Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako/kulkeeko teillä viikko-viikko lapset toiseen kotiinsa omilla avaimilla ilmoittamatta myös silloin, kun on se toisen kodin viikko

Vierailija
22.01.2025 |

Seurustelen viikko-viikko -isän kanssa ja meinasin saada sydänkohtauksen kun lapsi tulikin vastaan suihkusta tullessani. Pitää vissiin varautua jatkossa tähän ja sim laittaa vessan ovi kiinni ja lukkkoon, vaikka oletankin olevani yksin. Sänkyhommatkin varmaan hoidettava vain makkarissa yöllä ja ovi lukossa peiton alla.

Kommentit (771)

Vierailija
261/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat vanhemmat aikoinaan miettinyt mitä on lapsiperhe elämä ja ydinperheen hyvät puolet! itseppä olette tilanteen ajanut tollaseen. ei se ole uuden kumppanin vika todellakaan! 

Itsepä uusi kumppani ajaa itsensä tilanteeseen, jossa kumppanilla on lapsia. Olisi kannattanut miettiä ihan aluksi mitä se elämä lapsellisen kumppanin kanssa ja sinkkuelämän hyvät puolet!

Ei oo todellakaan lasten vika, että uusi kumppani on itsensä tilanteeseen ajanut!

Vierailija
262/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, tietenkin lapsi saa kotiinsa tulla!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et nyt meinaa, että äidin pitäisi katsoa lapsen paikannustietoja isäviikon aikana.

Olen eri, mutta luulen, että ei meinaa. Vaan että isän pitää katsoa paikannustietoja, jos ei tiedä, missä lapsi on. 

Äitinä kuitenkin saatan katsoa, jos olen nyt tekemässä kotonakin jotain täysin ei-sallittu-lapsille-asiaa. Niin ihan vain varmistun, että onhan se siellä isällään eikä paukkaa tänne. 

Tosin ihmettelen, millaista elämää elää nämä, joiden kotiin tuleminen on kauhistus. Itse ainakin aamulla herätessä puen vaatteet päälle, ainakin jonkunlaiset, suihkussa ja vessassa pidän oven kiinni yksinkin, jne.

Niin. Siinä alkuperäisessä kommentissa esitettiin tilanne, että teini menee isäviikolla ilmoittamatta käymään äidillä. Äiti onkin matkoilla.

Kun vanhemmat eivät kommunikoi (=isä varmista äidiltä), ni

Kai tässä voi järjen  pitää päässä. Ei meillä saa toisen viikolla tulla toisen luokse tuntikaupalla olemaan saati sitten yötä ilman, että siitä vanhempien kesken sovitaan. Aivan kuten sovitaan lapsen kaverien vanhempien kesken, leirikoulut tms. pidemmän ajan poissaolot kotoa, kummasta tahansa kotoa.

Sen sijaan joku parin tunnin toisen luona oleminen ilmoittamalla kyllä on ihan sallittua ja siinä ajassa ei lapsi vielä kummoisia bileitä ennätä pitämään. Ja jotain on kyllä jo vakavammin pielessä, jos lapsella ei ole muuta mielessä kuin kieroilut ja valehtelut. Siinä ei enää paikkatietojen vaihteleminen autakaan.

Vierailija
264/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nämä on sitten erilaisia eroja kuin omani. Ei mulla ole mitään vaikeutta ilmoittaa exälle, jos lähden pidemmälle matkalle. Menen jopa niin pitkälle, että jätän yhteystiedot kaiken varalta.

Lähtökohtaisesti myös luotamme lapsiimme, eli siihen, että he eivät käytä tyhjää kämppää hyväkseen. Näin teimme myös silloin kun olimme vielä ydinperhe. Kas kun silloinkin sattui toisinaan jopa semmoista, että olimme yhtä aikaa pois kodistamme, varmaan joskus jopa useita tunteja. Mistäs me tiedettäis, vaikka lapsi sanois olevansa koulussa ja kätyilisikin sitten kavereiden kanssa! 

Ja sitähän he voisivat tehdä nytkin ja heittää rahalla, kumpaan kämppään menevät, töissä me päivisin edelleen käydään.

Vierailija
265/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lapsiani moiselle kamaluudelle altistanut.

Olisi outoa, jos lapsi ei saisi kotiinsa mennä.

Vierailija
266/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sovitaan viikko-viikko-systeemistä, jos lapset kuitenkin oleskelevat missä haluavat? Eikö tämä helposti luisu siihen, että ollaan siellä missä on mukavampaa?

Vierailija
267/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut lapset surutta "hyväksikäyttää" sen toisen, kiltin vanhemman kotia, sinne kun voi aina mennä vaikka pelaan kuudeks tuntia putkeen ja syödä kaapista nuudelit sun muut, kun ei oo kukaan kieltämässä ja toista vanhempaa ei kiinnosta.

Tämä on sitä lapsista huolehtimista. Pääasia että saavat rajattomasti ja itsenäisesti mennä ja tulla. 

Eivätkös nämä asiantuntijat ole pääasiassa kaikki sitä mieltä että lapsella täytyy olla rajat ja vanhempin tehtävänä on myös aiheuttaa pettymyksiä vaikkapa niin ettei kaikkea voi aina saada eikä tehdä ja vanhemmat viime kädessä päättävät asioista. Ettei sitten aikuisena tule näitä masentujia kun yhtäkkiä ei saakaan tehdä niin kuin haluaa vaan niin kuin elämä määrää.

Vierailija
268/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa ollut kiva lapsena, jos ei olisi saanut kotiinsa mennä, kun joku hoito on siellä irvistelemässä. Miettikää nyt vähän mitä tuollainen tekee jälkikasvullenne.

Mii mii mii minä minä minä minä minä. Vanhemman onnellisuudesta viis, niinkö?

Kyllä. Kun tekee lapsia, niin ei voi vehdata pitkin kämppää keskellä päivää.

Vierailija
269/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä eri ääni kellossa kuin pari viikkoa sitten, kun tein ketjun siitä, kun lasteni äiti on yhtäkkiä alkanut kerätä teini-ikäisiltä lapsilta avaimet pois lasten ollessa minun viikollani. Aiemmin liikkuminen on ollut molempien luo täysin vapaata.

Silloin se oli lähes kaikkien mielestä ihan ok ja normaali toimintatapa. 

Vierailija
270/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa ollut kiva lapsena, jos ei olisi saanut kotiinsa mennä, kun joku hoito on siellä irvistelemässä. Miettikää nyt vähän mitä tuollainen tekee jälkikasvullenne.

Et mielummin olisit menny vaan ovesta sisään todistaen jotain intiimiä, kun sun sun pitäis olla muualla? Joopa joo. 

Sain aina olla kotona. Ei minun pitänyt olla missään muualla. Ei ainakaan sellaista tunnetta tullut koskaan, etten ollut tervetullut kotiini.

Vierailija
271/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika. Ja "lapsivapaa" viikot. Oi hemmetti tätä menoa....

Vierailija
272/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se toinen koti ei kelpaa, miksi ängetä just sinne missä ei ole asumisvuoro

Kokeilepa itse tuollaista vuoroasumista.

Vierailija
273/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella 2 kyläpaikkaa, kaksi eri majoitustaloa. Avaimet milempiin toki.

Airbnb-lapset. Ilman KOTIa.

Vierailija
274/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan vanhempien eron jälkeen lapselle on paras vaihtoehto yksi koti ja runsaat kontaktit etävanhempaan. Suomessa vahvasti valloillaan olevaa vuoroviikkoasumista Sinkkonen ei hyvällä katso.

En liputa sen puolesta, voin sanoa näin. 

Sinkkonen lainaa amerikkalaista avioerotutkija Mavis Hetheringtonia, jonka mukaan vuoroasuminen toimii, kun lapsen kaveripiiri, koulu tai päiväkoti ei muutu ja vanhemmat pystyvät hyvin kypsään vuoropuheluun.

Hänen mukaansa lapsi pitää aina saattaen vaihtaa kodista toiseen.

Eli kertoa viikon kuulumiset. Mitä viikon aikana on tapahtunut, mitä seuraavalla viikolla tapahtuu, päiväkotiin pitää viedä sitä ja kouluun tätä. Kaikki tämä vaatii tavattoman paljon energiaa, Sinkkonen kuvaa.

Hetheringtonin kriteereitä kuunnellessa kysyy, että miksi vanhemmat ovat koskaan eronneet, jos he ovat niin kauhean kypsiä, harkitsevia ja pohdiskelevia, Sinkkonen huomauttaa.

Vanhemmilla voi olla jo uusi parisuhde muodostumassa tai uuteen perheeseen odotetaan vauvaa. Lisäksi vanhemman pitäisi jaksaa vielä pyörittää lapsen vuoroviikkoasumiseen liittyvää ruljanssia.

Siinä käy hyvin usein niin, että jonkin ajan kuluttua vanhemmat väsyvät tähän ja lapsen asiat eivät lopulta ole kenenkään hanskassa ja tästä meillä ei saa oikein puhua, Sinkkonen kuvaa.

Vierailija
275/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lapsi on varmaan pahempaakin nähnyt kuin uuden hoidon aamupalalla tai makkarissa. Silloin voi kertoa lapsille asian. Ryyppääminen on eri juttu, se vaurioittaa lasta pahemmin.

Vierailija
276/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetheringtonin kriteereitä kuunnellessa kysyy, että miksi vanhemmat ovat koskaan eronneet, jos he ovat niin kauhean kypsiä, harkitsevia ja pohdiskelevia, Sinkkonen huomauttaa.

Niinpä!!! :D

Vierailija
277/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et nyt meinaa, että äidin pitäisi katsoa lapsen paikannustietoja isäviikon aikana.

Olen eri, mutta luulen, että ei meinaa. Vaan että isän pitää katsoa paikannustietoja, jos ei tiedä, missä lapsi on. 

Äitinä kuitenkin saatan katsoa, jos olen nyt tekemässä kotonakin jotain täysin ei-sallittu-lapsille-asiaa. Niin ihan vain varmistun, että onhan se siellä isällään eikä paukkaa tänne. 

Tosin ihmettelen, millaista elämää elää nämä, joiden kotiin tuleminen on kauhistus. Itse ainakin aamulla herätessä puen vaatteet päälle, ainakin jonkunlaiset, suihkussa ja vessassa pidän oven kiinni yksinkin, jne.

Niin. Siinä alkuperäisessä kommentissa esitettiin tilanne, että teini menee isäviikolla ilmoittamatta käymään äidillä. Äiti onkin matkoilla.

Kun vanhem

Jos olet vaikkapa viikon reissulla niin mistä tiedät onko teini luonasi pistäytymässä tunnin päiväsaikaan vai pitääkö kolmipäiväiset bileet väittäen samalla toiselle vanhemmalleen olevansa vaikka kaverinsa luona yötä?

Meillä kävi näin, että teini sanoi toiselle vanhemmalleen olevansa kaverinsa luona yötä. Tälle kaverinsa vanhemmalle oikein soitettiin ja varmistettiin asia. Olivat alkuyöstä karanneet kaverinsa luota meille ja täällä oli pidetty ihan älyttömät käsistä karanneet bileet joiden sotkuja siivottiin viikkoja.

Siihen loppui vapaa liikkuvuus ja sen jälkeen molempien vanhempien luona on ollut käytäntö, että ilmoittamatta ei voi tulla ja poissaollessa ei lainkaan. Minulla on älylukko josta saan teinin pääsykoodin pois toiminnasta kun lähden ja toisella vanhemmallaan turvalukko johon teinillä ei ole avainta.

Vierailija
278/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sovitaan viikko-viikko-systeemistä, jos lapset kuitenkin oleskelevat missä haluavat? Eikö tämä helposti luisu siihen, että ollaan siellä missä on mukavampaa?

Niinpä. Lakimiehellä käyty vääntämässä kalliit sopimukset, pääasia ettei kukaan maksa elatusmaksuja suuntaan tai toiseen. Lopputulos että lapset hajallaan kahden eri osoitteen välillä, eikä kukaan aikuinen  ota vastuuta ja vedä rajoja, vastuu on lapsilla itsellään, minne menen tänään?

Vierailija
279/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä eri ääni kellossa kuin pari viikkoa sitten, kun tein ketjun siitä, kun lasteni äiti on yhtäkkiä alkanut kerätä teini-ikäisiltä lapsilta avaimet pois lasten ollessa minun viikollani. Aiemmin liikkuminen on ollut molempien luo täysin vapaata.

Silloin se oli lähes kaikkien mielestä ihan ok ja normaali toimintatapa. 

Ilmeisesti eri kommentoijat. Hyvä kun on erilaisia mielipiteitä,

Vierailija
280/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lapsiani moiselle kamaluudelle altistanut.

Olisi outoa, jos lapsi ei saisi kotiinsa mennä.

Ja mitä sinä sanoisit ap:lle??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi