Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset on nyt virallisesti julkaistu.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010829575.html
Ketä tämmöset ylhäältä tulleet "suositukset" kiinnostaa?
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Mikä noissa suosituksissa nyt on niin kauheaa?
Makkaran syöjät ovat hauraita lumihiutaleita. Tulee pahamieli, jos joku sanoo pahaa makkarasta. Mutta entäs avokaadot?
Ennen kaikkea pitäisi kiinnittää huomiota ruoan valmistukseen ja kuinka prosessoitua ruoka on. Esim. valmisvegeateriat on ihan hirveää kuraa: löytyy lisäaineita ja jotain "lihaa vastaavaa ainesosaa", josta ei tietenkään kerrota, mitä se on. Itsepyydystetty riista on taatusti terveellisempää (ja myös ilmastoystävällisempää), kuin keinotekoisesti tehdyt vege- tai liharuoat. Ei vihanneksetkaan ole täysin ilmastoystävällinen vaihtoehto, vaikka moni niin luulee. Ja jos halutaan, että ihmiset syövät terveellisesti, niin sitten terveellisistä raaka-aineista ja ruoasta pitää tehdä lompakkoystävällisiä. Nykyään vihanneksetkin maksaa ihan liikaa.
Ravintosuositukset kannattaa laittaa omaan arvoonsa. Liian ideologista, eivät kestä edes lähempää tarkastelua.
Ei kiinnosta vihervasemmistolainen ituhippeily, syön lihaa ja kaikkea muutakin kuten tähän asti. Vetäkää vttu päähän hipit!
Pääasia että lehtiin pistetään säännöllisesti uusien "asiantuntijoiden" selityksiä miten lihavuus johtuu kaikesta muusta kuin syömisestä.
Tänään syön kanan rintapaloja chlimajoneessilla, porsaan kyljyksiä ja kossua lantrattuna kokikseen. huomenna kabanossin makkaroita ja olutta. Jälkiruokasi maraboun suklaata ja pappagallo.jäätelä. suosituksia ei tarvita.
T. 2 kg lihaa viikossa
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta vihervasemmistolainen ituhippeily, syön lihaa ja kaikkea muutakin kuten tähän asti. Vetäkää vttu päähän hipit!
Eihän kukaan sinua kiellä syömästä roskaa, juomasta viinaa, polttamasta tupakkaa tai minun puolestani voit vaikka ajaa ilman turvavyötä ja Darwinismin hengessä sen soisi olevan myös laillista. Ihmisillä on luetunymmärtämisessä vikaa, kun ei tajuta, mitä suositus merkitsee.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaikkea pitäisi kiinnittää huomiota ruoan valmistukseen ja kuinka prosessoitua ruoka on. Esim. valmisvegeateriat on ihan hirveää kuraa: löytyy lisäaineita ja jotain "lihaa vastaavaa ainesosaa", josta ei tietenkään kerrota, mitä se on. Itsepyydystetty riista on taatusti terveellisempää (ja myös ilmastoystävällisempää), kuin keinotekoisesti tehdyt vege- tai liharuoat. Ei vihanneksetkaan ole täysin ilmastoystävällinen vaihtoehto, vaikka moni niin luulee. Ja jos halutaan, että ihmiset syövät terveellisesti, niin sitten terveellisistä raaka-aineista ja ruoasta pitää tehdä lompakkoystävällisiä. Nykyään vihanneksetkin maksaa ihan liikaa.
Tämä jatkuva jänkytys "valmisvegeruoasta" on hupaisaa. Ihan yhtä prosessoitu on se kaupan eineslihapulla kuin kasvispullakin. Kumpikaan ei ole terveystuote eikä niitä sellaisena mainosteta. Valmisateriat ovat lähtökohtaisesti ravintoköyhiä. Jos joku ei sitä ymmärrä, niin takaisin yläasteelle ja terveystiedontunneille.
Sen sijaan väittämä, että riista on aukottomasti terveellisempää kuin jokin toinen ruoka niin se voi tai se voi olla pitämättä paikkaansa. Näissähän pitäisi vertailla jotain muuta kuin einestä tai riistaa. Kertoo ehkä kirjoittajasta itsestään, jos mielikuvitus taipuu vain siihen, että nuo kaksi ateriavaihtoehtoa on olemassa.
Minulle tulee pavuista ja linsseistä kovat vatsakivut. Olen kokeillut niitä syödä, mutta aina sama tulos. Kanatuotteita olen syönyt, mutta pitää niistäkin nyt luopua, tai ainakin reilusti vähentää. Olen pienituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee pavuista ja linsseistä kovat vatsakivut. Olen kokeillut niitä syödä, mutta aina sama tulos. Kanatuotteita olen syönyt, mutta pitää niistäkin nyt luopua, tai ainakin reilusti vähentää. Olen pienituloinen.
Punaiset linssit keitettynä esim keitossa, padassa, pihveissä.
Tempe ja kova tofu
Härkis
Maltillinen määrä soijarouhetta esimerkiksi kasviskastikkeessa tai keitossa.
Pinaatti, kaurapuuro, täysjyväleipä. Täysjyvässä on proteiinia ja samoin pinaatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tempe ja kova tofu
Härkis
Pinaatti, kaurapuuro, täysjyväleipä. Täysjyvässä on proteiinia ja samoin pinaatissa.
Maapähkinävoi
Soijamaito ja soijajogurtti
Kuuntelin suomenruotsalaista radiokanavaa ja oli siellä suomenruotsalaiset naisetkin aika pöyristyneitä suosituksesta. Avokado on kielletty! Ruotsinkieliset vaahtosi että saako leivälle laittaa enää tomaattia ja kurkkua, jotka on Närpiöstä, ja välipalaksi pitää juoda vettä.
Ihan kuin luonto muka pelastuisi jos suomalaiset lakkaavat syömästä avokadoa. Meitä on vain viisi miljoonaa. Se on kuin hyttysen kusi valtameressä. Palataan asiaan kun suositus on maailmanlaajuinen ja sitä myös noudatetaan muuallakin.
Vegaanit on tietysti innoissaan suosituksesta, koska se sopii heille valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Koskee siis lapsiani, koska kouluihin ja päiväkoteihinhan nuo tulee. Pitääpä tuplata lihan määrä illalla kotona syödyissä aterioissa. Ja huom, puhun puhtaasta lihasta. En makkaroista ja leikkeleistä. Puhdas liha ei aiheuta suolistosyöpää toisin kuin nuo pitkälle prosessoidut valmisteet.
Oishan se jo aikakin, että vanhemmat itsekin ottaa jotain vastuuta muksujensa ruokavaliosta, siellä kotona kun yleensä suurin osa aterioista syödään.
Kyllä se meidän pikku Petteri nyt saa anemian, luukadon ja keripukin, kun siellä koulussa on yksi kasvisruokapäivä viikossa 🤦
HK tuo työtä TUHANSILLE, miksi pitä laulaa jonnen joutavia suosituksia:)
Mikään ei muutu eikä tarvitsekaan, grilliin makkaraa, pihviä, nakkeja käärittynä pekoniin on herkullista.
Kaikkea kohtuudella ei ole epäterveellistä.
En näe mitään syytä vaihtaa kotimaista naudanlihaa ja maitotuotteita johonkin soijaan ja papuihin.
On todettu jo 1860- luvulla että ne pärjäsivät parhaiten nälkävuosina joilla oli karjaa.
Minusta kaikista ekologisinta on käyttää niitä elintarvikkeita joita pystytään parhaiten omassa maassa tuottamaan ja Suomessa se on nurmeen perustuva ruuantuotanto eli karjatalous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tempe ja kova tofu
Härkis
Kasviproteiinit ovat surkeita aminohappokoostumukseltaan eläinperäisiin verrattuna. Jos aikoo pysyä terveenä, niin kannattaa syödä eläinperäistä ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tempe ja kova tofu
Härkis
Kasviproteiinit ovat surkeita aminohappokoostumukseltaan eläinperäisiin verrattuna. Jos aikoo pysyä terveenä, niin kannattaa syödä eläinperäistä ravintoa.
Mistähän lähteestä olet tämänkin tiedon kaivanut? Esim soija on ns täydellinen proteiini, siinä on kaikkia aminohappoja.
Vierailija kirjoitti:
Kommentistasi päätellen tuo anti-vihervasemmistolainen elämänasenteesi ei ole tuonut tasapainoa elämääsi. Normaalit ihmiset eivät hikeenny joistakin ruokasuosituksista tuolla lailla.
Mites sen faktantarkistat. Ihan uteliaisuutta kysyn?