Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?
Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on ihme pelko monia asioita kohtaan, yksi on esim. että ei haluta luottokorttia. Itse maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla.
Mikä järki on maksaa ruokaostokset lainarahalla?
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkee, että osa elää elämänsä peläten ihan kaikkea mahdollista, nettikauppoja, luottokortteja ja mörköjä, ja ostaa ostoksensa vain setelirahalla luotettavasta suomalaisesta Nanson paitulikaupasta. Tälle porukalle en suosittele luottokorttia enkä matkustamista Viroa pidemmälle koskaan, tulee vaan ahdistus.
Diagnoosisi menee täysin pieleen. Se ettei jotain koe tarvitsevansa tuskin koskaan perustuu mihinkään pelkoon. Nettikaupoista onnistuu tilata ilman luottokorttia. Tosin elämä onnistuu ilman nettikauppojakin. Eiköhän ne olekin persaukisia ja nuukajusseja varten...on ajettu omalla autolla Eslpanjaan ja etelävenäjällekin ja kyllä se debitkortti tai käteinen olivat ihan riittäviä. Jopa suositeltavia. Sanoisin että harva mitään asiaa pelkää, tietysti aina on parempi olla varovainen.
No mä olen 35 ja mulla on kyllä luottokortti (opiskeluaikoina hankittu), jota olen käyttänyt opiskeluaikojen jälkeen ehkä kahdesti hotellivaraukseen. Opiskelijabudjettiin se oli kätevä hätävara, mutta nykyään käytän kaikkeen maksamiseen joko PayPalia tai Applen lompakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.
Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.
Luottokortilla ostaminen on turvallisempaa: jos et saa tilaamaasi tuotetta saat rahasi takaisin, jos maksat debit kortilla niin et saa. Meillä on myöskin matkavakuutus voimassa kun maksaa matkat sillä eikä debit kortilla, joten säästöä tulee siitäkin kun luoton maksaa saman tien pois.
mää olen pärjännyt 69 vuotta ilman luotto korttia, matkustellutkin runsaammin.
Mulla oli luottokortti joskus kolmissakymmenissä mutta maksoin aina luottosumman kokonaan pois ennenkuin korko alkoi juosta. Lakkautin kortin pois kun pankki alkoi veloittamaan siitä vaikkei käyttäisikään, en halua keräillä kaikkia mahdollisia loismaksuja imemään tililtäni rahaa hukkaan.
Niin kauan kun luottokortista on kuluja vaikkei käyttäisikään, mulle ei tule luottokorttia enää. Koronmaksukaan ei innosta joten kortista ei olisi muuta hyötyä kuin siirtää tuotteen maksupäivää vähän tuonnemmaksi, mutta enpä tiedä onko siitäkään mitään etua, maksaa samalla pois kun ostaa jotain niin asia on sillä selvä ja selviää halvimmalla. Velkaa en halua ottaa missään tapauksessa ja jos olisi rahaton, eihän sitä silloin saisikaan.
En oikeastaan ymmärrä koko velanoton ideaa yksityishenkilön taloudessa, no asuntoa nyt todella harva pystyy käteisellä ostamaan, tosin tänä päivänä asuntojen arvo on semmoinen kysymysmerkki jatkossa että ei kannattaisi hukata rahojaan asunnon ostoon jokatapauksessa, jollei siinä voi asua sitten lopun ikäänsä.
Autoakaan ei velalla kannata ostaa, eikä oikein mitään muutakaan. Käteisellä tai ilman sen aikaa että saa säästettyä sen summan.
Njääh.
Ei tarvitse luottokortteja tai muutenkaan mitään velkaa koskaan ottaa enpä ole ainakaan itse koskaan tarvinnut.
En harrasta myöskään osamaksu ostamista vaan maksan aina kaiken samantien. Talonkin ostin suoraan mummon perintörahoilla kun isä skippasi itsensä välistä jotta perintö tulisi suoraan minulle. On aivan täysin typerää ostaa mitään luotolla tai muutenkaan velaksi. Kauheat korot vain ihan turhan takia. Käteinen ja tilisiirto toimii aina missä vain,jopa autoliikkeissä, olen testannut tämänkin.
Eikö muka pelko ja epäluottamus ole täysin aiheellista kun elämästä ja elämässä selviämisestä täällä Suomessa on tämä tyrannihallitus tehnyt vielä entistäkin epävarmempaa mm. heikentämällä työsuhdeturvaa, ansiosidonnaista, sosiaalitukia, ym., ja suomalaisten ostovoimassa ei ole ennenkään ollut eurooppalaisittain hurraamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on ihme pelko monia asioita kohtaan, yksi on esim. että ei haluta luottokorttia. Itse maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla.
Mikä järki on maksaa ruokaostokset lainarahalla?
Koska silloin ei tarvitse miettiä milloin kelakorvaukset tulee . daah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.
Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.
? Ei sitä velkaa jää, kun heti maksaa pois luottokorttiostoksen. Sen voi maksaa samalla istumalla, kuin tilaa jotain luottokortilla. Helpompi hoitaa ongelmat tilatun tuotteen kanssa, kun on luottokortilla tilattu
Itse maksan matkat luottokortilla ja sen etuna on matkavakuutus omasta pankista
Jotkut imbesillit ostaa jopa puhelimen osamaksulla tai luotolla. Mitä järkeä?? Halvan uuden saa 50 eurolla ja ei ne hyvätkään maksa 1000€ enempää.
Mikä ongelma on laittaa vaikka vain 500€ säästöön joka kuukausi ja ostella sitten käteisellä?
Vierailija kirjoitti:
No mä olen 35 ja mulla on kyllä luottokortti (opiskeluaikoina hankittu), jota olen käyttänyt opiskeluaikojen jälkeen ehkä kahdesti hotellivaraukseen. Opiskelijabudjettiin se oli kätevä hätävara, mutta nykyään käytän kaikkeen maksamiseen joko PayPalia tai Applen lompakkoa.
Luottokorttiin se PayPalkin perustuu
Just tuon tähden ihmiset on aina peeaa ja itkevät jossain kelan luukulla. Ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ostellaan luotolla,tehtaillaan lapsia ja kitistään kun ei ole rahaa..nyyh nyyh uli uli.
Miten te luottokortittomat varaatte esimerkiksi hotellin ulkomailta? kun siinä varauksessa tarvitaan luottokortin numero, vaikka ette luotolla heti maksaisikaan, tai maksaisitte vasta paikan päällä?
Vierailija kirjoitti:
Just tuon tähden ihmiset on aina peeaa ja itkevät jossain kelan luukulla. Ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ostellaan luotolla,tehtaillaan lapsia ja kitistään kun ei ole rahaa..nyyh nyyh uli uli.
Yyhhoo naisten pentutehtailuun tulisi oikeasti jo puuttua. Mennyt jo ihan mahdottomaksi. Pennut kärsii ja niitä pidetään nälässä,kohdellaan kaltoin ja joutuvat elämään jossain läävässä paskan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te luottokortittomat varaatte esimerkiksi hotellin ulkomailta? kun siinä varauksessa tarvitaan luottokortin numero, vaikka ette luotolla heti maksaisikaan, tai maksaisitte vasta paikan päällä?
Ihan normi pankkikortti on tähän saakka riittänyt. Onko joku visa electron debit vai mikä. Tiedoksi vaan. On oikea visakin mutta sitä käytän tosi harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut imbesillit ostaa jopa puhelimen osamaksulla tai luotolla. Mitä järkeä?? Halvan uuden saa 50 eurolla ja ei ne hyvätkään maksa 1000€ enempää.
Mikä ongelma on laittaa vaikka vain 500€ säästöön joka kuukausi ja ostella sitten käteisellä?
Puhelin on nimenomaan yksi harvoista käyttöesineistä jonka ostamisen osamaksulla ymmärrän, kun niissä vielä aidosti kuluttomia ja korottomia osarisopimuksia on tarjolla.
Alkuperäiseen kysymykseen voi sanoa että hyvin pärjää ilmankin. Jonkin verran lisäturvaa se luotolla maksaminen tarjoaa ja toimii myös hätävarana yllättävän menoerän tullessa, jos nyt vaikka kuun lopulla tarvis auto korjata eikä viitsi säästötilejä/rahastoja nostella. Rahamiehille tietty on omat private banking korttinsa myös, joilla saa jo oikeasti rahoilleen vastinetta jos esimerkiksi matkustaa paljon. Korkoa noille ei kannata jättää juoksemaan kuin ihan ihan max yksi kuukausi, muuten tulee kalliita shoppailuista kun vuosittaiset reaalikorot yleensä reippaasti yli 10%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi pankkikortti on tähän saakka riittänyt. Onko joku visa electron debit vai mikä. Tiedoksi vaan. On oikea visakin mutta sitä käytän tosi harvoin.
Samoin olen debit kortilla saanut tilattua tavaraa ulkomaisistakin (EU:n sisällä) verkkokaupoista, ei siihen luottokoirttia tarvitse ja tuskin tarvitsisi hotellinkaan varaukseen.
Ainut mikä rajoittaa minua tilaamasta EU.n ulkopuolelta on mahdollinen tympeä ja monimutkainen tullibyrokratia.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat eivät matkusta, tai luottotiedot menneet ?😁
45 vuotta jo pärjännyt ja matkustellutkin pitkin maailmaa.