Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?

Vierailija
18.01.2025 |

Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?

Kommentit (298)

Vierailija
121/298 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te luottokortittomat varaatte esimerkiksi hotellin ulkomailta? kun siinä varauksessa tarvitaan luottokortin numero, vaikka ette luotolla heti maksaisikaan, tai maksaisitte vasta paikan päällä?

Alapeukuttajat eivät  matkusta, tai  luottotiedot menneet  ?😁

Tai matkustavat vain pakettimatkoilla.

Vierailija
122/298 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v ilman luottokorttia ja on onnistunut lentolippujen, hotellivarausten ym. hankkiminen ilman sitäkin. Ja eipä ole yhtään velkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/298 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kanssa tässä uskossa. Ostin vuosia sitten Visa-kortilla lennot (n. 600€) yhtiöltä, joka ennen matkaa ajautui konkurssiin. Arvaappa sainko euroakaan takaisin? 

Eli käytännössä sama maksatko Debitillä vai Visalla.

Vierailija
124/298 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Debit kortti on itsellänikin aina ollut. Ellokselta olen tilannut välillä laskulla, jos on ollut jotain kalliimpaa esim. talvitakki, mikä on pitänyt ostaa osamaksulla. En matkustele. Luottokorttia minulle ei varmaan myönnettäisikään, kun tuloina on vain takuueläke ja kansaneläke yht. vajaan tonnin. N37

Vierailija
125/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kanssa tässä uskossa. Ostin vuosia sitten Visa-kortilla lennot (n. 600€) yhtiöltä, joka ennen matkaa ajautui konkurssiin. Arvaappa sainko euroakaan takaisin? 

Eli käytännössä sama maksatko Debitillä vai Visalla.

Sinun olisi pitänyt tehdä korttireklamaatio kortin myöntäneelle pankille. Ei se palautus automaattisesti tule. Mutta tulee kyllä kun sitä pankilta vaadit.

Vierailija
126/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi luottokorttia, toisessa luottoraja 10000€ ja toisessa 20000€. Teen ihan kaikki ostokset tuolla jälkimmäisellä ja maksan aina koko summan pois kun lasku tulee. Ei tule korkokuluja kun toimii näin. Vuosimaksu taitaa tällä hetkellä olla 72€.

Kerään tuolla kortilla lentoyhtiön kanta-asiakaspisteitä ja sen takia teen kaikki ostokset sillä. Noilla pisteillä voi sitten joko lennellä tai käyttää muuhun mukavaan. Viimeksi käytettiin pisteet pieneen minilomaan Helsingissa ja yövyttiin pisteillä 5 tähden hotellissa.

Tuo 10000€ kortti on sitten aiempi pääkorttini, mutta nykyään en sitä käytä. Kaikki maksurajat olen asettanut nollaan. En ole tuosta kortissa kuitenkaan luopunut, kun siitä ei mene vuosimaksuakaan.

Reissussa on sitten molemmat luottokortit mukana ja pidän niitä eri paikoissa. Jos toinen varastetaan, toinen toivottavasti jää.

Ja kuten täällä on jo todettu, nettiostokset on turvallisempaa tehdä luottokortilla. Ongelmien sattuessa voi vaatia pankilta rahat takaisin. Debit-kortissa ei tällaista turvaa ole.

Vierailija
127/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelleissa ulkomailla sitä aina kuitenkin kysytään.

Vierailija
128/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja debit riittää näihin.

Vierailija
129/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli luottokortti vuoden mutta totesin että käytin sitä kerran ja maksoin aivan turhaan. Jos johonkin perheen matkaan esim. tarvitsee luottokorttia tai haluaa vaikka loungeen lentokentällä niin miehen luottokortti riittää meillä hyvin. 

Vierailija
130/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te luottokortittomat varaatte esimerkiksi hotellin ulkomailta? kun siinä varauksessa tarvitaan luottokortin numero, vaikka ette luotolla heti maksaisikaan, tai maksaisitte vasta paikan päällä?

Tai ovat saaneet hotellinsa ihan ilman varsinaista luottokorttia. Mulla on luottokortti hätävarana, mutten käytä sitä. Ihan hyvin oon saamut hotellini ym pelkällä debit-kortilla. 

Eli johtuisko ne alapeukut kuitenkin siitä, ettei teidän väitteet vaan pidä paikkaansa?

Vierailija
131/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 vuotias eikä ole ollut luottokorttia ollut ikinä. En ole tähän mennessä sitä tarvinnut, rahat riittää ilmankin. 

Vierailija
132/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse hotelleissakaan, ainakaan kotimaassa luottokorttia. Ihan yhtä hyvin toimii se debit-korttikin, niin varausvaiheessa kuin sisäänkirjautuessa vakuutena. Netistäkin voi tosiaan ostaa myös debit-kortilla, mutta luottokortilla saa sen turvan, jos ei saakaan tilaamaansa tuotetta. Maksuliikenne kulkee kuitenkin ihan normaalisti myös debitillä maksettaessa.

Ja luottokortin hankkiminen tai käyttäminen ei tosiaan tarkoita velkaa. Mullakin menee vaikka mitä veloituksia (Bookbeat, Spotify, Ruutu+, Moovy-pysäköinnit jne) luottokortilta, mutta maksan aina eräpäivänä luottokorttilaskun "tyhjäksi". Ei jää siis velkasaldoa seuraavalle kuulle. Toimii siis lähinnä maksuaikakorttina. Jotain isompia ostoksia saatan ostaa luotolla ja lyhentää pikkuhiljaa pois, mutta näitä on harvemmin.

Vierailija
133/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää ilman. Ja mihkä täs ny pitäs matkustella. Suomessa on paljo nähtävää. Museoita ja näyttelyitä jopa ilmaseksi tai museokortilla edullisesti.

Muutenki elämän kannattaa laittaa siihen malliin ettei elä yli varojen. Ei oo kivaa kun luottokortti laskut tipahtaa postista jos muutenki on laskuja tarpeeksi sille kuukaudelle. Siinä nii helposti tulee liikaa käytettyä luottoa jos sitä on kaikkeen turhuuteen. 

Vierailija
134/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennot ja esim.kodinkoneet on hyvä ostaa luotolla ja maksaa heti pois ettei korkoa kerry. Monessa luottokortissa on matkavakuutus jne.kuluttajanturva parempi, jos esim.yhtiö, jolta ostat tuotteen menee konkurssiin.

Elin kauan ilman luottokorttia, työttömänä en saanut ja kun tein osa-aikatöitä. Kokoaikatyössä sen saa, joten sillon kannattaa toimia.

Vierailija
135/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime aikoina mennyt hieman yli eräpäivästä

Vierailija
136/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää hyvin :) Netistä tilaan käyttämällä Klarnaa jos ei ole tuttu firma ... jos klarna ei ole vaihtoehto niin jätän tilaamatta :)

Vierailija
137/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt omaa Visaani vuosikausiin, mutta en aio kuitenkaan siitä luopua koska en halua tyhjentää säästötiliäni yllättävän isomman menoerän kohdatessa koska voin  silloin käyttää Visa-luottoa jonka kuukausittaiset lyhennyssummat olen aikanaan sopinut kohtuullisiksi.

Vierailija
138/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei koskaan tilaa mitään netistä pärjää ilman luottokorttia erittäin hyvin. Minulla on erään ison kaupan asiakaskortti luotollisena ja siinä kaikkein pienin mahdollinen luottoraja. Tämä vain siksi, että tilaan viikkolehteä ulkomailta ja tulee halvemmaksi suoraan kustantajalta tilata netin kautta itse.

Vierailija
139/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli luottokortti vuoden mutta totesin että käytin sitä kerran ja maksoin aivan turhaan. Jos johonkin perheen matkaan esim. tarvitsee luottokorttia tai haluaa vaikka loungeen lentokentällä niin miehen luottokortti riittää meillä hyvin. 

No niin, on toisella oltava

Vierailija
140/298 |
21.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai ovat saaneet hotellinsa ihan ilman varsinaista luottokorttia. Mulla on luottokortti hätävarana, mutten käytä sitä. Ihan hyvin oon saamut hotellini ym pelkällä debit-kortilla. 

Eli johtuisko ne alapeukut kuitenkin siitä, ettei teidän väitteet vaan pidä paikkaansa?

Tilaapa lento sillä debitkortilla netistä, ei onnistu Finnairilta