60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät työpaikkoihin kiinni
60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät töihin ja työelämään kiinni.
Kotona työttömänä turhautuminen ilman rahaa ei ole yhdellekään nuorelle aikuiselle hyväksi.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on sikäli hassu, että toisaalla huudetaan, että on valtava työvoimapula.
Onhan tämä hassua, koska itse olen 67v, eläkkeellä nyt toista vuotta ja edelleen töissä, koska tähän ei löydy mistään tekijää. On hankalat työajat, lomat ei osu koulujen kanssa yhteen, ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla alle 500 m päähän, vaaditaan mahdottomia, ei ole työkavereita laumaksi asti jne. Siksi saan sekä eläkkeen että palkan ja odottelen, että löytyisi se joku, jolle työnteko ei ole täysin mahdoton ajatus.
Nuorten aikuisten mielenterveysasiat ja hoito on räjähtäneet käsiin Suomessa. Miksiköhän?
Jatkuvat hylkääminen ja torjuminen : valitettavasti et tullut valituksi tällä(kään) kertaa.
Emme tarvitse sinua. Sinua ei valittu. Et ollut tarpeeksi. Jotain puuttui. Jotain mitä ei selitetä koita itse arvata. Kiitos mielenkiinnosta. Kiitos yhteydenotosta.
Et tullut valituksi.
Mene kotiin, mene työttömyyskortistoon, katsele vaikka netistä menestyneistä ja rikkaista somevaikuttajista videoita joille elämä hymyilee ja kaikki onnnistuu, toisin kuin sinulle.
Kun niitä töitä ei ole.
Mene töihin, tukiloinen! Oletko jo saanut töitä? Missä sinä opiskelet? Ai et missään! Laiska luuseri.
Kun niitä töitä ei ole. Mene töihin, häpeä! Onhan siellä se ounlifäns sillä tienaa kuulemma miljoonia kuukaudessa kun rohkeasti ja voimaantuneena uskaltaa näyttää pyllynsä koko internet-maailmalle.
--Se olisi ollut kamalaa nuorena jos olisi joutunut kotiin jäämään, syrjäytyen ja sairastuen lopullisesti. Näin näitä syrjäytyneitä ja ihmeellisessä synkkyydessä he elivät pää sekaisin.
Ikääntynyt ei enää syrjäydy tai jos syrjäytyy niin ei sillain lamaannuttavaa haittaa ole, mutta nuorelle elämänsä alussa se olisi kohtalokasta.--
Kyllä juuri näin. Kirjoitat järkevästi ja totuudenmukaisesti. Asia on juuri noin kuiten ilmaisit.
Nuorelle elämä voi jäädä elämättä. Samoin moni ikääntyvä haluaisi jäädä lainmukaan eläkkeelle terveenä nauttien eläkepäivistään vielä hyvinvoivana eikä kehäraakkina.
(kohta 60v, työelämässä edelleen)
Moni kuusikymmppinen kolme tonnia tienaava olisi valmis luovuttaman työpaikkansa nuoremmalle jos:
- eläke kertyisi normalitahtia 65 vuotiaaksi
- saisi siirtymäajan palkkaa (5 vuotta) tonnin kuussa
Luulen.
--Olen ihan samaa mieltä, ja olen itse jo 57-v työssäkäyvä ihminen.
En tajua miksi eläkeiän kynnyksellä olevia, jaksamisensa äärirajoilla keikkuvia ihmisiä vaaditaan olemaan töissä, kun vastavalmistuneet nuoret taas joutuvat olemaan työttöminä.
Tähän pitäisi saada ehdottomasti joku lakisääteinen muutos, että eläkeikää lähestyvä ihminen voi luovuttaa työpaikkansa nuorelle ja päästä siten nopeammin eläkeputkeen tms. Itse luovuttaisin ilomielin oman paikkani nuorelle ja jäisin eläkkeelle vielä kun on kohtalaisessa kunnossa fyysisesti ja psyykkisesti--
Olen 100% samaa mieltä kanssasi. Ja tiedän että erittäin moni saman ikäinen on myös.
Eläkkeelle 60-viotiaana (halutessaan) olisi viisas vaihtoehto ja kipeästi tarvittu kädenojennus työttömille nuorille aikuisille.
Lakisääteinen muutos on se mikä tarvitaan nyt.
60 vuotiaalla vielä lähes 10v työuraa jäljellä...
------> Varmastikin on, mutta tästä ei ole kysymys. Kysymys on nuorista aikuisista vailla töitä ja tulevaisuutta.
Kysymys on siitä että katse on suunnattava nuoriin . Työssäkäyvien eläkeikä mahdollistettava lainmuutoksen kautta 60-vuoteen.
- - - eläkeiän kynnyksellä olevia, jaksamisensa äärirajoilla keikkuvia ihmisiä vaaditaan olemaan töissä, kun vastavalmistuneet nuoret taas joutuvat olemaan työttöminä.
Tähän pitäisi saada ehdottomasti joku lakisääteinen muutos, että eläkeikää lähestyvä ihminen voi luovuttaa työpaikkansa nuorelle ja päästä siten nopeammin eläkeputkeen tms...
Juuri näin.
Olen yli 60 v. enkä ole koskaan ollut työttömänä, mutta yksikään tuntemani nuori aikuinen ei suostuisi päivääkään opiskelemaan niitä asioita joita minä olen opiskellut tai tekemään niitä töitä joita minä teen (kyseessä kuitenkin siisti sisätyö). Nuoret tahtovat julkkiksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä, ja olen itse jo 57-v työssäkäyvä ihminen.
En tajua miksi eläkeiän kynnyksellä olevia, jaksamisensa äärirajoilla keikkuvia ihmisiä vaaditaan olemaan töissä, kun vastavalmistuneet nuoret taas joutuvat olemaan työttöminä.
Tähän pitäisi saada ehdottomasti joku lakisääteinen muutos, että eläkeikää lähestyvä ihminen voi luovuttaa työpaikkansa nuorelle ja päästä siten nopeammin eläkeputkeen tms. Itse luovuttaisin ilomielin oman paikkani nuorelle ja jäisin eläkkeelle vielä kun on kohtalaisessa kunnossa fyysisesti ja psyykkisesti.
Edellellinen hallitus vei eläkeputken ja huusivat että eläkeläiset töihin, niin minkäs teet.
Vuoteen 1996 asti työtön saattoi päästä eläkeputkeen 52-vuotiaana. 60 oli normaali eläköitymisikä, mm. pitkän uran tehnyt iusäni jäi eläkkeelle 60-vuotiaana.
--Vuonna -41 syntynyt äitini pääsi normieläkkeelle 58-vuotiaana. Minä pääsen n. 65-67-vuotiaana.-
Totta. Ja tuo on ollut ihan kaiken järjenvastainen muutos, minkä seuraukset näkyy nyt työttömyytenä ja masentuneina nuorina aikuisina.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten aikuisten mielenterveysasiat ja hoito on räjähtäneet käsiin Suomessa. Miksiköhän?
Jatkuvat hylkääminen ja torjuminen : valitettavasti et tullut valituksi tällä(kään) kertaa.
Emme tarvitse sinua. Sinua ei valittu. Et ollut tarpeeksi. Jotain puuttui. Jotain mitä ei selitetä koita itse arvata. Kiitos mielenkiinnosta. Kiitos yhteydenotosta.
Et tullut valituksi.
Mene kotiin, mene työttömyyskortistoon, katsele vaikka netistä menestyneistä ja rikkaista somevaikuttajista videoita joille elämä hymyilee ja kaikki onnnistuu, toisin kuin sinulle.
Kun niitä töitä ei ole.
Mene töihin, tukiloinen! Oletko jo saanut töitä? Missä sinä opiskelet? Ai et missään! Laiska luuseri.
Kun niitä töitä ei ole. Mene töihin, häpeä! Onhan siellä se ounlifäns sillä tienaa kuulemma miljoonia kuukaudessa kun rohkeasti ja voimaantuneena uskaltaa näyttää pyllynsä koko internet-maailmalle.
Mun siskon tytöt on kyllä töissä olleet opiskeluaikojen lomat ja valmistuttuaan heti päässeet töihin. Kyllä töitä on. Eikä ole suhteilla päässet eli ihan omin avuin.
Työtä saadakseen täytyy olla koulutus ja ottaa alussa ihan mitä vaan. Nytkin on pitkä matka, mutta viihtyy hyvin ja vaikka alussa arvelutti matkan vuoksi, on tosi tyytyväinen työhöpaikkaansa. Työ on koulutusta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Et tullut valituksi.
Kun niitä töitä ei ole.
Ongelmahan on se, että nuoret ei suostu käymään koulua, ainoastaan koulussa. Eikä kiinnosta mikään tavistyö,ei sähköasentajaksi tai hammashoitajaksi, pitää olla jotain vapaata ja kivaa. Sitten kilvan itketään, kun pelkällä peruskoulutodistuksella ei saa mukavaa ja hyväpalkkaista työtä.
Mielenterveysongelmista iso osa on ahdistuksen eri muotoja. Kun se pomo sanoi sillai ja mä ahdistuin, että en ikinä ala kassalla mitään "hyvää päivänjatkoa" toivottamaan.
--
Hyvä aloitus. Mielestäni tuo "jo 60 vuotiaana eläkkeelle" pitäisi olla sellainen että se ottaa huomioon henkilön toimialan. Eli että siellä todellakin on samalla alalla nuoria odottamassa työpaikkaa.
-- Hyvä kommentti. Samoin varattava lakisääteisesti kunnon kattava perehdyttämisaika (tiedon, kokemuksen ja osaamisen siirtäminen) uudelle työntekijälle hänen siirtyessään vuorostaan sorvin ääreen.
Me noin 60 vuotiaat olemme monesti luterilais-arjalaisen työmoraalin omaavia. Jos jäämme vähän ennen eläkeikää työttömiksi, niin olemme matalalla roikkuvia hedelmiä tulospalkkauksellisille virkailijoille. Tuttuani ahdisteltiin paikalliselle pajalle imuroimaan palkkatuettuna sohvia, on toimittaja ammatiltaan. Kunhan raivaavat tilastoja.
Kukahan senkin leikin maksaa jos kokeneet ja osaavat pistetään eläkkeelle, että osaamattomat ja kokemattomat pääsee yksin leikkimään?
-- kohta 62 ja nelisen vuotta työttömänä. Työuraa takana alkaen kesätöissä vuonna 1976. Ei ole mitään muita ongelmia, kuin kimpussani oleva TE. Jopa taloudellisesti pärjään, sen verran jäänyt sukanvarteen ja sijoituksia. Mutta kun ovat niin huolissaan, että syrjäydyn ja pitäisi löytää minulle polku työelämään.
.Miettikää nyt järjellä miten paljonTE tuhlannut kalliita resursseja tällaiseen toimintaan , vaikka työllistämistoimenpiteet on kohdennettava nuoriin aikuisiin vailla työtä. --
- Olen yli 60 v. enkä ole koskaan ollut työttömänä, mutta yksikään tuntemani nuori aikuinen ei suostuisi päivääkään opiskelemaan niitä asioita joita minä olen opiskellut tai tekemään niitä töitä joita minä teen..
-- Tunnet aika rajatusti nuoria aikuisia, kysy vaikka "työkkärin tädiltä" miten asiat todellisuudessa nykyään on...
Se olisi ollut kamalaa nuorena jos olisi joutunut kotiin jäämään, syrjäytyen ja sairastuen lopullisesti. Näin näitä syrjäytyneitä ja ihmeellisessä synkkyydessä he elivät pää sekaisin.
Ikääntynyt ei enää syrjäydy tai jos syrjäytyy niin ei sillain lamaannuttavaa haittaa ole, mutta nuorelle elämänsä alussa se olisi kohtalokasta.