Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja hylkäsi lapsen sairaus ajan palkan, menikö oikein?

Vierailija
29.01.2025 |

Hei, lapsi 5v joutui sairaalaan lasten osastolle äkillisen tapahtuman vuoksi ja olin hänen kanssaan yhden työpäivän siellä kunnes kotiuduttiin tarkkailusta. Sain lasten osastolta (sairaanhoitajan kirjoittaman) todistuksen työnantajalle jossa mainitaan lapsen nimi, äidin nimi, kaksi vuorokautta sairaalassa oloaika (toinen näistä se työpäivä) sekä syyksi osastohoito / tarkkailussa olo.

Työnantajalta tuli hylkäys työpäivän korvauksesta, koska lapselta puuttuu diagnoosi. Täytyykö lapsen diagnoosi todella olla mainittuna? Olen vastaavasti aiemmin ollut lääkärin todistuksella lapsen sairauden vuoksi jonkun yksittäisen päivän vuosia sitten, joissa mielestäni ei todellakaan ole lapsen diagnooseja mainittuna (joku nuhakuume tms). En kuulu liittoon, mistä voin asian varmistaa, kuuluuko lapsen diagnoosi työnantajalle? Kyseessä oli siis joutuminen osastolle epäily sydämen toiminnan häiriöstä sekä vuorokauden mittainen ekg-seuranta. 

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli siis ihan jokin sairaalan yleinen lomakepohja nimen omaan työnantajaa varten, ei mikään sin kirjoitettu lippunen. Ap

Vierailija
2/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*käsin kirjoitettu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sieltä hoitopaikasta lääkärin todistus.

Vierailija
4/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täytyy myös näkyä työpaikan nimi todistuksessa. Siis sen työpaikan missä itse on töissä

Vierailija
5/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lasten sairasteluista johtuvat poissaolot pitäisi aina olla palkattomia. Ihan hullua, että työnantaja joutuu sellaisia makselemaan.

Vierailija
6/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se lapsi siellä töissä ole. Joten kyllä, oikein meni.

Vierailija
7/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työnantaja hylkäsi myös palkanmaksun kahdelta päivältä, kun olin lapsen kanssa sairaalassa. Syy: Sairaalassahan on hoitajia, ei mun olisi tarvinut olla töistä pois (lapsi oli 3-vuotias). Työpaikan luottamusmies kävi työnantajalle vähän sanomassa, niinpä palkka maksettiin.

Vierailija
8/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli sairaalassa, eli sinun läsnäolosi ei ollut edes välttämätön ja oli kyse noin lyhyestä ajasta.

Vierailija
10/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lasten sairasteluista johtuvat poissaolot pitäisi aina olla palkattomia. Ihan hullua, että työnantaja joutuu sellaisia makselemaan.

Kelan pitäisi maksaa korvaus näiltä päiviltä, niinpä se jakaantuisi tasaisesti kaikille.

Vierailija
11/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän se lapsi siellä töissä ole. Joten kyllä, oikein meni.

Aaa, ajatuksesi siis on että nuhassa voidaan olla hyvällä omalla tunnolla palkan kera kotona, mutta sairaalaan kun lapsi joutuu niin eipä maksetakaan :D

Vierailija
12/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oli sairaalassa, eli sinun läsnäolosi ei ollut edes välttämätön ja oli kyse noin lyhyestä ajasta.

Tiedätkö kuule, ei lasta saa jättää yksin sairaalaan, ei se ole mikään päiväkoti.

Vierailija
13/113 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ja työehtosopimkset määräävät nuo asiat.

Vierailija
14/113 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mennyt oikein. Teksti suorastaan vilisee kirjoitusvirheitä. Parantamisen varaa on ja paljon.

Vierailija
15/113 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli siis ihan jokin sairaalan yleinen lomakepohja nimen omaan työnantajaa varten, ei mikään sin kirjoitettu lippunen. Ap

Sairaslomatodistus täytyisi pyytää tilalle jossa näkyy se syy eli nk. diagnoosi.

Joskus julkisen sektorin paikoissa työskennellessäni oli epäselvyyttä asiasta, käytännössä tuo todistus paikallaolostasi ei riitä. Todistus on vain todistus siitä että olet ollut siellä missä olet sanonutkin olevasi.

Vierailija
16/113 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi lähtee siellä hortoilemaan jos jätetään yksin. Ei hoitajat ehdi vahtimaan.

Vierailija
17/113 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAlkka täytyy maksaa. Olen lakimies

Vierailija
18/113 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä varten ihmiset hyvät on ne ammattiliitot. Soita sinne ja kysy. 

Vierailija
19/113 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja päättää onko saikku palkallinen vai ei, ei hoitohenkilökunta. Pska temppu työnantajalta, mutta ihan sallittu.

Vierailija
20/113 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erikoiselta, jopa väärältä. Tarkista tilanne !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä