Älkää antako lasten matkustaa yksin
Julkisissa kulkuneuvoissa jonnekin kauemmas (en tarkoita koulumatkoja) jos lapsi on vähän enemmänkin epävarma minne pitää mennä, missä jäädä pois yms, eikä ole koskaan matkustanut edes yksin..on nimittäin elämän varrella tullut vastaan ties kuinka monta lasta, esim. jotka on hätääntynyt kun oma pysäkki jäi tyyliin 40km päähän, eikä ollut ymmärtänyt seurata missä bussi menee tai painaa oikealla kohdalla stop-nappulaa. Olen kanssamatkustajana auttanut parhaani mukaan tilanteessa, esim soittanut lapsen huoltajalle tilanteesta, yllättävän monesti saanut moitteita/haukkumista kun olen yrittänyt auttaa. Onneksi moni on kiittänyt avusta. Käykää lastenne kanssa läpi kuinka julkisissa kulkuneuvoissa toimitaan ja harjoitelkaa yhdessä tarvittaessa, ettei laiteta kylmiltään yksin kulkemaan.
Kommentit (106)
Niin ei se lasten kanssa kertaus julkisissa kulkeminen ole ollenkaan huono juttu, päinvastoin.
Neuvoja ja harjoittelua jokainen lapsi tarvitsee kuinka matkustetaan julkisilla yksin ja muutenkin.
Jaa, itse olen lentänyt yksin jo 7 vuotiaasta, ja omat lapset reissanneet vaikka ja missä. Just olivat pohjoisessa, menivät lentäen ja tulivat junalla. Varmaan vähän riippuu mihin lapset on tottuneet. Joillekin jo bussimatka voi olla vaikea ja jollekin samanikäiselle asiassa ei ole mitään vaikeaa. Siksi vanhempien pitää tehdä nuo päätökset lapsen kyvyn mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse olen lentänyt yksin jo 7 vuotiaasta, ja omat lapset reissanneet vaikka ja missä. Just olivat pohjoisessa, menivät lentäen ja tulivat junalla. Varmaan vähän riippuu mihin lapset on tottuneet. Joillekin jo bussimatka voi olla vaikea ja jollekin samanikäiselle asiassa ei ole mitään vaikeaa. Siksi vanhempien pitää tehdä nuo päätökset lapsen kyvyn mukaisesti.
Eikös tyyliin 7v lapsen mukana lennoissa nykyään pitää olla tietyn ikäinen henkilö? Vai miltä vuosikymmenellä on tapahtunut nää?
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä et ovatko lapsenne reissaneet siis yksin/keskenään/aikuinen mukana ulkomailla, kotimaassa, ja minkä ikäisinä? Vai onko perheenä matkusteltu? Entä matkustitko sinä lapsena yksin ilman aikuista mukana koneessa?
Meidän perhe on matkustanut aina paljon, itse reissasin usein yksin lentokoneella maasta toiseen, kun sukulaisia ympäriinsä. Myös omat lapset matkustaa yksin / yhdessä ja matkustetaan paljon myös yhdessä. Lentokoneessa voi nykyäänkin mennä jo 5v ilman vanhempia.
Omat lapset on tottuneita matkustamaan, osavat etsiä aikatauluja, reittejä jne. Kun ovat myöhästyneet tai muuta. Mutta siis he ovat tottuneet jo hyvin pienestä. Jos meillä ei olisi tämmöistä elämäntapaa, varmaan heillekin olisi hankalaa jäädä oikealla pysäkillä pois.
Vierailija kirjoitti:
Ylimielistä asennetta, keksittykin.
Tietyn ikäisille lapsille on pakollinen saattajapalvelu (kriteerit, iät vaihtelee maittain/lentoyhtiöissä joten kannataa tarkistaa asia etukäteen). Tietyissä tapauksissa jos lapsi matkustaa ilman saattajapalvelua, niin lapsen mukana lennolla (eli matkustaa lapsen kanssa) pitää olla huoltaja tai joku muu sovittu henkilö, jolla ikää riittää. Vaihtelee sekin milloin lapsi voi ikänsä puolesta matkustaa kokonaan yksin ilman pakollista saattajapalvelua, toki saattajapalvelun voi varata jos niin kokee.
Nykyajan pullat osaa edes bussilla kulkea. Ja nenä on kiinni puhelimessa, jolla voi tarkistaa asian helposti.
Kannattaa harjoitella tai vähintäänkin keskustella, miten lapsi toimii silloin kun bussi tai juna ei tulekaan tai tulee reilusti myöhässä. Ja jos on jo siinä bussissa/junassa, joka matkalla jää aikataulusta jälkeen monta tuntia ja varsinkin jos on tarvetta vielä vaihtaa toiseen kulkuvälineeseen eikä tähän jatkoyhteyteen ehdikään. Eri sääolot huomioiden myös.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on 12+, voi ihan hyvin kävellä. Nykyään nuoret eivät liiku tarpeeksi.
Joo, vaikka Tuusulasta Ouluun. Tosiaan, ihan hyvin voivat kävellä.
Anteeksi, ylimielistä? Se että me matkustetaan ja meidät lapset osaa matkustaa ? Ei siinä ole kyllä yhtään mitään ylimielistä, niin kuin kerroin, jos meillä ei olisi tämmöistä elämäntapaa, tuskin osaisivat edes bussilla mennä itse. Se on ihan se, mihin lapset tottuu jo pienestä, ei se tee kenestäkään ylimielistä. Lapsia kannataa ohjeistaa, opettaa, kertoa erilaisista toimintatavoista just bussissa, lentokoneissa jne, ja malli, siitähän ne lapset oppii.
Suomessa ehkä lapset on tosi pitkään sellaisia, että vanhemmat tekee puolesta ymv, minkä toisaalta ymmärrän, mutta sitten taas monet just 12v on tosi avuttomia käytännön asioissa.
Kumma kun esim. Lontoossa pikkulapset kulkevat ihan itse kouluun ja preschooliin joko kävellen tai julkisilla ja hyvin näyttää sujuvan. Huom! UK:ssa lapset menevät kouluun jo 5v. Kumma kun omatoimisuus ei Suomessa onnistu vaan lapset hyysätään niin pilalle äidin helmoissa, etteivät ne osaa toimia ja kulkea itse.
Jaah, kyllä itse on pitänyt varata yksin lentäville lapsille saattopalvelu, että ei voi tietyn ikäiset matkustaa ihan ypöyksin itsenäisesti. Enkä päästäisikään. Hyvin on toimimut palvelu, ei moittimista. Saa rauhan, kun tietää että lapsista huolehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, ylimielistä? Se että me matkustetaan ja meidät lapset osaa matkustaa ? Ei siinä ole kyllä yhtään mitään ylimielistä, niin kuin kerroin, jos meillä ei olisi tämmöistä elämäntapaa, tuskin osaisivat edes bussilla mennä itse. Se on ihan se, mihin lapset tottuu jo pienestä, ei se tee kenestäkään ylimielistä. Lapsia kannataa ohjeistaa, opettaa, kertoa erilaisista toimintatavoista just bussissa, lentokoneissa jne, ja malli, siitähän ne lapset oppii.
Suomessa ehkä lapset on tosi pitkään sellaisia, että vanhemmat tekee puolesta ymv, minkä toisaalta ymmärrän, mutta sitten taas monet just 12v on tosi avuttomia käytännön asioissa.
Okei, tiiän kyllä monia lapsia/aikuisia jotka osaa kulkea/toimia esim. Busseissa, vaikka se ei kuuluisi päivittäiseen elämään tai kaikki ei ole matkustellut ympäri maailmaa tai ole edes käynyt ulkomailla tai käyttänyt kaikkia mahdollisia julkisia, niin ei tarkoita heti että oisi tyyliin tumpelo automaattisesti, että jäisi käsiä heiluttelemaan vain eikä tekisi mitään. Että ihan yhtälailla esim voi paljon reissaava omalla toiminnallaan myöhästyä bussista tai vähän julkisia käyttävä osaa vaihtaa junaa. Riippuu niin monista sekoista nää asiat, että ei voi sanoa yksiselitteisesti milläkin määrällä oppii julkisia käyttämään hyvin tms.
Kaikki matkustavat jossain vaiheessa ensimmäistä kertaa yksin, ja silloin mokia voi sattua. Niitä sattuu, alkaa lapsi kulkea yksin 8-vuotiaana tai vasta rippikouluikäisenä. Tärkeintä on, että lapselle on annettu edes mahdollisuudet onnistua ja että on opetettu, että aikuisilta voi aina pyytää apua.
Itsekin lapsena pari kertaa töppäsin (eksyin / matkaraha kadonnut tms), mutta aikuiset auttoivat. Ei jäänyt traumoja vaikka tilanteessa varmasti pääsi itku tms. Töppäämällä oppii huolellisuutta, vastuunottoa ja tarkkaavaisuutta. Ei niitä opi jos ei ikinä pääse tekemään mitään itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä tekstisi oli ylimielistä kun kerroitte että tuskin lapsenne osaisi matkustaa esim bussilla, jos ette olisi reissanneet ympäri maailmaa? Kyllä sitä bussilla kulkemista voi harjoitella ihan missä tahansa, missä niitä kulkee joko maailmalla reissaamista lisäksi tai ilman. Ja mistäs osaat varmaksi sanoa ettei lapsesi osaisi kulkea bussilla tms, olkoot taustalla matkustelua enemmän tai vähemmän? Myös lapsen luonne, kypsyys ym vaikuttaa. Että siinä ei ollut ylimielistä et oot lasten kanssa matkustellut ja kertynyt sitä kautta kokemusta lapsillesi julkisilla kulkemisesta.
Ub