Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset on nyt virallisesti julkaistu.

Vierailija
27.11.2024 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000010829575.html

Ketä tämmöset ylhäältä tulleet "suositukset" kiinnostaa?

Kommentit (126)

Vierailija
61/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näissä suosituksissa olisi hyvä olla eri tasot määrissä esim. fyysisen työn tekijöille ja murrosikäisille kasvaville nuorille ja sitten pienille hentoisille tutkijanaisille toimistohommissa.

Tuollaisen päivittäisen vain 50g liha-annoksen esittäminenkin aiheuttaisi kapinan meidän perheessä. 

Vierailija
62/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, tässä onkin takana ilmastopolitiikka, joka nyt "ohjailee" näitä uusia ravintosiosituksia Työttömiä lisää, syökää vain porkkanaa ja kaalia.

Koska aletaan jakamaan ilmaiseksi rautatabletteja ja proteiini jauhetta?

Saamme jo nyt 2-3 kertaisen määrän proteiinia ravinnosta verrattuna siihen, mitä tarvitsemme. Sen sijaan suomalainen syö keskimäärin jopa 50% liian vähän kuituja. Liika proteiini mm. kuormittaa munuaisia, heikentää luustoa (kalsiumin erittyminen virtsaan), aiheuttavat kihtiä ja aiheuttaa ruoansulatusongelmia. Proteiinin määrää ei tarvitse useimpien ruokavaliossa lisätä vaan ennemmin vähentää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

UUSISSA ohjeistuksissa alkoholia ei suositella käytettäväksi, koska sille ei ole voitu asettaa turvallisen käytön rajaa. Jos alkoholia kuitenkin käytetään, määrän tulee suositusten mukaan olla mahdollisimman pieni. Aiemmissa ravitsemussuosituksissa oli annettu alkoholille suositeltavat päivittäiset enimmäisannosmäärät aikuisille.

Eli jatkossa sitten työterveys voi pilata työntekijän työpaikan mikäli b-peth verikoe näyttää yhtäkään määrää nautittua alkoholia viimeisen 2-4vk aikana ennen verikoetta. 

Jos te alkoholia yhtään nautiskelevat joudutte työterveydessä käymään verikokeessa ja näette labralähetteessä termin b-peth, niin varatkaa aika varmuuden vuoksi 5 viikon päähän ja olkaa kuivin suin tuo aika. Sitten voi taas narauttaa korkin auki kun verikokeen jälkeinen lekuriaika on käyty läpi.

Vierailija
64/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarviketeolisuus muroineen ja kakkuineen, karkkiennen ja limsoineen ja rasvattomina maitotuotteina on pilannut ihmisten terveyden. Plus siemenoljyt ja nyt vegaanilisa ainesotkuruoat.

Totta. Teollisuus saa tuottaa kaikenlaista epäterveellistä mielin määrin ja kansa syyllistetään. Näitä vielä tuetaan. 

Vierailija
65/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee siis lapsiani, koska kouluihin ja päiväkoteihinhan nuo tulee. Pitääpä tuplata lihan määrä illalla kotona syödyissä aterioissa. Ja huom, puhun puhtaasta lihasta. En makkaroista ja leikkeleistä. Puhdas liha ei aiheuta suolistosyöpää toisin kuin nuo pitkälle prosessoidut valmisteet.

Vierailija
66/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kreikassa syödään punaista lihaa todella paljon ja valkoista leipää mätetään tsatsikin kanssa ja fetajuustoa syödään monta kertaa päivässä. Silti pitkäikäistä porukkaa.

Kreikassa punaista lihaa syödään vähemmän kuin Suomessa ja enemmän oliiviöljyjä, kalaa ja täysjyväviljoja. Lisäksi vain vähän prosessoituja elintarvikkeita.

Kyllä sitä lihaa syödään ja paljon. Mulla nyt sattuu olemaan mies sieltä kotoisin ja vietän puolet vuodesta Kreikassa

Miehesi ja hänen sukunsa eivät valitettavasti ole tarkempi otanta kuin WHO:n ylläpitämä tilasto. Se toki kertoo varmasti hänen elinpiiristään ja ympäristöstään. Mukavia lihamukeja teille Kreikkaan!

Kyllähän mä nyt tiedän miten siellä syödään. Voit tunkea sen WHOn vaikka peräreikääsi

Vierailija
67/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva nähdä, mitä nämä suositusten laatijat syövät ja juovat 😂

Vierailija
68/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadoa ei saa syyä, muistakaa se!

Vierailija
69/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että ei onnistuisi millään ilveellä meidän perheessä (jossa olen ainoa nainen). On meillä toki tehty kasvisruokiakin, mutta niillä ei oikein lähde nälkä ja jo tunnin päästä ensimmäiset ovat jääkaapilla. Linsseistä on kamalia kokemuksia, maistui ihan pahville, jotkut pavut ovat kyllä syötäviä. Härkikset, nyhtökaurat ja tofut on myös kokeiltu, ei kokeilla toista kertaa, maku järkyttävä. Ehkä soijaruoheen voisi vielä kokeilla. Pähkinöitä tai niitä sisältäviä tuotteita ei hommata edes allergian vuoksi. Itse söisin mielelläni kalaa vaikka joka päivä, mutta tulee tosi kalliiksi ja mies ei taas oikein tykkää kalasta. Porsasta ja nautaa on yritetty korvata kanalla, mutta sitäkään ei enää saisi syödä. Leivän päälle kaipaan muutakin kuin juustoa, joten on niitä leikkeleitäkin pakko saada.

Vierailija
70/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä kuulostavat hyvältä. Olen itse vegaani ollut jo vuosia. Sitä kohti suositukset hieman menevät verrattuna 2014 suosituksiin. Myönnetään esimerkiksi, että kalsiumia saa kasvikunnan tuotteista. Se on iso muutos entiseen. Myös pähkinöitä suositellaan syötäväksi ja siemeniä. 

Itse olen lopettanut vähäisenkin alkoholin käytön ja myös vähentänyt kahvia ja teetä, ja suositukset menevät tässäkin yksi yhteen. 

Varmasti on monia muitakin, jotka ovat tyytyväisiä suosituksiin. Minusta tärkeää on ymmärtää, että muutosten ei tarvitse tapahtua yhdessä vuorokaudessa, vaan pikku hiljaa. Esimerkiksi ensin voisi vähentää alkoa, kahvia ja suolaa. Lisätä vaikka ruisleipää ja kaurapuuroa, pähkinöitä ja esimerkiksi juureksia ruokavalioon. Vettä kannattaa opetella juomaan riittävästi myös.

Mistä tietää, että henkilö on vegaani? Ei t

Tässä kontekstissa oli mielekästä mainita.

Vierailija
71/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitin 88v suositukset lääkäriltä: rva on hyvä syö ihan mitä mieli tekee 

Vierailija
72/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, että ei onnistuisi millään ilveellä meidän perheessä (jossa olen ainoa nainen). On meillä toki tehty kasvisruokiakin, mutta niillä ei oikein lähde nälkä ja jo tunnin päästä ensimmäiset ovat jääkaapilla. Linsseistä on kamalia kokemuksia, maistui ihan pahville, jotkut pavut ovat kyllä syötäviä. Härkikset, nyhtökaurat ja tofut on myös kokeiltu, ei kokeilla toista kertaa, maku järkyttävä. Ehkä soijaruoheen voisi vielä kokeilla. Pähkinöitä tai niitä sisältäviä tuotteita ei hommata edes allergian vuoksi. Itse söisin mielelläni kalaa vaikka joka päivä, mutta tulee tosi kalliiksi ja mies ei taas oikein tykkää kalasta. Porsasta ja nautaa on yritetty korvata kanalla, mutta sitäkään ei enää saisi syödä. Leivän päälle kaipaan muutakin kuin juustoa, joten on niitä leikkeleitäkin pakko saada.

Uusien makujen totutteleminen vie 10 tai jopa 30 kertaa. Kyse on oppimisesta, aivan kuten vauvoilla, jotka aloittelevat kiinteitä ruokia ja maistelevat eri makuja.

Minusta tofu oli outoa, hyvin outoa, kymmenen vuotta sitten. Nyt olen ollut kuusi vuotta vegaani, ja syön tofua ehkä neljä kertaa viikossa eri muodoissa. Yleensä kuitenkin ihan maustamatonta tofua sellaisenaan leivän päälle. Tai uuniin vihannesten kanssa.

Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä ymmärrän jollain tavalla noi ilmastosyytkin, mutta ne pitäisi sitten huomioida tuossa ihan kaikessa. Jo viime kesäkin oli Välimeren maissa erittäin kuiva. Vettä jouduttiin käyttämään viljelysten kasteluun, vaikka vedestä oli paikoittain pulaa ihan ihmisilläkin. Onko siis oikein, että meitä täällä pohjoisessa suositellaan kuluttamaan sellaisia  elintarvikkeita, jotka on kasvatettu Välimeren maissa? Itse syön aika pitkälti vuoden 2014 ravintosuosituksen mukaisesti ja pyrin ostamaan kotimaista silloin, jos tai kun sitä on saatavilla. Mutta kun viime kesänäkin vertasi kotimaisen mansikan ja espanjalaisen mansikan kilohintoja, niin kyllähän kotimaisen suosiminen käy kukkaron päälle. 

Vierailija
74/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mä kyllä ymmärrän jollain tavalla noi ilmastosyytkin, mutta ne pitäisi sitten huomioida tuossa ihan kaikessa. Jo viime kesäkin oli Välimeren maissa erittäin kuiva. Vettä jouduttiin käyttämään viljelysten kasteluun, vaikka vedestä oli paikoittain pulaa ihan ihmisilläkin. Onko siis oikein, että meitä täällä pohjoisessa suositellaan kuluttamaan sellaisia  elintarvikkeita, jotka on kasvatettu Välimeren maissa? Itse syön aika pitkälti vuoden 2014 ravintosuosituksen mukaisesti ja pyrin ostamaan kotimaista silloin, jos tai kun sitä on saatavilla. Mutta kun viime kesänäkin vertasi kotimaisen mansikan ja espanjalaisen mansikan kilohintoja, niin kyllähän kotimaisen suosiminen käy kukkaron päälle. 

Meidän pitäisi suosia metsämarjoja ja viinimarjoja. Mansikkaa voi kasvattaa parvekkeellakin. 

Vierailija
75/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Japsien päivittäiset suositukset. Aikamoista mättämistä. Sais syödä koko ajan

https://www.mhlw.go.jp/bunya/kenkou/pdf/eiyou-syokuji5.pdf

Vierailija
76/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät suositukset, mutta tuottaa ongelmia syödä noin paljon kasviksia ja täysjyväviljaa. Mietin, että syönkö ylipäätään mitään 800 grammaa päivässä, kuulostaa isolta määrältä. Ehkä päivän mittaan tulee täyteen? 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Meidän pitäisi suosia metsämarjoja ja viinimarjoja. Mansikkaa voi kasvattaa parvekkeellakin. 

Niin pitäisi. Niitä vaan harvemmin näkee kaupoissa. Mun lempimarjani on karviainen ja pitää mennä kesällä isompaan markettiin, jos meinaa sellaisia löytää. Mulla oli viime kesänä mansikkaa amppelissa, mutta ei siitä paljoa satoa kuitenkaan tullut. Ja mun parvekkeelleni sentään paistaa aurinko. Kun katselee uudisrakentamista, niin vain kerrostalojen ylimpiin kerroksiin  paistaa aurinko. Alemmissa kerroksissa on korkean naapuritalon seinä edessä. Aroniaa mulla kasvaa pihassa niin paljon, että siitä käy naapuritkin aina syksyisin keräämään ja silti jää ylimpiin oksiin rastaille. Ensi kesänä olen mietitnyt, että jos kaivaisi valtavan pähkinäpensaan pihasta pois ja istuttaisi siihen viinimarjapensaan tai karviaisia, mutta toi pähkinäpensas on niin kivba, kun syksyn tullen oravat vilistää siinä. Olen pähkinäpensaan siitepölylle allerginenkin, joten sikäli tyhmää, että sellainen on omalla pihallani. En vaan haluaisi viedä oravien "ravintolaa" pois :D

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä näissä suosituksissa olisi hyvä olla eri tasot määrissä esim. fyysisen työn tekijöille ja murrosikäisille kasvaville nuorille ja sitten pienille hentoisille tutkijanaisille toimistohommissa.

Tuollaisen päivittäisen vain 50g liha-annoksen esittäminenkin aiheuttaisi kapinan meidän perheessä. 

No tämä. Mun päivittäinen energiankulutukseni on hieman yli 1500 kcal. Vähän eri juttu kuin jollain 185 cm pitkällä miehellä, joka tekee raskasta ruumiillista työtä. 

Vierailija
79/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muualla lihaa saa syödä paljon enemmän. Epäreilua

Vierailija
80/126 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka maassa näköjään ihan erilaiset suositukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi