Työllisyyspalvelut eivät ole ottaneet yhteyttä
Viimeinen suunnitelmani vanheni joskus marraskuussa 2024. Eli viimeisin yhteydenotto siis joskus elokuussa 2024. Aikaisemmin yhteydenotto tuli aina viikon tai kahden sisään suunnitelman vanhenemisesta. Nyt ei näy eikä kuulu mitään. Kuinka pitkään tämä kestää että saavat hommat taas toimimaan? Muilla vastaavia kokemuksia viivästymisestä. Olen siis Helsingissä.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Minulla yhteydenotto viime vuodella viimeksi syksyllä. Mitään ei ole kuulunut sen jälkeen ja edellinen suunnitelma vanhentunut aikoja sitten. Ihme touhua. Asuinpaikkana Helsinki
Entisellä työkaverilla sama tilanne.
Onko Helsinki jotenkin erityisesti ruuhkautunut koska minullakin edellinen suunnitelma vanhentunut jo viime vuonna ja yhtäkään yhteydenottoa ei ole kuulunut sen jälkeen?
Tuli mieleen, onko kukaan, jonka suunnitelma on mennyt vanhaksi kuukausia sitten, eikä uutta ole tehty, ajatellut, että tästä voisi tulla karenssi. Lain mukaan suunnitelman pitäisi olla voimassa. Yhteydenottopyynnön asiaan liittyen voi jättää, kun kirjautuu työkkärin sivuille.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, onko kukaan, jonka suunnitelma on mennyt vanhaksi kuukausia sitten, eikä uutta ole tehty, ajatellut, että tästä voisi tulla karenssi. Lain mukaan suunnitelman pitäisi olla voimassa. Yhteydenottopyynnön asiaan liittyen voi jättää, kun kirjautuu työkkärin sivuille.
Kai se on kuitenkin työvoimapalvelun velvollisuus laatia suunnitelma ja tehdä yhteydenotto? Itsellä jo kuukausia ilman mitään yhteydenottoa ja sunnitelma vanhentunut jo viime vuonna.
Juu, ei oo vuoteen kuulunu mitn.
Vierailija kirjoitti:
Suunnitelmaa ei pääse itse päivittämään ennenkuin virkailija avaa sen.
Miten työnhakija olisi vastuussa suunnitelman teosta kun ei siellä sivulla ole edes mitään työkaluja oman suunnitelman päivittämiseen? Ainoastaan voi ilmoittaa avatun suunnitelman toteuttamisesta.
Minulla viimeisin yhteydenotto on jo jostain viime vuoden elokuulta - syykuulta. Sitten on suunnitelma jo päättynyt vuoden 2024 puolella ja mitään ei ole kuulunut. Onko muita vastaavassa tilanteessa? Kannattaako tehdä muuta kuin vain odotella? Työpaikkoja olen kyllä hakenut että voin tarvittaessa todistaa jonkinalaista aktiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla viimeisin yhteydenotto on jo jostain viime vuoden elokuulta - syykuulta. Sitten on suunnitelma jo päättynyt vuoden 2024 puolella ja mitään ei ole kuulunut. Onko muita vastaavassa tilanteessa? Kannattaako tehdä muuta kuin vain odotella? Työpaikkoja olen kyllä hakenut että voin tarvittaessa todistaa jonkinalaista aktiivisuutta.
Sama juttu minullakin, edellinen suunnitelma päättyi 2024 puolella. En ole saanut kutsua työnhakuhaastatteluun tänä vuonna. En tiedä miksi, olen tehnyt niitä suunnitelmia ahkerasti. Työpaikkoja on ollut suhteellisen vähän tarjolla, johtuukohan siitä? Opiskelut eivät kiinnosta kun pitäisi saada vain liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se on kuitenkin työvoimapalvelun velvollisuus laatia suunnitelma ja tehdä yhteydenotto? Itsellä jo kuukausia ilman mitään yhteydenottoa ja sunnitelma vanhentunut jo viime vuonna.
Joo on se niiden vastuulla. Täytyy vain odottaa kiltisti että lähettävät haastattelukutsun.
Ihmettelen lukemaani! Minun perässä ovat työkkäristä kyllä päivälleen, ja verikoirina yrittävät patistaa hakemaan kokoaikatyötä vaikka on terveysongelmaa ja paikkakunnalla älyttömästi kokonaan työttömiäkin, mulla sentään on pitkäaikainen ja mieleinen osa-aikatyö, näin idässä, käsittämättömiä nämä alueelliset erot sitten!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen lukemaani! Minun perässä ovat työkkäristä kyllä päivälleen, ja verikoirina yrittävät patistaa hakemaan kokoaikatyötä vaikka on terveysongelmaa ja paikkakunnalla älyttömästi kokonaan työttömiäkin, mulla sentään on pitkäaikainen ja mieleinen osa-aikatyö, näin idässä, käsittämättömiä nämä alueelliset erot sitten!
Tosiaan tämä voi riippua alueesta ja paikkakunnsta. Itse Helsingissä ja ei kuulu mitään.
Ei todellakaan tule karenssia. Työllisyysalueilla on nyt paljon rästissä hommia, ja kuulemma isoissa kaupungeissa etenkin ongelma on paha. Meillä pienemmillä alueilla vähän parempi tilanne, tänään mm. päivitin maalis- ja huhtikuussa vanhentuneita suunnitelmia. Muutamalla työkaverilla kyllä vielä viime vuotisiakin rästissä, olosuhteista johtuen.
Yhteydenottopyyntö kannattaa laittaa JOS on jotain erityistä syytä, miksi suunnitelma pitäisi päivittää pian. Esimerkiksi halu opintoihin, työkokeiluun tms. Jos ei tällaista ole, niin voi vaan odotella yhteydenottoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tule karenssia. Työllisyysalueilla on nyt paljon rästissä hommia, ja kuulemma isoissa kaupungeissa etenkin ongelma on paha. Meillä pienemmillä alueilla vähän parempi tilanne, tänään mm. päivitin maalis- ja huhtikuussa vanhentuneita suunnitelmia. Muutamalla työkaverilla kyllä vielä viime vuotisiakin rästissä, olosuhteista johtuen.
Yhteydenottopyyntö kannattaa laittaa JOS on jotain erityistä syytä, miksi suunnitelma pitäisi päivittää pian. Esimerkiksi halu opintoihin, työkokeiluun tms. Jos ei tällaista ole, niin voi vaan odotella yhteydenottoa.
Jatkan vielä, eli ne rästit johtuu siitä että työllisyysalueen virkailijat aloittivat työt 2.1. täysin tietämättöminä työtehtävistään. Siitä 1-3 viikkoa, niin saivat tietää työtehtävät, saivat asiakkaat ja alkoivat töihin. Monelle työtehtävä oli täysin uusi, eli alkuun vaati paljon perehtymistä. Ja koko ajan alkuvuonna uusia asiakkaita tuli, jotka oli pakko hoitaa ensin.
Sitten monella työllisyysalueella parin kuukauden kuluttua työtehtävät vaihtui virkailijoilla jälleen. Jälleen monelle täysin uusi tehtävä, joka vaati ensin perehtymistä. Ja ihan uudet asiakkaat. Eli vasta nyt on alettu kunnolla päästä töihin kiinni. Juuri ennen kesälomia 😉
Ja kaiken kukkuraksi niitä suunnitelmia jäi päivittämättä 2024 loppuvuonnakin, koska virkailijoille oli määrättynä niin paljon ihan muita tehtäviä, työllisyysalueille siirtymiseen liittyen, että asiakkaista ehti hoitaa vain akuutit.
Että tässä selitystä, miksi ollaan myöhässä. Ja isoissa kaupungeissa kaikki ongelmat tuplaantuu.
Ihme kun ei tule edes mitään viestiä että on ruuhkaa. Osa näköjään pelkää jopa karenssia kun ei suunnitelma ole voimassa. Pelko turhaa mutta ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä voi johtua siitäkin, että sinun on helpompi työllistyä, koska olet osa-aikatöissä? Minun suunnitelma vanheni n. 2kk sitten enkä ole saanut yhteydenottoa. Työllisyyspalveluihin kun kirjaudun, niin näkyy että olen toteuttanut suunnitelman ja työnhaku on voimassa.
Jos se on muuttunut Yöllisyyspalveluksi?
Minulla yhteydenotto viime vuodella viimeksi syksyllä. Mitään ei ole kuulunut sen jälkeen ja edellinen suunnitelma vanhentunut aikoja sitten. Ihme touhua. Asuinpaikkana Helsinki