Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdelle työntekijälle erilaiset työvuorot sairauden, lastenhoidon tai muun syyn takia, onnistuuko?

Vierailija
03.01.2024 |

Tiedättekö tapauksia tai onko jopa omia kokemuksia? Onko onnistunut, onko esimies ymmärtänyt, ja miten työkavereiden reaktiot?

Tai jos hybridityö, niin joku tekee etänä ja toiset velvoitetaan käymään työpaikalla osan viikosta.

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu.Parempi siirtyä valtion hommiin.

Vierailija
2/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen kaikkia erikoisjärjestelyjä, koska aiheuttavat riitaa työntekijöiden kesken.

Esihenkilö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä hain joskus yhteen sosiaalialan yksikköön töihin. Sanoin heti, etten voi tehdä yövuoroja terveyssyistä, mutta päivä- tai iltavuoroja voin tehdä aivan tarpeen mukaan, ei ole lapsia tms rajoituksia, tai että voin tehdä jopa pitkää päivää 8-20. Totesivat vaan, että heillä täytyy tehdä myös yövuoroja joten ei onnistu.

Muutaman kuukauden kuluttua sulkivat koko yksikön ja kovaan ääneen paasasivat kun ei mistään saada työntekijöitä, niin ei voida pitää yksikköä auki. Kaiken kukkuraksi tunsin yhden toisenkin joka haki sinne töihin, ilman rajoituksia, eikä päässyt.

Vierailija
4/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimus osa-aikatyöstä?

Vierailija
5/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu. Vähääkään ei jousteta. Mistään syystä.

Vierailija
6/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimus osa-aikatyöstä?

Ei.

Vierailija
7/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu, mutta kääntöpuolena saat muiden työntekijöiden vihat niskaasi. Järjestelyt ei koskaan ole tasapuolisia ja lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi kyetä hoitamaan vapaa-ajan asiansa niin, etteivät ne haittaa työntekoa. Aina voi vaihtaa työpaikkaa itselleen paremmin sopivaan. Lyhytaikainen järjestely vielä menettelee.

Vierailija
8/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taannoin kaikki ne kollegat, joilla oli lapsia, saivat aina hyvät lukujärjestykset.

Vierailija
9/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä onko työpaikalla terve kulttuuri.

Vierailija
10/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuu, mutta kääntöpuolena saat muiden työntekijöiden vihat niskaasi. Järjestelyt ei koskaan ole tasapuolisia ja lähtökohtaisesti jokaisen pitäisi kyetä hoitamaan vapaa-ajan asiansa niin, etteivät ne haittaa työntekoa. Aina voi vaihtaa työpaikkaa itselleen paremmin sopivaan. Lyhytaikainen järjestely vielä menettelee.

Onko sairaus "vapaa-ajan asia"?

Vierailija
11/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ja on onnistunut. Työkaverit suhtautuivat ihan ymmärtäväisesti, kun autokolarissa alaraajoistaan halvaantunut nuorehko mies sai tehdä pelkästään etätöitä. Sama tietenkin koskee muitakin työntekijöitä, jos halvaantuvat.

Vierailija
12/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimus osa-aikatyöstä?

Meillä ei ole töissä erityisemmin tekemistä ja itse haluaisin enemmän vapaa-aikaa, koska perhe ja harrastukset. Kysyin esimieheltä osa-aikatyöstä ja naurahti vaan alentuvasti et "en mä sua kyllä osa-aikaiseks päästä". Ei sit stn, menen sit muualle töihin 😂 sit alkokin jo osa-aikaiseksikin päästämään armollisesti, mut eipä napostele.

Vierailija
13/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sairaus "vapaa-ajan asia"?

Ei se työhön ainakaan liity eikä ole muiden työntekijöiden vika, eikä ole reilua laittaa muita kärsimään sen takia.

Vierailija
14/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ja on onnistunut. Työkaverit suhtautuivat ihan ymmärtäväisesti, kun autokolarissa alaraajoistaan halvaantunut nuorehko mies sai tehdä pelkästään etätöitä. Sama tietenkin koskee muitakin työntekijöitä, jos halvaantuvat.

Tämä on ihan ymmärrettävää. 

Vierailija
15/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu eniten työnantajan epätoivon tasosta.

Jos vaihtoehtona on työntekijän menetys kokonaan eikä tilalle ole tulijoita jonoksi asti, monenlaiset järjestelyt alkavat sopia ainakin vastahakoisesti. 

Vierailija
16/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä annettiin yhdelle työntekijälle mahdollisuus siirtyä tekemään pelkästään etätöitä terveydellisistä syistä johtuen. Kovasti painotettiin, ettei tämän etätöihin siirtyneen työt siirry toisille vaan hän tekee ne itse etänä. Seuraavana päivänä tämä etäilijä laittoi viestin: Oletko työpisteellä, kun pitäisi tehdä xx, voitko sinä. Ja siitä alkoi viikottaiset pyynnöt.

Vierailija
17/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen lyhennettyä työaikaa vammaisen lapsen äitinä, ja muutama työyksikössäni tekee tavallista enemmän etätyötä lasten takia. Itse en tee etänä oikeastaan lainkaan, koska en voi tehdä kotona rauhassa. Aiemmissa vuorotyötyöpaikoissa on esim. diabeteksen, epilepsian, verenpainetaudin ja migreenin vuoksi päässyt eroon yövuoroista, yksi äiti teki miehensä äkillisen kuoleman jälkeen pelkkää päivävuoroa lasten takia kunnes pääsi siirtymään kokonaan päivätyöhön, ja yhdelle sommiteltiin työvuorot palomies-puolison (hyvissä ajoin tiedossa olevan!) työvuorolistan mukaan niin että lapsi ei tarvinnut hoitopaikkaa. Myös terapiat ja harrastukset on voitu järjestää niin että esim. "kaikki muu käy mutta tiistaisin ei iltavuoroa".

Eli mun kokemuksella on onnistunut. Toki alalla on työntekijän markkinat, minä lähdin edellisestä työpaikasta kun esihenkilö vaihtui ja alkoi tulla kitinää lapsen terveydenhuollon käynneistä (vaikka ihan sama se on olenko töissä 8-14 vai 10-16 kun ihan itse ne asiakkaat siihen varaan ja yksin hoidan). 

Vierailija
18/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvuorolistat tehdään niin, että jokainen saa haluamaansa vuoroa. Joka vuoro on jonkun suosikki. 

Vierailija
19/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yks tekee miten huvittaa ja muut niin kuin on sovittu? Lapset ei ole este työnteolle. 

Vierailija
20/131 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla ainakin saa itsensä ulos ilta- ja yövuoroista ihan ihmeellisillä selityksillä. Tämän seurauksena kaikkia ärsyttää, kun muille jää entistäkin vähemmän aamuvuoroja (joita kaikki mielellään tekisivät). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän