Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyperfokus. Jos asia on kiinnostava, adhd-ihminen voi tehdä sitä 16h putkeen siinä missä normaalin ihmisen pitää nousta välissä tauolle ja vessaan ja keskittyminen riittää muutaman tunnin.
Valitettavasti se hyperfokus kohdistuu yleensä videopeleihin ja muihin epäolennaisiin asioihin.
Huomaa että ADHD on nykyajan noita, enimmäkseen keinotekoinen konsepti, johon kanavoidaan kaikki mistä ei pidetä.
Tässä ketjussa diagnoosiin kylläkin kanavoidaan kaikki positiivinen. Kaikki aspergereihin liittyvät positiiviset ominaisuudet myös.
Olen valmis uskomaan, että adhd:een liittyy positiivisia ja vahvuudeksi käännettäviä asioita, mutta ei he sentään mitään yli-ihmisiä ole. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.
tämän ketjun aiheenahan on positiiviset puolet adhd:sta, ei siis ihme, jos keskustellaan niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ihan kaikki taide.
Saavatko loppuun aloittamansa projektit? Epäilen. Taide vaatii usein loputtomasti kärsivällisyyttä ja harjoittelua. Myös loppuvaiheen hiomista ja viimeistelyä.
Olet niin pihalla.
Itse asiassa olen itse taidealalla.
Ihanko totta? Niin olen minäkin ja mulla on myös ADHD ja mun työskentelyssä kuvataiteilijana ei ole mitään ongelmia, mutta kaikki ns. normaalit työt menee päin honkia. Kuvataiteilijana pärjään, koska saan itse päättää omasta rytmistäni. En todellakaan työskentele kahdeksasta neljään. Suurin osa mun tuntemista koulutetuista taiteilijoista ovat kyllä enemmän tai vähemmän nepsyjä. Uskon vakaasti myös päässeeni alunperinkin opiskelemaan taidetta sen ansiosta, että koukutuin piirtämiseen ja maalaamiseen aikanaan niin vahvasti.
Mun suku on itäsuomesta ja todella monella mun sukulaisista on myös ADHD diagnoosi. Mun suvussa myös lähes kaikki, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ovat erittäin luovia ja taiteellisesti lahjakkaita ihmisiä, vaikka eivät ole taidekoulutuksiin hakeneetkaan, tai tee taidetta ammatikseen. Lähes kaikkea osataan tehdä itse, voiveitsistä perinnerakentamiseen, kalusteisiin, tekstiileihin ja vaatteisiin. Keksitään runoja, maalataan tauluja ja lähes kaikki osaavat soittaa jotakin soitinta korvakuulolta ilman mitään nuotteja! Kaupungistuminen ja nyky-yhteiskunnan tasapäistävät vaatimukset ovat kyllä tuottaneet monille haasteita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi ketjun idiooteille, ADHD kuten muutkin trendi-diagnoosit ovat vain lääketeollisuuden luomia keinotekoisia diagnooseja, joilla rahastetaan myymällä pillereitä tyhmille lampaille, jotka näihin luomuksiin hurahtavat. Tiedän että asian vääntäminen rautalangasta tuskin suurimman osan teistä vakuuttaa, mutta kirjoitinpa tämän kuitenkin.
Puuttumatta tekstisi sisältöön sen kummemmin, niin voisit kuitenkin luopua tuon "lammas" -sanan käytöstä. Tiedän, että se mielestäsi tekee viestistäsi jotenkin ärtsymmän, mutta todellisuudessa se on merkkisana, jonka takia lukija sijoittaa sinut automaattisesti mappi Ö:hön muiden hupsujen foliohattusetien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaamalla kaikki ympärillä olevat asiat. Siksi hyvä esim. Tarjoilijana tms.
Ei kaikki, tarkkaamaton add ei näe moniakaan asioita ympärillään
Ja siksi ei tosiaan sovi moniin ammatteihin. Esim ammattikuskiksi
Ajotaito ei riipu tästä. Mun perheenjäsenellä oli vaikea ADHD eikä suoriutunut monestakaan asiasta, kadotti kaikki tavaransa joka päivä ym. Hän oli hyvä kuski, ajoi työkseen eikä ikinä joutunut yhteenkään onnettomuuteen. Hänellä oli myös todella nopeat refleksit. Taas perheen katastrofikuski oli muussa elämässä todella järjestelmällinen ihminen.
Munkin lähipiirissä on ADHD, joka on erittäin rauhallinen ja turvallinen autokuski. Ilmeisesti
Ööh. Okei. Mulla on ADHD, enkä saa ajaa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, innostun uusista jutuista ja tykkään laittaa asioita liikkeelle.
Tämä on tosi kuvaavaa. Asioita innostutaan rohkeasti laittamaan liikkelle, mutta loppuun saattamiseen tarvitaan muiden panos.
Esim. Alvar Aalto tarvitsi vaimon hoitamaan aloitetut projektit loppuun. En tiedä, oliko hänellä ADHD, mutta tunnistin tuosta ominaisuudesta itseni (minulla on diagnoosi). En vain ole nero, joten minulle ei löydy henkilökohtaista sihteeriä, joka hoitaisi kaiken aloittamani valmiiksi. :D
itsekin olen luova, mutta en juuri "taiteile" mitään. Musiikkia soitan, mutta vain omaksi iloksi. Olen kuitenkin onnistunut valjastamaan luovat voimani töissä ja yleensä töissä minä olen se, joka keksii ratkaisun, tai hoitaa jonkun homman, jossa pitää ajatella ns. boksin ulkopuolelta, jotta voi nähdä kokonaisuuden. Ja tämä ei ole ainoastaan oma mielipiteeni, vaan olen aina saanut tämän suuntaista palautetta töissä. Ja tämä tulee minulta aika lailla yrittämättä, äiti joskus sanoi, että olen ollut pienestä asti sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Minå en ole varma onko järkevää lääkitä ihmisen luontaisia ominaisuuksia.
Toimivaan laumaan tarvitaan erilaisia ihmisiä adhd ovat kokeilioita ja edelläkulkioita "normi"ihiset sitten puurtaa tasaisen arjen työt ja nepsyt tekee tästä kaikesta exelin ja matemaattisen mallin, että mitä tapahtuu kun kaikki lääkitään normi puurtajiksi., epäilen että yhteikunta ei paljoa kehity.
Jos yhteiskunta järjestettäisiin vähän eri tavalla, niin moni ADHD-ihminen pärjäisi ilman lääkkeitä. Nyt kaikki yritetään puristaa samaan, tasapaksuun muottiin, joten väistämättä erilaiset kärsivät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnostunut hyvin monenlaisista asioista, innostun uusista jutuista ja tykkään laittaa asioita liikkeelle.
Tämä on tosi kuvaavaa. Asioita innostutaan rohkeasti laittamaan liikkelle, mutta loppuun saattamiseen tarvitaan muiden panos.
Esim. Alvar Aalto tarvitsi vaimon hoitamaan aloitetut projektit loppuun. En tiedä, oliko hänellä ADHD, mutta tunnistin tuosta ominaisuudesta itseni (minulla on diagnoosi). En vain ole nero, joten minulle ei löydy henkilökohtaista sihteeriä, joka hoitaisi kaiken aloittamani valmiiksi. :D
No mulla se menee niin ,että monia juttuja on kokoajan kesken ja aika ajoin tulee kertarysäyksellä paljon kerrallaan myös valmiiksi. Ei siinä ole mitään sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemisessa.
Päinvastoin. Adhdt on yleensä erittäin rehellisiä ja oikeudentuntoisia
Mitä nyt vankiloissa istuvista n. 75% on diagnosoitu ADHD. ADHD ei liity millään tavalla rehellisyyteen tai oikeudentuntoon.
Meitä vankilan ulkopuolella olevia ADHD-ihmisiä on myös.
Minusta syy siihen, että tarkkaavaisuushäiriöinen päätyy vankilaan todennäköisemmin kuin neurotyypillinen johtuu siitä, ettei heikommilla lahjoilla varustetuille ADHD-ihmisille ole tarjolla keinoja selviytyä nykyisestä maailmasta. Vaikka kuinka yrität, epäonnistut ja tuen sijaan saat haukkuja ja suoranaista vihaa osaksesi. Lopulta alkaa suututtaa ja kun on huomannut, ettei yhteiskunta piittaa sinusta eikä sinua kohdella oikeudenmukaisesti, voi olla, ettet enää välitä säännöistä.
En puolustele lain rikkomista, vaan yritän kertoa, mikä mekanismi tuossa on taustalla. Maailma on aivan erilainen neurotyypilliselle kuin neuroepätyypilliselle.
Eivät yhtään missään. ADHD on älyllinen kehitysvamma -- muun väittäminen on valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minå en ole varma onko järkevää lääkitä ihmisen luontaisia ominaisuuksia.
Toimivaan laumaan tarvitaan erilaisia ihmisiä adhd ovat kokeilioita ja edelläkulkioita "normi"ihiset sitten puurtaa tasaisen arjen työt ja nepsyt tekee tästä kaikesta exelin ja matemaattisen mallin, että mitä tapahtuu kun kaikki lääkitään normi puurtajiksi., epäilen että yhteikunta ei paljoa kehity.
Kun kuuntelee ADHD:sta kärsiviä, niin on järkevää lääkitä. Jokainen tuttuni on lääkityksen saatuaan sanonut, että vihdoin elämä tuntuu muultakin kuin jatkuvalta tervassa tarpomiselta ja taistelulta.
Esimerkkinä: Katkenneen luun seurauksena tuleva kipu on luontainen reaktio, mutta sitä on silti syytä lääkitä ihmisen kärsimysten lievittämiseksi. Niin yhtälailla ADHD on luontainen seuraus väärin toimivasta hermostosta ja siitä aiheutuvaa kärsimystä on syytä lievittää.
Tervassa tarpomiselta tämä tosiaankin tuntuu! Tai oikeastaan siltä kuin olisi kaulaansa myöten upotettuna tervaan tai muuhun jähmeään aineeseen. Hirveää ponnistelua, mutta eteenpäin ei silti pääse. Sitten muut juoksevat ohi ja ihmettelen, miten he oikein sen tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittelyssä, itsekkyyden ja toisten hyväksikäytön oikeuttamisessa, asioiden ja velvollisuuksien hylkäämisessä, hedonismissa, päihteiden ja huumeiden (ml. lääkkeet) käytössä
ADHD-lääkkeet tekevät parhaimmillaan henkilön aivoista samanlaiset kuin sinun aivosi ovat jo valmiiksi. Ei niiden käyttö ole mitään huumeiden käyttöä, vaan vähän sama kuin pyörätuolin käyttö halvaantuneelle. Ilman niitä ei pysty toimimaan, niiden kanssa taas asiat sujuvat samoin kuin muilla.
Missään ei ole näyttöä siitä, että stimulantit toimisivata ADHD-potilailla mitenkään sen ihmeellisemmin kuin muillakaan keskittymisen ja tarkkaavuuden ongelmista kärsivillä. Esimerkiksi vuonna 2013 julkaistussa koe-asetelmassa tutkittiin nimenomaan matalasti suoriutuvia normaaleja verrokkeja ja ADHD-diagnoosin saaneita, annettiin he
Minusta oleellista tässä on, että osa meistä ei kertakaikkiaan pärjää luomutilassa, mutta lääkkeiden avulla kyllä. Eli mikseivät tällaiset henkilöt sitten saisi käyttää lääkkeitä? Sama pätee minusta muihinkin lääkkeisiin. Sitä varten ne on keksitty, että ne parantavat toimintakykyä ja/tai elämänlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyperfokus. Jos asia on kiinnostava, adhd-ihminen voi tehdä sitä 16h putkeen siinä missä normaalin ihmisen pitää nousta välissä tauolle ja vessaan ja keskittyminen riittää muutaman tunnin.
Valitettavasti se hyperfokus kohdistuu yleensä videopeleihin ja muihin epäolennaisiin asioihin.
Huomaa että ADHD on nykyajan noita, enimmäkseen keinotekoinen konsepti, johon kanavoidaan kaikki mistä ei pidetä.
Tässä ketjussa diagnoosiin kylläkin kanavoidaan kaikki positiivinen. Kaikki aspergereihin liittyvät positiiviset ominaisuudet myös.
Olen valmis uskomaan, että adhd:een liittyy positiivisia ja vahvuudeksi käännettäviä asioita, mutta ei he sentään mitään yli-ihmisiä ole. Kaikessa on hyvät ja huonot puolensa.&nbs
Me ollaan ilmeisesti luettu ihan eri ketjua. Kyse on heikkouksien kääntämisestä vahvuuksiksi.
Toki. Mutta tässä ketjussa kyllä lueteltiin ihan keskenään ristiriitaisia ominaisuuksia. Sellaisiakin, jotka olen itse mieltänyt enemmänkin aspergerejen vahvuuksiksi kääntyviksi heikkouksiksi. Satun tuntemaan monia aspergereja.
Siksi ajattelisin, että jotkut näistä ominaisuuksista toki varmasti ovat näillä ko. henkilöillä, mutta eivät välttämättä liity ollenkaan adhd diagnoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.
* Adhd ei ole vamma. *
Vierailija kirjoitti:
Eivät yhtään missään. ADHD on älyllinen kehitysvamma -- muun väittäminen on valehtelua.
On epäuskottavaa, että koko tiedeyhteisö valehtelee ja anonyymi vauvapalstalla kertoo totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.
* Adhd ei ole vamma. *
Minusta se on vamma, sillä se haittaa elämääni merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ihan kaikki taide.
Saavatko loppuun aloittamansa projektit? Epäilen. Taide vaatii usein loputtomasti kärsivällisyyttä ja harjoittelua. Myös loppuvaiheen hiomista ja viimeistelyä.
Olet niin pihalla.
Itse asiassa olen itse taidealalla.
Ihanko totta? Niin olen minäkin ja mulla on myös ADHD ja mun työskentelyssä kuvataiteilijana ei ole mitään ongelmia, mutta kaikki ns. normaalit työt menee päin honkia. Kuvataiteilijana pärjään, koska saan itse päättää omasta rytmistäni. En todellakaan työskentele kahdeksasta neljään. Suurin osa mun tuntemista koulutetuista taiteilijoista ovat kyllä enemmän tai vähemmän nepsyjä. Uskon vaka
Juu no, kaikki nepsyt ei ole adhditä. Itse mm. kirjoitan ja mulla on asperger piirteitä. Superfokus löytyy kyllä, mutta en ole tippaakaan adhd.
Vierailija kirjoitti:
Juujuu väittäkää vaan ihan mitä haluatte.
Hyperfocus kuitenkin kuuluu tutkitusti ADHDn ominaisuuksiin.
ADHD ja AUTISMI usein limittäytyvät ja on yleistä, että jommankumman diagnoosin saaneella on myös reilusti toiseen diagnoosiin sopivia ominaisuuksia. Sekaannusta voi tulla inhimillisistä syistä.
Tutkitusti myös ADHD ei ole: käytöshäiriö, eikä persoonallisuushäiriö. Silti ADHD henkilöllä voi olla lisäksi persoonallisuushäiriö tai käytöshäiriö. Se ei tarkoita, että kaikilla olisi!
ADHD diagnooseja ei "haeta", eikä niitä myöskään itsearvioida millään kyselykaavakkeilla. ADHD tutkimuksiin pääsy on vaikeaa ja hidasta ja tutkimukset ovat pitkiä. Tutkimukset tekee neuropsykiatrinen työryhmä johon kuuluu useita koulutettuja ammattilaisia.
Lääkitys ei vielä ole diagnoosi. Lääkityksen voi kyllä saada jopa ILMAN diagnoosia! Myös itselleni suorastaan turkytettiin reseptiä jo en
Itse asiassa ADHD neurokehityksellisenä häiriönä on hyvinkin kiistanalainen. Se siirrettiin DSM-5 ja ICD-11 neurokehityksellisten häiriöiden luokkaan lähinnä pienen otoksen neurokuvantamistutkimusten pohjalta. Oletus sen neurobiologisesta pohjasta perustui ja perustuu edelleen pienten otoksen aivokuvantamistutkimuksille, joissa saatiin ryhmätason pienen efektikoon eroja tietyillä aivojen osa-alueilla. ADHD:n historiaa käsittelevässä katsauksessa The history of attention deficit hyperactivity disorder todetaan, kiistanalaisuuden taustalla on suurelta osin ADHD-oireiden silmiinpistävä päälekkäisyys samanaikaisesti esiintyvien oppimishäiriöiden ja mt-häiriöiden kanssa ja se, ettei ADHD:lle ole löydetty kausaalisesti häiriöön yhteydessä olevia spesifejä geenejä eikä aivokuvantamistutkimuksista ole ollut mitään hyötyä ADHD:n etiologian ymmärtämisessä. Kirjoittajien mukaan ADHD kliinisenä entiteettinä eli erillisenä häiriönä jääkin avoimeksi kysymykseksi:
"In summary, the cardinal ADHD symptoms of inattention, hyperactivity, and impulsivity are not unique to ADHD. In addition, there is a remarkable overlap of these ADHD symptoms with those of comorbid mental health conditions or learning problems. A consistent genetic marker has not been found, and neuroimaging studies have been unable to identify a distinctive etiology for ADHD. The lack of evidence of a unique genetic, biological, or neurological pathology hinders the general acceptance of ADHD as a neurobehavioral disease entity. In addition, the ratings of school children with ADHD by parents and teachers are frequently discrepant and do not appear to provide an objective diagnostic basis. The issue of the clinical entity of ADHD remains therefore an open question and requires further investigation. "
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vamma, vaan soveltumattomuus nykypäivän kaistapäisiin vaatimuksiin ja oletuksiin keskittymisineen ja itseohjautumisineen. Nepsypiirteisyys on vahvasti perinnöllinen, ja sille on syynsä että se on näinkin isosti edustettuna geenipoolissamme.
Me ollaan ilmeisesti luettu ihan eri ketjua. Kyse on heikkouksien kääntämisestä vahvuuksiksi.