Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?

Vierailija
18.01.2025 |

Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?

Kommentit (298)

Vierailija
1/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää. Ja olen matkustellut paljonkin. 

Vierailija
2/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole eikä ole koskaan ollutkaan minullakaan mitään muuta kuin debit/pankkikortti. Hyvin olen pärjännyt.

Vierailija
4/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.

Vierailija
5/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.

Debit-kortillakin voi maksaa monia nettitilauksia.

Vierailija
6/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.

Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.

Vierailija
7/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Debit vastaa käteistä, eikä anna samaa turvaa ostoksille. Mutta jos ei tarvitse luottokorttia, niin saahan sen tosi nopeasti tarpeen tullen.

Vierailija
8/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei luottokortin omistaakseen tarvitse ottaa velkaa, vaikka järkevän velan karttaminen onkin typerää. Kyllähän luottokortti kaikinpuolin helpottaa elämää.

Jos on tosi luottokammoinen, voit antaa rahasi etukäteen sille kortinmyöntäjälle ilmaiseksi ja sitten luottokortilla käytät tätä ylisaldoa pois, näin ei tule velkaa ollenkaan edes käytöstä. Toinen vaihtoehto on että maksat vaikka heti ostoksen jälkeen sen saman summan luotokortille.

Järkevintähän on luottokorttia käyttää niin että ostelee sillä sen kuukauden mitä ostelee ja sitten maksaa koko saldon pois, eli käyttää maksuaikakorttina. Näin ei synny korkomenoja mutta saa itselleen maksuaikaa. 

Vierailija
9/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai tekee nettiostokset debit-kortilla, niin ei tule velkaa ollenkaan, kun summa veloitetaan samantien pankkitililtä.

No, mä en koskaan tee nettiostoksia debit-kortilla. Jos tulee joku kupru, luottokorttiyhtiöltä saa rahat takaisin. Debit-kortilla maksetusta tuotteesta se on jo vaikeampaa. Lisäksi luottokorttiin kuuluu yleensä erilaisia ostoja koskevia vakuutuksia.

Vierailija
10/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Debit vastaa käteistä, eikä anna samaa turvaa ostoksille. Mutta jos ei tarvitse luottokorttia, niin saahan sen tosi nopeasti tarpeen tullen.

Siksi kannattaakin tilata vain turvallisiksi todetuista suomalaisista nettikaupoista. Yleensä ei ole mitään tarvetta tilata ulkomailta.

Vierailija
11/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellivarauksiin ihan kotimaassa myös. 

Vierailija
12/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi maksaa, mutta sitten ei tule samaa turvaa kuin luottokortilla maksaessa. On aivan eri asia jos sinä kinuat rahojasi yhtiöltä takaisin kuin se että esim mastercard maksaa rahat sinulle takaisin ja sitten SE kinuaa niitä siltä yhtiöltä takaisin. Luottokorttiyhtiöt voivat nämä palautukset vähentää kyseisen yhtiön tulevista tilityksistä automaattisesti. Ja jos palautuksia tulee liikaa niin jopa lopettaa yhtiölle palvelun tarjoamisen.

Vierailija
13/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo. Olen 4-kymppinen. Matkustellut n. 30 maassa. Joskus nuorempana oli luottokortti. En muista, käytinkö sitä koskaan. Sittemmin olen muuttanut usein maasta toiseen ja en ole koskaan ehtinyt luottokorttikelpoiseksi ennen seuraavaa muuttoa.

Vierailija
14/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kannattaakin tilata vain turvallisiksi todetuista suomalaisista nettikaupoista. Yleensä ei ole mitään tarvetta tilata ulkomailta.

Enemmistön tilauksista teen kotimaisista nettikaupoista, ja jos on uusi nettikauppa, katson aina tiedot. Silti teen tilaukset aina luottokortilla. Mun mies maksoi oppirahat, kun debitillä tilasi parilla sadalla tavaraa firmasta, joka oli menossa konkurssiin. Tavaraa ei tullut, rahoja ei palautettu. Jos ostos olisi tehty luottokortilla, rahat olisi saanut takaisin. Tästä syystä tilaan aina luottokortilla.

Ei muuten ikinä kannata tilata mitään firmasta, jossa ei ole mahdollista maksaa luottokortilla. Yleensä luottokorttifirmat lopettavat yhteistyön tahojen kanssa, joilla on maksuvaikeuksia.

Vierailija
15/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Visa-kortti 6000 €/kk limitillä. Käytän luottokorttia ulkomaan matkoihin, mm. hotellivarauksiin ja auton vuokraukseen. Muuten en sitä käytä. Kortin käytöstä syntynyt lasku kuittaantuu automaattisesti tililtäni.

Vierailija
16/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei luottokortin omistaakseen tarvitse ottaa velkaa, vaikka järkevän velan karttaminen onkin typerää. Kyllähän luottokortti kaikinpuolin helpottaa elämää.

Jos on tosi luottokammoinen, voit antaa rahasi etukäteen sille kortinmyöntäjälle ilmaiseksi ja sitten luottokortilla käytät tätä ylisaldoa pois, näin ei tule velkaa ollenkaan edes käytöstä. Toinen vaihtoehto on että maksat vaikka heti ostoksen jälkeen sen saman summan luotokortille.

Järkevintähän on luottokorttia käyttää niin että ostelee sillä sen kuukauden mitä ostelee ja sitten maksaa koko saldon pois, eli käyttää maksuaikakorttina. Näin ei synny korkomenoja mutta saa itselleen maksuaikaa. 

Minä toimin juuri noin, eli maksan kaiken luottokortilla ja maksan luottokortin nollille aina kuun vaihteessa maksan käytetyn määrän kokonaan pois. Tämän teen myös siksi että näin saan cashbackiä tililleni, eli minulle täysin ilmaista rahaa.

Vierailija
17/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimerkiksi autoa vuokratessa muiavampi. Vaativat normaalisti jokun "pantin". Viimeksi se oli 700€. Tämä varaus poistuu luottokortilta heti, kun auto on palautettu. Käteisellä maksettaessa menee useampi viikko saada rahat takaisin.

Harvinaisia tilanteita, mutta nyt yksi esimerkki, missä luottokortti on hyvä.

Vierailija
18/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää toki, mutta onhan luottokortti hyvä hätävara. 

Vierailija
19/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä. Esim kun ostat "turvalliseksi todetuista suomalaisista" kuten vaikka aikanaa Kodin1, on sinun asemasi AIVAN ERI kun ostit luottokortilla vs debitkortilla kun tavarat eivät tulleetkaan.

Vierailija
20/298 |
18.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on debit kortissa 500€ raja turvallisuussyistä eli jos vaikka kortti katoaa tai varastetaan. Käytän luottokorttia nettikaupoissa ellei ole mahdollista maksaa esim Klarnalla. Myös isommissa ostoissa kuten viimeksi puhelimen, parketin ja television ostossa käytän luottokorttia. Maksan luoton heti eräpäivänä pois jotta ei synny lisäkuluja. Luottokortti on hyvä olla ja itse sitten päättää miten sitä käyttää.