Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoihmisistä ei tarvitse arvailla, mitä he todella ajattelevat asioista. Normaalit ihmiset osaavat tekohymyillä, teeskennellä ja olla monimutkaisia. Kun kirjolla oleva ihminen sanoo sinulle jotain, hän todella tarkoittaa sitä. Tämä pätee tosin ehkä enemmän autismin kirjoon, mutta olen havainnut ADHD-ihmisissä saman piirteen. Minun on helpompi ymmärtää ihmisiä, joilla ei ole "pinnan alla" muita tarkoitusperiä. En tiedä epäaitojen ihmisten kanssa, kenen kanssa oikein edes kommunikoin, sen feikkiroolin vai tarkoitusperien. Olen kirjolla itsekin.
ADHD ei estä ihmistä kieroilemasta. ADHD:lla ei ole minkäänlaista vaikutusta ihmisen sosiaalisiin taitoihin ja siksi ADHD ihminen pystyy kieroilemaan ihan samalla tavalla kuin terve. Autismissa taas sosiaaliset vaikeude
Ei se välttämättä varsinaisesti huononna, mutta hankaloittaa. Itse koen, että hankaluudet liittyy esimerkiksi siihen, että ihmisten on vaikea ymmärtää vireystasojen vaihtelua. On vaikea sopia etukäteen mitään, koska etukäteen sovitut asiat ahdistaa, kun ei tiedä ennalta oma vireystasoa. Ja jos joskus pystyy olemaan läsnä ja juttelemaan ja toisinaan taas on aivan poikki, voi moni ottaa sen henkilökohtaisesti. Lisäksi olen kokenut haasteeksi ns. small talkin. Itselle se on hyvin vaikeaa, kun pitäisi jutella säästä tai jostain mikä ei itselle anna mitään.
Lisäksi olen huomannut eroja huumorissa. Minua ei naurata monikaan asia mikä muita naurattaa ja toisin päin ja noissa tilanteissa joko maskaan eli leikin, että juttu oli hauska tai jos en naura mukana niin olen usein saanut kuulla rivien välistä olevani tyhmä. "Xxx ei taas tajua". Voin tajuta, mutta se ei silti naurata. Lisäksi keskusteluissa on se vaara, että en pysty keskittymään kuunteluun ja tipahdan. Toinen kokee loukkaavaksi sen, etten kuuntele, vaikka oikeasti olen usein pinnistellyt, että kuuntelisin. Nykyään olen opetellut sanomaan, että aloitatko alusta. ADHD:lla on monesti myös voimakkaammat keholliset reaktiot. Joudun työssäni olemaan usein esillä ja vaikka olen saanut esiintymistaidoista paljon myönteistä palautetta, jännitän tilanteita aivan suunnattoman paljon ja oireile kehollani. Se on myös totta, että saatan sanoa suoraan asiat. Jos joku kysyy jotain niin vastaan kyllä rehellisesti.
Vähän samoja kokemuksia täälä, mutta mielestäni ei kannata maskata. Jos joku vitsi ei naurata, niin ei sillon tarvi nauraa, eikä muutenkaan tarvi käyttäytyä niinkuin muut olettavat. Ole vaan ylpeästi juuri sellainen kuin olet.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kirjolaisten lahjakkuus on kiusaaminen ja rikokset. Eivät välttämättä edes ymmärrä että ovat kiusaajia. Kuvittelevat auttavansa, keskustelevansa ja leikkivänsä. Vaikka kiduttavat hiljaa hengiltä.
Yleensä se menee kylläkin niin että normot kiusaavat nepsyjä, koska nämä ovat niin erikoisia.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kirjolaisten lahjakkuus on kiusaaminen ja rikokset. Eivät välttämättä edes ymmärrä että ovat kiusaajia. Kuvittelevat auttavansa, keskustelevansa ja leikkivänsä. Vaikka kiduttavat hiljaa hengiltä.
Se on huomattu, että te normot koette kidutukseksi sen, että neurokirjon ihmiset ylipäätään saavat elää ja olla olemassa. Saatte hirveät traumat, kun teitä kielletään murhaamasta, hakkaamasta ja rääkkäämästä.
Kiitos asiantuntevasta informaatiostasi! Samaa mieltä, että pitkän ihmiskunnan historian myötä aivojen erilaisia rakenteita/toimintamalleja on kehittynyt vastaamaan erilaisiin tarpeisiin. Kaikkiin asioihin liittyy sekä sopivia että sopimattomia piirteitä, niin ADHD:kin. Eli kyse ei ole sairaudesta vaan erilaisuudesta.
Hyvää syksyn jatkoa Sinulle ja kaikille muillekin
t se päivystävä lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on huomattu, että te normot koette kidutukseksi sen, että neurokirjon ihmiset ylipäätään saavat elää ja olla olemassa. Saatte hirveät traumat, kun teitä kielletään murhaamasta, hakkaamasta ja rääkkäämästä.
Eikös murhaamisessa ja hakkaamisessa ADHD-ihmiset ole yliedustettuina tekijöinä? En nyt muutenkaan väitä, että ihmiskunta olisi viatonta, mutta näinhän rikollisuutta usein selitetään.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on mennyt aika kauas otsikon kysymyksestä. Itse ajattelen, että erilaiselle aivojen toiminnalle on ollut kysyntää evoluutiossa, muuten meillä ei olisi tätä ilmiötä, oli sen tieteellinen perusta mikä tahansa. Ilmiö joka vaikeuttaa monien sopeutumista esim. nykyaikaiseen koulutusjärjestelmään ja kelloon, on kuitenkin olemassa, sitä ei voine kiistää. Jos kyseenalaistamiseen lähdetään, niin otsikon hengessä fiksu kyseenalaistaisi myös meidän länsimaisen kulttuurin ihmisihannetta. Joskus ei voi välttää ajatusta että tiede vie myös pahasti harhaan ja vääristää ajatteluamme, varsinkin lääketiede joka luo normeja ja patologioita sen sijaan että tarkasteltaisiin diversiteettiä ja sen merkitystä. Tuon tässä ketjussa esiintyvän, tieteeseen vetoavan ja ADHD:hen pilkallisesti suhtautuvan kirjoittajan luulisi ymmärtävän että kun keskustellaan tietyn otsikon alla niin olisi hyvä välillä palauttaa se otsikko mieleen. Tieteessä ihan perusas
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että aivot eivät kehity tyhjiössä? Ihminen on evolutiivisesti sellainen nisäkäs, jonka jälkeläiset syntyvät aivoiltaan ja kyvyiltään hyvin kehittymättöminä. Lapsuusaika on hyvin pitkä verrattuna moniin muihin eläimiin. Ei ole mitään spesifiä yksilöllistä aivojen rakennetta, joka määräytyisi geeneissä. Sellaisesta ei ole mitään tieteellistä näyttöä. Ihmisaivot ovat päin vastoin hyvin plastiset eli ympäristöön mukautuvat. Se mahdollistaa lajimme joustavuuden, sosiaalisuuden ja kyvyn sopeutua erilaisiin ympäristöihin. Aivoja muovaavat lukuisat ympäristötekijät, ja oppiminen luo hermoverkostoja, jotka aktivoivat ja muovaavat tapamme automaattisesti reagoida ja toimia eri tilanteissa. Nämä verkostorakenteet säätelevät myös sitä, miten välittäjäjärjestelmät toimivat. Tämä luo yksilöllisyyttä ja heterogeenisuutta aivojen toimintaan ja rakenteeseen, tavallaan tekee meistä kaikista omalla tavalla "nepsyjä". Esimerkiksi stressaava ja kuormittava kasvuympäristö muokkaa aivoja eri tavoin kuin turvallinen ja ennakoitava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös murhaamisessa ja hakkaamisessa ADHD-ihmiset ole yliedustettuina tekijöinä? En nyt muutenkaan väitä, että ihmiskunta olisi viatonta, mutta näinhän rikollisuutta usein selitetään.
-eri.
Minkä lähteen mukaan? Eiköpähän nuo ole ennemminkin psykopaatin "ammattialaa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Minkä lähteen mukaan? Eiköpähän nuo ole ennemminkin psykopaatin "ammattialaa"?
Tästähän löytyy aivan valtavasti tutkimusaineistoa. Voit aloittaa vaikka Käypä hoito -sivulta. Arviolta 30 prosentilla nuorisovankiloiden vangeista on ADHD, ja se altistaa muun muassa väkivaltarikoksille ja seksuaalirikoksille, tekijänä mutta myös uhrina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Minkä lähteen mukaan? Eiköpähän nuo ole ennemminkin psyko
Nuorisorikollisuudesta on aika pitkä matka murhaamiseen.