Älkää antako lasten matkustaa yksin
Julkisissa kulkuneuvoissa jonnekin kauemmas (en tarkoita koulumatkoja) jos lapsi on vähän enemmänkin epävarma minne pitää mennä, missä jäädä pois yms, eikä ole koskaan matkustanut edes yksin..on nimittäin elämän varrella tullut vastaan ties kuinka monta lasta, esim. jotka on hätääntynyt kun oma pysäkki jäi tyyliin 40km päähän, eikä ollut ymmärtänyt seurata missä bussi menee tai painaa oikealla kohdalla stop-nappulaa. Olen kanssamatkustajana auttanut parhaani mukaan tilanteessa, esim soittanut lapsen huoltajalle tilanteesta, yllättävän monesti saanut moitteita/haukkumista kun olen yrittänyt auttaa. Onneksi moni on kiittänyt avusta. Käykää lastenne kanssa läpi kuinka julkisissa kulkuneuvoissa toimitaan ja harjoitelkaa yhdessä tarvittaessa, ettei laiteta kylmiltään yksin kulkemaan.
Kommentit (106)
Sanotaanko nyt näin. Suomessa on poliisi, ambulanssi ja palokunta. Jos tulee joku hätä. Kuka edes miettii bussin hajoamista, kun lapsi kulkee bussilla yksin? Suurin vaara on toiset ihmiset, sairaat aikuiset. Toisaalta lapsia suojellaan myös toisten aikuisten taholta.
Olen itse ollut nuoresta aika itsenäinen. Nauttinut siitä, että saan ottaa vastuuta ja vapaudesta.
Esikuolussa olin sitä mieltä, että pystyn kävelemään yksin 1,5 km matkan. Hyvin olisin. Pieni koko vain pelästyttää ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lähtee ensi viikolla mannertenväliselle lennolle, jonka toisessa päässä koneen vaihto. Lentää ilman vanhempia/ valmentajaa tms 1. kerran elämässään.
Huh huh, minkä ikäinen? Voi olla useimmille lukiolaisillekin kova paikka, jos jää jumiin välilaskukentälle jonkun tuhkapilven, myrskyn tai muun lentojen perumisen takia, ja joutuu järjestäytyä jonnekin paikalliseen hotelliin vailla tietoa, koska matka jatkuu ja millä.
Minusta kyllä iän lisäksi vaikuttaa se miten paljon on matkustanut lentäen ennen kuin lentää yksin tuollaisen reissun. Jos on lentänyt vanhempien kanssa paljon ja on esim 14+, niin osaa varmasti toimia. Yleensähän lentoyhtiön tiskiltä hoituu kaikki nuo kuitenkin.
Ja vähän sivuhuomiona, että itse en osannut vielä 20+ ikäisenä toimia tuollaisessa tilanteessa, k
Täysin hullua pistää lapsi tuollaiseen tilanteeseen, vaikka olis matkustanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö alkoi kulkemaan mun luona viikonloppuisin joskus 9-vuotiaana junalla. Tuli pari ekaa kertaa siskonsa kanssa, mutta sen jälkeen kun sisko lähti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan niin kuiki yksin. Ei ollut kertaakaan ongelmia, mitä nyt jonkun kerran oli juna myöhässä.
Riippuu ihan kellonajoista, mutta en antaisi tytön liikkua yksin junassa, ellei ole keskipäivä. On oikeasti tosi vaarallista ainakin pk-seudulla.
Tosi vaarallista 😂 Kummasti on lapset päässeet julkisilla kulkemaan ihan itse koulu- ja harrastusmatkat ym. Ihan sieltä ekalla luokalta asti ilman mitään paniikkitilanteita. Ei pk-seutu ole mikään pelottava suurkaupunki.
No onhan, huumehörhöt pyörii ympärillä, vaikka ois aikuinenkin mukana. Saati, että päästäisin lapsia yksinään. Onneksi ei asuta tuollapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi lähtee ensi viikolla mannertenväliselle lennolle, jonka toisessa päässä koneen vaihto. Lentää ilman vanhempia/ valmentajaa tms 1. kerran elämässään.
Huh huh, minkä ikäinen? Voi olla useimmille lukiolaisillekin kova paikka, jos jää jumiin välilaskukentälle jonkun tuhkapilven, myrskyn tai muun lentojen perumisen takia, ja joutuu järjestäytyä jonnekin paikalliseen hotelliin vailla tietoa, koska matka jatkuu ja millä.
Minusta kyllä iän lisäksi vaikuttaa se miten paljon on matkustanut lentäen ennen kuin lentää yksin tuollaisen reissun. Jos on lentänyt vanhempien kanssa paljon ja on esim 14+, niin osaa varmasti toimia. Yleensähän lentoyhtiön tiskiltä hoituu kaikki nuo kuitenkin.
Ja vähän sivuhuomiona, että itse en osannut viel
Jos ei ole vaihtoehtoja. Ei sekään ole katastrofi, jos myöhästyy lennolta. Yksikään aikuisen tai lapsi ei ole varmaan kuollut lentoasemalle lennon myöhästymisen takia. Sitten vain lapsi voi mennä sanomaan henkilökunnalle, että ei ehtinyt lennolle. Vievät yleensä henkilökunnan tiloihin odottamaan uutta lentoa. Mikäs siellä on ollessa lentoemäntien taukotilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttö alkoi kulkemaan mun luona viikonloppuisin joskus 9-vuotiaana junalla. Tuli pari ekaa kertaa siskonsa kanssa, mutta sen jälkeen kun sisko lähti toiselle paikkakunnalle opiskelemaan niin kuiki yksin. Ei ollut kertaakaan ongelmia, mitä nyt jonkun kerran oli juna myöhässä.
Riippuu ihan kellonajoista, mutta en antaisi tytön liikkua yksin junassa, ellei ole keskipäivä. On oikeasti tosi vaarallista ainakin pk-seudulla.
Tosi vaarallista 😂 Kummasti on lapset päässeet julkisilla kulkemaan ihan itse koulu- ja harrastusmatkat ym. Ihan sieltä ekalla luokalta asti ilman mitään paniikkitilanteita. Ei pk-seutu ole mikään pelottava suurkaupunki.
No onhan, huumehörhöt pyörii ympärillä, vaikka ois aikuinenkin mukana. Saati, että päästäi
Lapsesta kasvaa rohkea, kun joutuu ottamaan vastuuta. Ison yrityksen johtajat joutuvat esim. kantamaan paljon paineita ja reagoimaan nopeasti ongelmiin. Ratkaisuja ei löydy käsikirjasta. Lapsesta asti on paras harjoitella jo.
Se onkin paha skenaario joutua odottamaan uutta lentoa lentoemäntien taukotilassa. Saattavat jopa hemmotella piloille ;) Moni maksaisi pääsystä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa on et huoltajat ei oo tykänneet kun lasta on autettu? Oisko parempi ollut sitten olla puutumatta? En tajuu..
Joillain on torjunta (defenssi) niin voimakas, ettei ego kestä tilannetta, jossa oma lapsi on (herranjestas) mokannut. Tarvinnut toisen ihmisen apua. Niillä laukeaa jokin ihme tunne, jonka pitäisi tietenkin olla helpotus, mutta onkin häpeä tai riittämättömyys.
Olette varmaan nähneet, miten joku alkaa rähjätä kun tapahtuu peltikolari tms, vaikka pitäisi olla vain iloinen, ettei pahemmin käynyt. Vakuutus korvaa pellit, mutta henkeä ei korvaa mikään.
Huono tunteidenkäsittely ja kokevat lapsensa oman egon jatkeiksi. Niin kuin todella moni vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tuohon tehdä joku lupalappu, ja täytyykö erikseen tilata joku palvelu, että lapsi menee oikeeseen koneeseen ym?
Alle 12v joo tarvii, yli sen ei tarvitse. sinne vaan, "aiikuisena" aikuisten joukkoon. Toki rahalla voi ostaa saattopalvelun kentälle itselleen kuka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseä ihmetytti jo parikymmentä vuotta sitten se, kuinka monet vanhemmat luottivat suht pieniin n. 8-10 -vuotiaisiin lapsiinsa päästäen heidät käymään isossa kaupungissa yksin tai ikäisistään koostuvassa kaveriporukassa. Bussimatka yhteen suuntaan 40-60 km, ja muutenkin tuon ikäiset yksin suuressa kaupungissa... Omaa lastani en uskaltanut päästää ala-asteikäisenä vielä yksin julkisiin, hän oli sen verran arka.
Mun lapsi kulki ekaluokkalaisena väliä Tampere- Turku isovamhempien lluo. Helppoa, kun päätepysäkki ja oltiin vastassa.
En päästänyt yksin tai kavereiden kanssa kaupungille kotikaupungissaan Tampereella vielä moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioikäinen. Ja siinähän sitten kävi niin, että se jatkolento lumi"myrskyn" takia peruuntui ja lapsi oli kaksi vuorokautta lentokenttähotellissa odottelemassa uudelleen reititystä. Matkalaukut tuli viikon myöhemmin, kiersivät puoli mannerta tuossa välillä. Onneksi on paljon matkustettu perheenä ja puhelimet on keksitty. ja luottokortit. Mutta täytyy hattua nostaa, miten tyynenä hän siellä koko ton ajan oli. Itsellä alkoi jo välillä vähän hermo täällä rispaamaan.
Usein näkee myös tilanteita, joissa lapsella on hätä tai huoli ja suomalaiset aikuiset katselevat muualle tai jopa lasta päin, mutta ei jakseta tai kehdata auttaa. Voiko aikuista ujostuttaa todella niin paljon??
Itse autan aina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioikäinen. Ja siinähän sitten kävi niin, että se jatkolento lumi"myrskyn" takia peruuntui ja lapsi oli kaksi vuorokautta lentokenttähotellissa odottelemassa uudelleen reititystä. Matkalaukut tuli viikon myöhemmin, kiersivät puoli mannerta tuossa välillä. Onneksi on paljon matkustettu perheenä ja puhelimet on keksitty. ja luottokortit. Mutta täytyy hattua nostaa, miten t
Tuohan on jo melkein aikuinen ja vain kahdesta päivästä kyse. 🤣Onneksi lukiossa oppii sentään käyttämään välimerkkejä oikein. 😂
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko nyt näin. Suomessa on poliisi, ambulanssi ja palokunta. Jos tulee joku hätä. Kuka edes miettii bussin hajoamista, kun lapsi kulkee bussilla yksin? Suurin vaara on toiset ihmiset, sairaat aikuiset. Toisaalta lapsia suojellaan myös toisten aikuisten taholta.
Olen itse ollut nuoresta aika itsenäinen. Nauttinut siitä, että saan ottaa vastuuta ja vapaudesta.
Esikuolussa olin sitä mieltä, että pystyn kävelemään yksin 1,5 km matkan. Hyvin olisin. Pieni koko vain pelästyttää ihmiset.
Näin. Kerran lapsi oli laitettu piikittävän nistin viereen pitkän matkan bussissa. Vaihdoin paikkaa lapsen kanssa, mutta muita matkustajia tapaus tuntui kiinnostavan niin paljon ettei kukaan halunnut vaihtaa paikkaa vaan oikein odottivat, että jotain sattuu. Varovasti katsellaan ja kuunnellaan vaan omalta penkiltä kun pieni tyttö istuu sekaisin olevan vieressä 🤢🤮
Sairaita koko bussi täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukioikäinen. Ja siinähän sitten kävi niin, että se jatkolento lumi"myrskyn" takia peruuntui ja lapsi oli kaksi vuorokautta lentokenttähotellissa odottelemassa uudelleen reititystä. Matkalaukut tuli viikon myöhemmin, kiersivät puoli mannerta tuossa välillä. Onneksi on paljon matkustettu perheenä ja puhelimet on keksitty. j
Suosittelen sua tekemään tuon perässä.. ja katsotaan mitä mieltä sinä olet. T: sivustaseuraaja
Siksipä ne lapset on aikuisenakin avuttomia kun eivät mitään saa kokea, edes eksymistä jo nuorempana. Ja sitten on tuollaiset joiden pitää puuttua ja haukkua vanhemmat, lapset ja nuoret osaa itse soittaa vanhemmilleen jos näkevät sen parhaimmaksi keinoksi
Vierailija kirjoitti:
Usein näkee myös tilanteita, joissa lapsella on hätä tai huoli ja suomalaiset aikuiset katselevat muualle tai jopa lasta päin, mutta ei jakseta tai kehdata auttaa. Voiko aikuista ujostuttaa todella niin paljon??
Itse autan aina...
Joo mene juttelemaan. Niin samantien olet pedofiili ja naama jossain isossa faceryhmässä, etsintäkuulutus yms.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tuohon tehdä joku lupalappu, ja täytyykö erikseen tilata joku palvelu, että lapsi menee oikeeseen koneeseen ym?
Omat lapseni, alle 14-vuotiaina, lensivät Saksa-Suomi-väliä aina UM-statuksella (Unaccompanied Minor). Lippua tilatessa tämä piti ilmoittaa ja maksaa. Vein lapsen kentälle tätä tarkoitusta varten olevaan odotushuoneeseen, josta kenttäemäntä haki lapsen portille, antoi lentoemännän huostaan, joka taas määränpäässä antoi lapsen kenttäemännälle, joka sitten määräämälleni vastaanottajalle. Jos olisi ollut välilaskureissu, siitäkin olisivat huolehtineet. Hyvästä palvelusta kannattaa maksaa.