Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?
Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?
Kommentit (298)
Enpä ole vielä päälle 40 vuoden ikään mennessä keksinyt mihin tarvitsisin luottokorttia, vaikka olen matkustelllutkin paljon. En edes tiedä miten sitä käytetään tai mikä järki siinä on (eikä myöskään kiinnosta riittävästi ottaa selvää). Jenkkihömpötyksiä.
Tässäkin ketjussa näkee, että osa elää elämänsä peläten ihan kaikkea mahdollista, nettikauppoja, luottokortteja ja mörköjä, ja ostaa ostoksensa vain setelirahalla luotettavasta suomalaisesta Nanson paitulikaupasta. Tälle porukalle en suosittele luottokorttia enkä matkustamista Viroa pidemmälle koskaan, tulee vaan ahdistus.
Luottokortti on hyvä olla seuraavissa
-Hotellivaraukset
-Autovuokraus
-Verkko-ostokset
Pakollinen luottokortti ei toki ole, mutta se helpottaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkee, että osa elää elämänsä peläten ihan kaikkea mahdollista, nettikauppoja, luottokortteja ja mörköjä, ja ostaa ostoksensa vain setelirahalla luotettavasta suomalaisesta Nanson paitulikaupasta. Tälle porukalle en suosittele luottokorttia enkä matkustamista Viroa pidemmälle koskaan, tulee vaan ahdistus.
No antaa heidän elää miten haluavat, se ei ole sinulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.
Debit-kortillakin voi maksaa monia nettitilauksia.
Voi, mutta luottokortilla saa turvan, jos paikka meneekin konkkaan ennen ostoksen saamista tai ostos jääkin jostain muusta syystä saamatta.
Luottokortilla saa myös ostoksille tuoteturvavakuutuksen.
Suomessa useat hotellit vaativat luottokorttia ilmoittautumisen yhteydessä, onneksi pankkikortti on yleensä kelvannut tilalle.
Jos matkat maksaa luottokortilla niin saa rahat takaisin esimerkiksi matkanjärjestäjän mennessä konkursiin. Helsingissä taisi olla muutama vuosi sitten tällainen tapaus jossa vain luottokortilla matkansa maksaneet saivat rahansa takaisin. Muut joutuivat maksamaan matkan jolle eivät koskaan edes päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Jos matkat maksaa luottokortilla niin saa rahat takaisin esimerkiksi matkanjärjestäjän mennessä konkursiin. Helsingissä taisi olla muutama vuosi sitten tällainen tapaus jossa vain luottokortilla matkansa maksaneet saivat rahansa takaisin. Muut joutuivat maksamaan matkan jolle eivät koskaan edes päässeet.
Sama juttuhan oli Anttilan konkurssissa. Monet jäivät ilman maksettuja ostoksiaan.
Omistan luottokortin, mutta käytän sitä ainoastaan auton tankkaamiseen (raha-automaatit on enää harvassa) ja matkojen varauksiin, muuten maksan käteisellä. Vähät luottokortti ostokset maksan kuukauden lopussa aina pois 100% :sti.
Ei luottokorttia mihinkään tarvi, depit-kortti on riittänyt tähän asti ihan kaikkeen mitä olen tarvinnut. Olen matkustellut, tilannut nettikaupoista, varannut hotelleja, lentoja ym. Se mihin korttini ei käy niin sieltä en sitten tilaa tai varaile mitään.
Isommat asiat kuten auton, huonekalut, elektroniikka jne ostan käteisellä. Jos kaupoissa ei raha kelpaa niin vaihdan liiketä. Ei tule velkaa kun ostaa asioita silloin kun niihin on oikeasti varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.
Debit-kortillakin voi maksaa monia nettitilauksia.
Voi, mutta luottokortilla saa turvan, jos paikka meneekin konkkaan ennen ostoksen saamista tai ostos jääkin jostain muusta syystä saamatta.
Luottokortilla saa myös ostoksille tuoteturvavakuutuksen.
Ei klarnakaan tule maksuun ennen kun olet vastaanottanut tavaran.
Pärjää hyvin ilmankin. En ole koskaan omistanut enkä tule koskaan omistamaan luottokorttia. En tee sillä yhtään mitään. En tee verkkokauppaostoksia. Kun tarvitsen ostaa jotain menen kauppaan ja ostan sen. Saan juuri sitä mitä haluan ja sellaista mitä haluan. Matkustan pari kolme kertaa vuodessa ulkomailla enkä ole minkäänlaiseen ongelmaan törmännyt, kun ei ole luottokorttia. Pankkikortti ja käteinen raha niillä pääsee pitkälle ulkomaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa useat hotellit vaativat luottokorttia ilmoittautumisen yhteydessä, onneksi pankkikortti on yleensä kelvannut tilalle.
Mulla kertaakaan oo kysytty Suomessa hotellissa luottokorttia. Käytän paljon suomen hotellipalveluja ja maksan pankkikortilla laskuni kun poistun matkani päättyessä.
En tee nettiostoksia epämääräisistä firmoista, joten hyvin olen pärjännyt kortin debit ominaisuudella. Matkustelen paljon.
Töissä väitti yksi vanhapoika ettei hänellä ole edes verkkopankkia. Mitenköhän lie hoitaa asiansa etenkin nyt kun paikkakunnalla ei ole edes konttoria enää.
Vierailija kirjoitti:
Luottokorttia käyttävät vain sellaiset jotka elävät kuukaudesta toiseen yli omien varojensa. Kerran tai pari vuodessa he pitävät kitukuukauden jolloin he maksavat velkaansa kunnolla pois, mutta sen jälkeen tuhlailu jatkuu taas.
En kyllä tunne ketään tuollaisia henkilöitä vaikka monet nuoremmat tutut Visaa vinguttelevatkin silloin tällöin. Matkoja ostavat tai jotain hankintoja. Itse käytän myös visaa maksuaikakorttina, tosin harvoin. Jos unohtuu ottaa käteistä mukaan ja pitää maksaa useamman satasen maksu. Yleensä auton huolto tai joku koneen varaosa. Ilman luottokorttiakin pärjäisi mainiosti.
Hyvin pärjää ilman luottokorttia, kunhan tilillä tai sukanvarressa on rahaa.
Mutta jos tekee nettiostoksia, niin olen antanut itseni ymmärtää, että niiden maksaminen luottokortilla varmistaa, ettei itse jää maksajaksi, jos vaikka luottokortilla maksettu tuote ei tulisikaan perille.
Suomalaisilla on ihme pelko monia asioita kohtaan, yksi on esim. että ei haluta luottokorttia. Itse maksan kaiken jopa ruokaostokset luottokortilla.
Hyvin pärjäilee. Ei periaatetta, ei vaan ole tarvinnut. Ollaan 45 ja 46, kummallakaan ei koskaan ole ollut luottokorttia. Velaksi on ostettu lähinnä ensimmäinen asunto. Reissataan nykyään vain Norjassa, missä käy meidän pankkikortti. Nettiostoksiin paypal ja klarna.