Älkää antako lasten matkustaa yksin
Julkisissa kulkuneuvoissa jonnekin kauemmas (en tarkoita koulumatkoja) jos lapsi on vähän enemmänkin epävarma minne pitää mennä, missä jäädä pois yms, eikä ole koskaan matkustanut edes yksin..on nimittäin elämän varrella tullut vastaan ties kuinka monta lasta, esim. jotka on hätääntynyt kun oma pysäkki jäi tyyliin 40km päähän, eikä ollut ymmärtänyt seurata missä bussi menee tai painaa oikealla kohdalla stop-nappulaa. Olen kanssamatkustajana auttanut parhaani mukaan tilanteessa, esim soittanut lapsen huoltajalle tilanteesta, yllättävän monesti saanut moitteita/haukkumista kun olen yrittänyt auttaa. Onneksi moni on kiittänyt avusta. Käykää lastenne kanssa läpi kuinka julkisissa kulkuneuvoissa toimitaan ja harjoitelkaa yhdessä tarvittaessa, ettei laiteta kylmiltään yksin kulkemaan.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe on matkustanut aina paljon, itse reissasin usein yksin lentokoneella maasta toiseen, kun sukulaisia ympäriinsä. Myös omat lapset matkustaa yksin / yhdessä ja matkustetaan paljon myös yhdessä. Lentokoneessa voi nykyäänkin mennä jo 5v ilman vanhempia.
Omat lapset on tottuneita matkustamaan, osavat etsiä aikatauluja, reittejä jne. Kun ovat myöhästyneet tai muuta. Mutta siis he ovat tottuneet jo hyvin pienestä. Jos meillä ei olisi tämmöistä elämäntapaa, varmaan heillekin olisi hankalaa jäädä oikealla pysäkillä pois.
Lentäen Aika monessa maassa alle 15 vuotiaalle yksin matkustavalle vaaditaan saattopalvelu. Ja 5 vuotiaalle joka paikassa, eikä ne oikeasti saa matkustaa yksin.
Mitä erikoista on kulkea bussilla/junalla paikasta A paikkaan B?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki matkustavat jossain vaiheessa ensimmäistä kertaa yksin, ja silloin mokia voi sattua. Niitä sattuu, alkaa lapsi kulkea yksin 8-vuotiaana tai vasta rippikouluikäisenä. Tärkeintä on, että lapselle on annettu edes mahdollisuudet onnistua ja että on opetettu, että aikuisilta voi aina pyytää apua.
Itsekin lapsena pari kertaa töppäsin (eksyin / matkaraha kadonnut tms), mutta aikuiset auttoivat. Ei jäänyt traumoja vaikka tilanteessa varmasti pääsi itku tms. Töppäämällä oppii huolellisuutta, vastuunottoa ja tarkkaavaisuutta. Ei niitä opi jos ei ikinä pääse tekemään mitään itsenäisesti.
Siksi erittäin tärkeää oisi et lapsen kanssa harjoitellaan yhdessä julkisilla kulkua/käydään pelisäännöt läpi ennen kuin lapsi laitetaan yksin kulkemaan. Varmempi olo on lapsella/aikuisella kun tiedetään et lapsi pärjää/osaa. En suosittele kylmiltään yksin lasta laittamaan bussiin kulkemaan, varsinkin jos on itsensä huolehtimisen haasteita tai muita seikkoja,jotka helposti johtaa väärään bussiin menemistä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe on matkustanut aina paljon, itse reissasin usein yksin lentokoneella maasta toiseen, kun sukulaisia ympäriinsä. Myös omat lapset matkustaa yksin / yhdessä ja matkustetaan paljon myös yhdessä. Lentokoneessa voi nykyäänkin mennä jo 5v ilman vanhempia.
Omat lapset on tottuneita matkustamaan, osavat etsiä aikatauluja, reittejä jne. Kun ovat myöhästyneet tai muuta. Mutta siis he ovat tottuneet jo hyvin pienestä. Jos meillä ei olisi tämmöistä elämäntapaa, varmaan heillekin olisi hankalaa jäädä oikealla pysäkillä pois.
Lentäen Aika monessa maassa alle 15 vuotiaalle yksin matkustavalle vaaditaan saattopalvelu. Ja 5 vuotiaalle joka paikassa, eikä ne oikeasti saa matkustaa yksin.
Eihän tota tietenkään (muisteta?) kertoa, kuhan vaan päästään sanomaan et lapsi matkusti yksin. Eli pienemmät lapset/varhaisnuoret ei saa oikeasti matkustaa kokonaan yksin lentokoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun esim. Lontoossa pikkulapset kulkevat ihan itse kouluun ja preschooliin joko kävellen tai julkisilla ja hyvin näyttää sujuvan. Huom! UK:ssa lapset menevät kouluun jo 5v. Kumma kun omatoimisuus ei Suomessa onnistu vaan lapset hyysätään niin pilalle äidin helmoissa, etteivät ne osaa toimia ja kulkea itse.
Vmp, Lontoossa lapset pitää viedä ja hakea ainakin vitosluokkalaisiksi asti. Kutosluokalla vanhempien luvalla voi ehkä kävellä itse. Seiskat saa mennä itse, mutta monet taluttaa niitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lähtee ensi viikolla mannertenväliselle lennolle, jonka toisessa päässä koneen vaihto. Lentää ilman vanhempia/ valmentajaa tms 1. kerran elämässään.
Saattajapalvelu pitää kumminkin olla, toki riippuu lapsen iästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun esim. Lontoossa pikkulapset kulkevat ihan itse kouluun ja preschooliin joko kävellen tai julkisilla ja hyvin näyttää sujuvan. Huom! UK:ssa lapset menevät kouluun jo 5v. Kumma kun omatoimisuus ei Suomessa onnistu vaan lapset hyysätään niin pilalle äidin helmoissa, etteivät ne osaa toimia ja kulkea itse.
Vmp, Lontoossa lapset pitää viedä ja hakea ainakin vitosluokkalaisiksi asti. Kutosluokalla vanhempien luvalla voi ehkä kävellä itse. Seiskat saa mennä itse, mutta monet taluttaa niitäkin.
No ei todellakaan pidä, seurasin ihan itse naapurien toimintaa ja kyllähän tuon jo turistinakin näkee.
Muistan kerran vuosia sitten kun tulin bussista ulos pikkukaupungin linja-automasemalla ja pian minun viereeni käveli 10v poika ja 8v tyttö, jotka olivat hätääntyneitä ja itkuisia. Syy selvisi pian kun kyselin mikä on hätänä, selvisi että lapset ovat tulleet kaupunkiin junalla 2h sitten ja eivätkä tiedä missä ovat, minne pitäisi mennä tai onko jatkoyhteyttä. Parhaani mukaan lohdutin ja sanoin että mennään matkahuollon luukulle selvittämään asiaa. Luukulla ystävällinen asiakaspalvelija otti asian hoitaakseen ja kuulin kun hän soitti lapsien huoltajille ja sen verran kuulin puheesta et lapset olivat menneet väärään junaan eikä mitään jatkoyhteyttä ollut. Sieltä oikeasta kaupungista johonka lasten alunperin piti matkustaa tuli joku sukulainen hakemaan lapsia bussiasemalta. Jäin odottamaan et lapset pääsee kyytiin. Pian sukulainen tuli ja ai että mitkä haukut, solvaukset minä ja asiakaspalvelija saimme! (eli taisi purkaa omantunnontuskiaan kun ei ollut varmistanut puhelimella soittamalla missä lapset luuraa tms.) Noh, lapset pääsi määränpäähänsä sukulaisen kyydillä. Eli tässä esimerkki tapauksessa lapset oli laitettu liian pian keskenään kulkemaan eikä tarvittavia taitoja itsenäiseen kulkemiseen ollut. Sitä ihmettelen, että eikö kukaan soittanut ja pitänyt huolta sen verran et missä ne lapset viipyy. Ja lapset eivät osanneet/uskaltaneet kysyä apua keltään paitsi sitten minulta, eikä olleet soittaneet huoltajille tms.
Tuota ihmettelen itsekin, että miten jotkut vanhemmat kehtaavat laittaa sellaisen pienen lapsen matkustamaan yksin, jolla ei selvästikään ole valmiuksia itsenäiseen matkustamiseen. Itsekin kerran kaukoliikenteen bussissa todistin, kun arviolta ehkä alle kouluikäinen tai korkeintaan ekaluokkalainen pikkutyttö, matkusti bussissa yksin. Painoi stop-nappia jossakin keskellä metsää, varmaan 20 kilometrin päässä hänelle todellisuudessa oikeasta pysäkistä. Hänen onnekseen bussissa sattui olemaan joitankin jokusen vuoden vanhempia tyttöjä, jotka tunsivat tämän pikkutytön ja tiesivät, mille pysäkille hänen kuuluu todellisuudessa jäädä. Niiden vanhempien tyttöjen ansiosta se pikkutyttö pääsi sitten oikeaan paikkaan.
Mielestäni on turhaa vedota nykytekniikan tarjoamiin navigointimahdollisuuksiin. Eivät ne mitään auta, jos lapsi ei osaa niitä tulkita tai karttaa lukea. Eikä monikaan lapsi osaa.
Lapsipaikka taitaa olla nykyään siellä kuskin vieressä tai takana ja kuski sitten heittää lapsen ulos oikealla pysäkillä. En ole törmännyt tällaisiin yksinmatkustaviin ja eksyneisiin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää että lapset sysätään muiden vastuulle, nykyisin kellään ei ole ylimääräistä aikaa että ehtisi auttaa. Lasu tollasista vanhemmista!
Ei kyse ole pelkästään ehtimsestä, vaan ihan siitä, että vieraan ihmisen voi olla hyvin vaikea auttaa lasta nousemaan kyydistä oikeaan aikaan, jos ei tiedä, minne lapsen kuuluu todellisuudessa mennä. Monenko kanssamatkustajan määränpään sinä tiedät, jos/kun matkustat julkisilla? Tuollaisessa tilanteessa jopa kuskin, saati sitten kanssamatkustajien, kyvyt auttaa voivat olla hyvin rajalliset. Pitäisi tietää ainakin pysäkin nimi tai osata antaa ainakin sellainen kuvaus pysäkistä, jotta auttaja tietää, mistä paikasta on kyse.
Jos lapsesi on 511-vuotias ja matkustaa yksin Finnairin lennolla, sinun täytyy varata saattajapalvelu hänelle.
12-vuotiaat ja sitä vanhemmat yksin matkustavat nuoret saavat matkustaa Finnairin lennoilla ilman aikuista.
No mielläs kiellän kun ei ole missään tekemisissä kanssani? Ravaa ulkomailla työreissuilla ja kuulen vasta jälkikäteen jos ollenkaan, joten miten estän?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lähtee ensi viikolla mannertenväliselle lennolle, jonka toisessa päässä koneen vaihto. Lentää ilman vanhempia/ valmentajaa tms 1. kerran elämässään.
Huh huh, minkä ikäinen? Voi olla useimmille lukiolaisillekin kova paikka, jos jää jumiin välilaskukentälle jonkun tuhkapilven, myrskyn tai muun lentojen perumisen takia, ja joutuu järjestäytyä jonnekin paikalliseen hotelliin vailla tietoa, koska matka jatkuu ja millä.
Järkyttävää että lapset sysätään muiden vastuulle, nykyisin kellään ei ole ylimääräistä aikaa että ehtisi auttaa. Lasu tollasista vanhemmista!