me keski-ikäiset. Tulevaisuudessa AI vielä entistä enemmän korjaa ja muokkaa tekstiä, joten ollaan aivan uuden edessä.
Voisiko kaikki lapsilisien saajat velvoittaa sivistystalkoisiin. Saat tukia vain, jos käyt kirjastossa määrätyin ajoin, luet tietyn määrän kirjoja ja osoitat ymmärtäneesi lukemasi pistareilla. Eihän se ketään palvele, että täällä kasvatetaan yhteiskunnan rahoilla ihmisiä, jotka eivät osaa edes lukea. Järjetöntä.
Meidän opettaja vei meidät ekalla luokalla tutustumaan kirjastoon, joillekin se oli silloin uusi kokemus. Tuntuu niin oudolta, että joku on ehtinyt yliopistoikään käymättä koskaan kirjastossa. Vaikka kuinka on e-kirjoja ja internettiä tiedonhakuun niin silti.
Tämä on digiajan tulos. Olen huomannut omissakin lapsissa, ettei kirjat maistu mutta ruudun ääressä palaa aikaa sitäkin enemmän. YouTuben vaan videot pyörivät ja videopelit sauhuavat. Koulun lukutehtävät tehdään nopeasti ja huonosti. Olen joskus pyytänyt heitä lukemaan ääneen ja aikalailla hirmuisesti tulee virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata ihan kaikkea uskoa mitä joku satunnainen kävijä on kuullut joltain joskus. Itse olen yli 20 vuotta lukenut erilaisia harjoitustöitä ja lopputöitä yliopistolla. Juuri kahlasin 100 työtä läpi ja tekstiä yhteensä n. 2500 sivua. Kieli ei välttämättä ole enää niin hyvää kuin ennen, mutta ei se tilanne nyt noin surkea ole. Ihan ymmärrettäviä opiskelijoiden lauseet ovat ja nykyisin graduvaiheessa kielenä on useimmiten englanti, mitä nuoret puhuvat paljon p
Itse yliopistossa töissä ja huomannut, että raportit tehdään nykyään ChaGPT:llä. Toki moni tekee vielä ihan itsekin, mutta AI-tuotokset loistavat joukosta enenevässä määrin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan koulutusta tuo on. Ei kerrota ammattiin kuuluvia asioita, näytetään vain mistä tiedon löytää....
Opettaja eivät opeta, kun eivät enää itsekään osaa. Otetaan vaan joku tiedejulkaisu ja tiputetaan se johonkin ChatGPT:hen ja käsketään tiivistämään sataan sanaan. Mut pitempi sekin kuin yksi tekstari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata ihan kaikkea uskoa mitä joku satunnainen kävijä on kuullut joltain joskus. Itse olen yli 20 vuotta lukenut erilaisia harjoitustöitä ja lopputöitä yliopistolla. Juuri kahlasin 100 työtä läpi ja tekstiä yhteensä n. 2500 sivua. Kieli ei välttämättä ole enää niin hyvää kuin ennen, mutta ei se tilanne nyt noin surkea ole. Ihan ymmärrettäviä opiskelijoiden lauseet ovat ja nykyisin graduvaiheessa kielenä o
Itse yliopistossa töissä ja huomannut, että raportit tehdään nykyään ChaGPT:llä. Toki moni tekee vielä ihan itsekin, mutta AI-tuotokset loistavat joukosta enenevässä määrin.
Mistä ne muka erottaa...
Lol. Sitten viiskymppiset ei kelpaa enää työelämään, vaikka niistä sentään kaikki osaa lukea ja kirjoittaa.
Opiskelijat oikeasti uskoo ettei henkilökunta erota tekoälyn tekemiä tekstejä. Jodelissa jotkut ovat kertoneet pistäneensä tekoälyn kirjoittamaan jopa gradun, kun ei kuulemma henkilökunta niitä tarkista, eikä ole mitään keinoa tarkistaa onko teksti tekoälyn tekemää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata ihan kaikkea uskoa mitä joku satunnainen kävijä on kuullut joltain joskus. Itse olen yli 20 vuotta lukenut erilaisia harjoitustöitä ja lopputöitä yliopistolla. Juuri kahlasin 100 työtä läpi ja tekstiä yhteensä n. 2500 sivua. Kieli ei välttämättä ole enää niin hyvää kuin ennen, mutta ei se tilanne nyt noin surkea ole. Ihan ymmärrettäviä opiskelijoide
Usko pois, kyllä ne erottaa, varsinkin kun edessä on isompi määrä töitä vertailtavaksi. Siellä on sanoja ja sanontoja sekä rakenteita, jotka ovat hyvin tavanomaisia laajoille kielimalleille, mutta oikeassa elämässä ihmiset harvoin käyttävät niitä. Aiheesta on tehty tutkimustakin. On monta muutakin tekijää, jotka ovat selviä merkkejä, mutta jätän mainitsematta, jotta jää jatkoakin varten valttikortteja käteen.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat oikeasti uskoo ettei henkilökunta erota tekoälyn tekemiä tekstejä. Jodelissa jotkut ovat kertoneet pistäneensä tekoälyn kirjoittamaan jopa gradun, kun ei kuulemma henkilökunta niitä tarkista, eikä ole mitään keinoa tarkistaa onko teksti tekoälyn tekemää.
Kyllä ne erottaa, mutta eri asia sitten kuinka paljon niihin puututaan. Itse puutun räikeimpiin tapauksiin.
Hyvä että teillä on keinoja tunnistaa tekoälyn tekeleet. Eihän siinä mitään opita eikä työelämän vaatimia osaajia synny, jos kaikki tehdään tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
1 + 1 = 11.
Eiku 10
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että teillä on keinoja tunnistaa tekoälyn tekeleet. Eihän siinä mitään opita eikä työelämän vaatimia osaajia synny, jos kaikki tehdään tekoälyllä.
Tämä on totta, Toisaalta työelämässäkin tehdään nykyään enenevässä määrin tekoälyllä, joten tavallaan tekoälyn käyttöön pitäisi kannustaa jo opinnoissa. Toisaalta silloin opiskelijat ottavat asian helposti niin, että aivan kaiken voi tehdä tekoälyllä ja oma ajattelu on lähes nollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne erottaa, mutta eri asia sitten kuinka paljon niihin puututaan. Itse puutun räikeimpiin tapauksiin.
Kyllä ne tosiaan erottaa. Ennen luultiin ettei plagiointia huomata, mutta sama juttu. En itsekään jaksa puuttua kuin selvimpiin tapauksiin. Suurin osa vilpistä tulee opiskelijaa itseään vastaan ajan kanssa. Minultahan se ei ole pois, jos eivät selviä 6 kk koeaikaa puutteellisen tiedon takia. Omilla kurssillani ei tekoälyä voi käyttää kuin kielenkorjaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta, Toisaalta työelämässäkin tehdään nykyään enenevässä määrin tekoälyllä, joten tavallaan tekoälyn käyttöön pitäisi kannustaa jo opinnoissa. Toisaalta silloin opiskelijat ottavat asian helposti niin, että aivan kaiken voi tehdä tekoälyllä ja oma ajattelu on lähes nollissa.
Kyllä kuitenkin se, jolla on oikeasti tietämys omasta alasta, osaa kysyä siltä tekoälyltä työelämässä järkevämpiä kysymyksiä kuin sellainen joka on vain lusmuillut opinnot läpi kirjoituttamalla kaiken tekoälyllä. Jos kuvitellaan että joku on opiskellut vaikka oikeustiedettä ja lusmuillut opinnot läpi teettämällä tehtävät tekoälyllä. Sehän on sitten työelämässä ihan samalla tasolla kuin joku joka ei ole opiskellut päivääkään oikeustiedettä, mutta on perehtynyt eri tekoälypalveluihin ja kyselee niiltä. Sitten taas se, joka on ottanut opinnot tosissaan, tietää niin paljon että osaa esittää oikeita kysymyksiä ja myös tarkistaa puhuuko tekoäly osin palturia vai täysin totta.
Siis mitähäh?! Eikö kannattaisi ennemmin karsia kirjoja sisällön kuin julkaisuvuoden perusteella? Esim. Eukleideen geometrian alkeet on aika wanha, mutta sisältö on puhdasta matematiikkaa. Vai onko sielläkin jotakin, mikä ei nyt sovi moderneihin arvoihin?