Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?
Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?
Kommentit (298)
Hyvin olen pärjännyt 35v ilman luottokorttia,
Kyllä on luotto siihen että katetta riittää ilman velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti ihan hyvin, mutta mä kyllä teen nettiostokset mieluummin luottokortilla, se on turvallisempaa. Luottokortin kanssa velan ottaminen ei ole mitenkään pakollista. Sen luottokortilla olevan summan voi maksaa pois vaikka heti.
Joo, debitiä turvallisempaa ulkomailla ja nettikaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te luottokortittomat varaatte esimerkiksi hotellin ulkomailta? kun siinä varauksessa tarvitaan luottokortin numero, vaikka ette luotolla heti maksaisikaan, tai maksaisitte vasta paikan päällä?
Varattu Debit kortilla. Hyvin onnistui
Vierailija kirjoitti:
Eilen juuri ostin 200 € kodinkoneen ja tarkoituksella luotolla, Visan laskun maksoin heti kotiin päästyäni nollille ja niin on taas 2500+2500 luottovaraa (löytyy molemmat, Mastercard sekä Visa)
Miten tuo velkarahan käyttö teki ostamisesta parempaa? Verrattuna siihen, että olisi vain ostanut sen kodinkoneen.
On minulla ollut luottokortti ja on ollut pitkiä aikoja myös olematta. Tälläkään hetkellä ei ole.
Eikä ole ikinä mitään jäänyt luottokortin puuttumisen takia jäänyt onnistumatta. Maailmalla on tullut reissattua kymmenissä eri maissa ja netistä olen tilannut kaikenlaista monenkymmenen vuoden ajan.
kannattaa ostaa tapiota ja jallua luotolla ja muutenkin velaksi
Ei pärjää minusta, varsinkin jos yhtään matkustelee, onneksi tuli opiskeluaikana hankittu ja toisen sain sitten Bank Norwegian, muualta en ois saanut näin myöhemmin, koska vain osa-aikatyö ja kelan tuet. Molemmissa vaan 1000 eur raja. Norwegianin kortissa ilmainen matkavakuutus ja sitten saa ostoista cash back. Nettiostoja en tekis ilman luottokorttia, mutta kaikkein mieluiten Klarna, jos on. Niin saa tavaran ja maksaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen juuri ostin 200 € kodinkoneen ja tarkoituksella luotolla, Visan laskun maksoin heti kotiin päästyäni nollille ja niin on taas 2500+2500 luottovaraa (löytyy molemmat, Mastercard sekä Visa)
Miten tuo velkarahan käyttö teki ostamisesta parempaa? Verrattuna siihen, että olisi vain ostanut sen kodinkoneen.
Joissakin korteissa on myös tuoteturvavakuutus, joten se kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissakin korteissa on myös tuoteturvavakuutus, joten se kannattaa.
Kodinkoneissa on ihan normaali takuu muutenkin.
En tiedä kun on aina ollut luottokortti, tai ainakin viimeiset 34 vuotta.
"Nettiostoja en tekis ilman luottokorttia, mutta kaikkein mieluiten Klarna, jos on. Niin saa tavaran ja maksaa vasta sitten."
PayPal on myös hyvä vaihtoehto luottokortille. Täysin sama "saat rahat takaisin jos huijari ei lähetä lupaamansa tuotetta" takuu.
Tai sitten ei vaan yksinkertaisesti osta mitään epäluottavilta hämäräsivuilta. Ihan normaaleista nettikaupoista uskaltaa tilata. Ihan samalla tavalla kuin en minä S-Marketissa ostaessa mieti, mitä jos ne huijaa mun tililtä rahaa.
Tyhmyyspäissäni menin joskus vuosia sitten tilaamaan muutamalla satasella vaatteita, kun oli niin hyvät alennukset. Liian hyvät itse asiassa, ja kyseessä oli huijaussivusto. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menin tuohon ansaan. Mutta vielä suurempi virhe oli maksaa ostokset verkkopankissa suoraan tililtä. Kävin pankissa kysymässä että pystyykö kaupat vielä perumaan ja saamaan rahat takaisin, mutta eipä onnistunut. Jos olisin maksanut ostokset luottokortilla, olisin saanut rahani takaisin. Tässä yksi esimerkki luottokortin käytön eduista.
Luulen, että tämä idea, että luottokortti on todella tärkeä, on nuorten sukupolvien amerikkalaistumista. Koska USA:ssa ei voi olla ilman luottokorttia, uskotaan, että näin on Suomessakin -- vaikka meillä kortti- ja pankkijärjestelmä eroaa paljon USA:sta. Siellähän vielä käytetään shekkejäkin.
Meillähän debit-korteillakin on Visan tai muun luottokorttiyrityksen merkintä. Maailmalla ja netissä maksaessa niillä ei ole eroa varsinaiseen luottokorttiin, paitsi tietysti siinä, että luotolla ei voi ostaa. Netissä maksaessa debit-visalla toimii Visan "verified by Visa" -todennus.
Itse olen pärjännyt 65-vuotiaaksi asti ilman luottokortteja kotimaassa ja ulkomailla. Vain yksi tilanne Slovakiassa 30 vuotta sitten oli sellainen, että luottokortti olisi ollut tarpeen yhtenä päivänä, jolloin linjat olivat kuulema poikki, eikä debit-kortti toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyspäissäni menin joskus vuosia sitten tilaamaan muutamalla satasella vaatteita, kun oli niin hyvät alennukset. Liian hyvät itse asiassa, ja kyseessä oli huijaussivusto. Ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menin tuohon ansaan. Mutta vielä suurempi virhe oli maksaa ostokset verkkopankissa suoraan tililtä. Kävin pankissa kysymässä että pystyykö kaupat vielä perumaan ja saamaan rahat takaisin, mutta eipä onnistunut. Jos olisin maksanut ostokset luottokortilla, olisin saanut rahani takaisin. Tässä yksi esimerkki luottokortin käytön eduista.
Väärä johtopäätös sikäli että, JOS olisi vain asiallisesti tarkistanut sen verkkokaupan, et olisi tilannut sieltä, etkä olisi tarvinnut luottokorttia.
Siksi kannattaakin tilata vain turvallisiksi todetuista suomalaisista nettikaupoista. Yleensä ei ole mitään tarvetta tilata ulkomailta.
Tämä Suomi kun vaan on sellainen tuppukylä, että täällä on hyvin ankea ja vaatimaton valikoima tuotteita saatavilla. Kaikki vähänkään erikoisemmat ja harvinaisemmat tuotteet on vaan pakko tilata ulkomailta.
Ei nykyään pärjää ilman luottokorttia ja on hyvä olla useampi. Kun lähtee matkalle, niin vähintään pitää olla kaksi korttia mukana kaiken varalta. Pankkikorttia ei ole järkevä käyttää nykyaikana, kun konnat ovat koko ajan askelen edellä huijaamassa ihmisiltä rahat. Luottokortti on turvallisin maksuväline.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään pärjää ilman luottokorttia ja on hyvä olla useampi. Kun lähtee matkalle, niin vähintään pitää olla kaksi korttia mukana kaiken varalta. Pankkikorttia ei ole järkevä käyttää nykyaikana, kun konnat ovat koko ajan askelen edellä huijaamassa ihmisiltä rahat. Luottokortti on turvallisin maksuväline.
Ei debit kortin käyttäminen esimerkiksi ravintolassa ole yhtään sen turvattomampaa kuin luottokortin. Samoin hotellin voi ihan yhtä hyvin maksaa kummalla tahansa. Minusta sinä maalaat olemattomia uhkakuvia.
Mulla joskus oli luottokortti, tuli helposti osteltua ja maksettua myöhemmin, laitoin kortin pois, elämä ollut paljon järkevämpää rahan käytössä nykyään.