Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverivanhemmuuden tuhoisat seuraukset: yhä useampi "hyvän perheen lapsi" joudutaan ottamaan huostaan - eivät pääse irti puhelimistaan

Vierailija
01.12.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010862865.html

"Siinä missä aiemmin lastenkoteihin tultiin lähinnä päihde- tai mielenterveysongelmista kärsivistä perheistä, nyt sijoitukseen päätyy lapsia, joiden kotioloissa ei ole varsinaisesti mitään vikaa. Lapset päätyvät laitokseen siksi, etteivät vanhemmat enää yksinkertaisesti pärjää heidän kanssaan.

Pitkän uran lastensuojelun erityisyksiköissä tehnyt Outi Vainio syyttää ilmiöstä kaverivanhemmuutta.

- Hyväosaisissa perheissä on aivan liikaa kaverivanhemmuutta. Vanhempien auktoriteetti on kadonnut, Vaino summaa."

"Tyypillinen riitatilanne alkaa, kun työntekijä joutuu puuttumaan aivan tavallisiin arjen asioihin, kuten lapsen nukkumiseen tai ruokailuun -siis niihin rutiineihin, joiden pitäisi olla tuttuja jo kotioloista.

- Jotkut lapset ovat tottuneet elämään niin vapaasti, etteivät he kestä sitä, kun aikuinen pyrkii määrittämään heidän tekemisiään, Vainio sanoo."

"20 vuotta lastensuojelun erityisyksikössä työskennellyt Minna Kurlin on havainnut saman ilmiön."

"- Puhelin on hyvä esimerkki. Sen käyttöä on rajattava ihan jo siksi, että lapsen vuorokausirytmi saadaan kuntoon, mutta lapset eivät siedä sitä.

- He kokevat sen perusoikeudekseen, että heillä kuuluu olla hyvä puhelin ja lupa käyttää sitä mihin tahansa, milloin tahansa ja miten paljon tahansa, Kurlin kertoo."

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitäisi tehdä enemmän lasuja. Se on lasten parhaaksi.

Vierailija
82/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillinen kuritus pitäisi palauttaa lailliseksi Suomessakin. Silloin lähes kuka tahansa voisi saada lapset kuriin. Uhkaisi remmillä niin lapsi tottelee, jolloin ei tarvita mitään anelua ja pyytelyä. Toimisi kouluissakin, eli remmi vaan luokan seinälle roikkumaan.

Itse olen saanut remmistä, ja usein, ja en todellakaan kannata väkivaltaa enkä sillä uhkailua. Lässytyksen, kaveruuden, loputtoman ymmärtämisen, 'lasten ehtojen' ja väkivallan/ väkivallan uhan välillä on ihan terveitä ja toimivia keinoja kasvattaa. Ne kyllä vaatii vanhemmilta enemmän töitä, kuin nämä kaksi ääripäätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruumiillinen kuritus pitäisi palauttaa lailliseksi Suomessakin. Silloin lähes kuka tahansa voisi saada lapset kuriin. Uhkaisi remmillä niin lapsi tottelee, jolloin ei tarvita mitään anelua ja pyytelyä. Toimisi kouluissakin, eli remmi vaan luokan seinälle roikkumaan.

Itse olen saanut remmistä, ja usein, ja en todellakaan kannata väkivaltaa enkä sillä uhkailua. Lässytyksen, kaveruuden, loputtoman ymmärtämisen, 'lasten ehtojen' ja väkivallan/ väkivallan uhan välillä on ihan terveitä ja toimivia keinoja kasvattaa. Ne kyllä vaatii vanhemmilta enemmän töitä, kuin nämä kaksi ääripäätä. 

Mitä keinoja tarkoitat? Et kai vaan jäähyjä ja aresteja, koska nekin on luokiteltu väkivallaksi.

Vierailija
84/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin kesällä leikkipuistossa lapsia ja vanhempia. 12 lasta, 9 vanhempaa ja 8 näistä vanhemmista syventynyt puhelimeensa. Jos asiasta huomauttaisi, saisi kuulla, että se on sen vanhemman oma asia, oma pieni hetki, mikä sinä olet sanomaan, ettei hänelle edes sitä suoda.

Aika monelle se oma pieni hetki oli yli 30 min.

Itse te lapsenne puhelimen orjiksi kasvatatte ja puhelimella vaiennatte. Kun tuolla oli aika lähteä kotiin syömään, lykättiin huutavalle lapselle puhelin tai tabletti käteen, jotta saatiin rauhassa työnnellä rattaita. Kun sitä digiä on alusta asti tarjottu palkinnoksi ja sovinnoksi ja oman ajan saamiseksi, niin miten ihmeessä joku esiteini ymmärtää, että hei, tää puhelin on pahasta ja netti on pahasta, kun se on siihen asti hyvänä asiana hänelle tarjottu.

Mun, ja varmasti monen muun, vanhemmat eivät edes tulleet mukaan leikkipuistoo! Itse olin lapsi 80-luvulla. Kotona vanhemmat olivat kiireisiä kotiaskareissaan, ottivat "omaa aikaa" sanomalehden takana tai uutisia katsoen. Ihan tavallista oli äidin pitkät puhelut ystävien ja sukulaisnaisten kanssa. Kun vieraita tuli tai mentiin kylään, niin lapset pysyi poissa häiritsemästä aikuisten keskustelua.

Että vähän armoa nyt! Itse ette viettäneet meidän kanssa minkäänlaista aikaa, me sentään mennään lasten mukaan sinne leikkipaikalle. Olisiko hyväksyttävämpää, että puhelimelta lukemisen sijaan mukana olisi kirja tai lehti? 

Vierailija
85/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa konkreettisesti mikä vika remmissä sinusta on.

Vierailija
86/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen täällä oli ketju siitä, saako lapsen herättää lomalla. Suurin osa oli sitä mieltä, ettei saa rajoittaa edes siinä tapauksessa, että vuorokausirytmi on sekaisin.

Joku mainitsi äitinsä herättäneen klo 17 jälkeen töistä tullessaan. Kyseinen henkilö taisi sanoa, ettei aio tehdä samaa omille lapsileen.

Nykyaikana tuntuu, että kaikki normaalit käytännöt ovat paheksuttavia Ei ihme, jos kaikki on sekaisin.

Vierailija
87/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli viranomksille saa nyt sitten ilmoitta lapsista, jotka tuijottaa koko ajan kännykkää? Saako viimein tehdä lasuja myös ylipainoisista lapsista, kun niiden vanhemmathan ei selvästi ole huolehtineet sopivasta ruokavaliosta? Jos näin, niin hyvä suunta!

Ylipainoiset lapset ovat kyllä niin sairasta väkivaltaa, että pitäisi puuttua isolla kädellä. Ei ne lapset sitä valitse vaan vanhemmat jotka tuuttaa lapset täyteen epäterveellistä paskaa. Lapsen terveys on tärkeää joista tämmöiset vanhemmat eivät välitä paskaakaan. 

Vierailija
88/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan elää siis täysipainoista ihmiselämää, eikä tätä tulisi pahoinpidellä sen enempää kuin aikuistakaan. Luontainen kiinnostus ja luottamus lapsella herää kunnioituksen ja läheisyyden kautta, joka on tietysti vaikeaa tällaisessa massa-apinalaumassa, missä tuntemattomat tantat ja mummot sekä erinäiset viranomaistahot kuvittelevat, että syntyvät lapset ovat kaikkien yhteistä omaisuutta. Muutoinhan lapsi oppisi luottamaan vain äitiinsä ja äidillä olisi tähän auktoriteetti. Tämän sabotointi kuitenkin alkaa nykyään jo ennen lapsen syntymää alistamalla äitiä r aiskauksiin neuvolassa, jne. Tavoitteena alistaa synnyttävä nainen ja vauva lääketeollisuuden mutilaatioon ja tuhota moraali seksuaalisella väkivallalla sekä uhkauksilla viedä lapsi, jos ei suostu luovuttamaan lasta lääkärille/valtiolle käyteltäväksi ja mutiloitavaksi

Vierailija
89/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaharrastuksiin remmistä sotaan ja r aiskauksiin voivat osallistua ne, jotka vapaaehtoisesti haluavat. Halukkaat tekijät voidaan sulkea omaan pikku kuplaansa, missä voivat katsoa, että kuka onnistuu r aiskaamaan ja remmittämään kenetkin

Tätä haluamattomat - useimmiten naiset ja lapset - voivat elellä keskenään ilman väkivaltahulluja

Vierailija
90/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko nämä nykyiset kaverivanhemmat kasvatettu huutamalla, kieltämällä ja väkivallalla ja nyt sitten omien lastensa kanssa menevät toiseen ääripäähän? 

Vierailija
91/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroperheiden henkisen väkivallan uhreja suurin osa.

Suomessa lasten jutuissa lapsia usein alistetaan, että äidin tahto toteutuu. Lapset menevät tästä toiminnasta sekaisin. Sekaisin olevaa lasta on turha käskyttää. Ainoa toimiva keino on positiivinen mallioppiminen.

On muuten hurjia paikkakuntakohtaisia eroja toiminnassa!

Vierailija
92/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkivaltaharrastuksiin remmistä sotaan ja r aiskauksiin voivat osallistua ne, jotka vapaaehtoisesti haluavat. Halukkaat tekijät voidaan sulkea omaan pikku kuplaansa, missä voivat katsoa, että kuka onnistuu r aiskaamaan ja remmittämään kenetkin

Tätä haluamattomat - useimmiten naiset ja lapset - voivat elellä keskenään ilman väkivaltahulluja

Eli mitään muuta perustetta sinulla ei ollut kuin se, että remmi on "väkivaltaa" ja siksi absoluuttisen paha asia. Väkivallan pahuus on aksiooma, eli sitä ei tarvitse perustella, eli kaikki mikä on väkivaltaa on pahaa.

Vierailija
93/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän tämän tyylistä. Lapset 9v, 12v ja 14v. Olemme miehen kanssa molemmat todella rikkonaisista ja rumista perheistä. Emme ole haluneet mitään sellaista omille lapsille, mutta ehkä olemme olleet liian kilttejä ja lepsuja.

Antakaa hyviä konkreetisia vinkkejä miten toimia.

Lopetatte turhan kiltteyden ja lepsuilun. Mietitte yhdessä puolison kanssa, miltä osin lapsenne ovat saaneet kasvaa vailla rajoja, ja otatte yhdessä tuumin korjausliikkeitä askel kerrallaan. Keskustelette asian myös lasten kanssa kunnolla läpi; mikä muuttuu ja miksi. Kysytte tarvittaessa vaikka perheneuvolasta ohjeita, jos tuntuu että ette omin avuin selviä. Tärkeitä ja lapsilta siis vaadittavia asioita ovat ainakin nämä:

- järkevä vuorokausirytmi, eli ajoissa nukkumaan, riittävän aikaisin ylös, lapselle vähintään 8-9 tunnin yöuni

- järkevä ruokailurytmi eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala

- kontrolloitu ruutuaika lapsen ikä huomioiden, 9-vuotiaalle vähemmän ruutuaikaa kuin 14-vuotiaalle, osa päivästä täysin ilman pelilaitteita ja puhelinta

- järkevät ruokailutavat ja terveelliset ruuat, eli ei syödä telkan ääressä, ei tuijoteta puhelinta samalla

- vastuu oman huoneen / tilan siisteydestä ja osallistuminen yhteisten tilojen siivoukseen

- toisten ihmisten kunnioittaminen ja hyvä käytös erityisesti koulussa

Vierailija
94/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin kesällä leikkipuistossa lapsia ja vanhempia. 12 lasta, 9 vanhempaa ja 8 näistä vanhemmista syventynyt puhelimeensa. Jos asiasta huomauttaisi, saisi kuulla, että se on sen vanhemman oma asia, oma pieni hetki, mikä sinä olet sanomaan, ettei hänelle edes sitä suoda.

Aika monelle se oma pieni hetki oli yli 30 min.

Itse te lapsenne puhelimen orjiksi kasvatatte ja puhelimella vaiennatte. Kun tuolla oli aika lähteä kotiin syömään, lykättiin huutavalle lapselle puhelin tai tabletti käteen, jotta saatiin rauhassa työnnellä rattaita. Kun sitä digiä on alusta asti tarjottu palkinnoksi ja sovinnoksi ja oman ajan saamiseksi, niin miten ihmeessä joku esiteini ymmärtää, että hei, tää puhelin on pahasta ja netti on pahasta, kun se on siihen asti hyvänä asiana hänelle tarjottu.

Mun, ja varmasti monen muun, vanhemmat eivät edes tulleet mukaan leikkipuistoo! Itse oli

Jos sinun vanhempasi eivät viettäneet sinun kanssasi minkäänlaista aikaa, älä yleistä sitä koskemaan kaikki vanhempia 80-luvulta,

Vierailija
95/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko nämä nykyiset kaverivanhemmat kasvatettu huutamalla, kieltämällä ja väkivallalla ja nyt sitten omien lastensa kanssa menevät toiseen ääripäähän? 

Luulen, että heidät on nimenomaan kasvatettu vapaasti, ilman rajoja. Liian pehmeät vanhemmat. Ja nyt eivät osaa mitään muuta mallia itse vanhempina.

Vierailija
96/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että heidät on nimenomaan kasvatettu vapaasti, ilman rajoja. Liian pehmeät vanhemmat. Ja nyt eivät osaa mitään muuta mallia itse vanhempina.

Suurin osa nykyisistä vanhemmista on viettänyt lapsuutensa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Silloin oli vielä ihan hyväksyttyä pitää kuria. Siis ihan kuria eikä vaan rajojen asettamista.

Vierailija
97/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa arvostaa niitä huoltajia jotka huolehtivat lapsistansa ja asettavat rajoja. Eikö Suomessa kertakaikkisesti vain opita näitä asioita ikipäivänä?

Se on vaan surullista, että nykypäivänä woke-feministit hyökkäävät tuollaisten vanhempien kimppuun syyttämällä heitä huonoiksi vanhemmiksi.

Vierailija
98/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millasta kotona on kun pelkää ja vihaa niitä lähimpiä aikuisia, joiden pitäisi olla tuki ja turva.

-ohis

Vierailija
99/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän tämän tyylistä. Lapset 9v, 12v ja 14v. Olemme miehen kanssa molemmat todella rikkonaisista ja rumista perheistä. Emme ole haluneet mitään sellaista omille lapsille, mutta ehkä olemme olleet liian kilttejä ja lepsuja.

Antakaa hyviä konkreetisia vinkkejä miten toimia.

Jos kotona on hyvä yhteishenki eli asioista puhutaan yhdessä ja kaikkien sanomiset ja mielipiteet otetaan huomioon voidaan ikäviäkin asioita pohtia yhdessä. Onko reilua toimia niin tai miltä itsestä tuntuisi ....

Fyysinen kuritus kuuluu viime vuosisadalle ja se on jo rikosasia. 

Vierailija
100/115 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu ei hyväksy kurinpitoa. Jos kasvatat lapsiasi kurilla niin se on aika varma lasun paikka.

Myös yhteiskunta kokonaisuutena suhtautuu hyvin kielteisesti kurinpitoon. Kurinpidon katsotaan rikkovan lasten oikeuksia, aiheuttavan lapsille traumoja ja muutenkin sen koetaan olevan asiatonta kohtelua. Usein kurinpito myös leimataan väkivallaksi.

Tuskin kenellekään tulee yllätyksenä, että tällaisessa ilmapiirissä lasten vanhemmat (kuten myös opettajat ja tarhatädit) ovat - tadaa - lakanneet pitämästä lapsille kuria.

Mitä ihmettä mahdatkaan tarkoittaa kurinpidolla ja sillä, että sitä ei hyväksytä.

Yhteiskunnassa on rajat ja säännöt, joita kaikkien on noudatettava halusi tai ei. Muutoin olet lopulta vankilassa. Sielläkö sitten sanoitetaan tunteita? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme