Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Premenopaussi ja mielialaan liittyvät oireet. Kokemuksia?

Vierailija
01.12.2024 |

Auttoiko mielialalääkkeet tai estrogeeni?

Itse syönyt ekoja noin 1,5kk ilman suurempaa vaikutusta (itkuisuus vähentynyt).Nyt aika varattuna gynelle.

Hankala kun ei tiedä onko tämä masennusta tai gynejuttuja.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin masennuslääkettä aamuyön unettomuuteen. Mielialaoireita minulla ei mielestäni ole. Tuloksena ainakin yhtä paha päiväväsymys kuin jos en olisi ollenkaan nukkunut. Enpä taida jatkaa tuota lääkettä enää.

Mutta mistä käytännössä saisin estrogeenia kun edes lääkäri ei sitä kirjoita? Olen 51-vuotias.

Vierailija
2/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle määrättiin masennuslääkettä aamuyön unettomuuteen. Mielialaoireita minulla ei mielestäni ole. Tuloksena ainakin yhtä paha päiväväsymys kuin jos en olisi ollenkaan nukkunut. Enpä taida jatkaa tuota lääkettä enää.

Mutta mistä käytännössä saisin estrogeenia kun edes lääkäri ei sitä kirjoita? Olen 51-vuotias.

Miten niin ei kirjoita? Olen ikäisesi, ja nyt pari vuotta käyttänyt estrogeeliä lisänä - keltarauhashormonin saan Mirena-kierukasta. Uniin syön aika vahvaa melatoniinia. Ajoittain valvon yhä, mutta se ei ole enää säännöllistä. Kahvi ja alkoholi piti lopettaa kokonaan jos aikoo nukkua. Ihan tk-lääkäri määräsi hkh:n, mutta seuraava osoite olisi ollut yksityinen gyne; sieltä ainakin irtoaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle lekuri kirjoitti jotain doksepiinia? aamuyön unettomuuteen. En ole vielä kokeillut. Jännä että masislääkettä unettomuuteen kirjoitettu.

Oliko joku syy että lääkäri ei kirjoittanut estrogeeniä? Itseäkin se kyllä hirvittää mahd rintasyöpäriskin takia. Mutta tämä ärsyynnys, väsymys ja toivottomuus on myös raskasta

Vierailija
4/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeni auttaa oman kokemukseni mukaan tehokkaasti estrogeeninäärån vähenemiseen liittyviin mielialaoireisiin.

Estrogeenikorvaushoito laskee riskiä useisiin syöpiin (älkää keskittykö miettimään vain yhden syövän riskiä).

Vierailija
5/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ferritiiniarvosi? Rauta-arvon tulisi olla vähintään 100. Onko B12 ja D-vitamiinitasot kunnossa? 

Näillä suuri merkitys myös psyykeen. 

Vierailija
6/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ferritiiniarvosi? Rauta-arvon tulisi olla vähintään 100. Onko B12 ja D-vitamiinitasot kunnossa? 

Näillä suuri merkitys myös psyykeen. 

Ferritiini on ny joku 40 kun olen rautaa syönyt pari vuotta. Alussa oli 5. Mutta oireet kyllä pahentuneet vaikka arvo noussut

Vierailija
7/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei kirjoita? Olen ikäisesi, ja nyt pari vuotta käyttänyt estrogeeliä lisänä - keltarauhashormonin saan Mirena-kierukasta. Uniin syön aika vahvaa melatoniinia. Ajoittain valvon yhä, mutta se ei ole enää säännöllistä. Kahvi ja alkoholi piti lopettaa kokonaan jos aikoo nukkua. Ihan tk-lääkäri määräsi hkh:n, mutta seuraava osoite olisi ollut yksityinen gyne; sieltä ainakin irtoaa. 

Kaikki lekurit eivät sitä ole kirjoittaneet, olen myös kuullut 

Vierailija
8/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietiskelen. Harmaus, mielenkiinnottomuus ja yleinen apatia. Resepti on mielialalääkkeeseen mutta en tiedä olisiko estrogeeni oikeampi valinta. Vai lusia vain nämä vuodet läpi kuten murrosiässä kun oli käynnissä samanalinen hormonimuutos ja unet ja mieliala romahti.

Vierailija
9/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietiskelen. Harmaus, mielenkiinnottomuus ja yleinen apatia. Resepti on mielialalääkkeeseen mutta en tiedä olisiko estrogeeni oikeampi valinta. Vai lusia vain nämä vuodet läpi kuten murrosiässä kun oli käynnissä samanalinen hormonimuutos ja unet ja mieliala romahti.

"Lusimalla" nämä vuodet luustosi ja lihaksistosi heikkenee, ei vain mielialasi.

Vierailija
10/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lekurit eivät sitä ole kirjoittaneet, olen myö

Hormoneissa on lisääntynyt syöpäriski ja veritulppariski. Siksi kaikki ei kirjoita.

Vierailija
11/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonia ei saa käyttää kuin pari, kolme vuotta. Sen jälkeen riskit nousee merkittävästi. Ja luustot ja lihakset heikkenee kuitenkin heti kun luovut hormonista. Se pitää yllä sen pari vuotta ja sitten tilanne on sama.

Vierailija
12/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikovrvaus pitää yllä kuukautisia eli pitää käyttää sekä estrogeenia että proogesteronia, jotta limakalvo ei kasva liian paksuksi. Tiedän lähes kuusikymppisiä jotka käyttää hormonikorvaushoitoa ja heillä edelleen kuukautiset. Minusta vaihdevuosissa on hyvää se, että kuukautiset jää pois. Se nostaa elämänlaatua ja verne rauta-arvoja.

Vierailija
13/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonikovrvaus pitää yllä kuukautisia eli pitää käyttää sekä estrogeenia että proogesteronia, jotta limakalvo ei kasva liian paksuksi. Tiedän lähes kuusikymppisiä jotka käyttää hormonikorvaushoitoa ja heillä edelleen kuukautiset. Minusta vaihdevuosissa on hyvää se, että kuukautiset jää pois. Se nostaa elämänlaatua ja verne rauta-arvoja.

Hormonikierukka + estrogeeni, silloin kuukautiset loppuu jo ennen menopaussia. Ota selvää vaihtoehdoista.

Vierailija
14/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaik

Estrogeeni geeli- tai laastarimuodossa ei nosta veritulppariskiä. 

Vierailija
15/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin samoja juttuja, että kuinka paljon tästä on esivaihtarien aiheuttamaa ja kuinka paljon ihan vain elämäntilanteen ja jonkun ikäkriisin aiheuttamaa muutosta mielialassa. Tuskin tämä maailmantilannekaan ihan vaikuttamatta on.

Olen siis aiempaa todella paljon melankolisempi ja itkuisempi (nuorempana en itkenyt käytännössä koskaan) ja lisäksi tulee sellaisia toivottomuuden jaksoja joilla on selkeä yhteys kiertoon. Toisaalta saan myös aivan järkkyjä raivareita ja tunnen olevani täynnä vihaa aivan kaikkea ja kaikkia kohtaan. Sellaista normaalia elämänjanoa ja -iloa ei oikein ole enää ikinä eikä tulevaisuudessa ole mitään mitä odottaisi.

On vaan sellainen täydellinen evvk-fiilis vaikka jotenkin kaipaa kokonaisvaltaista muutosta ja tietyllä tapaa elämän uudelleen aloittamista ihan puhtaalta pöydältä. Siis sellaista johon ei itse / yksin pysty eikä se toki ole mahdollistakaan joten siinä auta elämäntapojen rukkaaminen terveellisemmäksi eikä mikään muukaan.

Mitä järkeä tässä missään edes on?

Vierailija
16/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täälläkin. Olen ajatellut että joskus se on edessä kuitenkin niin jos nämä ovat ainoat oireet ja pärjään niiden kanssa niin pakko se on vaan elää läpi. Niinkuin murrosikäkin.

Vierailija
17/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mirena ja estrogel yksit gyneltä. Doxepin piti unessa, mutta tuli koko joukko muita oireita, joihin se ei luonnollisesti tehonnut. Estrogeeni on vienyt ne pois, tuonut unet takaisin ja myös tasannut mielialaa, mulla tosin ei pahimpana siedettävänä ole ollut itkuisuus ja masennus vaan raivo. Suuria annoksia kortisonia syöneet tietävät sen aiheettoman murhanhimon. Sopii aivan järkyttävän huonosti sekä työhön että kotiin. Onneksi pystyn hallitsemaan kohtaukset, mutta olen ajatellut ilmoittautua raivohuoneen asiakkaaksi, kun halonhakkuutakaan ei ole.

Oma äiti lusi aikanaan nämä läpi niin hyvin, että käytiin sekä kriisipsykiatrialla että käräjillä,  eikä aiheetta kummassakaan. En siis tule pääsemään helpolla enkä ota riskejä sekoamisesta.

Vierailija
18/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hormonit ei ole ihan riskittömiä nekään:

"Mitä tulee hormonikorvaushoidon riskeihin, oleellisimmat ovat laskimotukos- ja rintasyöpäriskin kasvu. Lisäksi hoito lisää vähän riskiä sairastua munasarjasyöpään ja sappikivitautiin. 

Hormonikorvaushoitoa ei kuitenkaan suositella lainkaan, jos laskimotukosriski on muista syistä johtuen huomattava. Kohtusyöpäriskiä hormonikorvaushoito lisää vain, jos hoitoa käytetään ohjeiden vastaisesti yhdistämättä estrogeenihoitoon keltarauhashormonivalmistetta.

Migreeniä sairastavilla hormonikorvaushoito voi lisätä migreenikohtauksia.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla suunkautta otettu hormonikorvaushoito puolestaan lisää kilpirauhashormonin tarvetta"

Vierailija
19/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonia ei saa käyttää kuin pari, kolme vuotta. Sen jälkeen riskit nousee merkittävästi. Ja luustot ja lihakset heikkenee kuitenkin heti kun luovut hormonista. Se pitää yllä sen pari vuotta ja sitten tilanne on sama.

Alle 60-vuotiailla naisilla lähes kaikilla hormonikorvaushoidon hyödyt ylittää riskit. Hormonikorvaushoitoa käyttäneiden naisten keskimääräinen elinikä on pidempi kuin hormonikorvaushoitoa käyttämättömien.

Vierailija
20/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos vielä omaa hormonitoimintaa kuten esivaihdevuosissa on, lisäestrogeeni voi aiheuttaa haittoja.

Liiallinen estrogeenivaikutus voi tuntua pöhötyksenä ja yliherkkyytenä, unet voivat olla hukassa, paino nousta ja rasva kertyä reisiin, takamukseen ja vyötärölle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan