Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeutin mielestä "ei ole syyllisiä"

Vierailija
11.01.2025 |

Eli käyn traumaterapiassa erään läheisen minuun kohdistuneen henkisen v"ki"llan takia. Olen sinne hakeutunut sen takia, psykiatri on minut sinne osoittanut, kela on siihen minulle tukea myöntänyt. Terapeutti sanoi viimeksi minulle, että eihän meistä kumpikaan ole syyllinen. 

Nyt tuntuu, että tuhlaan aikaa ja rahaa siellä. Miten niin ei ole syyllinen, jos toinen on kontrolloinut ja terrorisoinut,  pelotellut ja uhkaillut? Jos tekisin itse niin, olisin syyllinen, ei mitään epäilystä.

Voinko hyötyä terapiasta, jos koen näin?

Kommentit (183)

Vierailija
1/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sinun tehdä rikosilmoitus. Tuskin terapeutti pystyy tuossa auttamaan. Ei terapeutti ole mikään syyttäjälaitos.

Vierailija
2/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä terapeutilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutit ovat rikkaiden vanhempien hulluja lapsia. Koulutus on vielä tosi hämärästi järjestetty. Ehkä koittaa saada sinut orjakseen.

Vierailija
4/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö sinun tehdä rikosilmoitus. Tuskin terapeutti pystyy tuossa auttamaan. Ei terapeutti ole mikään syyttäjälaitos.

Jos minua kohtaan ei ole tehty väärin, hänen mielestään, miten voi auttaa? Miksi uhkailemalla kontrolloija ei ole syyllinen tekemisiinsä?

Ap

Vierailija
5/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi teistä sitten on syyllinen, sinä vai terapeutti?

Vierailija
6/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ovat syyllisiä johonkin. Ei ole olemassa yhtään syytöntä ihmistä. Kukaan teistäkään ei ole syytön.

Niin että siinä mielessä terapia on turhaa.

Vierailija
7/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyllistämällä ei voita mitään. Jos hakkaat kiveen jonkun syyllisen, niin voit aina vedota siihen silloin, kun tarvitset manipulointivälinettä jossain ihmissuhteessasi tai pahan olon oikeutuksessa itsellesi. Se saa sinut jämähtämään menneisyyteen.

En ole opiskellut mitään tai muutenkaan tiedä mistään mitään, joten ota tämä hyppysellisellä suolaa.

Vierailija
8/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tästä terapeutille, että jäit miettimään mitäköhän mahtoi tarkoittaa. Kyse voi olla väärinymmärryksestä. Jotkut terapeutit voivat ajatella, että ihminen on ensisijaisesti olosuhteiden uhri ja jos on kokenut esim. henkistä väkivaltaa oman äidin taholta, niin terapeutti voi ajatella ettei tuo äiti ole syyllinen vaan että hän on vain siirtänyt ylisukupolvista traumaa eteenpäin sinulle, kun hänellä ei ollut työkaluja katkaista sitä tms., eli tämä väkivallan tekijäkin on tilanteessa tavallaan uhri. Suosittelen ottamaan tämän puheeksi, meistä kukaan ei tiedä mitä terapeuttisi tarkoittaa.

Vierailija
9/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyötyä terapiasta, erityisesti silloin jos sanoitat näitä sinussa herääviä ajatuksia ja tunteita siellä terapiakäynneillä. Sinussa on noussut tunne, josta on aineksia rajojen asettamiseen - tärkeä tavoite kaikille traumoja kokeneille. Kun otat puheeksi, mikä terapeutin kysymyksissä tai kommenteissa häiritsee, osaat ja uskallat ehkä toimia uudella tavalla itseäsi puolustaen. Terapeutti voi tarkentaa, mitä kommentillaan tarkoitti, jos ymmärsitte sen eri tavoin. Hän voi myös pahoitella, jos sanoi väärin. Kaikki erehtyvät välillä. 

Vierailija
10/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se uhkailija ja kontrolloija ilmiselvä syyllinen, sikäli kun aikuisella ihmisellä jotain vastuuta katsotaan olevan. Jos terapeutti on jatkossakin uhrivastainen, vaihda ihmeessä terapeuttia! 

Vierailija
11/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa terapeuteistakin on hurahtanut uushenkisyydestä tuttuun ajatusmaailmaan, jonka mukaan "olemme täällä oppimassa toisiltamme", "vedämme tilanteita puoleemme" ja "olemme vastuussa kaikesta siitä mitä meille tapahtuu". Nämä teesit on yleensä apinoitu suoraan itämaisesta filosofiasta ja henkisyysperinteestä ja yksinkertaistettu niin rajusti, että niistä on tullut sisällöltään silkkaa uhrien syyllistämistä. Sinun terapeuttisi saattaa olla maailmankuvaltaan samanlainen. Uskoo olevansa henkinen ja valaistunut mutta ei ollenkaan tajua sanojensa vahingollisuutta eikä ymmärrä valita sanojaan kontekstin mukaan. Uushenkiset kun eivät aina ole niitä laaja-alaisimpia ajattelijoita.

Vierailija
12/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen väkivalta ei ole rikos eikä edes väkivaltaa. Lisäksi tuo on kovin subjektiivista.

Veikkaisin että olet terapiassa juuri sen takia, että hyväksyisit sen, ettei sinua vastaan ole tehty mitään rikollista eikä väärin ja että olet vain tyhmä.

Vierailija
13/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro tästä terapeutille, että jäit miettimään mitäköhän mahtoi tarkoittaa. Kyse voi olla väärinymmärryksestä. Jotkut terapeutit voivat ajatella, että ihminen on ensisijaisesti olosuhteiden uhri ja jos on kokenut esim. henkistä väkivaltaa oman äidin taholta, niin terapeutti voi ajatella ettei tuo äiti ole syyllinen vaan että hän on vain siirtänyt ylisukupolvista traumaa eteenpäin sinulle, kun hänellä ei ollut työkaluja katkaista sitä tms., eli tämä väkivallan tekijäkin on tilanteessa tavallaan uhri. Suosittelen ottamaan tämän puheeksi, meistä kukaan ei tiedä mitä terapeuttisi tarkoittaa.

Mun mielestä tekijä on kyllä voinut hyvinkin olla uhri silloin kun häntä on pahoinpidelty. Sen sijaan nyt hän ei ole uhri vaan tekijä. Nämä pitäisi kyetä erottamaan kun puhutaan tietystä tilanteesta. Jos minä teen väärin lapselleni niin en ole uhri silloin kun teen hänelle väärin vaan lapseni on uhri. Minä taas olin itse silloin uhri kun oma äitini teki minulle pahasti, ja äitini oli silloin tekijä. 

Vierailija
14/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valviran hyväksymä psykoterapeutti vai itse itsensä nimittänyt traumaterapeutti?

Vierailija
15/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään voi hyötyä. Jätä se. Ota joku muu ystävällinen, ymmärtävä, joka ei manipuloi tai muualta oma terapiamuoto. Sinä tiedät parhaiten tunteesi ja asiasi. Ei joku random täti tai tyyppi.

Vierailija
16/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että annat olla ja jatkat elämääsi. Jos olet noin järkyttävän katkera ihminen niin et sinä siitä eroon pääse terapiassa. Miksi pitää etsiä syyllisiä? Voidaan samantien todeta, että sinä olet syyllinen kaikkeen tapahtuneeseen. Miksi? No siksi, että sinä annoit sen tapahtua. Miksi? Siksi, että olet mitä olet.

tätä vasten on myös jonkun terapeutin äärettömän haastavaa alkaa yhtään syyllisiä etsimään. Hän ei ole oikeustieteen opintoja luultavasti käynyt, hän ei ole tehnyt sitä työtä jossa etsitään syyllisiä. Hän on tehnyt sen työn, että saa sinut elämään itsesi kanssa ja saa sinut ymmärtämään, että sinä ne valinnat teet. Ei kukaan muu. 

Vierailija
17/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko valviran hyväksymä psykoterapeutti vai itse itsensä nimittänyt traumaterapeutti?

Kelan hyväksymä traumaterapeutti.

Ja kiitos asiallisesti vastanneille, olen kirjoittanut osan ylös, että saan jäsennettyä kysymyksiä seuraavalle kerralle.

Ap

Vierailija
18/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua terapia on auttanut. Kävin siellä varmaankin 10 kertaa. Puhuin elämästäni ja ajatuksistani.  Tavallaan tunteista ja siitä mitä ja miten ajattelen. Kun niistä puhuu niin sitä alkaa kummasti miettimään, auttoi siinä että pääsi eteenpäin. Helpotti siinä ettei ajatus pyöri vain jossain negatiivisessa mistä ei pääse eteenpäin. Teki ihan hyvää. 

Olen huomannut että ihmisten välisessä kommunikaatiossa tulee hirveästi virheitä. Joko toinen ei osaa sanoittaa asiaa tai kuulija ymmärtää väärin. Tai sitten oletetaan että toinen tajuaa selittämättä. Nykyisin osaan ottaa rennommin ja sanomaan että sori, olet oikeassa tai sanomaan että sori, sanoin epäselvästi ja tarkoitin tätä. 

Vierailija
19/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaisitko terapeutille olevasi eri mieltä asiasta? Ehkä seuraavalla käynnillä voisit kertoa, miltä nuo terapeutin sanat susta tuntuivat ja että asia jäi vaivaamaan.

Kävin itsekin aikoinaan traumaterapiassa, ja kyllä siellä nimenomaan oli tärkeää palauttaa vastuu teoista tekijöille. Minähän niitä siihen asti olin kantanut pienestä pitäen luullen, että minussa oli jotain niin perustavanlaatuista vikaa, että ansaitsin kaltoinkohtelun.

Vierailija
20/183 |
11.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa terapeuteistakin on hurahtanut uushenkisyydestä tuttuun ajatusmaailmaan, jonka mukaan "olemme täällä oppimassa toisiltamme", "vedämme tilanteita puoleemme" ja "olemme vastuussa kaikesta siitä mitä meille tapahtuu". Nämä teesit on yleensä apinoitu suoraan itämaisesta filosofiasta ja henkisyysperinteestä ja yksinkertaistettu niin rajusti, että niistä on tullut sisällöltään silkkaa uhrien syyllistämistä. Sinun terapeuttisi saattaa olla maailmankuvaltaan samanlainen. Uskoo olevansa henkinen ja valaistunut mutta ei ollenkaan tajua sanojensa vahingollisuutta eikä ymmärrä valita sanojaan kontekstin mukaan. Uushenkiset kun eivät aina ole niitä laaja-alaisimpia ajattelijoita.

Kiitos tästä! Minä olen valitettavasti ottanut turpaani juuri tällaiselta terapeutilta, enkä koskaan voinut edes kuvitella, että niin kovia tieteitä opiskelleella ja sisäistäneellä ihmisellä voisi olla niin naivi ja hörhöinen sielunmaisema. Olen jotenkin vieläkin asiasta shokissa. Jos nyt vedetään mutkat suoriksi, niin nämä ovat tyyppejä, jotka pitävät sodan lapsiseksiorjiakin vain oman karmansa syyllisinä, ja kaikki maailmassa tapahtuu ihan Juuri Kuten Pitääkin. Ihan vtun kaikki kärsimys/kituminen/younameit. Joo. Oikeastaan en halua miettiä koko asiaa, tai kuolen silkkaan vitutukseen (taas). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä