Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tällä palstalla tuntuu olevan sellainen käsitys, että amikset ovat automaattisesti tyhmiä ja korkeakoulutetut älykkäitä?

Vierailija
15.02.2025 |

Ihmiset eivät edes jakaudu mustavalkoisesti vain tyhmiin ja älykkäisiin. Valtaosa lienee älykkyydeltään keskitasoa.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit ratkaisee. Kuinka monta yliopiston käynyttä suvussasi on. Omassa suvussani ainakin 20 yliopiston käynyttä korkeissa viroissa.

Vierailija
22/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska täällä viljellään muutenkin typeriä kärjistyksiä ja vastakkainasettelua vailla todellisuuspohjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti asia on noin. Jos valitset satunnaisesti 100 fyysikkoa ja 100 rekkakuskia, saat melkoiset erot älykkyyden keskiarvoissa. Fyysikoista kaikki ovat selvästi keskitasoa älykkäämpiä. Rekkakuskeista iso osa on keskitasoa pölömpiä, mutta mukana saattaa olla jokunen ihan fiksukin.

Ihan tyhmä ihminen ei pysty hankkimaan ajokorttia.

Vierailija
24/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on korkeammin koulutettujen harhaluulossa ja tätä on tapahtunut kautta aikojen. 

Korkeasti koulutetut saattavat olla esimerkiksi kirjaviisaampia keskimääräisesti, mutta eivät missään nimessä viisaampia. 

Minä menin amikseen, hankin kolmessa vuodessa paperit ja aloin yrittäjäksi. Muutamassa vuodessa tienasin enemmän kuin suurin osa korkeakoulutetuista ikinä tulee tienaamaan. Sitäpaitsi heillä menee vielä vuosia, vuosia ja vuosia ennen kuin edes valmistuvat. 

Mikä sitten on tyhmää 🤷

Amisten rahakeskeisyydestä ainakin huomaa matalamman älykkyyden. Rassataan naama irvessä putkea ja odotetaan, että pääsee viikonloppuna paljuun juomaan kaljaa.

Vierailija
25/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on korkeammin koulutettujen harhaluulossa ja tätä on tapahtunut kautta aikojen. 

Korkeasti koulutetut saattavat olla esimerkiksi kirjaviisaampia keskimääräisesti, mutta eivät missään nimessä viisaampia. 

Minä menin amikseen, hankin kolmessa vuodessa paperit ja aloin yrittäjäksi. Muutamassa vuodessa tienasin enemmän kuin suurin osa korkeakoulutetuista ikinä tulee tienaamaan. Sitäpaitsi heillä menee vielä vuosia, vuosia ja vuosia ennen kuin edes valmistuvat. 

Mikä sitten on tyhmää 🤷

Tässä tulee taas tämä "äkkiä tienaamaan" -argumentti. Se erottaa oleellisesti ainakin tieteellisen tiedon ymmärtämisen eli yliopistokoulutuksen arvon ymmärtämättömyyden tai näyttää, että sillä ei ole henkilölle väliä. Se on tietenkin ok ja luvallista, mutta se on oleellinen asennetekijä eli ero.

Vierailija
26/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleistäen näin on. Maailmassa on paljon muitakin yleistyksiä, vaikka kaikki tietää, että mukana on paljon poikkeuksia. 

Vierailija
27/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on tyhmää 🤷

Tästä kirjoituksesta paistaa tyhmyys. En toki ole varma onko tämä kirjoitus sarkasmia.

Vierailija
28/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on tyhmää 🤷

Amisten rahakeskeisyydestä ainakin huomaa matalamman älykkyyden. Rassataan naama irvessä putkea ja odotetaan, että pääsee viikonloppuna paljuun juomaan kaljaa.

Jos haluaa esittää jonkun toisen ryhmän typeränä ja sen ryhmän, johon itse kuuluu, älykkäänä, ei kannata kirjoittaa ainakaan noin. Älykäs ihminen pystyy näkemään asioissa eri puolia, joten hän ei kirjoita mustavalkoiseen sävyyn.

Vierailija
29/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yleistäen näin on. Maailmassa on paljon muitakin yleistyksiä, vaikka kaikki tietää, että mukana on paljon poikkeuksia.

Millä perusteella amikset ovat keskimäärin tyhmiä?

Vierailija
30/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amis sekä korkeakoulutettu ja molemmissa olen opiskellut alaa, jota voi vain harvassa paikassa opiskella. Olen älykäs. Se siitä.

Vierailija
31/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole aika luonnollista, että näin on kun korkeakouluun vaaditaan älyä? Tilastot puhuvat, vaikka aina on harvinaisia tilastoista poikkeavia yksilöitä.

Ei se silti tarkoita, etteikö myös duunariammateissa edellytettäisi tietynlaisia kykyjä ja taitoja, joita ei ihan tyhmällä ole.

Vierailija
32/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sekä amis että korkeakoulutettu.

Vierailija
33/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on tyhmää 🤷

Rahalla ei ole mitään tekemistä viisauden kanssa. Hienoa toki, että olet pärjännyt. Ja tottakai oppi tulee myös kirjoista.  Siihenhän tiede nimenomaan perustuu. Luet jotain ja sitten alat tutkia vahvistatko teorian, keksit siihen lisää tai kumoat teorian. Ei kenestäkään kasva fiksua umpiossa, vaan siihen tarvitaan ympäristö ja tiedonlähteet. 

Vierailija
34/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se keskimäärin näin onkin. Mutta molempien ryhmien jakaumiin mahtuu ääripäitä, joten keskiarvo ei vielä kerro mitään yksittäisen ihmisen älykkyydestä.

Vierailija
35/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku vastaajista perustella, millä perusteella amiksen käyneet ovat keskimäärin tyhmiä? Luulisi, että esim. tyhmä sähköasentaja saisi aika paljon aikaan vahinkoa.

Vierailija
36/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ihmiset edes jakaudu yksikäsitteisesti amiksiin ja korkeakoulutettuihin. On monia, jotka ovat kumpaakin. Ja se ei ole ollenkaan huono asia.

Vierailija
37/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun bensalenkkarilinjalta löytyvät kaikki peruskoulussa alisuoriutuneet persut, yliopistoissa heitä ei ole, sillä jos ei suoriudu edes naurettavan helposta peruskoulusta kunnialla, ei selviä myöskään yliopiston pääsykokeesta. Joten on siinä jonkinlainen jakolinja jo ihan automaattisestikin.

Vierailija
38/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen ihan päinvastoin. Just saying.

Vierailija
39/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku vastaajista perustella, millä perusteella amiksen käyneet ovat keskimäärin tyhmiä? Luulisi, että esim. tyhmä sähköasentaja saisi aika paljon aikaan vahinkoa.

Seuraus työtehtävien osaamattomuudesta ei suoraan liity työtehtävässä tarvittavaan älykkyyteen. Esimerkiksi rekkakuskin tekemät virheet ovat fataalimpia kuin matematiikan yliopistonlehtorin tekemät virheet.

Vierailija
40/116 |
15.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella amikset ovat keskimäärin tyhmiä?

Tätä on vaikea selittää. Se tulee esille ihan keskustelussa ja kirjoittamisessa. Yliopiston käynyt on monesti analyyttinen, kykenee hahmottamaan asioita laajemmin, kieli on sivistyneempää ja ongelmanratkaisukyky hyvä. Lisäksi tilannetaju on parempi ja käytös.

Jos nyt ajatellaan esim. lääkäreitä, juristeja, ekonomeja, diplomi-insinöörejä, fyysikoita, matemaatikoita ja kemisteja, niin kyllä he pääsääntöisesti ovat juuri älykkäitä näillä älykkyyttä testaavilla mittareilla. Pelkästään koulutuksen läpäiseminen vaatii älyä ja työ vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä.

Ja tämä siis yleistäen eli turha nyt vetää herneitä nenään. Itsellänikin on ollut hyvät keskustelut amiksen käyneiden kanssa ja arvostan heidän osaamistaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan