Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökää vähemmän lihaa - tervetuloa raudanpuute

Vierailija
27.11.2024 |

Ei mulla muuta. Nää uudet ravitsemussuositukset on kuraa. Lihakset lähtee proteiiniköyhällä ruokavaliolla ja raudanpuute kolkuttaa ovilla.

Joistain kasvikunnan tuotteista saa kyllä rautaa, mutta ineytyvyys on heikko vrt liha.

Kommentit (384)

Vierailija
121/384 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin jotkut kuvittelee että liha on maailman ainoa proteiinilähde.

Punainen liha ja broileri ovat nyt tuolla kiellettyjen listalla. Kalakin on kalan lihaa, ja siinä taas on joko liikaa elohopeaa yms. tai sitten se on viljeltyä ja kalanviljely on myös haitallista ympäristölle. Maito taas on lihantuotannon sivutuote. Kananmunat tulevat samasta eläimestä, joka broileri on.

Eli mitä eläinperäistä mielestäsi jää jäljelle? Hyönteiset?

Vierailija
122/384 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivot eivät kehity ilman proteiinia. 

Lisäksi avoista 60 % on rasvaa, joten lasten aivot ja hermosto eivät kehity normaalisti rasvattomalla ruokavaliolla. 

Eikä rypsirapsiöljyillä. Aivot on eläinrasvaa, eikä kasviöljyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/384 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt lihaa nyt 25 vuoteen. Hemoglobiinini ja ferritiiniarvot ovat minulla ihan huippulukemissa.

Sama täällä. Ei myöskään kolesterolia yhtään selvisi arvoissa. En myöskään sairasta koskaan.

Vierailija
124/384 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin jo alhaisia ferritiinejä ja anemiaa, ei kiitos enää. Keho ei saanut tarpeeksi rautaa pelkästä kasvisruokavaliosta. 

Pitäisi siirtyä enemmän sisäelinten syöntiin. 

Naudan maksasta saakin tosi hyvin rautaa. Sitä ei tarvi syödä kovin usein edes.

Vierailija
125/384 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasta en ole luopumassa. En ole tyhmä.

Vierailija
126/384 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihassahan ei itse asiassa ole edes kovin paljoa rautaa, eikään sekään imeydy, jos tarjoilet sen esim. kermakastikkeessa. 

Vierailija
127/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt punaista lihaa moneen vuoteen ja kanaakin vain uusien ravintosuositusten verran, kalaa syön niin useasti kuin voin ja nykyään valitettavasti lähinnä vain pakastealtaasta koska tuore kala on kallista, D-vitamiinia syön purkista, mutta mitään ravintolisiä en syö. Kehon koostumusmittaukset osoittavat, että olen onnistunut kasvattamaan kuntosalilla lihasmassaani hyvin, veriarvoni ovat erinomaiset , luustoni on kunnossa ja ikää minulla on nyt muutama vuosi alle 70 v. Uudet ravintosuositukset eivät aiheuta muita muutoksia ruokavaliooni kuin ohuen ohuen kanaleikkeen korvaamisen jollakin muulla aamuisin leivän päällä ja pikakahvin juonnista olisi ilmeisesti hyvä siirtyä takaisin suodatinkahviin vaikkakin minulla on hyvät kokestroliarvot paljosta pikakahvin juomisesta huolimatta. Olen varma, että ravintosuosituksia tullaan muuttamaan uudestaan jahka ruuan tuottajat ja ruuan jalostajat kehittävät tuotteitaan terveellisempään ja ilmastoystävällisempään suuntaan. Kalataloutta pitäisi Suomessa tukea enemmän, koska kalaa suositellaan syötäväksi ja tuoreen kalan hinta pitäisi saada laskettua kuluttajien enemmistön kukkarolle sopivalle tasolle.

Vierailija
128/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ihan sairaita suosituksia varsinkin naisille. Raudanpuute ja jopa anemia tulevat yleistymään tämän vuoksi. 

Lisäksi osteoporoosin riski kasvaa. On muuten varmaan lääkefirmojen tapa lisätä pillerien myyntiä. Esim. mun anoppi on syönyt koko ikänsä mahdollisimman epäterveellisesti. On vaan 99 v.🤔

Vierailija
129/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen hampaisto ja ruoansulatuselimistö ovat sekasyöjän. Jos on tarkoitus syödä pelkkää heinää, meillä olisi lehmän elimistö. T. Biologi

Vierailija
130/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot eivät kehity ilman proteiinia. 

Aivot tarvii hiilareita

Vierailija
131/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole syönyt lihaa nyt 25 vuoteen. Hemoglobiinini ja ferritiiniarvot ovat minulla ihan huippulukemissa.

Sama täällä. Ei myöskään kolesterolia yhtään selvisi arvoissa. En myöskään sairasta koskaan.

Et muuten ole terve, jos ei kolesterolia ole yhtään.😏

Vierailija
132/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulehdus kropassa voi nostaa ferritiinin huippulukemiin. Todellisuudessa voikin olla reilusti alle 100.

Vierailija
133/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ihan sairaita suosituksia varsinkin naisille. Raudanpuute ja jopa anemia tulevat yleistymään tämän vuoksi. 

Kärsin vaikeasta anemiasta 30 vuotta kun oli menkut. Ja söin lihaa päivittäin.

Kun menkut loppuivat 15 vuotta sitten, samoihin aikoihin vähensin lihansyöntiä huomattavasti. Samoihin määriin joita nyt suositellaan. Hb on koko tämän ajan ollut 140-145

Vierailija
134/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulehdus kropassa voi nostaa ferritiinin huippulukemiin. Todellisuudessa voikin olla reilusti alle 100.

Minä olen tuo, joka kirjoitti. Ei ole mitään tulehdusta, tutkittu on. Ehkä sattumaa, mutta en ole myöskään sairastanut yhtään flunssaa ainakaan kymmeneen vuoteen, vaikka olen töissä lasten parissa.

Vierailija
135/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näillä nyt yritetään saada jengi aluks laihtumaan.. Sellasia lihavia möhköfantteja kadut meinaan pursuaa et tekee pahaa katsella.. 

Vierailija
136/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yksinkertaisena ihmisenä ihmettelen tätä vouhotusta lihasta. Edelleen lihaa saa syödä, mutta terveyden kannalta olisi parempi, että sen kulutusta vähentäisi. Ei kukaan pakota minnekään. Kun katsoo suomalaisten lihan kulutusta, sitä syödään ihan valtavia määriä. Maailmassa on aika paljon kaikenlaista hyvää syötävää, niin eikö sitä ruokavaliota olisi kiva monipuolistaa. Jos syö lihaa joka päivä niin paljon, kuin sitä syödään, eihän sitä jaksa syödä enää mitään muuta. Ettekö te lihaa paljon popsivat halua syödä muita, monenlaisia asioita. Itse tykkään tosi paljon esim. pinaatista. Mutta en silti halua syödä sitä joka ikinen päivä ihan hirveitä määriä joka ruoassa, enkä vaadi, että sitä pitää aina olla minulle tarjolla.

Vierailija
137/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt lihaa eikä minulls ole ollut mitään raudanpuutoksia. Ainoastaan raskausaikana olleet aavistuksen nomaalia matalammat, mutta ei silloinkaan vaatinut toimenpiteitä.

Vierailija
138/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla ei ole. Eikä monella muullakaan kun syödään liian vähän lihaa jo nytkin.

Vierailija
139/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten saa lääkärit kirjoittaa rautatablettireseptejä apteekkiin ja saavat niistä provikat. ; )

Vierailija
140/384 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lääkäri nimenomaan sanoi tyttärelleni, että rautakuurin lisäksi pitäisi syödä vähän punaista lihaa. 

Rauta ei imeydy ilman C-vitamiinia ja sitä et saa lihasta.

Raudan imeytymistä haittaa myös maidon kalsium. Eli maito pois pääaterioilta ruokajuomana. Myös kermat ja juustot pois ruoanlaitosta.

Kyllä lihaa voi syödä, mutta suositus on kohtuudella ja johan sen järkikin sanoo. Tähän runsaasti erilaisia kasvikunnan tuotteita päälle, niin saa tarvittavat vitamiinit, hivenaineet, myös kasvikunnan proteiinit, kuidun ja hyvän rasvan.

Tämä kaikki keskustelu on jotenki niin järkyttävän yksoikoista. Öyh, öyh, kaikki on kielletty!

Kyse on kokonaisuudesta. Monipuolisuudesta ja kohtuudesta. Ja suosituksesta! Edelleenkin jokainen voi koota itselleen sopivan kokonaisuuden. Suositukset on ohje, jos ei oikein itse tiedä miten toimia, voi noudattaa ohjetta. Kukaan ei pakota mitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi