Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeutin mielestä "ei ole syyllisiä"

Vierailija
11.01.2025 |

Eli käyn traumaterapiassa erään läheisen minuun kohdistuneen henkisen v"ki"llan takia. Olen sinne hakeutunut sen takia, psykiatri on minut sinne osoittanut, kela on siihen minulle tukea myöntänyt. Terapeutti sanoi viimeksi minulle, että eihän meistä kumpikaan ole syyllinen. 

Nyt tuntuu, että tuhlaan aikaa ja rahaa siellä. Miten niin ei ole syyllinen, jos toinen on kontrolloinut ja terrorisoinut,  pelotellut ja uhkaillut? Jos tekisin itse niin, olisin syyllinen, ei mitään epäilystä.

Voinko hyötyä terapiasta, jos koen näin?

Kommentit (183)

Vierailija
61/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapian tarkoitus on laajentaa sinun yksipuolista näkökulmaa ja ajattelua. Eli asiakkaan pitää olla valmis muutokseen.

Trauma vinouttaa persoonallisuutta, ja tavallaan tämä "persoonallisuushäiriö" eli kapea ajattelu on se elämää häiritsevä asia, ei sinänsä se trauma.

Vierailija
62/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapian tarkoitus on laajentaa sinun yksipuolista näkökulmaa ja ajattelua. Eli asiakkaan pitää olla valmis muutokseen.

Trauma vinouttaa persoonallisuutta, ja tavallaan tämä "persoonallisuushäiriö" eli kapea ajattelu on se elämää häiritsevä asia, ei sinänsä se trauma.

Joo, paitsi että kirjanoppineisuus ei auta kun käytännössä taidot puuttuu. Ei asiakasta voi puoskaroida keinoja kaihtamatta. Suoraan sanottuna minusta myös traumaterapiassa - joka on kallista - pitäisi olla kovempi vastuu ja myös jonkinlainen toimivuustakuu. Nyt meillä on alalla totaalinen villi länsi puoskareineen, ja ammattilaisten suolletut sammakot ja epäonnistumiset lankeavat asiakkaiden maksettaviksi ja kärsittäviksi. Odotan mielenkiinnolla milloin asioihin puututaan ja ihmiset saavat tästä tarpeekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkinen väkivalta ei ole rikos eikä edes väkivaltaa. Lisäksi tuo on kovin subjektiivista.

Veikkaisin että olet terapiassa juuri sen takia, että hyväksyisit sen, ettei sinua vastaan ole tehty mitään rikollista eikä väärin ja että olet vain tyhmä.

Tämä on turhan provosoivasti sanottu. Mutta silti tuo itse asia on juuri näin.

Voi hyvinkin olla, että ap uhriutuu tyhjästä. Tai vaikkapa kokee uhkauksena tai väärintekona ihan normaalit asiat tai vaikka sen, kun toinen pitää puolensa ta hänellä on oma tahto.

Oma entinen kaverini meni aikanaan terapiaan. Pian alkoivat puheet että minä olin kontrolloinut häntä ja pakottanut häntä johonkin. Olin ihmeissäni. Ja selvisikin, että hän koki pakottamisena sen, kun minä sanoin, etten siedä hänen käytöstään enempää. Ja jos hän jatkaa käytöstään, niin meidän ystävyytemme päättyy.

Eli kerroin hänelle, että hänen käytöksellään on seurauksensa. Mutta sen sijaan, että olisi muuttanut käytöstään, hän syytti minua kontrolloinnista ja asettui itse tämän kuvitellun kontrolloinnin uhriksi.

Hänen käytöksensähän sitten vain pahentui, ystävyytemme katkesi, ja hän jatkoi tuolla samalla terapeutilla vahvistaen omaa uhrimielentilaansa. Aina terapia ei auta kuten pitäisi.

Vierailija
64/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkinen väkivalta ei ole rikos eikä edes väkivaltaa. Lisäksi tuo on kovin subjektiivista.

Veikkaisin että olet terapiassa juuri sen takia, että hyväksyisit sen, ettei sinua vastaan ole tehty mitään rikollista eikä väärin ja että olet vain tyhmä.

Tämä on turhan provosoivasti sanottu. Mutta silti tuo itse asia on juuri näin.

Voi hyvinkin olla, että ap uhriutuu tyhjästä. Tai vaikkapa kokee uhkauksena tai väärintekona ihan normaalit asiat tai vaikka sen, kun toinen pitää puolensa ta hänellä on oma tahto.

Oma entinen kaverini meni aikanaan terapiaan. Pian alkoivat puheet että minä olin kontrolloinut häntä ja pakottanut häntä johonkin. Olin ihmeissäni. Ja selvisikin, että hän koki pakottamisena sen, kun minä sanoin, etten siedä hänen käytöstään enempää. Ja jos hän jatkaa käytöstään, niin meidän ystävyytemme päättyy.

Eli

Tämäkin tosin vain _sinun_ subjektiivinen näkökantasi. Tässä näkyisi olevan 2-1 sinua mielipiteinesi vastaan, joten - no.

Vierailija
65/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda tetapeuttia. Toi pölvästi aiheuttaa vahinkoa sulle.

Vierailija
66/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämäkin tosin vain _sinun_ subjektiivinen näkökantasi. Tässä näkyisi olevan 2-1 sinua mielipiteinesi vastaan, joten - no."

Vaikka tuotakin ajattelisi sana sanaa vastaan -tilanteena, niin jokainen voi siitä hoksata, että eivät asiat todellisuudessa välttämättä ole menneet ihan niin kuin asiakas terapiassa kertoo. Vaan mukana voi olla reippaalla kädellä annosteltuna mielikuvitusta ja vääristelyä.

Vierailija
67/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Voisit kysyä terapeutilta, miksi tämä henkistä väkivaltaa käyttänyt ihminen ei olisi syyllinen. Onko tässä nyt vaan jotain sellaista, että ap on kokenut tulleensa uhatuksi, vaikka tilanne ei ollut niin radikaali? Toki jos oikeaa uhkailua tms. on tapahtunut, on terapeutin ehdottomasti sanoitettava se, että tapahtunut on väärin uhria kohtaan.

Minua on uhkailtu toistuvasti esim. itse-m monen muun lisäksi. Se on radikaalia. Hajotettu paikkoja ja tavaroita edessäni. Sekin on radikaalia.

Ap

En pidä itsemurhaa tosissaan suunnittelevaa tai sen toteuttanutta psyykkisesti sairasta ihmistä syyllisenä vaan sairaana.Tavaroita ja paikkoja rikkova itsemurhaa suunnitteleva ihminen on kiireellisen ammattiavun tarpeessa. Peruteeton im uhkailu vailla todellista aikomusta on eri asia. Silloin kyseessä on henkinen väkivalta ja manipulointi.

Vierailija
68/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun oma näkemyksesi tilanteesta ei ole kovinkaan objektiivinen eikä realistinen? Välillä ihmetyttää se hirveä määrä ihmisiä, jotka omasta mielestään ovat täysin 100% vain ja ainoastaan uhreja.

Mistä nämä alapeukut tulevat? Miksi ihmiset automaattisesti olettavat, että vauvapalstalle kirjoittavan ihmisen omat sanat ovat koko totuus asiasta? Jos ammattilainen sanoo noin, niin kai sille joku syy on olemassa.

Kyllä minäkin ihmettelen. Olen kanssasi täysin samaa mieltä, että ei ole realismia, että uhriutujat osaisivat aina kertoa asiasta absoluuttisen totuuden.

Vierailija
69/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen perusteella terapeutit eivät juurikaan puhu niin, että jotain henkilöä syytetään. Tapahtuneet ja itseä vahingoittaneet asiat tunnistetaan ja opitaan hyväksymään, ja sen jälkeen pyritään löytämään keinoja, joilla traumaattisesta kokemuksesta päästään eteenpäin. Esim. EMDR-menetelmä voi olla oikein toimiva.

Vierailija
70/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen perusteella terapeutit eivät juurikaan puhu niin, että jotain henkilöä syytetään. Tapahtuneet ja itseä vahingoittaneet asiat tunnistetaan ja opitaan hyväksymään, ja sen jälkeen pyritään löytämään keinoja, joilla traumaattisesta kokemuksesta päästään eteenpäin. Esim. EMDR-menetelmä voi olla oikein toimiva.

Kuinka monta terapeuttia kokemuksesi sisältää, vai teetkö rankkaa yleistystä nyt lytäten haavoittuneiden kanssaihmistesi kokemuksia ja kärsimystä?

Vierailija
71/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Voisit kysyä terapeutilta, miksi tämä henkistä väkivaltaa käyttänyt ihminen ei olisi syyllinen. Onko tässä nyt vaan jotain sellaista, että ap on kokenut tulleensa uhatuksi, vaikka tilanne ei ollut niin radikaali? Toki jos oikeaa uhkailua tms. on tapahtunut, on terapeutin ehdottomasti sanoitettava se, että tapahtunut on väärin uhria kohtaan.

Minua on uhkailtu toistuvasti esim. itse-m monen muun lisäksi. Se on radikaalia. Hajotettu paikkoja ja tavaroita edessäni. Sekin on radikaalia.

Ap

Onko tuo henkilö uhkaillut sinua? Im-uhkailu ei sinällään ole uhkailua, sillä jokaisella on oikeus tehdä itselleen mitä haluaa. Etenkin toistuvana noihin im-puheisiin turtuu ja huomaa, että se on vain draamanhakua. En pidä tuota kovin radikaalina.

Onko tuo henkilö hajottanut sinun tavaroita vai omiaan? Jälleen, omilleen saa tehdä mitä haluaa. En pitäisi tuota kovin radikaalina. Jos on hajottanut sinun tavaroita, niin siitä voit tehdä rikosilmoituksen.

Pointtini on, että ehkä sinä maalailet asioista draamaa, jotta saat niillä huomiota. Mutta itse en pitäisi noita asioita niin radikaaleina, vaikkakin epämiellyttävinä kylläkin. Ja siksi en myöskään hakeutuisi kyseiseen seuraan vapaaehtoisesti enkä liian usein.

Vierailija
72/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jassoo. Jos kokee henkistä väkivaltaa jonkin henkilön taholta niin paras tapa suojella itseä on sen hlön totaalinen hylkääminen. Miettiköön kiusaaja sitä sitten loppuelämänsä. Olen kokeillut näin ja toimii. 

Vierailija
73/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun tehdä rikosilmoitus. Tuskin terapeutti pystyy tuossa auttamaan. Ei terapeutti ole mikään syyttäjälaitos.

Jos minua kohtaan ei ole tehty väärin, hänen mielestään, miten voi auttaa? Miksi uhkailemalla kontrolloija ei ole syyllinen tekemisiinsä?

Ap

On olemassa laiton uhkaus (esim. toisen hengen uhkaaminen), mutta laillisista seurauksista varoittaminen ei ole uhkailua, vaan ihan reilua toimintaa

Näissä tapauksissa kannattaa tehdä kaksi asiaa: rikosilmoitus (poliisi palvelee sinua tai ei, kikkels kokkels, mutta teitpähän ainakin oman osasi kunniallisesti) ja sen jälkeen toimenpiteet niin, ettei tuo rikollinen pääse vaikuttamaan sinuun tai läheiseesi enää. Jos läheisesi ei halua katkaista välejä rikolliseen vaan altistaa itseään ja sinua tälle tulevaisuudessakin, harkitse välien katkaisemista läheiseen

Terapia on täysin pöpönpöppöä ja sinne mm. sadistit ja rikolliset menevät vonkumaan ja hakemaan sääliä itselleen, kun heille tuli paha mieli omista teoistaan. Heille terapeutti sanoo tuon saman asian, syyllisiä ei ole. Kuvittelepa kun läheisensä r aiskannut kävelee ulos terapiasta ja ilmoittaa uhrille, että ei ole syyllisiä ja kyseessä ei ollut ehkä r aiskauskaan, näin hän terapeutin kanssa on sopinut. Ammattiryhmällä ei ole mitään etiikkaa, vaan he yksinkertaisesti tsemppaavat maksavaa asiakasta, teki asiakas sitten hyvää tai pahaa

Vierailija
74/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö itseasiassa kyllä henkinen väkivalta on Suomessa rikos.

Vierailija
75/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti varmaan tarkoitti että jos ottaa jatkuvasti turpiin niin silloin myös turpiinottaja on syyllinen omaan tilanteeseensa.

Vierailija
76/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käynyt 3 vuotisen terapian, eikä terapeutti todellakaan puhunut mistään syyllisistä. 

Vierailija
77/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ap

Onko tuo henkilö uhkaillut sinua? Im-uhkailu ei sinällään ole uhkailua, sillä jokaisella on oikeus tehdä itselleen mitä haluaa. Etenkin toistuvana noihin im-puheisiin turtuu ja huomaa, että se on vain draamanhakua. En pidä tuota kovin radikaalina.

Onko tuo henkilö hajottanut sinun tavaroita vai omiaan? Jäl

Itsemurhasta puhuminen ja varoittaminen on tervettä jos henkilö omaa terveen kiintymyssuhteen. "Minulla on niin paha olo, että haluan tappaa itseni" -> tämä on sama, kuin vauva itkisi kurkku suorana, odottaen että hänen oloaan autetaan. Se on täysin normaalia. Kukaan ei lyö itkevää vauvaa, eikä sellaista ihmistäkään pitäisi lyödä, joka ilmoittaa pahasta olostaan

En tiedä ketään, joka olisi niin hirviö, että puhuisi tuollaisesta leikillään tai epäaidosti. Kaikki kohtaamani im-ihmiset ovat olleet tuskassaan aitoja. Tällöin on tärkeää huomioida tuo tuska ja hoivata henkilöä, mutta pyrkiä myös opettamaan hänelle heti kun mahdollista, muita keinoja saada huomiota. Jos säälin kerjääminen on ainoa tapa, millä hän saa mitään huomiota, siitä muodostuu tapa

Vierailija
78/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ap

En pidä itsemurhaa tosissaan suunnittelevaa tai sen toteuttanutta psyykkisesti sairasta ihmistä syyllisenä vaan sairaana.Tavaroita ja paikkoja rikkova itsemurhaa suunnitteleva ihminen on kiireellisen ammattiavun tarpeessa. Peruteeton im uhkailu vailla todellista aikomusta on eri asia. Silloin kyseessä on henkinen väkivalt

Tämä henkilö on teki tätä vuosien ajan, kun yritin irrottautua hänestä. Kun luovutin, kaikki oli sitten hänellä hyvin, kaikki niin ihanaa ja tulevaisuus valoisampaa kuin koskaan. Kunnes alkoi taas kohdistamaan minuun lisää ja lisää minun murtumispisteeseen asti. Aina uudestaan ja uudestaan.

Ap

Vierailija
79/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun tehdä rikosilmoitus. Tuskin terapeutti pystyy tuossa auttamaan. Ei terapeutti ole mikään syyttäjälaitos.

Jos minua kohtaan ei ole tehty väärin, hänen mielestään, miten voi auttaa? Miksi uhkailemalla kontrolloija ei ole syyllinen tekemisiinsä?

Ap

Sinua kohtaan on ehkä tehty väärin, mutta terapeutin (ja minun) näkökulmasta se väärintekijäkin on sairas myös ja sillä tavoin syyntakeeton. 

Se, että sulla on ongelmia, ei poistu syyttämällä ongelmistasi muita ihmisiä vaan keskity parantamaan itsesi, Henna pieni.

Vain itseä voi muuttaa ja parantaa. 

Vierailija
80/183 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käynyt 3 vuotisen terapian, eikä terapeutti todellakaan puhunut mistään syyllisistä. 

Jos puhutaan rikoksista, niissä on syyllisiä ja uhreja. On todella vahingollista varsinkin uhrin psyykeelle mitätöidä tämä. Lisäksi jos terapeutti terapoi rikollista mitätöimällä tämän tekoja, hän voi aiheuttaa merkittävää lisäkärsimystä uhrille

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan