Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset on nyt virallisesti julkaistu.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010829575.html
Ketä tämmöset ylhäältä tulleet "suositukset" kiinnostaa?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee pavuista ja linsseistä kovat vatsakivut. Olen kokeillut niitä syödä, mutta aina sama tulos. Kanatuotteita olen syönyt, mutta pitää niistäkin nyt luopua, tai ainakin reilusti vähentää. Olen pienituloinen.
Punaiset linssit keitettynä esim keitossa, padassa, pihveissä.
Tempe ja kova tofu
Härkis
Maltillinen määrä soijarouhetta esimerkiksi kasviskastikkeessa tai keitossa.
Pinaatti, kaurapuuro, täysjyväleipä. Täysjyvässä on proteiinia ja samoin pinaatissa.
Kasviproteiinit ovat surkeita aminohappokoostumukseltaan eläinperäisiin verrattuna. Jos aikoo pysyä terveenä, niin kannattaa syödä eläinperäistä ravintoa.
Mistähän lähteestä olet tämänkin tiedon kaivanut? Esim soija on ns täydellinen proteiini, siinä on kaikkia aminohappoja.
On mutta väärissä suhteissa. Parasta ravintoa aminohapposuhteiltaan on kananmunat. Esim. keskihajonta vs. ihmisen tarvitsemat kananmuna 0,2, naudanliha 0,55, Herne 0,81 ja Soija 0,83. Muut kasviproteiinit ovatkin sitten epätäydellisiä. Aivan sama minkä mittarin valitset niin kasviproteiinit ovat huonompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskee siis lapsiani, koska kouluihin ja päiväkoteihinhan nuo tulee. Pitääpä tuplata lihan määrä illalla kotona syödyissä aterioissa. Ja huom, puhun puhtaasta lihasta. En makkaroista ja leikkeleistä. Puhdas liha ei aiheuta suolistosyöpää toisin kuin nuo pitkälle prosessoidut valmisteet.
Väärin. Runsas punaisen lihan ja eläinrasvojen syönti nostaa huomattavasti suolistosyöpien, erityisesti paksusuolen syövän riskiä.
En luota ideologisesti värittyneisiin tutkimustuloksiin.
Niin no, jos lihajalostusalan kokee ideologisesti värittyneeksi tahoksi, niin toki sitten pidä foliohattusi.
Lihatiedotus (jäsenet Atria Suomi Oy, HKScan Finland Oy ja Snellmanin Lihanjalostus Oy) itse on asiasta samaa mieltä tuon ``ideologisesti värittyneen`` tiedon kanssa.
https://www.lihatiedotus.fi/liha-ja-terveys/liha-ja-syopa.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee pavuista ja linsseistä kovat vatsakivut. Olen kokeillut niitä syödä, mutta aina sama tulos. Kanatuotteita olen syönyt, mutta pitää niistäkin nyt luopua, tai ainakin reilusti vähentää. Olen pienituloinen.
Tempe ja kova tofu
Härkis
Pinaatti, kaurapuuro, täysjyväleipä. Täysjyvässä on proteiinia ja samoin pinaatissa.
Kasviproteiinit ovat surkeita aminohappokoostumukseltaan eläinperäisiin verrattuna. Jos aikoo pysyä terveenä, niin kannattaa syödä eläinperäistä ravintoa.
Mistä
Kuule, kananmuna on yhden kanan ovulaatio. Katso lisäksi millaisissa oloissa kanat elävät ja mitä tapahtuu poikatipuille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tempe ja kova tofu
Härkis
Pinaatissa ei kyllä ole proteiinia nimeksikään. Täysjyvässäkin hyvin vähän. Miksi pitää levitellä tuollaista sontaa? Se saa kasvissyöjät näyttämään typeryksiltä.
"Kirjojen tekijät Aino Havukainen ja Sami Toivonen kertovat Facebookissa, että Veera- ja Tatu ja Patu -kirjoista aiotaan poistaa viittauksia liha- ja maitotuotteisiin."
Mulle tulee kanssa ja tykkäisin varsinkin pavuista , välillä syön mutta on vaivaa sen jälkeen .Lihaa en juurikaan syö kun ei enää maistu ja on kallistakin . Kanakin on hirveän kallista mutta olisi hyvää syötävää . Vähän on kaupasta ostettavaa hintojen nousun takia ja sen takia koriin päätyy halvimmat eikä terveimmät vaihtoehdot.