Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät työpaikkoihin kiinni

Vierailija
14.12.2024 |

60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät töihin ja työelämään kiinni.

Kotona työttömänä turhautuminen ilman rahaa ei ole yhdellekään nuorelle aikuiselle hyväksi.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -41 syntynyt äitini pääsi normieläkkeelle 58-vuotiaana. Minä pääsen n. 65-67-vuotiaana.

Te tyypit pääsette eläkkeelle? Mikä se on? Terkuin kaikki alle 30v.

Vuonna 2004 syntynyt, eläkeikä 68 v.

Mene tutkimaan sitä eläkelaskuria.

Vierailija
42/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monen aikuinen lapsi on tälläkin hetkellä vailla työtä tai opiskelupaikkaa, koska ei ole päässyt mihinkään hakemisestaan huolimatta?

Miten siitä itsenäiseen elämään pääsee sitten kiinni kun vaihtoehtoina on työttömyys?

Kokoomus on suomalaisten ihmisten vihollinen.

Kokoomuksen mielestä pitää olla työvoimareservi, jotta palkat vlidan pitää matalana. Eläköityminen pienentää työvoimareserviä ja siten haittaa kokoomuksen tavoitteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten pitää entistä tarkemmin miettiä mihin kouluttautuu. AI ja robotiikka vähentää tulevaisuudessa monia työpaikkoja tai poistaa joitakin ammatteja kokonaan, uhattuina ovat mm asiakaspalvelu, kirjanpito, kääntäjät, kirjastotyöntekijät, markkinointi, muusikot, taiteilijat, matkatoimiston työntekijät, tarjoilijat,  varastotyöntekijät. Digitalisaatio vie työpaikkoja eikä uusia tule tilalle 

Vierailija
44/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuntaus on aivan toinen. Eläkeikä nousee nousemistaan. 

Vierailija
45/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kohta 62 ja nelisen vuotta työttömänä. Työuraa takana alkaen kesätöissä vuonna 1976. Ei ole mitään muita ongelmia, kuin kimpussani oleva TE. Jopa taloudellisesti pärjään, sen verran jäänyt sukanvarteen ja sijoituksia. Mutta kun ovat niin huolissaan, että syrjäydyn ja pitäisi löytää minulle polku työelämään. 

Aivan sairas systeemi!!! 

Vierailija
46/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja  60-vuotias jaksaa vielä huolehtia vanhemmistaan, appivanhemmistaan ja lapsenlapsiastaan. Sekä harrastaa jotain ja tehdä merkityksellisiä asioita, esim. väitellä vaikka tohtoriksi.

Jos yli 60-v viettää viikonloppunsa useammassa vanhusten paikassa/kodissa tekemässä askareita, ei ehdi palautua viikonlopun aikana. Olisi mielekkäämpää palkata töihin nuorempi työntekijä. 

Vierailija
47/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me noin 60 vuotiaat olemme monesti luterilais-arjalaisen työmoraalin omaavia. Jos jäämme vähän ennen eläkeikää työttömiksi, niin olemme matalalla roikkuvia hedelmiä tulospalkkauksellisille virkailijoille. Tuttuani ahdisteltiin paikalliselle pajalle imuroimaan palkkatuettuna sohvia, on toimittaja ammatiltaan. Kunhan raivaavat tilastoja. --

Toimittajat kirjoittakaa. Vaikuttakaa tuomalla julki näitä jos kerran olette ammattikirjoittajia ja losaatte sanoittaa asioita julki ja näkyviksi! Muutos syntyy asioiden esiintuomisesta. Älkää hyväksykö selkeitä outouksia ja väärinkäytöksiä (tilastokikkailuja hyväksikäyttämällä ammatti-ihmisiä)

Vierailija
48/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jos jäämme vähän ennen eläkeikää työttömiksi, niin olemme matalalla roikkuvia hedelmiä tulospalkkauksellisille virkailijoille. "

Juuri noin hullua se käytännössä on.

Vierailija
49/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten pitää entistä tarkemmin miettiä mihin kouluttautuu. AI ja robotiikka vähentää tulevaisuudessa monia työpaikkoja tai poistaa joitakin ammatteja kokonaan, uhattuina ovat mm asiakaspalvelu, kirjanpito, kääntäjät, kirjastotyöntekijät, markkinointi, muusikot, taiteilijat, matkatoimiston työntekijät, tarjoilijat,  varastotyöntekijät. Digitalisaatio vie työpaikkoja eikä uusia tule tilalle 

Kirjoituksesi oli turhaa lätinää suurelta osin. Lopussa sentään myönsit että uusia työpaikkoja ei tule. Se onkin se ydinkysymys. 

Kun kaikki hakeutuvat ammatteihin, joihin robotiikka ja digilisaatio ei vaikuta, tulee olemaan suurta työttömyyttä myös niissä ammateissa. 

Tulevaisuus on työttömyyttä kaikille. Haaste on jakaa työtä tasaisesti tai sitten maksaa kansalaispalkkaa. 

Vierailija
50/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiän nostaminen oli tyhmä virhe ja käsittämätön karhunpalvelus nuorelle sukupolvelle.-

Ketkä muuten päättäjistä sitä ponnekkaimmin ajoivat? Muistakaa äänestää .

Vierailija
51/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän nuoren kelatuet ovat pienempiä kuin eläkkeelle jääneen tuottamat kulut. On esimerkiksi edullisempaa maksattaa vanhusten terveyskulut edes osittain työnantajilla työterveyspalvelujen muodossa. Toimintakykykin säilyy paremmin, mitä aktiivisempi vanhus on.

Harmi, ettei tässä asiassa katsota nenänvartta pidemmälle. Samaan aikaan ihmetellään ja kauhistellaan pientä syntyvyyttä. Eihän perheen taloudellisella tilanteella ja luotolla parempaan tulevaisuuteen, sekä yleisellä hyvinvoinnilla olekaan asian suhteen mitään tekemistä.

Vierailija
52/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

--ihmetellään ja kauhistellaan pientä syntyvyyttä. Eihän perheen taloudellisella tilanteella ja luotolla parempaan tulevaisuuteen, sekä yleisellä hyvinvoinnilla olekaan asian suhteen mitään tekemistä.--

Kyllä. Toivokaamme päättäjiltä kykyä hahmottaa asioiden konkreettiset syyt ja seuraukset.

Vierailija
53/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallista eläkeikää aiemmin eläkkeelle jääminen pienentää eläkettä. Lisäksi nykyään edellytetään eläkkeellä olevien hakeutuvan töihin, tästä kaiketi voi sitten saada lisäeläkettä. Jos joku jää eläkkeelle, ei se välttämättä tarkoita nuoren pääsevän hänen paikalleen työhön. Tätä on joskus yritetty... Oli se työttömyyseläkesysteemi, eli pääsi varhennetulle eläkkeelle työttömyyspäivien kautta, ja perusteltiin systeemiä sillä että nuorille töitä näin. Vaan eipä se nuorisotyöttömyys tuosta vähentynyt. Rationalisointi.

Vierailija
54/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v työssäkäyvät, työkyvyttömät ja ansiosidonnaisella olevat kyllä! 

Tt-tuillaeläjien eläkeikää voidaan nostaa reippaasti. Heillähän ei mikään muutu, yhtä turhia koko elämänsä

Vierailija
55/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -41 syntynyt äitini pääsi normieläkkeelle 58-vuotiaana. Minä pääsen n. 65-67-vuotiaana.

Mun saman ikäiset vanhemmat joutui odottamaan 64-65v ikään ennen kuin pääsivät eläkkeelle. Että ei tuo mikään normi ollut edellisillekään sukupolville.

Vierailija
56/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu on sikäli hassu, että toisaalla huudetaan, että on valtava työvoimapula. 

Onhan tämä hassua, koska itse olen 67v, eläkkeellä nyt toista vuotta ja edelleen töissä, koska tähän ei löydy mistään tekijää. On hankalat työajat, lomat ei osu koulujen kanssa yhteen, ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla alle 500 m päähän, vaaditaan mahdottomia, ei ole työkavereita laumaksi asti jne. Siksi saan sekä eläkkeen että palkan ja odottelen, että löytyisi se joku, jolle työnteko ei ole täysin mahdoton ajatus.

Missä ja minkälainen työpaikka? Viiskymppinen ei minnekään enää työntekijäksi kelpaa notta josko yhden eläkeläisen tilalle kelpaisi?

Vierailija
57/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä! Mutta: täällä Saksassa en päässyt eläkeläiseksi kuusikymppisenä, vaan olin vielä 5 vuotta töissä joiden tekijöiksi ei ollut muita, vaikka 80 haastateltavaa oli. Ei ollut kunnon kaupalllista peruskoulutusta (minä yo-merkonomi), ei kielitaitoa (minulla suom-ruots-engl-saksa-espanja) ja täysin uunoja muutenkin olivat (simppeleiden prosenttilaskujen suhteen). Onko Suomessa sama juttu? Että alemmankin kaupallisen tutkinnon omaavat eivät osaa 250,- eurosta laskea 23 prosenttia? 

Vierailija
58/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kohta 62 ja nelisen vuotta työttömänä. Työuraa takana alkaen kesätöissä vuonna 1976. Ei ole mitään muita ongelmia, kuin kimpussani oleva TE. Jopa taloudellisesti pärjään, sen verran jäänyt sukanvarteen ja sijoituksia. Mutta kun ovat niin huolissaan, että syrjäydyn ja pitäisi löytää minulle polku työelämään. 

Sama täällä. Itsellä myös terveysongelmia joista toinen on kroonistunut vaiva ja ikää 62-vuotta. 

Mutta mutta te-palvelut on jatkuvalla syötöllä kimpussa. Minulla on Omavalmentaja ja vielä vähän aikaa sitten oli myös yksilövalmentaja. Aivan naurettavaa touhua. 

Olisin mahdollisesti ehkä päässyt paökkatukityöhön kirppikselle mutta koin että ne paikat kuuluvat nuoremmille. Jotka vailla työtä.

itsekin pärjäisin sillä 600 e kk koska pienet kulut ja säästöt. 

Vierailija
59/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiihan se kunhan nuorempi polvi ymmärtää että eläkevakuutusmaksuihin tulee parin prosenttiyksikön korotus kasvavien eläkemenojen takia. Saattaa valtion velkaantuminenkin kiihtyä. Joten tehkääpä reippaasti uusia veronmaksajia <3

Näin lähes kuuskymppisenä olen valmis jäämään eläkkeelle. Eipä tarvitsisi enää väsätä turhia työhakemuksia kun lopputuloksen tietää jo ennalta. Eihän tässä muusta ole kyse kuin ikäsyrjinnästä. Kaltaisiani eläkeikää lähestyviä korkeasti koulutettuja, täysin työkykyisiä ja oppimishaluisia työttömiä on vaikka kuinka paljon. Työnantajien silmissä meillä ei ole mitään arvoa, selävstikään. Ehkä eläkeläisenä tilanne olisi eri. Lisäksi voisi tehdä omaan laskuun kevytyrittäjänä kaikenlaista lisätuloksi mikä näin työttömänä ei ole mahdollista. 

Vierailija
60/109 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama tilanne, parin kuukauden päästä täytän 63. Työkkäri kimpussa ja hiillostaa suorastaan raivoisasti. 39 vuotta työuraa takana ja muutama vuosi työttömyyttä irtisanomisen jälkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi