Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökää vähemmän lihaa - tervetuloa raudanpuute

Vierailija
27.11.2024 |

Ei mulla muuta. Nää uudet ravitsemussuositukset on kuraa. Lihakset lähtee proteiiniköyhällä ruokavaliolla ja raudanpuute kolkuttaa ovilla.

Joistain kasvikunnan tuotteista saa kyllä rautaa, mutta ineytyvyys on heikko vrt liha.

Kommentit (410)

Vierailija
161/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön sillein mikä saa voimaan hyvin, en sen mukaan mikä saa luonnon voimaan "hyvin".

siinähän menevät nämä ihmiset syömään vaikka kiviä pihalta niin ilmasto kiittää, kroppa tosin voi olla eri mieltä.

Vierailija
162/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikka Purra ei syö yhtään lihaa, Halla-aho vain noin kerran vuodessa. Miksi ette ota heistä oppia?

Nuohan ne sitten ovat ihanneihmisten malleja. Hrrrr, ajatuskin puistattaa näistä kuikeloista ja näiden ilmeet kaupan päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuutekin on ihan keksitty raja-arvo siinä missä kolesterolikin (googlaa: suuri kolesterolihuijaus)

Itsellä on ollut aina alhainen hemoglobiini, mikä on suomalaisilla kai melko yleistä. No, varastorauta huitelikin sitten jossain svääreissä, tyyliin huomattavasti enemmän kuin miehilläkin. En minä sitä kyseenalaista, etteikö keho säätelisi tätä arvoa juuri oikein ja tarpeellisesti, ja laittaisi ekstraa varastoon. Liiallinen rauta myös hapettaa eli polttaa kehoa, nopeutta ikääntymistä, jne.

Rauta on mineraali, jota on mm. maaperässä ja esim. rautapannussa. Ei sinun tarvitse syödä lihaa, jotta kehosi saa rautaa. Nuole vaikka ruostetta, niin ymmärrät miten typerää sitä ylipäätään on pumpata kehonsa täyteen

Kannattas ottaa asiasta selvää, ennen kuin kirjottelee tällasia "totuutena" raudan osalta.

Jos hb on matala ja ferrit korkea, on elimistössä jossain tulehdus, mikä nostaa ferritiinin korkeaksi. Raudanpuutteen voi mitata myös muilla kokeilla (transferriini).

Vierailija
164/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini, joka on ollut kasvissyöjä teinistä asti, on nyt kohta kärsinyt 30v anemiasta, matalasta ferritiinistä ja B12-vitamiinin puutteesta. Jatkuvasti rautakuureja ja maha niiden syönnistä ihan kuralla. Vitamiineja purkista. Aina ei ole rahaa ostaa molempia.

Vierailija
165/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin taudanpuutteesta runsaiden kuukautisten takia, eikä tuohon todellakaan mikään lihansyönti auta. 100 grammassa lihaa on vaan n. 3 mg rautaa. Ja jos syö aterian kanssa jotain maitotuotteita, teetä tai kahvia, sekään ei imeydy. 

Vierailija
166/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini, joka on ollut kasvissyöjä teinistä asti, on nyt kohta kärsinyt 30v anemiasta, matalasta ferritiinistä ja B12-vitamiinin puutteesta. Jatkuvasti rautakuureja ja maha niiden syönnistä ihan kuralla. Vitamiineja purkista. Aina ei ole rahaae  ostaa molempia.

Minä olen 73v ja mies 76v ja kumpikaan ei ole syönyt lihaa kuin viimeiksi v. 1996. Kaikki veriarvot  viitearvojen sisällä ja hemoglobiini 147. 

En vain tiedä, miksi meidän pitäisi syödä lihaa ja mitä hyötyä olisi yliterveydestä tai siitå 30kg ylipainosta tai pallomahasta, joka näkyy monella olevan. 

Vierailija
167/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ajattelin samaa kun luin uudesta suosituksesta. Puolet nuorista naisista popsii rautaa pillereinä kun lihaa ei saa enää syödä.

Lihaa saa syödä. Eilen oli broileria ja tänään possun pihvit. Pyyhin persettä tolla suosituksella.

Vierailija
168/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia siis mun aikuisella lapsella ei ole raudan puutetta vaikka hän ei ole syönyt lihaa 15 vuoteen?

Vierailija
169/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini, joka on ollut kasvissyöjä teinistä asti, on nyt kohta kärsinyt 30v anemiasta, matalasta ferritiinistä ja B12-vitamiinin puutteesta. Jatkuvasti rautakuureja ja maha niiden syönnistä ihan kuralla. Vitamiineja purkista. Aina ei ole rahaae  ostaa molempia.

Minä olen 73v ja mies 76v ja kumpikaan ei ole syönyt lihaa kuin viimeiksi v. 1996. Kaikki veriarvot  viitearvojen sisällä ja hemoglobiini 147. 

En vain tiedä, miksi meidän pitäisi syödä lihaa ja mitä hyötyä olisi yliterveydestä tai siitå 30kg ylipainosta tai pallomahasta, joka näkyy monella olevan. 

Liha on hyvää ja siitä tulee hyvä olo. Ei tarvitse piereskellä kun saa lihasta proteiinin. Meidän grilli-iltaan ei ituhipit pääse.

Vierailija
170/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just ajattelin samaa kun luin uudesta suosituksesta. Puolet nuorista naisista popsii rautaa pillereinä kun lihaa ei saa enää syödä.

Pillereillä on kovempi kilohinta. Mistään muusta ei ole kysmys. Ihmisille syötetään ihan tahallaan huonoa ravintoa, koska siitä saa paljon rahaa elintarviketeollisuus ja lääketeollisuus. Syökää eineksiä! 

Vierailija
171/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100g pähkinöitä päivässä ja täysjyväviljaa = ferritiini 20.

Onpa huono. Pitäisi olla jotain 100.

Vierailija
172/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa AP:nkin syödä papuja, lehtikaalia ja muutenkin terveellisesti. Ymmärrän, että ei ole aikaa, kun pitää tarjousjauhelihaa & -jauhomakkaraa metsästää 3. ja 4. kaksoisleuankin siinä villisti tapellen paikasta kauluksesi päällä.

Sä olet varmaan kuin spagetti ja kun päästä päästää irti niin vajoat.

Vierailija
173/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä oli aikoinaan vegaani. Pillu haisi pahalta. Uudella tyttöystävällä ei ole tätä ongelmaa. Syö 100% luonnon tuotteita ja proteiineja. Pillun pitää haista pillulta eikä märältä porkkanalta.

Vierailija
174/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä rautaa vaan kummasti saa muustakin ruuasta, kuin lihasta. Olen suht köyhästä kodista lähtöisin ja e muista, että juuri koskaan meillä olisi syöty lihaa. Silti  hb aina yli 140.

Nyt aikuisenakaan en enää syö lihaa, mutta kalaa kyllä ja ei koskaan ole ollut  mitään vaikeuksia hb suhteen. 

Kuukautisetkin oli tosi runsaat, muta silti arvot pysyi aina hyvänä. En ole oskaan joutunut syömään rautaa purkista.

Vierailija
175/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on välimeren ruokavalio. Suomslaiset on muutenkin niin ääliöitä joka asiassa.

Vierailija
176/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä te sitten syötte? Ei aminohappoja saa porkkansta.

Vierailija
177/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia siis mun aikuisella lapsella ei ole raudan puutetta vaikka hän ei ole syönyt lihaa 15 vuoteen?

Koska se on vielä nuori. 30-vuotiaana alkaa näkymään ja tulemaan ongelmia.

Vierailija
178/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt lihaa nyt 25 vuoteen. Hemoglobiinini ja ferritiiniarvot ovat minulla ihan huippulukemissa.

Miksi noin monta alapeukkua? Outoa. Eikö se ole päinvastoin hyvä asia, että on hyvät lukemat.

Kun monille "kasvissyönti" merkitsee lautasta, jolla lepää 2 salaatin lehteä, pala porkkanaa ja 3 hernettä.

Vierailija
179/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä viralliset ravintosuositukset on minusta muutamasta syystä kyseenalaisia

- Rasvaa ei saa niiden mukaan syödä. Rasva on elimistön kannalta hyvin oleellista, joten sitä tulee saada riittävästi.

- Proteiinia ei saa syödä lihasta, pitäisi syödä kasvisproteiineja. Ei onnistu välttämättä kaikilta hankkia riittävää määrää kasvisproteiinina.

Sitten kun rasva ja proteiini jää vajaaksi niin jäljelle jää hiilihydraatit. Käytännössä suosituksen perustoista iso osa eli peruna, viljatuotteet, hedelmät on erittäin hiilhydraattipitoisia. Hiilihydraatit toimii jos liikkuu paljon ja kehon sokerivaste on sitä kautta hyvä. Muuten ei toimi vaan ihminen alkaa lihoa, koska hiilihydraatit tekevät nopeampaa verensokerivaihtelua ja saavat aikaan lisääntynyttä näläntunnetta jne. Itselleni ei sovi hiilihydraatit varsinkaan aamuisin ollenkaan. Verensokerit alkaa pomppia miten sattuu jos mene aamulla syömään vaikkapa kaurapuuroa. Jos taas syö vaikkapa munakasta niin verensokeri on tasainen ja olotila hyvä pitkälle iltapäivään.

- Kokeilkaapa syödä vaikka vertailuna ateria, jossa on kasviksia ja reilusti riisiä. Jos sitä vertaa vaikkapa rasvaisen pizzan syömiseen niin todennäköisesti verensokeri pysyy tasaisempana sen pizzan jälkeen ja olo parempi. Toki ei se rasvainen pizzakaan nyt varmasti terveysvaikutteinen ole, mutta kohtuus kaikessa. Itse ainakin suosittelisin nykysuosituksia rasvaisempaa ruokavaliota esimerkiksi todennetusti terveellisen oliiviöljyn käyttöä.

- Sitten pitäisi ymmärtää myös se, että eri ihmisille sopii erilainen ruokavalio. Yksi tuttuni kärsi vuosia erilaisista pahoista iho-oireista ja lopulta hän siirtyi carnivore ruokavalioon eli käytännössä syömään pelkkää lihaa. Iho parani, kaveri laihtui varmaan 10-20kg ja sanoi nykyään voivansa paremmin kuin koskaan. Ei varmasti sovi kaikille, mutta osoittaa sen, että olemme erilaisia. Toisille sopii kasvisruokavalio ja toisille lihaisempi. Jokaisen tulisi osata kuulostella itseään sen verran, että pyrkii kuitenkin etsimään ruokavalion, jolla on hyvä olla ja paino pysyy hallinnassa jne.

- Ravintosuosituksesta tulee sellainen mielikuva, että se on 50kg vegaaninaisen tekemä. Naiset haluavat miehekkäitä miehiä, mutta esim. lihan ja rasvan vähentäminen ei todennäköisesti ruoki korkeita testosteronitasoja. Miehen terveys on kuitenkin hyvin pitkälti kiinni siitä, että testosteronitaso olisi riittävän hyvä. Tämän taustalla taas pyörii esimerkiksi sokeriaineenvaihdunta, jos syö hiilihydraatteja, jolloin elimistö tarvitsee paljon insuliinia niin ei muodosto testosteronia, koska ovat muistaakseni osin samoista aineista lähtöisin.

Vierailija
180/410 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukematta kuin aloituksen, 28 vuotta kasvissyöjänä, verta olen luovuttanut, ja luovutan jatkossakin vähintään kerran vuodessa viimeiset 20 vuotta. HB viimeksi 143. Rautaa saa niin monesta muustakin ravintoaineesta kuin lihasta, että älkää edes jaksako. En popsi mitään pillereitä.

N 165/58

Sinuna mittaisin myös ferritiinin.

Miksi? Kun kerran olo on mitä mainion ja suorastaan pursuilen energiaa, miksi mun pitäisi käydä mittauttamassa arvo mistä suurin osa suomalaisista ei ollut muutama vuosi sitten kuullutkaan? Muodin vuoksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi