Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät työpaikkoihin kiinni

Vierailija
14.12.2024 |

60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät töihin ja työelämään kiinni.

Kotona työttömänä turhautuminen ilman rahaa ei ole yhdellekään nuorelle aikuiselle hyväksi.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta. ]Pitää painaa loppuun asti että saa elätettyä nuorison. Työ ei lopu tekemällä, joten työpaikkoja kyllä olisi, mutta kela maksaa paremmin.

Olet selkästi jo niin seniili, että kuuluisit hoitokotiin. Ehkä oletkin jo, mutta et vain sitä tajua.

Vierailija
62/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiän nostaminen oli tyhmä virhe ja käsittämätön karhunpalvelus nuorelle sukupolvelle.-

Ketkä muuten päättäjistä sitä ponnekkaimmin ajoivat? Muistakaa äänestää .

Mariinin hallitus poisti eläkeputken ja ikääntyneitten ansiosidonnaisen lisäpäivät! Ei unohdeta. Kiitos demarit ja vihervassarit. oletteko ylpeitä?

https://stm.fi/usein-kysyttya-tyottomyysturvan-lisapaivien-poistosta-ja…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trump on 8-kymppinen ja still going strong.

sillä on rahaa. rikkaat elää terveempinä pidempään

Vierailija
64/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais vähän katsoa mitä äänestää, jos tulos on näinkin karvas.

Vierailija
65/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiän nostaminen oli tyhmä virhe ja käsittämätön karhunpalvelus nuorelle sukupolvelle.-

Ketkä muuten päättäjistä sitä ponnekkaimmin ajoivat? Muistakaa äänestää .

Mariinin hallitus poisti eläkeputken ja ikääntyneitten ansiosidonnaisen lisäpäivät! Ei unohdeta. Kiitos demarit ja vihervassarit. oletteko ylpeitä?

https://stm.fi/usein-kysyttya-tyottomyysturvan-lisapaivien-poistosta-ja…

Laittoivat samalla nykyhallitukselle toimenpidekiellon, vai?

Vierailija
66/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen aikuinen lapsi on tälläkin hetkellä vailla työtä tai opiskelupaikkaa, koska ei ole päässyt mihinkään hakemisestaan huolimatta?

Miten siitä itsenäiseen elämään pääsee sitten kiinni kun vaihtoehtoina on työttömyys?

Kokoomus on suomalaisten ihmisten vihollinen.

Kokoomuksen mielestä pitää olla työvoimareservi, jotta palkat vlidan pitää matalana. Eläköityminen pienentää työvoimareserviä ja siten haittaa kokoomuksen tavoitteita.

Mene liimahaistajavassari vaikka imemään peukkua nurkkaan pois ihmisten ilmoilta. Kaikki  nyt nähtävä on looginen seuraus edellisen hallituksen ja sen pääministerin kyvyttömyydestä. Edellinen hallitus velkaantui holtittomasti, jätti kaikki uudistukset tekemättä ja ne mitä teki oli susia jo piirustuspöydällä. Ikääntyneitten työttömyysturvan lisäpäivien poisto ja eläkeiän nosto oli demareitten haiseva aivopieru. Sieltä ei tule muuta kuin pelkkää ripulipaskaa ja jäljet jätetään muitten korjattavaksi.

Vierailija
67/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattais vähän katsoa mitä äänestää, jos tulos on näinkin karvas.

Niin, ootteko demareitten ja vihervassareitten äänestäjät tyytyväisiä äänestystulokseenne. Edellinen hallitus teki muutokset eläkeiän nostosta ja lisäpäivien poistosta.

Vierailija
68/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on paha työvoimapula sanovat poliitikot. Tänne pitää oikein lennättää toiselta puolen maailmaa työntekijöitä. Eikös nämä asiantuntijat ja moniosaajat vie suomalaisilta työpaikkoja? 

Vierailija
69/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 vuotiaalla vielä lähes 10v työuraa jäljellä...eläkkeelle muka pitäisi päästä..painakaa loppuun asti vaan 

Alkoko pelottaa, että joudut töihin. 

Vierailija
70/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään 60-kymppisenä luovuttaa työpaikkaa nuoremmalle. Nuoret, osaamattomat työntekijät ovat sitä paitsi rasite työpaikoilla  vanhemmille työntekijöille. Vasta tulleita pitäisi olla houkuttelemassa, maanittelemassa, innostamassa, valmentamassa sen ohella että pitäisi siirtää osaamista. Ja tietysti koko ajan antaen positiivista palautetta, ettei nyt vaan nuoren mieli pahoitu, kun joutuu oikein töitä tekemään. Tehokkuuden kannalta tämä on silkkaa ajan hukkaa. Entisajan nuoriso osasi tehdä töitä ilman jatkuvaa valmentamista ja sparraamista...tämän päivän herrantertuille työnteko on kuin kirosana.

Vierailija
71/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jäädä, vaikka työstäni pidänkin. Joitakin vuosia jäljellä vielä. Jos olisi vielä sellainen systeemi, että voisin olla vaikka kuukauden tukemassa ja perehdyttämäsä nuorta, niin mielelläni siihen lähtisin.

Vierailija
72/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trump on 8-kymppinen ja still going strong.

sillä on rahaa. rikkaat elää terveempinä pidempään

Hänellä on myös neuvonantajat. En usko, että hänkään pärjäisi missään tavallisessa asiantuntijatyössä, missä pitää esim. lukea ja soveltaa uusimpia säädöksiä.

Vierailija
73/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Suomessa on huutava työvoimapula, siksi jokaisen pitää pysyä työelämässä kuolemaan saakka.

Arto

TM, kok

Vierailija
74/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne työpaikat mene tällaisella nollasummapelillä, varmasti jokainen teistä tajuaa tämän? Ainoastaan kysyntä ja tarjonta ratkaisevat, sekä raha.

Vierailija
75/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kohta 62 ja nelisen vuotta työttömänä. Työuraa takana alkaen kesätöissä vuonna 1976. Ei ole mitään muita ongelmia, kuin kimpussani oleva TE. Jopa taloudellisesti pärjään, sen verran jäänyt sukanvarteen ja sijoituksia. Mutta kun ovat niin huolissaan, että syrjäydyn ja pitäisi löytää minulle polku työelämään. 

Minulla sama tilanne, parin kuukauden päästä täytän 63. Työkkäri kimpussa ja hiillostaa suorastaan raivoisasti. 39 vuotta työuraa takana ja muutama vuosi työttömyyttä irtisanomisen jälkeen. 

Oletteko siis voineet kieltäytyä palkkatukitöistä? Mulla puolipakotettiin palkkatukityötä kierrätyspajalta, olen 61. Sieltä saaduilla pennosilla, siis niillä tunneilla ei olisi vaivaan nähden ollut mitään hyötyä. En ole syrjäytynyt, en sairas, pinkkakin kunnossa. Kukaan ei palkkaa ns. oikeisiin töihin iän takia. Toistaiseksi ovat antaneet periksi siellä kierrätyksessä. Saas nähdä vuodenvaihteen jälkeen. Karenssilla ovat jo uhaneet, jos ei vahus tule pajalle etsimään työuran alkua.

Vierailija
76/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -41 syntynyt äitini pääsi normieläkkeelle 58-vuotiaana. Minä pääsen n. 65-67-vuotiaana.

Vai olisiko ollut osa-aika eläke.  Tuo 58 v eläkkeelle ei kuulosta todelta, paitsi osa-aikaeläkkeen osalta  Eläkeikä laski 65 vuodesta 63 vuoteen muistaakseni vuonna 2006( saatan olla vuosiluvussa väärässä) ja muutamia vuosia sitten tuli tämä nykysysteemit. 

Vierailija
77/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättäkää nyt . Eläkeläisiä on liikaa ja maksavat maltaita/ 60v -> eläkkeelle . Niin että kumpi ? 

Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kohta 2 vuotta tehnyt 3-päiväistä työviikkoa. Olen siirtänyt vähitellen omia töitäni nuoremmille. Ensimmäisenä kaikki kivat ja mielenkiintoisimmat hommat, jotta eivät koe tehtävien muutosta ikävänä asiana. Toissapäivänä ilmoitin töihin, että mun ensimmäinen eläkepäiväni tosiaankin tule eolemaan 1.8.2026. Jään siis eläkkeelle heti, kun alin eläkeikäni tulee täyteen. Tässä on nyt vielä reilut 1,5 vuotta aikaa, jotta nuoremmat oppivat loputkin mun hommistani. Kerroin samalla, että mulle ei sitten enää soitella kotiin ja kysellä, miten tämä tai tuo homma tehdään. On hommia, joita meillä osaan vain minä ja sen vuoksi on firman tehtävä huolehtia, että tuohon päivämäärään mennessä joku muu osaa ne. Kerroin myös, että mun isäni täyttää nyt 95 v ja vaikka vielä toistaiseksi pärjääkin kotona yksin, niin koskaan ei voi tietää, milloin ei enää pärjää. Toivottavasti pärjää loppuun asti, mutta jos ei, niin mä lopetan työnteon samantien, kun isä tarvitsee 24/7 hoivan. Joten ei ole kovin järkevää jättää näitä mun työtehtävien opettamista nuoremmille vuoteen 2026, koska mä en välttämättä ole enää edes ensi kesänä työnantajani käytettävissä. Meilläkin kun ollut vähän sellainen mentaliteetti, että eläkkeelle voi jäädä vasta sitten, kun hommien jatkaja on löytynyt. Mun kohdallani se ei päde.Ihan hyvin suhtautui asiaan niin työkaverit kuin toimitusjohtajakin. 

Vierailija
79/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei tuo onnistu koska suomessa on TYÖVOIMAPULA, suomessa jokainen puolue haluaa haalia työvoimaa ulkomailta koska suomessa on TYÖVOIMAPULA ja suomessa työnantajat valittaa että suomessa on TYÖVOIMAPULA. 

Myös tutkijat ja asiantuntijat ovat sitä mieltä että suomessa on TYÖVOIMAPULA.

Jos 60 vuotiaat päästetään eläkkeellee niin sittenkö ulkomailta otetaan entistä enemmän työvoimaa paikkaamaan TYÖVOIMAPULAA? 

Vierailija
80/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on sikäli hassu, että toisaalla huudetaan, että on valtava työvoimapula. 

Onhan tämä hassua, koska itse olen 67v, eläkkeellä nyt toista vuotta ja edelleen töissä, koska tähän ei löydy mistään tekijää. On hankalat työajat, lomat ei osu koulujen kanssa yhteen, ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla alle 500 m päähän, vaaditaan mahdottomia, ei ole työkavereita laumaksi asti jne. Siksi saan sekä eläkkeen että palkan ja odottelen, että löytyisi se joku, jolle työnteko ei ole täysin mahdoton ajatus.

Sama täällä. Olen 65 ja ollut vuoden vanhuuseläkkeellä, ja lisäksi sairastuin parantumattomaan syöpään mutta jatkan töitäni, koska niitä ei ole haluttu antaa nuoremmille. Olen kyllä ehdottanut sitä ja kieltäytynytkin joistain vähemmän kiinnostavista hommista. Olisiko niin että meillä on sellaista osaamista mitä ei nuorilla ole?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi