60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät työpaikkoihin kiinni
60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät töihin ja työelämään kiinni.
Kotona työttömänä turhautuminen ilman rahaa ei ole yhdellekään nuorelle aikuiselle hyväksi.
Kommentit (109)
60 vuotiaista valtaosa tekee turhaa työtä, joka lakkautetaan heidän jäätyään eläkkeelle.
Ei menneen maailman töistä ole nuorempia työllistämään.
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan on paha työvoimapula sanovat poliitikot. Tänne pitää oikein lennättää toiselta puolen maailmaa työntekijöitä. Eikös nämä asiantuntijat ja moniosaajat vie suomalaisilta työpaikkoja?
Espoo, Vantaa, Helsinki, kelatukien hakijoista jo puolet on ulkolaisia, mitähän muissa kaupungeissa?
Vierailija kirjoitti:
60-vuotiaat tulee halutessaan päästää eläkkeelle, että nuoret suomalaiset pääsevät työpaikkoihin kiinni
Kyllä nytkin voi kuka vaan jäädä 60-vuotiaana pois töistä. Kun vaan itse säästät ja rahoitat sen.
Mulle aikoinaan markkinoitiin eläkevakuutusta jonka turvin olisi voinut jäädä 50-vuotiaana eläkkeelle.
Se tosin lailla kiellettiin, takautuvasti.
Nyt voit sen saman tehdä 60-vuotiaana? Kun vaan itse säästät.
Kun omillaan tulee toimeen niin voi tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna -41 syntynyt äitini pääsi normieläkkeelle 58-vuotiaana. Minä pääsen n. 65-67-vuotiaana.
Vai olisiko ollut osa-aika eläke. Tuo 58 v eläkkeelle ei kuulosta todelta, paitsi osa-aikaeläkkeen osalta Eläkeikä laski 65 vuodesta 63 vuoteen muistaakseni vuonna 2006( saatan olla vuosiluvussa väärässä) ja muutamia vuosia sitten tuli tämä nykysysteemit.
Oli ihan normaali eläke.
Vierailija kirjoitti:
Trump on 8-kymppinen ja still going strong.
Laittakaa se 3-vuorotyöhön hoivakotiin niin ei tiedetä onko työntekijä vai asukas.
Vierailija kirjoitti:
60 vuotiaista valtaosa tekee turhaa työtä, joka lakkautetaan heidän jäätyään eläkkeelle.
Kerro mitä työtä he tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Päättäkää nyt . Eläkeläisiä on liikaa ja maksavat maltaita/ 60v -> eläkkeelle . Niin että kumpi ?
Mutta kun ne työeläkkeet maksaa työeläkeyhtiöt. Joilla on mammonaa millä maksavat. Takuu- ja kansaneläkkeet maksaa valtio.
Olen 59 v ja osa-aikatyössä. Jäisin mielelläni 60 v eläkkeelle. Osa-aikatyön takia joudun väsäämään 1 hakemuksen 3 kuukaudessa. Se nyt ei ole iso vaiva. Olen hakenut sellaisia paikkoja, johon mielelläni menisin. Turhauttavaa tämä on.
Vierailija kirjoitti:
No joo, esim. 63-vuotias pikkusiskoni on kansainvälisessä ohjelmistoyrityksessä maajohtajana. Täysin turhaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita yli 60-vuotiaita kustantajia, kirjailijoita, kääntäjiä ja graafikoita. Kirjallisuus on sinun mielestäsi tietenkin menneen maailman töitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohta 62 ja nelisen vuotta työttömänä. Työuraa takana alkaen kesätöissä vuonna 1976. Ei ole mitään muita ongelmia, kuin kimpussani oleva TE. Jopa taloudellisesti pärjään, sen verran jäänyt sukanvarteen ja sijoituksia. Mutta kun ovat niin huolissaan, että syrjäydyn ja pitäisi löytää minulle polku työelämään.
Voihan sieltä työkkäristä kirjautua pois jos pärjää säästöillään ja sijoituksillaan. Mutta kannattaa silti harrastaa tai tehdä vapaaehtoistyötä, niin tapaa muita. Se on tutkitusti hyväksi ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus. Mielestäni tuo "jo 60 vuotiaana eläkkeelle" pitäisi olla sellainen että se ottaa huomioon henkilön toimialan. Eli että siellä todellakin on samalla alalla nuoria odottamassa työpaikkaa.
Juuri näin, Suomessa on nyt jo hillitön määrä eläkkeellä olevia. Ei ole mitään takeita, että eläkkeelle jäävän tilalle palkataan joku. Työpaikkoja ei ole olemassa mitään vakiona pysyvää määrää, vaan työpaikkoja on sitä enemmän mitä enemmän ihmisiä on töissä, koska jonkun täytyy aina maksaa se palkka siitä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kohta 62 ja nelisen vuotta työttömänä. Työuraa takana alkaen kesätöissä vuonna 1976. Ei ole mitään muita ongelmia, kuin kimpussani oleva TE. Jopa taloudellisesti pärjään, sen verran jäänyt sukanvarteen ja sijoituksia. Mutta kun ovat niin huolissaan, että syrjäydyn ja pitäisi löytää minulle polku työelämään.
Sama täällä. Itsellä myös terveysongelmia joista toinen on kroonistunut vaiva ja ikää 62-vuotta.
Mutta mutta te-palvelut on jatkuvalla syötöllä kimpussa. Minulla on Omavalmentaja ja vielä vähän aikaa sitten oli myös yksilövalmentaja. Aivan naurettavaa touhua.
Olisin mahdollisesti ehkä päässyt paökkatukityöhön kirppikselle mutta koin että ne paikat kuuluvat nuoremmille. Jotka vailla työtä.
itsekin pärjäisin sillä 600 e kk koska pienet kulut ja säästöt.
TE-palveluista ei todellakaan ole muuta kuin riesaa. Yhtään työpaikkaa en ole niiden avulla saanut. Sen sijaan uhkailukirjeen, kun unohdin kuitata yhden heidän "tehtävistään" ja se myöhästyi muistaakseni viikolla. Olin kuitenkin ilmoittanut, että olin aloittanut sijaisuuden eli olin töissä ja silti piti jotain pelleilytehtäviä tehdä. Kun soitin uhkailukirjeestä, niin virkailija totesi, että eihän siitä mitään seuraa, mutta niitä nyt vaan lähetetään. Aivan pimeää.
Yhden kerran virkailija yritti saada minut väkisin kurssille, jossa olisi opeteltu tekemään työhakemuksia ja kävi oikein uhkailemaan karenssilla, jos en suostu. Jos en olisi saanut pätkätyötä, olisi ollut pakko mennä kurssille. Naurettavaa, sillä koulutuksen ja pitkän työkokemuksen ansiosta osaan kyllä tehdä hakemuksia.
Itsellänikin on jo iäkkäänä kroonisia sairauksia eikä työnteko ainakaan paranna terveyttäni. Vakipaikkaa en tule saamaan, mutta pätkätöitä teen eläkeikään asti. Pätkätöiden väliset työttömyysjaksot ovat sitten yhtä tuskaa te-toimiston ansiosta.
Onko kukaan kokeillut jäädä työmarkkinatuen lisäksi OVE:lle? siis jo 62 vuotias. Mitä TE sitten sanoo? Jahtaako yhtä ponnekkaasti, vai onko virkailijasta kiinni.
sehä on totta, että eivät jahtaa, jos jättäytyy työkkäristä pois, totta kai. Mutta kyllä niilekin suolarahoille on käyttöä. Ja niin kauan kun o sallittua niin on. Ihmetyttää vain niiden into yrittää tunkea ikääntyneempää henkilö jos mille pupukursseile. Kaveri laitettiin jolleki ihme eheyttämiskurssille, missä ne esim. kuori perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna -41 syntynyt äitini pääsi normieläkkeelle 58-vuotiaana. Minä pääsen n. 65-67-vuotiaana.
Vai olisiko ollut osa-aika eläke. Tuo 58 v eläkkeelle ei kuulosta todelta, paitsi osa-aikaeläkkeen osalta Eläkeikä laski 65 vuodesta 63 vuoteen muistaakseni vuonna 2006( saatan olla vuosiluvussa väärässä) ja muutamia vuosia sitten tuli tämä nykysysteemit.
Vuonna 1936 syntynyt äitini heittäytyi 58-vuotiaana varhaiseläkkeelle, koska häntä ei enää huvittanut raataa paskaduunissa - oli tehnyt töitä 17-vuotiaasta saakka. Työeläke jäi hänellä hyvin pieneksi, ja nyt hän valittaa että on TYLSÄÄ. Ollut eläkkeellä jo 30 vuotta.
Mun vanhemmat jäi kumpikin 90-luvun laman kourissa eläkkeelle alle 60 vuotiaina. Jos oikein muistan, niis se oli jotenkin mahdollista, ja valtio sitä suositteli, että saatii nuorille töitä. Firmoja kaatui silloin kuin heinää ja työpaikoista oli huutava pula.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiän nostaminen oli tyhmä virhe ja käsittämätön karhunpalvelus nuorelle sukupolvelle.
Sipilä ja orpo sen nostivat. Syytä heitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei auta. ]Pitää painaa loppuun asti että saa elätettyä nuorison. Työ ei lopu tekemällä, joten työpaikkoja kyllä olisi, mutta kela maksaa paremmin.
Työ ei lopu tekemällä ei. Totta puhut, mutta palkallisen työn saaminen ei kaikille onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiän nostaminen oli tyhmä virhe ja käsittämätön karhunpalvelus nuorelle sukupolvelle.
Höpöhöpö. Nuoremmat ikäluokat ovat niin pieniä, että eläkeläiset on pakko kutsua takaisin töihin. Japanissa 80-90 vuotiaatkin tekevät töitä niin paljon kuin pystyvät.
Vuonna 1936 syntynyt äitini heittäytyi 58-vuotiaana varhaiseläkkeelle, koska häntä ei enää huvittanut raataa paskaduunissa - oli tehnyt töitä 17-vuotiaasta saakka. Työeläke jäi hänellä hyvin pieneksi, ja nyt hän valittaa että on TYLSÄÄ. Ollut eläkkeellä jo 30 vuotta.