Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako/kulkeeko teillä viikko-viikko lapset toiseen kotiinsa omilla avaimilla ilmoittamatta myös silloin, kun on se toisen kodin viikko

Vierailija
22.01.2025 |

Seurustelen viikko-viikko -isän kanssa ja meinasin saada sydänkohtauksen kun lapsi tulikin vastaan suihkusta tullessani. Pitää vissiin varautua jatkossa tähän ja sim laittaa vessan ovi kiinni ja lukkkoon, vaikka oletankin olevani yksin. Sänkyhommatkin varmaan hoidettava vain makkarissa yöllä ja ovi lukossa peiton alla.

Kommentit (771)

Vierailija
281/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sovitaan viikko-viikko-systeemistä, jos lapset kuitenkin oleskelevat missä haluavat? Eikö tämä helposti luisu siihen, että ollaan siellä missä on mukavampaa?

Meillä sovittiin niin, että siellä pitää nukkua, jonka viikko on, ja siellä isallistutaan ruokailuihin. Ettei mene niin, että lähi tekee ruokaa, mutta lapsi onkin jo syönyt.

Vierailija
282/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et nyt meinaa, että äidin pitäisi katsoa lapsen paikannustietoja isäviikon aikana.

Olen eri, mutta luulen, että ei meinaa. Vaan että isän pitää katsoa paikannustietoja, jos ei tiedä, missä lapsi on. 

Äitinä kuitenkin saatan katsoa, jos olen nyt tekemässä kotonakin jotain täysin ei-sallittu-lapsille-asiaa. Niin ihan vain varmistun, että onhan se siellä isällään eikä paukkaa tänne. 

Tosin ihmettelen, millaista elämää elää nämä, joiden kotiin tuleminen on kauhistus. Itse ainakin aamulla herätessä puen vaatteet päälle, ainakin jonkunlaiset, suihkussa ja vessassa pidän oven kiinni yksinkin, jne.

Niin. Siinä alkuperäisessä kommentissa esitettiin tilanne, että teini menee isäviikolla ilmoittamatta käymään äidillä. Äiti onkin matkoilla.

Kun vanhemmat eivät kommunikoi (=isä varmista äidiltä), ni

Toimiva jaettu vanhemmuus vaatii toimivat välit, Jos olen poissa kaupungista isäviikolla, ilmoittelen siitä lasten isälle. Tod.näk. laitan kalenterivarauksen hänelle tiedoksi jo silloin kun suunnittelen reissua.

Meillä on sopimus, että toinen vanhempi huolehtii aina ensisijaisesti lapsista ns. lapsettomalla viikolla. Eli lapset menivät anopille hoitoon isäviikolla isän työmatkan ajaksi vain jos erikseen toivoivat, muuten minun luokse. Sovitaan joustavasti kumpi vie hammaslääkäriin, peliin ja ostamaan uudet luistimet, kun ne vanhat oli sittenkin liian pienet. Jos toisella on iltameno, lapset menevät toisen luokse syömään ja viettämään iltaa. Vasta jos kummallekaan ei sovi, pyydetään muuta apua.

Vanhemmuus ei ole on-off juttu. Meillä on välillä varsin riitaisa parisuhde, mutta tätä vanhemmuutta osaamme ja haluamme hoitaa parhaamme mukaan. Viestittelemme lähes päivittäin jostain asiasta, harvoin mikään lapsiin liittyvä tulee toiselle yllätyksenä. Kodeissa on pikkuisen eri säännöt, mutta isot linjat vedämme yhdessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä eri ääni kellossa kuin pari viikkoa sitten, kun tein ketjun siitä, kun lasteni äiti on yhtäkkiä alkanut kerätä teini-ikäisiltä lapsilta avaimet pois lasten ollessa minun viikollani. Aiemmin liikkuminen on ollut molempien luo täysin vapaata.

Silloin se oli lähes kaikkien mielestä ihan ok ja normaali toimintatapa. 

Aijaa. Kävikö teinit tyhjäämässä äitinsä jääkaappia sun vastuuviikolla vai mistä moinen?

Vierailija
284/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä eri ääni kellossa kuin pari viikkoa sitten, kun tein ketjun siitä, kun lasteni äiti on yhtäkkiä alkanut kerätä teini-ikäisiltä lapsilta avaimet pois lasten ollessa minun viikollani. Aiemmin liikkuminen on ollut molempien luo täysin vapaata.

Aijaa. Kävikö teinit tyhjäämässä äitinsä jääkaappia sun vastuuviikolla vai mistä moinen?

Äidiltä kysyessä sain silloin vastaukseksi vain, että ei ole hänen asiansa ajatella teinejä minun viikoillani. Teinitkin oli vähän ihmeissään, äiti ei ollut heille perustellut mitenkään. Aina sääntönä meillä ollut, että sen luona syödään ja nukutaan jonka viikko on ja tämä toiminut hyvin.

Vierailija
285/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidiltä kysyessä sain silloin vastaukseksi vain, että ei ole hänen asiansa ajatella teinejä minun viikoillani. Teinitkin oli vähän ihmeissään, äiti ei ollut heille perustellut mitenkään. Aina sääntönä meillä ollut, että sen luona syödään ja nukutaan jonka viikko on ja tämä toiminut hyvin.

Hänellä on uusi mies varmaan

Vierailija
286/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisivat vanhemmat aikoinaan miettinyt mitä on lapsiperhe elämä ja ydinperheen hyvät puolet! itseppä olette tilanteen ajanut tollaseen. ei se ole uuden kumppanin vika todellakaan! 

Itsepä uusi kumppani ajaa itsensä tilanteeseen, jossa kumppanilla on lapsia. Olisi kannattanut miettiä ihan aluksi mitä se elämä lapsellisen kumppanin kanssa ja sinkkuelämän hyvät puolet!

Ei oo todellakaan lasten vika, että uusi kumppani on itsensä tilanteeseen ajanut!

Lapset itsessään ovat harvalle ongelma. Ongelmia syntyy kun asioista ei keskustella ja yhteisistä säännöistä sovita. Nyt ap:n kanssa ei ole sovittu mitään vapaasta liikkumisesta ja se on tullut hänelle yllätyksenä. Lapseton ei osaa ajatella etukäteen tuollaisia asioita. 

Uusperheen saa toimimaan vain sillä että molemmat "vanhemmat" joustavat periaatteistaan, keskustellaan paljon ja kaikkiin asioihin etsitään yhteinen käytäntö josta myös pidetään kiinni ja poikkeuksista sovitaan erikseen.

Vierailija
287/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa et hän ois uupunut. Tarvii lepoa ja vähemmän stressiä, parhaiten autat hoitamalla lapset omana viikkonasi niin ettei äidin tarvi murehtia lasten perusasioista.

Vierailija
288/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sekö oikeuttaa unohtamaan omat lapsensa puoleksi ajasta? Miksi sitten ap:n on kohtuutonta pyytää että miehensä lapset eivät ravaa heillä kysymättä äitiviikoillaan?

Vierailija
289/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset itsessään ovat harvalle ongelma. Ongelmia syntyy kun asioista ei keskustella ja yhteisistä säännöistä sovita. Nyt ap:n kanssa ei ole sovittu mitään vapaasta liikkumisesta ja se on tullut hänelle yllätyksenä. Lapseton ei osaa ajatella etukäteen tuollaisia asioita. 

Uusperheen saa toimimaan vain sillä että molemmat "vanhemmat" joustavat periaatteistaan, keskustellaan paljon ja kaik

Kerrankin järkevä vastaus. Kiitos

Vierailija
290/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa et hän ois uupunut. Tarvii lepoa ja vähemmän stressiä, parhaiten autat hoitamalla lapset omana viikkonasi niin ettei äidin tarvi murehtia lasten perusasioista.

Näin olen tehnyt jo kymmenen vuotta. Lasten liikkuminen kahden kodin välillä on ollut lähinnä sitä, että toisen vanhemman luona piipahdetaan silloin tällöin hakemassa vaikkapa unohtunut koulukirja, ei sen kummempaa. Asumme saman kadun varrella joten tuo on ollut lasten kannalta lähes yhtä hyvä kuin yhdessä kodissa asuminen.

Vierailija
291/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et nyt meinaa, että äidin pitäisi katsoa lapsen paikannustietoja isäviikon aikana.

Olen eri, mutta luulen, että ei meinaa. Vaan että isän pitää katsoa paikannustietoja, jos ei tiedä, missä lapsi on. 

Äitinä kuitenkin saatan katsoa, jos olen nyt tekemässä kotonakin jotain täysin ei-sallittu-lapsille-asiaa. Niin ihan vain varmistun, että onhan se siellä isällään eikä paukkaa tänne. 

Tosin ihmettelen, millaista elämää elää nämä, joiden kotiin tuleminen on kauhistus. Itse ainakin aamulla herätessä puen vaatteet päälle, ainakin jonkunlaiset, suihkussa ja vessassa pidän oven kiinni yksinkin, jne.

Niin. Siinä alkuperäisessä kommentissa esitettiin tilanne, että teini menee isäviikolla ilmoittamatta käymään ä

Jos olet vaikkapa viikon reissulla niin mistä tiedät onko teini luonasi pistäytymässä tunnin päiväsaikaan vai pitääkö kolmipäiväiset bileet väittäen samalla toiselle vanhemmalleen olevansa vaikka kaverinsa luona yötä?

Meillä kävi näin, että teini sanoi toiselle vanhemmalleen olevansa kaverinsa luona yötä. Tälle kaverinsa vanhemmalle oikein soitettiin ja varmistettiin asia. Olivat alkuyöstä karanneet kaverinsa luota meille ja täällä oli pidetty ihan älyttömät käsistä karanneet bileet joiden sotkuja siivottiin viikkoja.

Siihen loppui vapaa liikkuvuus ja sen jälkeen molempien vanhempien luona on ollut käytäntö, että ilmoittamatta ei voi tulla ja poissaollessa ei lainkaan. Minulla on älylukko josta saan teinin pääsykoodin pois toiminnasta kun lähden ja toisella vanhemmallaan turvalukko johon teinillä ei ole avainta.

Itse näissä juurikin mietin, että vaikka lapsi kulkisi jo itsenäisesti, niin ei voida ulkoistaa sitä vastuuta lapselle.

Jos on isäviikko, ja äiti tekee iltavuoroa, niin koulun jälkeen suoraan äidin asuntoon hengailemaan. Isän luokse illalla palatessa "olin äitillä, joo katottiin yhdessä läksyt ja kuulusteli kokeisiin, söin siellä jo myös, hyvää yötä! :)".

Vierailija
292/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

288 on vähän provo päällä. Ei kukaan vanhempi unohda lapsiaan. 

Eikä ap ollut pyytänyt mitään. Hän kysyy miten muut toimivat.

Vierailija
293/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyaika. Ja "lapsivapaa" viikot. Oi hemmetti tätä menoa....

Tämä aihe käsiteltiin jo aiemmilla sivuilla. Kyse on lyhennetty ilmaisu viikosta, jolloin lapset eivät ole minulla, vaan toisella vanhemmallaan. 

Ei, en aio ottaa käyttöön sanaa "kaipausviikko" -mitä joku ehdotti tilalle.

Ja "lapsen viikko" -sananhan pitäisi olla vielä pahempi, koska eihän minusta lapsetonta tule vaikka lapsi on sen viikon muualla.

Vierailija
294/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok että lapset kulkevat miten haluavat jos se toimii, mutta on ihan yhtä ok rajata kulkemista parhaaksi katsomallaan tavalla.

Vierailija
295/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airbnb-lapset :D 

Vierailija
296/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin se hirviö äitipuoli, joka halusi tietää etukäteen, jos lapsi oli tulossa edes käymään varsinaisen "isävuoronsa" ulkopuolella. Kyllä jokaisella pitää olla tiedossa, kuka omassa kodissa kulkee. Etenkin kun lapsi toi pahimmillaan äitinsä mukanaan. Juo siinä sitten aamukahvia yöpaitasillasi rauhassa sunnuntaina, kun yhtäkkiä eteisessä ovi käy.

Sinä varmasti sitten puolestasi ilmoittelit aina lapselle, kun olit tulossa hänen kotiinsa kesken isäviikon?

Miksi olisin ilmoitellut, että asun omassa kodissani?

Vierailija
297/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok että lapset kulkevat miten haluavat jos se toimii, mutta on ihan yhtä ok rajata kulkemista parhaaksi katsomallaan tavalla.

Juuri näin. Ja sekään ei ole väärin, jos siihen rajaamiseen on ollut myötävaikuttamassa lapsen bonusvanhempi. Kyseessä on myös hänen kotinsa, jossa myös hänellä on sananvaltaa. Lapsella on kaksi kotia, ja niillä viikoilla kun hänen kotinsa on muualla, ei ole kohtuutonta odottaa saavansa olla pääsääntöisesti rauhassa ja että kulkemisesta sovitaan erikseen. 

Toisen lapset eivät koskaan ole kuin omia, eikä siihen tarvitse väkisin pyrkiäkään. Bonusvanhempikin jaksaa paremmin taas seuraavan lapsiviikon ja lasten kanssa touhuamisen, kun saa sovitusti hengähtii viikon välissä ja tehdä rauhassa täysin omia juttuja. Se on oikeasti ihan kaikkien etu. 

Pääasia on se että asioista sovitaan. Ja viimekädessä sen tekevät talouden aikuiset, ihan kuten ydinperheessäkin.

Vierailija
298/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tuon ketjun. Siinä uimahallireissu peruuntui, koska lapsen uikkarit äidillä, ja äiti poissa kotoa. Ja kauppaan ei olisi ajoissa ehditty.

Mutta toisaalta ei ollut vaihtoehto ostaa lapselle uikkareita uimahallista, kun niitä monessa hallissa nykyään myydään.  Eikä muistaakseni edes haluttu, että on omat uimakamat kummassakin kodissa?

Vierailija
299/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaika. Ja "lapsivapaa" viikot. Oi hemmetti tätä menoa....

Tämä aihe käsiteltiin jo aiemmilla sivuilla. Kyse on lyhennetty ilmaisu viikosta, jolloin lapset eivät ole minulla, vaan toisella vanhemmallaan. 

Ei, en aio ottaa käyttöön sanaa "kaipausviikko" -mitä joku ehdotti tilalle.

Ja *"lapsen viikko" -sananhan pitäisi olla vielä pahempi, koska eihän minusta lapsetonta tule vaikka lapsi on sen viikon muualla.

Lapseton viikko, autocorrect kiittää.

Vierailija
300/771 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tuon ketjun. Siinä uimahallireissu peruuntui, koska lapsen uikkarit äidillä, ja äiti poissa kotoa. Ja kauppaan ei olisi ajoissa ehditty.

Mutta toisaalta ei ollut vaihtoehto ostaa lapselle uikkareita uimahallista, kun niitä monessa hallissa nykyään myydään.  Eikä muistaakseni edes haluttu, että on omat uimakamat kummassakin kodissa?

Ai että äitiä syyllistettiin kun ei ole kotona ja iskän kodissa lapsella ei uikkareita? No iskä hommaa omaan kotiin uikkarit lapsilleen, mikäs siinä on vaikeaa? Nää on just näitä käytännön asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi