Pärjääkö elämässä ilman luottokorttia?
Olen yli 30, enkä minulla vielä ole sellaista. En ole tarvinnutkaan, kun en ole viroa ja ruotsia pidemmälle matkannut. Ja muutenkin tehnyt vain pätkätöitä. En ole halunnut ottaa velkaa. Onko jotain tilanteita, missä luottokorttia välttämättä tarvitaan?
Kommentit (298)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.
Hienosti keksitty tekosyy sille, että voit koko ajan elää yli omien varojesi. Muista, että se kostautuu ennen pitkää.
Miten niin "koko ajan elää yli varojensa"? Minä maksan luottokortilla ihan kaiken ja tämä siksi että näin tienaan 110 € vuodesssa enemmän puhtaana käteen, verrattuna siihen että en käyttäisi luottokorttia. Typerähän olisin jos tuon 110 euroa tuloja jättäisin ottamatta.
En matkustele ja kotimaisissa verkkokaupoissa voi maksaa pankkitunnuksilla. Olemassa on erilaisia suoratoistopalveluita ja pelejä joille kelpaa debit kortti.
Olen 52 ja pärjännyt loistavasti ilman luottokorttia. Nuorena olin tuhlailevampi, mutta velkaa en tehnyt silloinkaan enkä ole halunnut antaa itselleni sitä mahdollisuutta, että luotolla ostelisin yli varojeni. Olen oppinut/onnistunut säästämäänkin "pahan päivän" varalle, kun elän sen mukaan mitä on.
Miksi käyttää luottoa kun voi maksaa kaiken ihan tilitä. Toki jos ei ole tilillä katetta niin se on huonompi juttu.
Minä olen 40+ eikä ole koskaan ollut luottokorttia ja tuskin hankinkaan sellaista. En koe tarvitsevani sitä. En tilaile ulkomaisista nettikaupoista, matkustelen mieluummin kotimaassa, en halua ostaa velaksi. Jos jotain hintavampaa tarvitsen, niin se summa on oltava etukäteen säästössä. Olen ostanut elämässäni käteisellä kaiken. Huonekalut, asoasuntoni, elektroniikan jne.
Minulla ei ole luottokorttia eikä yhtään velkaa. Asuntolainan maksamisen jälkeen olo tuntuu vapaalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyttää luottoa kun voi maksaa kaiken ihan tilitä. Toki jos ei ole tilillä katetta niin se on huonompi juttu.
Tässä ketjussa on useampaan kertaan mainittu eri syitä. Esim. se, että luottokortilla on turvallisempaa tilata nettikaupoista. Kyllä, myös niistä luotettavista kotimaisista.
Luittokortilla kannattaa ostaa tavaraa netistä. Ilman luottokorttia, olet toimittajan oman tuoteturvan ja takuun ja toimitusehtojen ja maksukyvyn armoilla, ja jos jokin menee pieleen, joudut taistelemaan reklamaatioista ja muista itse. Luottokortilla ostettaessa kyseessä on luottokorttiyhtiön päänvaiva.
Kenties paras esimerkki tästä on kun vuosia sitten Aurinkomatkat meni konkurssiin. Ihmiset jotka ostivat matkansa luottokortilla saivat rahansa takaisin luottokorttiyhtiöltä, ja ne jotka maksoivat debitillä, laskulla ja tilisiirrolla eivät saaneet mitään. Juridisesti heidät katsotaan konkurssipesän velkojiksi.
Itse käytän aina pelkkää luottoa. Maksan sen koko saldon aina kuukausittain pois, koska kyseessä on 30 päivän ilmainen laina. Ei ehkä kuulosta paljolta, mutta se nyt vaan on tyhmää olla hyödyntämättä tuota. Lisäksi petosten varalta ei kannata edes omistaa pankkikorttia. Joka kerta kun maksat suoraan tililtä, avaat tilisi koko maailmalle. Jos joku tyhjentää tilisi, vahinko on sinun eikä sinulle korvata euroakaan ellei poliisi saa petoksentekijää kiinni ja hänet määrätään maksamaan sinulle takaisin varoista joita hänellä tuskin edes on. Luottokortilla ei taaskaan ole tätä ongelmaa, vaan jos joku vinguttaa korttisi tyhjiksi petoksella tai ryöstöllä, tert rikosilmoituksen ja asia on jälleen korttiyhtiön päänvaiva eikä sinun.
Jos sinulla on siis luottotiedot kunnossa, ei järkevällä ihmisellä ole ensimmäistäkään syytä olla käyttämättä luottokorttia.
Työskentelen pankkialalla rahanpesun- ja petostenvastaisessa yksikössä. Perheessämme ei ole kuin yksi debit-kortti jossa on 20 euron nostoraja, ja se on lapsen kortti. Minä en omista kuin pari luottokorttia ja puolisolle sanoin että debit-korttia ei kummallekaan oteta.
Lyhyesti siis: Jos maksat pankki- tai debit-kortilla ja tilisiirroilla, joudut käytännössä yksin perimään rahasi takaisin. Kukaan ei auta sinua kuin poliisi, ja he eivät ulkomailta todennäköisesti rahojasi saa sinulle palautettua. Jos käytät luottokorttia, on jokainen rikos ja petos missä sinä olet uhri pelkästään luittokorttiyhtiön päänvaiva, sinä et joudu perimään mistään mitään.
Nettikaupankäynnissä luottokortti on kaikkein turvallisin. Pärjäähän sitä elämässä tilaamatta netistä tai ottamalla vaikka Klarnan laskulle, mutta kaikkein turvallisin ja usein helpoin on luottokortti. Luottokorttia ei myöskään tarvitse käyttää luottokorttina, eli maksaa asioita osissa. Sitä voi aina käyttää maksuaikakorttina, eli laskun tullessa maksaa se kerralla pois. Tällöin laskulle ei tule minkäänlaista korkoa tai laskutuspalkkioita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole luottokorttia eikä yhtään velkaa. Asuntolainan maksamisen jälkeen olo tuntuu vapaalta.
Jos saat tuolla hyvät yöunet, mahtavaa. Itse otan niin paljon velkaa kuin mitä minulle annetaan, koska inflaatioon perustuva rahajärjestelmämme rankaisee säästäjiä ja suosii velanottajia. Jokainen velaton ihminen tekee minun lainanotosta halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 40+ eikä ole koskaan ollut luottokorttia ja tuskin hankinkaan sellaista. En koe tarvitsevani sitä. En tilaile ulkomaisista nettikaupoista, matkustelen mieluummin kotimaassa, en halua ostaa velaksi. Jos jotain hintavampaa tarvitsen, niin se summa on oltava etukäteen säästössä. Olen ostanut elämässäni käteisellä kaiken. Huonekalut, asoasuntoni, elektroniikan jne.
Etenkin elektroniikka kannattaa ostaa luottokortilla. Reklamaatio luottokorttiyhtiön kautta toimii joka kerta, mutta reklamaatio myyjän kautta toimii vain joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat tuolla hyvät yöunet, mahtavaa. Itse otan niin paljon velkaa kuin mitä minulle annetaan, koska inflaatioon perustuva rahajärjestelmämme rankaisee säästäjiä ja suosii velanottajia. Jokainen velaton ihminen tekee minun lainanotosta halvempaa.
Olet pitkälti oikeassa. Ehkei nyt niin paljon velkaa kannata ottaa kuin annetaan, mutta velattomana eläminen tarkoittaa sitä että on vähän höpsö raha-asioiden kanssa. Velkaa kannattaa ottaa. Moni suomalainen tosiaan "juhlii" sitä että asuntolaina on maksettu ja rahat jää muuhun käyttöön. Aivan pähkähullua. Se sama raha ei missään nimessä saisi mennä kulutukseen, kun kerran ilman sitä kulutusrahaakin on pärjännyt. Tuossa tilanteessa pitäisi ostaa ja alkaa lyhentämään toista sijoitusasuntoa, tai laittaa sama summa vaikka kuukaudessa osakkeisiin. Mutta ei. Nämä metsien Marjatat ja Markot laittavat sen astetta kalliimpaan kahviin ja Teneriffan matkaan. Sitten ihmetellään miksi varallisuus kertyy joillekin ja joillekin ei. Kun meillä ei tällaisia talouden perustaitoja taideta opettaa koulussa ja täytyy muistaa että 50% ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä. Ei voida olettaakaan heidän tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Se on tietenkin vaikeeta joidenkin ymmärtää. Tässäkin ketjussa USEITA syitä mainittu, mutta jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia.
Olen 60+ ja ei ole luottokorttia. Ollut koskaan. Hyvin pärjään. Ostan kaupasta mitä tarvitsen.
Tässä on yksi syy lisää. Jos ostat luottokortilla käyttäen sitä maksuaikakorttina, saat keskimäärin 30 pv kuukaudessa maksuillesi maksuaikaa. Näinollen saat tuon kuukausikulutuksesi verran, esimerkiksi 2000 euroa, rahaa sijoitettavaksi. Suomeksi sijoitettu pääomasi voi olla jatkuvasti 2000 euroa suurempi kuin muuten olisi. Tämä 2000 euroa voi parhaillaan tarkoittaa 20 euron netto-osinkotuloa joka ikinen kuukausi. Eli sen sijaan että saat 0 euroa ja olet "velaton" saatkin ottamalla velkaa 20 euroa kuukaudessa niin jokainen rationaalinen ihminen valitsee tuon 20 euroa. Toki tuolloin pitää sietää aika korkeaakin riskiä kun 20 euron kuukausiosinko 2000 eurolle ei ole ihan tavanomainen, mutta silti saavutettavissa. Pienenä lisänä salkussa tuollainen riski voi olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pitkälti oikeassa. Ehkei nyt niin paljon velkaa kannata ottaa kuin annetaan, mutta velattomana eläminen tarkoittaa sitä että on vähän höpsö raha-asioiden kanssa. Velkaa kannattaa ottaa. Moni suomalainen tosiaan "juhlii" sitä että asuntolaina on maksettu ja rahat jää muuhun käyttöön. Aivan pähkähullua. Se sama raha ei missään nimessä saisi mennä kulutukseen, kun kerran ilman sitä kulutusrahaakin on pärjännyt. Tuossa tilanteessa pitäis
Pahimmassa tapauksessa ollaan vielä sitä halpaa lainaa on maksettu pää märkänä takaisin ylimääärisin lyhennyksin. (asuntolaina on aina halpaa lainaa verrattuna muuhun lainarahaan). Jo laina-aikana olisi pitänyt sijoittaa jatkuvasti rahaa puskuriksi pahan päivän varalle. Jos se paha päivä tulee ennen kun laina on maksettu pois niin sitten niillä sijoituksilla pääsee kyllä lainasta eroon paremmin kuin niillä ylimääräisillä lyhennyksillä olisi päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustamisessa ulkomaille nyt ainakin tarvitaan sekä nettitilauksiin voi olla turvallinen jos tilaa ulkomailta joitakin tuotteita.
Hienosti keksitty tekosyy sille, että voit koko ajan elää yli omien varojesi. Muista, että se kostautuu ennen pitkää.
Miten niin "koko ajan elää yli varojensa"? Minä maksan luottokortilla ihan kaiken ja tämä siksi että näin tienaan 110 € vuodesssa enemmän puhtaana käteen, verrattuna siihen että en käyttäisi luottokorttia. Typerähän olisin jos tuon 110 euroa tuloja jättäisin ottamatta.
Mistä kortista saa vuodessa 110€ cashbackin, onko itse kortti maksuton? Avasin juuri Bank Norwegianin luottokortin, mutta siitä saa vain max. 75€ cashbackia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kortista saa vuodessa 110€ cashbackin, onko itse kortti maksuton? Avasin juuri Bank Norwegianin luottokortin, mutta siitä saa vain max. 75€ cashbackia vuodessa.
&
Mistä päättelit että tuo summa on pelkästään cashbackiä? Osa on cashbackiä (0,5%) ja osa on vapautuneen pääoman tuottoa.