Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Adhd täyssähläri. Piilottaa keskeneräisyytensä jonkin naurettavan diagnoosin taakse ja voi mielestään sen vuoksi käyttäytyä miten huvittaa.
Ei hän piilota mitään, vaan hänellä on neurologinen kehityshäiriö. Vähän sama kuin valittaisit sokealle siitä, ettei hän näe, vaan hakee vaan huomiota diagnoosillaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyperfokus. Jos asia on kiinnostava, adhd-ihminen voi tehdä sitä 16h putkeen siinä missä normaalin ihmisen pitää nousta välissä tauolle ja vessaan ja keskittyminen riittää muutaman tunnin.
Valitettavasti se hyperfokus kohdistuu yleensä videopeleihin ja muihin epäolennaisiin asioihin.
Huomaa että ADHD on nykyajan noita, enimmäkseen keinotekoinen konsepti, johon kanavoidaan kaikki mistä ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Selittelyssä, itsekkyyden ja toisten hyväksikäytön oikeuttamisessa, asioiden ja velvollisuuksien hylkäämisessä, hedonismissa, päihteiden ja huumeiden (ml. lääkkeet) käytössä
ADHD-lääkkeet tekevät parhaimmillaan henkilön aivoista samanlaiset kuin sinun aivosi ovat jo valmiiksi. Ei niiden käyttö ole mitään huumeiden käyttöä, vaan vähän sama kuin pyörätuolin käyttö halvaantuneelle. Ilman niitä ei pysty toimimaan, niiden kanssa taas asiat sujuvat samoin kuin muilla.
Minulla 3 lasta diagnoosilla. Yksi opiskelee liikuntatiedettä Jkylä yo. Yksi opiskelee fysiikka Hki yo. Kolmas chillaillee, mutta on vasta 20v - armeija käytynä ja amiskoulutus alla, kyllä se siitä lähtee. Nämä asuvat omissa kodeissaan.
Neljäs lapseni ei ole saanut mitään diagnoosia, vaan on ns normaali. 23 vuotiaana on käynyt lukion, matkustellut, hankkinut hygieniapassin, että voi työskennellä tiskarina, suunnittelee alkoholiluvan hankkimista, että voisi tehdä töitä tarjoilijana. Asuu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Sarjamurhaaminen. Lähes kaikki sarjamurhaaja ovat diagnosoimattomia autisteja. Heillä ei ole normaaleja tunteita.
Taitaa olla niinpäin, että sinä et vain tunnista autistien tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Joustavuudessa työpaikalla.
En tiedä, oliko tarkoitettu ironiaksi, mutta tämä on oikeasti totta. Niin monesti olen ollut tilanteissa, joissa se kollega marisee ja kiukuttelee, kun tulee mitä tahansa pieniä muutoksia ja itse olen sekunnissa tehnyt mielessäni jo uuden toimintasuunnitelman, eikä olisi tullut mieleenkään kitistä. Missä työpaikassa (tai elämässä?) ei muka nykyään koko ajan tule muutoksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ihan kaikki taide.
Saavatko loppuun aloittamansa projektit? Epäilen. Taide vaatii usein loputtomasti kärsivällisyyttä ja harjoittelua. Myös loppuvaiheen hiomista ja viimeistelyä.
Olet niin pihalla.
Itse asiassa olen itse taidealalla.
Normaalisti pystyn kirjoittamaan aika hyviä tekstejä. Sen sijaan jos otan ADHD-lääkkeen, kirjoittaminen ei onnistu, ei sitten millään. Yritin joskus kirjoittaa pienen saatekirjeen tuttavilleni päivänä, jona olin ottanut ADHD-lääkkeen ja pää löi tyhjää aina vain. Siitä ei tullut mitään.
Eli minulle käy niin, että jos ADHD-oireet poistaa, en ole luova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että jotkut ihmiset suorastaan vihaa Adhd:sta kärsiviä. Mikä teitä vaivaa? Mielummin olen Adhd, kun noin tunne vammainen.
1. Opettele yhdyssanat jos olet olevinasi nErO.
2. Mene suihkuun ja peseydy päivittäin.3. Lopeta vammaisuudestasi puhuminen aina ja kaikkialla ja sen käyttäminen tekosyynä kusipäisyyteen aina ja kaikkialla.
Vamma ei ole kusipäisyyttä. Ei kukaan ole vammainen muiden kiusaksi.
Tiedoksi ketjun idiooteille, ADHD kuten muutkin trendi-diagnoosit ovat vain lääketeollisuuden luomia keinotekoisia diagnooseja, joilla rahastetaan myymällä pillereitä tyhmille lampaille, jotka näihin luomuksiin hurahtavat. Tiedän että asian vääntäminen rautalangasta tuskin suurimman osan teistä vakuuttaa, mutta kirjoitinpa tämän kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyperfokus. Jos asia on kiinnostava, adhd-ihminen voi tehdä sitä 16h putkeen siinä missä normaalin ihmisen pitää nousta välissä tauolle ja vessaan ja keskittyminen riittää muutaman tunnin.
Valitettavasti se hyperfokus kohdistuu yleensä videopeleihin ja muihin epäolennaisiin asioihin.
Huomaa että ADHD on nykyajan noita, enimmäkseen keinotekoinen konsepti, johon kanavoidaan kaikki mistä ei pidetä.
Tässä ketjussa diagnoosiin kylläkin kanavoidaan kaikki positiivinen. Kaikki aspergereihin liittyvät positiiviset ominaisuudet myös.
Olen valmis uskomaan, että adhd:een liittyy positiivisia ja vahvuudeksi käännettäviä asioita, mutta ei he sentään mitään yli-ihmisiä ole. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.
Mulle ADHD aiheutti kärsimystä lähinnä lapsena ja nuorena. Sen jälkeen olen oppinut tietoisesti hallitsemaan sen haittapuolia, mutta hyödyt kuten loputon energisyys ja vähäinen unen tarve ovat jääneet. Nyt nelikymppisenä ADHD tosiaan tuntuu olevan mulle lähinnä supervoima, koska olen jo ne keskittymisongelmat mm. medit
Minkälainen meditaatio on auttanut sinua?
Olen eri, mutta vastaan: terapeutti sanoi, että avantouinti auttaa monia. Siinä tulee paljon stimulaatiota hermostolle ja se ilmeisesti auttaa monia ADHD:sta kärsiviä. Sen jälkeen kun ei tarvi enää etsiä stimulaatiota niin paljoa muualta.
Itseäni auttaa myös perinteinen itämainen vesivärimaalaus. Googlaa vaikkapa kiinalainen tussimaalaus. Japanissa on myös oma versionsa tuosta taiteenlajista. Toki kursseja ei välttämättä löydy joka paikasta. Siinä tehdään yhdellä siveltimenvedolla esim. yksi kukan terälehti tai vuori, joten alkuun pääsee helposti, mutta taitoa voi hioa vaikka kuinka pitkälle, joten opittavaa riittää vaikka kuinka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.
Mitä vahvuuksia ADHD-ihmisillä yleensä on? kiinnostaisi tietää, epäilen miehelläni adhdta.
Hyviä häiriköimäään, siinä ne sitten olikin.
En mä ainakaan häiriköinyt koulussa. En vain pystynyt keskittymään ja siksi iso osa meni kokonaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti pystyn kirjoittamaan aika hyviä tekstejä. Sen sijaan jos otan ADHD-lääkkeen, kirjoittaminen ei onnistu, ei sitten millään. Yritin joskus kirjoittaa pienen saatekirjeen tuttavilleni päivänä, jona olin ottanut ADHD-lääkkeen ja pää löi tyhjää aina vain. Siitä ei tullut mitään.
Eli minulle käy niin, että jos ADHD-oireet poistaa, en ole luova.
Mun luovuus hävisi, kun söin masennuslääkkeitä. En ole adhd.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaamalla kaikki ympärillä olevat asiat. Siksi hyvä esim. Tarjoilijana tms.
Ei kaikki, tarkkaamaton add ei näe moniakaan asioita ympärillään
Ja siksi ei tosiaan sovi moniin ammatteihin. Esim ammattikuskiksi
Ajotaito ei riipu tästä. Mun perheenjäsenellä oli vaikea ADHD eikä suoriutunut monestakaan asiasta, kadotti kaikki tavaransa joka päivä ym. Hän oli hyvä kuski, ajoi työkseen eikä ikinä joutunut yhteenkään onnettomuuteen. Hänellä oli myös todella nopeat refleksit. Taas perheen katastrofikuski oli muussa elämässä todella järjestelmällinen ihminen.
Munkin lähipiirissä on ADHD, joka on erittäin rauhallinen ja turvallinen autokuski. Ilmeisesti ajamisessa on jotakin, joka kiinnostaa häntä niin, että jaksaa keskittyä siihen.
Kiltteys ja oikeudenmukaisuus ei ole ADHD:n piirre. Lapsuuden kaverini on istunut elämästään lähes 15 vuotta vankilassa mm ryöstöistä, pahoinpitelyistä ja henkirikoksesta tuomittuna. Hänellä todettiin ADHD mielentilassa kun hänen syyntakeisuuttaan selvitettiin tappoon liittyen.
Esiintyvät vahvasti adhd-ihmisillä, halusit tai et. Ja se, että sinulla on tuollainen tuttava, ei kerro mitään muuta, kuin että tällä on luultavasti ollut lapsuuden kodissa vakavia puutteita. Minullakin on tuttu, joka poltti kuin korsteeni ja joi pullon viskiä joka päivä ja eli 110-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vahvuuksia ADHD-ihmisillä yleensä on? kiinnostaisi tietää, epäilen miehelläni adhdta.
Hyviä häiriköimäään, siinä ne sitten olikin.
En mä ainakaan häiriköinyt koulussa. En vain pystynyt keskittymään ja siksi
Koska koululaitos ei ole luonnollinen paikka lapsille. Vika ei ole lapsessa vaan itse systeemissä.
Vierailija kirjoitti:
Tappelemaan oman kokemuksen mukaan. Reagoivat tosi nopeasti.
Mä olen neurologialtani hidas ja aina, kun joku on käynyt kimppuun, olen hitauden takia jäänyt alakynteen. Eli ei päde ainakaan minuun. Minulla siis on ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittelyssä, itsekkyyden ja toisten hyväksikäytön oikeuttamisessa, asioiden ja velvollisuuksien hylkäämisessä, hedonismissa, päihteiden ja huumeiden (ml. lääkkeet) käytössä
ADHD-lääkkeet tekevät parhaimmillaan henkilön aivoista samanlaiset kuin sinun aivosi ovat jo valmiiksi. Ei niiden käyttö ole mitään huumeiden käyttöä, vaan vähän sama kuin pyörätuolin käyttö halvaantuneelle. Ilman niitä ei pysty toimimaan, niiden kanssa taas asiat sujuvat samoin kuin muilla.
Missään ei ole näyttöä siitä, että stimulantit toimisivata ADHD-potilailla mitenkään sen ihmeellisemmin kuin muillakaan keskittymisen ja tarkkaavuuden ongelmista kärsivillä. Esimerkiksi vuonna 2013 julkaistussa koe-asetelmassa tutkittiin nimenomaan matalasti suoriutuvia normaaleja verrokkeja ja ADHD-diagnoosin saaneita, annettiin heille metyylifenidaattia ja kuvattiin heidän aivojaan. Tutkimus ei löytänyt mitään eroa heikosti suoriutuvien aivovasteissa tai eikä vaikutuksesta suoriutumiseen:
"Methylphenidate significantly increased dopamine levels in all nigro-striatal regions, thereby normalizing dopamine levels in the left caudate in low performers. Behaviourally, methylphenidate improved sustained attention in a baseline performance-dependent manner, irrespective of diagnosis. This finding was accompanied by an equally performance-dependent effect of the drug on dopamine release in the midbrain, whereby low performers showed reduced dopamine release in this region."
Stimulantteja on lukusissa tutkimuksissa tutkittu myös terveillä verrokeilla ja on havaittu, että heidän suoriutumisensa paranee lyhytkestoisesti stimulanttien nauttumisen jälkeen. Tämän ymmärtää, jos ymmärtää ihan ihmisen perus neurobiologiaa. Amfetamiinia ja kokaiinia käytettiin yleisesti työkyvyn, vireyden ja fokuksen parantajana jo 1900-luvun alkupuolella, minkä lisäksi näitä lääkkeitä pidettiin oivallisena alakulon ja masentuneisuuden, uneliaisuuden ja lihavuuden hoitokeinona. Lasten rauhoittamisen apuvälineenä niiden toimivuus havaittiin jo 1930-luvulla sattumalta, kun hoidettiin päänsärystä kärsiviä lapsia. Lisäksi stimulantteja käytettiin laajasti toisessa maailmansodassa, mikä aiheutti katastrofaalisen riippuvuusepidemian monissa maissa, kun traumatisoituneet sotilaat palasivat kotiin.
On alettu puhumaan siitä, että yksi ADHD:n oire on laaja luovuus. Lähes kaikki ADHD henkilöt ovat tavalla tai toisella äärimmäisen luovia. Esimerkiksi Roxanne Pink kirjoittaa tästä, joka on keskustellut useiden ADHD henkilöiden kanssa.
Monet ADHD pärjäävätkin kaikista parhaiten luovissa hommissa: Muusikoina, kirjoilijoina, suunnittelijoina jne...