Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työllisyyspalvelut eivät ole ottaneet yhteyttä

Vierailija
16.02.2025 |

Viimeinen suunnitelmani vanheni joskus marraskuussa 2024. Eli viimeisin yhteydenotto siis joskus elokuussa 2024. Aikaisemmin yhteydenotto tuli aina viikon tai kahden sisään suunnitelman vanhenemisesta. Nyt ei näy eikä kuulu mitään. Kuinka pitkään tämä kestää että saavat hommat taas toimimaan? Muilla vastaavia kokemuksia viivästymisestä. Olen siis Helsingissä.

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on soitettu alkuvuodesta asti 2-3viikon välein. On tuputettu ties mitä kurssia ja terveystarkastuksen menen ja töitäkin haen. Tälläkin viikolla soitettiin ja sanottiin et kyselen 2viikon päästä taas kiinnostaako kurssit ja päivitetään suunnitelmaa. 

Vierailija
82/106 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeittäin Helsinkiin etsittiin 30 uutta tätiä/setiä hoitamaan näitä asioita. Eli heillä on henkilökuntapulaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen lukemaani! Minun perässä ovat työkkäristä kyllä päivälleen, ja verikoirina yrittävät patistaa hakemaan kokoaikatyötä vaikka on terveysongelmaa ja paikkakunnalla älyttömästi kokonaan työttömiäkin, mulla sentään on pitkäaikainen ja mieleinen osa-aikatyö, näin idässä, käsittämättömiä nämä alueelliset erot sitten! 

Kyllä. Idässä meno on rajua. Sairaita kiusataan eniten. Siksi ihmettelenkin, miksi kukaan haluaisi yhteydenottoa?

Vierailija
84/106 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kun ei tule edes mitään viestiä että on ruuhkaa. Osa näköjään pelkää jopa karenssia kun ei suunnitelma ole voimassa. Pelko turhaa mutta ymmärrettävää.

Ynmärrätkö, paljonko siihen sitten kuluu aikaa, jos aletaan jokaiselle kirjoitella viestejä 😂

Vierailija
85/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kun ei tule edes mitään viestiä että on ruuhkaa. Osa näköjään pelkää jopa karenssia kun ei suunnitelma ole voimassa. Pelko turhaa mutta ymmärrettävää.

Ynmärrätkö, paljonko siihen sitten kuluu aikaa, jos aletaan jokaiselle kirjoitella viestejä 😂

Vierailija
86/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhön tuo massapostituksena menisi koskapa yhteystiedot löytyy järjestelmästä.

Vierailija
87/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhön tuo massapostituksena menisi koskapa yhteystiedot löytyy järjestelmästä.

Ei menisi, koska järjestelmästä ei voi hakea niitä joilla suunnitelma on vanha. 

Vierailija
88/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin työmarkkinatorin chatista tästä asiasta. Työnhakusuunnitelma voimassa huhtikuun loppuun asti, eikä kuulunut mitään. Vastattiin että jos lausunto liitroon ja työnhaku voimassa, niin odotella vaan yhteydenottoa joka tulee kun kerkeävät. Tallensin tämän viestin kuvana jos joskus tästä jotain muuta mieltä viranomainen on.

Vierailija
89/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kuulleet tästä? Helsingin työllisyyspalveluissa iso huijaus käynnissä Kelalle ilmoitetaan vain osa kurssiosallistumisista

Nyt on paljastunut, että Helsingin työllisyyspalvelut merkkaavat Kelalle kursseja väärin. Esimerkiksi eräs työtön pakotettiin osallistumaan 12 viikon Polku-valmennukseen Spring House Oy:llä. Hän suoritti koko jakson tästä on olemassa kirjallinen todistus palveluntuottajalta.

Mutta mitä teki viranomainen? Ilmoitti Kelalle, että henkilö osallistui vain 3 viikkoa. Loput 9 viikkoa katosivat.

Kyse ei ole yhdestä tapauksesta. Asiantuntijat sanovat, että tällainen kirjaustapa on rakenteellinen käytäntö. Työttömän on osallistuttava jopa 48 viikkoa, jotta hänelle kirjataan 12 viikkoa hyväksyttyä osallistumista. Tämä taas vaikuttaa suoraan työttömyysetuuden maksamiseen.

Miksi näin tehdään? Epäillään, että työllisyyspalvelut pyrkivät säästämään Kelan etuusmenoissa. Mutta samalla työttömien toimeentulo vaarantuu.

Onko tämä laillista? Useiden asiantuntijoiden mukaan ei. Tässä voi olla kyse rekisterimerkintärikoksesta. Silti viranomaiset eivät ole tehneet korjaavia toimenpiteitä.

Herää kysymys: Kuka tästä hyötyy? Entä kuinka monelle näin on tehty?

Keskustellaan.

Vierailija
90/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan tästä? Työllisyyspalveluissa Helsingissä outo käytäntö osallistumisviikkoja katoaa Kelan tiedoista

Yksi tapaus on herättänyt huomiota: henkilö osallistui pakolliseen 12 viikon Polku-kurssiin Spring House Oy:llä ja sai siitä osallistumistodistuksen. Silti Helsingin työllisyyspalvelut ilmoittivat Kelalle vain kolme viikkoa osallistumista eli 75 % ajasta "unohtui".

Tämän ei sanota olevan poikkeus, vaan jopa normaali käytäntö. Viranomaiset voivat näköjään itse päättää, montako viikkoa kurssilta kirjataan. Tästä seuraa, että työttömän pitää istua jopa nelinkertainen määrä viikkoja saadakseen vaaditut kirjaukset Kelalle tai muuten etuudet katkeavat.

Asiantuntijat ovat jo esittäneet epäilyksiä rekisterimerkintärikoksesta, mutta korjauksia ei ole tehty. Herää kysymys: onko kyse säästötoimista, jotka tehdään työttömien kustannuksella?

Tuntuu väärältä. Onko muilla kokemuksia tästä tai vastaavista tapauksista?

Vierailija
91/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä ettet ole työkkärin mielestä työllistyvänä pidettävä.

Minäkin olen ulkopuolella. Juu, mut sit jos soittaisivat... Ootko hakemuksia lähettänyt? No, tehän myös tykkäätte etten minä tällä seudulla mitään saa, joten....

Vierailija
92/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun etilaisia sosiaalitukia on leikattu, hedijastuvatko nämä leikkaukset sen sakkomaksun suuruuteen, jota kunta maksaa pitkäaikaistyöttömästä Kelalle?

Vierailija
93/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
94/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin Työllisyyspalveluissa vääristellään tietoisesti kurssimerkintöjä. Ihmiset pakotetaan 12 viikon valmennuksiin, mutta Kela saa tiedon vain 3 viikosta ja sen perusteella leikataan työttömyysturva. Tämä ei ole enää virhe, vaan rekisterimerkintärikos.

Erityisen törkeää on, että heikoimmassa asemassa olevat joutuvat kohteiksi kouluttamattomat, velkaiset, sairastavat. Samaan aikaan paremmassa asemassa olevia ei painosteta samalla tavalla. Esimerkiksi Anna-Leena Häyhä on nimetty vastuuhenkilöksi joissain tapauksissa. Jos hän on osallisena väärien tietojen siirrossa, kyse on virkavastuusta.

Tällä hetkellä ihmiset menettävät tukensa viranomaispetoksen seurauksena. Joku tästä hyötyy mutta se ei ole työtön.

Vierailija
95/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toivottomiksi luetut tapaukset on pantu jonon hännille soittoa odottomaan? Itsellä jo alkaa olla jo 7 - 8 kk kun viimeksi oli sieltä suunnasta mitään yhteydenottoa. Ja kyllä olen pitkittyneesti työtön, useita vuosia jo.

Vierailija
96/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä suunnitelmassa  yksi työhakemus 3:ssa kuukaudessa koska olen osa-aikaisessa työssä.

Työnhakusuunnitelma päättyi tammikuun alussa. Sen jälkeen ei yhteydenottoa ole tullut. 

Olen toki jo hakenut uutta työtä (tallensin hakemuksen jos myöhemmin mussuttavat jotain).

Luulen että en ole kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäisten joukossa koska olen kuitenkin töissä.

Vantaa kyseessä.

Vierailija
97/106 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espoossa sama

Espoosta minäkin. Viimeksi marras-joulukuulla oltu yhteydessä. Suunnitelma vanhentunut ajat sitten. Kukaan ei soita. Onneksi tuet tulee. Eipä tuo minuun mitään vaikuta. Haen sopivaksi katsomiani töitä. Turhia hakemuksia ei tartte tehdä. Helpotan siten työnantajienkin taakkaa.

Vierailija
98/106 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viimeisestä yhteydenotosta jo 9 kuukautta. Ja Helsinki kyseessä.

Muutto Järvenpäähän tulossa kesällä, toimiiko siellä yhteydenotot nopeammin? Tarvitseeko tehdä muuta kuin osoitteenmuutos TE palveluitetn sivuille.

Vierailija
99/106 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jättänyt yhteydenottopyynnön. Minulla kesti tänä vuonna yli 5 viikkoa ja olin kaksi pyyntöä jättänyt.

Vierailija
100/106 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö olla itse aktiivinen ja kysellä?