Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että Iskäx3 ottaa osaa lasten vaatetukseen ja se sujuu häneltä helposti! Ihan sama miten hän henkilökohtaisesti hoitaa, törsääkö vai ei, jos on varaa törsätä. Jos tämä menee häneltä hienosti ja luonnostaan, niin ehkä hän voisi hoitaa sen kaikkien lasten osalta?
Meillä kummallekaan se ei ole yhtä helppoa kuin tälle iskälle ja kaikkea ei ole edes varaa ostaa uutena. Ottaa vähän enemmän työtä katella käytettynä hyvät kamppeet ja sopia treffejä myyjien kanssa jne. Tiedän kyllä äitejä, jotka nauttii siitäkin ja se on heille harrastus eikä ne siitä valita. Meille se ei ole mieluista eikä helppoa, mutta minulle se on selvästi helpompaa kuin miehelleni, joten hoidan sen. Ja niitä viime hetken penkomisia ja raivareita olen toki joskus saanut, mutta yleensä ennakointi on onnistunut.
Kirjoittelin tuonne aiemmin, että meillä minä hoidan enemmän metatyötä kuin mies, mutNe kaurahiutaleet eltaantuu tuolla ostovauhdilla.
Ja mihin se kolmen iskä panee ne kaikki ylimääräiset jos aina vain kävelee kauppaan ostamaan?
Plus minkälaisen mallin antaa lapsilleen?
Ajatus siitä että aina sit vaan marssii kauppaan kun huomaa jotain puuttuvan on teoriassa mahdollinen ajatus, mutta entäs kun oikeasti elää sitä arkea kolmen lapsen kanssa, eikä sinne kauppaan sillpin pääse, kun on muuta?
Ei meillä aibakaan kumpikaan vanhempi käsiä heiluttele joutilaana ns vapaa-aikoina, vaan meillä on aikataulut harrastuksille, hammaslääkäreille, siedätyshoidoille jne.
Jos minä nyt vaikka huomausin että esikoiselta puuttuu kengät, ei häbtä kukaan kenkäkauppaan ehtisi viedä ennen sunnuntaita.
Jos siihek sitten tulee jotain ylimääräistä, kuten että joku sairastuu, ei se onnistu silloinkaan.
Hänellä on myös kapea, pitkä, litteä jalka ja vielä eri paria, joten niitä kenkiä ei hänelle välttämättä ihan hetkessä saakaan ha kittua, vaan ihan tietyistä liikkeistä tietty merkki.
Vierailija kirjoitti:
Ajatus siitä että aina sit vaan marssii kauppaan kun huomaa jotain puuttuvan on teoriassa mahdollinen ajatus, mutta entäs kun oikeasti elää sitä arkea kolmen lapsen kanssa, eikä sinne kauppaan sillpin pääse, kun on muuta?
Ei meillä aibakaan kumpikaan vanhempi käsiä heiluttele joutilaana ns vapaa-aikoina, vaan meillä on aikataulut harrastuksille, hammaslääkäreille, siedätyshoidoille jne.
Jos minä nyt vaikka huomausin että esikoiselta puuttuu kengät, ei häbtä kukaan kenkäkauppaan ehtisi viedä ennen sunnuntaita.
Jos siihek sitten tulee jotain ylimääräistä, kuten että joku sairastuu, ei se onnistu silloinkaan.
Hänellä on myös kapea, pitkä, litteä jalka ja vielä eri paria, joten niitä kenkiä ei hänelle välttämättä ihan hetkessä saakaan ha kittua, vaan ihan tietyistä liikkeistä tietty merkki.
Voi Kristus mitä hevon p......a
Itellä on 16 sorminen tytär. Arvaa kuinka vaikeeta on ostaa hanskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan turhaan pilkkaat. Aivopierusi on teoriatasolla ihan kiva, mutta käytännössähän se ei toimi ollenkaan lapsiperheessä.
Kirjoittaako täällä joku nyt kymmeniä viestejä siitä miten itse hoitaa niiiin paljon kotitöitä ja metatöitä? Tuo sama joka vauvapalstailee töissä? Ne jotka kehuskelee eniten, ja joille kaikki on helppoa, tekee aina vähiten. Jotain tilanteesta kertoo sekin että perheellisellä on aikaa käyttää kokonainen arki-iltapäivä todistellen erinomaisuuttaan anonyymisti netissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Metatyön määrä on vakio. Sen sijaan rempallaan olevien asioiden määrä lisääntyy ajan kanssa.
Te onnelliset, joiden miehet tekee edes metatöitä. Meillä mätänee lattia ja kiuas ei lämmitä, silti minun tehtävänä. Kotitöitä ei myöskään jaeta, eikä raskaita töitä. Onko se ihan normaalia muissa perheissä että mies auttaa kotona, vai olenko selkärangaton tossukka joka ei osaa vaatia miestään tekemään edes miesten töitä? Eikö nämä asiat tule melkein äidinmaidossa, ettei tarvitsisi erikseen anella, vaikka ei sekään auta.
Meillä mies on viimeiset vuodet keskittynyt uuden talon rakentamiseen ja omiin töihinsä, niin kaikki kotiin ja lapsiin (plus omaan autooni) liittyvä on jäänyt minun vastuulleni jo jonkin aikaa. Täytyy tämän kokemuksen perusteella sanoa, että ne miehen metatyöt tämän kodin ja perheen osalta on olleet aika minimaalisia, koska eipä ole loppujen lopuksi oma metatyö ym työ juurikaan kasvanut normaaliin verrattuna.
Työt ja velvollisuudet menevät tällä hetkellä kuitenkin melko tasan, joten en valita. Itse teen myös töitä raksan eteen, ja mies putsasi syksyllä okt:n rännit. Renkaiden vaihdon ajankohdan mietin ja järjestän, mies ilmaantuu paikalle vaihtamaan.
Huolettaa, että kun talo on valmis ja miehen työmäärä vähenee, niin oma tulee pysymään samana. Tasoittamiseen ei riitä ne rännit ja renkaat jos oma metatyö on jokapäiväistä monella osa-alueella kuten ruoka, siivous, puukit, lasten vaattet, koulu ja harrastukset. Sitten päälle ne harvemmat mutta toistuvat synttärit, joulut, tavaroiden kierrätykset ja myynnit, silikoinien vaihdot ym ym.
Esimerkkinä tämän päivän metatyö: Millainen sää on ulkona, eli mitä puetaan lapsille päälle. Oliko reput pakattu. Pitää pestä pyykkiä. Mitä meillä syödään tänään, mitä seuraavina päivinä. Viimeaikoina syöty paljon punaista lihaa, nyt pitää miettiä jotain muuta. Viikonloppu ollaan reissussa (jonka suunnittelin) joten ruokaa ei saisi jäädä mieluusti yli. Mitä jääkaapista löytyy jo, mitä puuttuu, (pakastin pitäisi käydä läpi) mistä kaupasta ostokset kaikki saisi kerralla. Olisiko siellä kaupassa myös posti, sillä pitää lähettää 2 torissa myytyä lapselle pieneksi jäänyttä vaatetta (jotka käyn läpi säännöllisesti ja laitan myyntiin).. Muistellaan mitä kaikkea kaupasta piti miehen mukaan ostaa. Haetaan kirjastosta viime viikolla varattu tunnetaitokirja, kun lapsella hankaluuksia itsehillinnän kanssa. Haetaan miehen tilaama paketti automaatista. Muistan laittaa pyykit kuivumaan. Kuinka monelle siitä kalakeitosta riittää. Miten nuormmaisen kouluunhakuprosessi osuu yhteen muuton kanssa, pitäisikö sinne soittaa. Mitä ostaisi lapsen 2 kaverille synttärilahjaksi ensi viikolle, ja monelta ne olikaan. Pitikö varautua muuten. Pitikö varata lapsen hammaslääkäriaika nyt vai myöhemmin? Pitäisi varmaan pakata viikonloppua varten. Hankittuihin isänpäiväkortteihin pitäisi kirjottaa tekstit. Tarvisiko kaverin lapsi näitä meiltä ylijääneitä tavaroita, laitetaan viestiä.
Tässä tuskin oli edes kaikkea. Tähän päälle omat työt, tulevaan muuttoon ja raksaan liittyvät asiat.
Tiedän että miehellä ei ole juuri nyt aikaa näille, joten tottakai hoidan. Mutta näistä 95% oli minun vastuulla jo ennen rakentamista ja miehen työkiireitä.
Suurin osa luettelee tekemiään kotitöitä. Mieleen jäi erityisesti mies joka roikkui katolla 12 metrissä valjaiden kanssa, enää en muista mistä syystä. Porukka ei edelleen ymmärrä mitä se metatyö tarkoittaa. Lisäksi täällä on mies joka kertoo että nainen ei tee mitään muuta kun on taaperon kanssa päivän ja ruoan saa tehtyä. No haloo. Sehän käy työstä ja on sen naisen tämän hetkinen päivätyö.
Moni kotona lastaan hoitava ei välttämättä saa sitä ruokaa edes tehtyä riippuu ihan lapsesta ja päivästä. Jonkun on pakko ostaa useammin einestä koska vauva voi vaatia käytännössä kokoajan syliä että ei siinä paljon hellan ääressä paisteta sillon yhtään mitään.
tälläkin kommentoijalla perheessä oli ongelmana enemmänkin vapaa-ajan epätasainen jakaantuminen.
lisäksi hän sanoi että kukaan töissä käyvä isä ei nouse oliko se nyt 4.30 lapsen kanssa. Tuosta olen eri mieltä tiedän monia jotka tekee lasten aamutoimet ennen töihin lähtöä.
joku kirjoitti nasevan kommentin vaimo oli kettumaisella tavalla eilen vihjaissut lapsen petivaatteiden vaihdosta niin tein sen samalla tai jotain sinnepäin. Pointtina kuitenkin että ei tullut kommentoijalle itselleen mieleen lapsen petivaatteiden pesu tai vaihto, tässäkin vaimo joutui sen ns metatyön tekemään, eli oli katsonut sulle olevan huomenna siihen aikaa ja vihjaisi sua sen tekemään koska ilman tätä vihjausta et olisi tehnyt.
tämä on hupaisa keskustelu kun suurin osa tänne kommentoivista vaan todistaa uudelleen ja uudelleen sitä pointtia että varsinkin miehet eivät tiedä mitä on metatyö. Sen olemassaolo huomataan ehkä siinä vaiheessa kun vaimo /perheen äiti heittäisi kädet pystyyn ja jättäisi sen tekemättä. Silloin huomattaisiin että lapsella ei ole puhtaita vaatteita huomiselle ja pitää alkaa tässä kello 0.00 niitä pesemään, aamulla herätys puoli kuusi ja seiskaan töihin.
Lapsella huomenna lääkärikäynti klo 10, molemmat ovat tähän aikaan jo työssä. Lääkäriaika on ollut hyvissä ajoin tiedossa. Nyt kumpikaan ei ole ilmoittanut työnantajalle tästä poissaolosta joten jääkö lääkärikäynti nyt menemättä? Antaako hyvän kuvan työnantajalle sanoa samana aamuna että pitää olla pois silloin ja silloin, kun kyseessä ei nyt kuitenkaan ole hätätapaus?
paljon on asioita joita minunkin mielestä voi tehdä monella tyylillä. Ei minua haittaa jos joutuu yhtäkkiä menemään prismaan ostamaan jotain pakollista lapsen tarviketta tai vaatetta, lähinnä koska tässä kaupungissa prisma on klo 22 asti auki. Eri asia löytyykö sitä sieltä, siksi yleensä ennakoin että kaikki tarvittava ja pakollinen on olemassa vaikka jo ihan ns pahan päivän varalle.
kaikki ei kuitenkaan näin toimi ja se ei minussa mitään raivoa herätä, kunhan asia tulee hoidettua tavalla tai toisella.
en ole niitä ihmisiä jotka raahaavat reissulle hammasharjan ja tahnan mukaan, ostan sellaiset kohteessa ja heitän reissun loputtua pois. Päivä ei siis ole pilalla jos unohtuu pakata asia jonka saa kaupasta. Mutta eri asia niillä joiden budjetissa ei ole liikkumavaraa.
tuota artikkelia en ymmärrä, sehän antaa nimenomaan kuvan että miehillä ei paljoa metatyötä ole.
Piti tulla katsomaan mitä kivaa täältä löytyy. Taapero nukutettu. Vaimo palautunut salilta. Illan ohjelma oli tänään valmistaa ruokaa, ulkoilu ja leikkiä taaperon kanssa. Taaperon iltapuuhat, oma suihku ja eväät check. Nyt 30min omaa aikaa sängyssä ja aamulla iloisena 05.30 koiraa ulkoiluttamaan.
Vaimon ohjelma 17 jälkeen. Meikkaus, sali, suihku ja nyt vähän rentoutumista kirjan kanssa. Oletettavasti tuonne 22.30 asti jonka jälkeen hän ottaa n 10h yöunoset.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaako täällä joku nyt kymmeniä viestejä siitä miten itse hoitaa niiiin paljon kotitöitä ja metatöitä? Tuo sama joka vauvapalstailee töissä? Ne jotka kehuskelee eniten, ja joille kaikki on helppoa, tekee aina vähiten. Jotain tilanteesta kertoo sekin että perheellisellä on aikaa käyttää kokonainen arki-iltapäivä todistellen erinomaisuuttaan anonyymisti netissä :D
Sori mut metsään meni. En edes ehtinyt juurikaan käydä täällä puolen pv jälkeen. Enkä mä mitään erinomaisuuttani mainosta. Kyl mä tiedän jo että olen ihan pers....tä parisuhde mielessä.
Näköjään melko monelle se elämä on aika vaikeaa.
Ainiin 🤗. Tuli tänään työlista. Meillähän on lauantaina siivouspäivä. Nyt laitetaan sitten talon ympäri jouluvalot. Pitää sellaiset metailla jostain ja lauantai illan saakin kiipeillä tikkaita. Tästä kiitoksena pääsen varmaan sunnuntaina treenaamaan. Viikon ensimmäisen ja ainoan treenin. Kyl elämä on ihanaa kun löytää hyvän puolison.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että kerrostaloasukilla ei ole mitään huolta asumisestaan. Mutta miehille meta- ja oikeaa työtä tulee, jos omistaa omakotitalon, saati vielä kesämökin. Useilla menee vielä astetta pidemmälle: on esimerkiksi vanhat vanhemmat, jotka asuvat puoliväkisin käsiin hapertuvassa omakotitalossa. Tällaisia tilanteita alkaa omassa ikäluokassa (45) olevilla miehillä olla. Itselläni menee pelkkään oman kodin polttopuuhuoltoon lämmityskaudella useampi viikkotunti, ja keväällä puiden laittaminen kuivatusalustalle (ostan tuoreet puut) ja loppukesällä kuivien puiden pinominen talvisäilytykseen vie useamman työpäivän. Kesällä on jatkuvasti pientä korjattavaa ja huollettavaa kotona ja mökillä, ei mene yhtään viikkoa ilman jotakin projektia. Sitten vanhemmilla pitää myös autella sen minkä ehtii ja voi.
Maaseudulla, etenkin syrjäseudulla ja Pohjois-Suomessa on vielä epäilemättä paljon muuta. Tämä oma kokemus siis eteläsuomalaisesta pikkuk
Jaa meinaat että naisilla ei ole vanhempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että kerrostaloasukilla ei ole mitään huolta asumisestaan. Mutta miehille meta- ja oikeaa työtä tulee, jos omistaa omakotitalon, saati vielä kesämökin. Useilla menee vielä astetta pidemmälle: on esimerkiksi vanhat vanhemmat, jotka asuvat puoliväkisin käsiin hapertuvassa omakotitalossa. Tällaisia tilanteita alkaa omassa ikäluokassa (45) olevilla miehillä olla. Itselläni menee pelkkään oman kodin polttopuuhuoltoon lämmityskaudella useampi viikkotunti, ja keväällä puiden laittaminen kuivatusalustalle (ostan tuoreet puut) ja loppukesällä kuivien puiden pinominen talvisäilytykseen vie useamman työpäivän. Kesällä on jatkuvasti pientä korjattavaa ja huollettavaa kotona ja mökillä, ei mene yhtään viikkoa ilman jotakin projektia. Sitten vanhemmilla pitää myös autella sen minkä ehtii ja voi.
Maaseudulla, etenkin syrjäseudulla ja Pohjois-Suomessa on vielä epäilemättä paljon muuta
Jaa meinaat että naisilla ei ole vanhempia?
Ja niissä ikääntyvissä vanhemmissa suurin metatyö on heidän talo?
Onhan siinä talossa toki hommansa, samoin kuin siinä jos tosiaan haluaa lämmittää polttopuilla ja pyörittää sitä puusavottaa. Mutta no, jos valitsee asumismuodokseen vanhan puulämmitteisen omakotitalon maalla, sitä voisi oikeastaan kutsua jo yhdenlaiseksi harrastukseksi.
Toi jouluvalojen laitto on muuten yks asia mikä on aina ärsyttänyt. Tai pikemminkin toi tyyli. 2 vaimosta kokemusta ja molemmat ihan samanlaisia.
Heti kun tulee joku idea se on toteutettava välittömästi. Ihan sama kuin älytön. Aikaavievää. Tai onko mulla jotain kesken.
Monesti vielä saatesanoilla no äkkiähän sä ton teet. Tältä syksyltä esimerkki. Oon rauhas chillailemassa terdel Arska paistaa linnut laulaa. Olen aloittamassa pihan haravointia. Vaimo pyyhältää kotiin ja lyö käteen kasattavan lintulaudan. Kylppäri hyllyt. Auto katokseen roikku kiinnikkeitä. Saatesanoilla alappa laittaa..
No alan ei ole työkaluja ei ole ruuveja laattaseinä aiheuttaa haastetta. Autoon hakemaan tarvikkeita. Takaisin kotiin. Urakoimaan. 5tuntia myöhemmin on pimeää ja askartelen viimeisiä kiinnikkeitä. Haravointi jäi seuraavalle päivälle.
Vierailija kirjoitti:
Toi jouluvalojen laitto on muuten yks asia mikä on aina ärsyttänyt. Tai pikemminkin toi tyyli. 2 vaimosta kokemusta ja molemmat ihan samanlaisia.
Heti kun tulee joku idea se on toteutettava välittömästi. Ihan sama kuin älytön. Aikaavievää. Tai onko mulla jotain kesken.
Monesti vielä saatesanoilla no äkkiähän sä ton teet. Tältä syksyltä esimerkki. Oon rauhas chillailemassa terdel Arska paistaa linnut laulaa. Olen aloittamassa pihan haravointia. Vaimo pyyhältää kotiin ja lyö käteen kasattavan lintulaudan. Kylppäri hyllyt. Auto katokseen roikku kiinnikkeitä. Saatesanoilla alappa laittaa..
No alan ei ole työkaluja ei ole ruuveja laattaseinä aiheuttaa haastetta. Autoon hakemaan tarvikkeita. Takaisin kotiin. Urakoimaan. 5tuntia myöhemmin on pimeää ja askartelen viimeisiä kiinnikkeitä. Haravointi jäi seuraavalle päivälle.
Niin. Miksei ole ne työkalut ajan tasalla?
Ja kuka nykyöän haravoi edes?
No hyvin harvoin kyllä jää huomaamatta!
Kyllä mies kuin mies pitää huolta siitä että KAIKKI tietää jos hän on imuroinut tai laittanut astiat koneeseen. Saati se tilanne kun kumppani on vaikka kipeänä 3 päivää ja miehen täytyy hoitaa lasten ruoat, kouluunlähtö, harrastukset, pyykit, tiskit jne. Sen tietää naapurit, kaverit, vanhemmat ja isovanhemnatkin. Ja kun se kumppani paranee, mies ottaa tasoituksen seuraavan viikon ajan, eli huilaa eikä tee mitään, koska 3 päivän panostus vei kaikki mehut.
Harhaanjohtoa koko keskustelu ei nämä lattiat ja autot ole mitään metatyötä vaan työtä. Se metatyö löytyy kysymällä ongelmalapsien äideiltä, että missä on lapsen isä on?
YH:t kasvattaa mäkättämällä, mutta jo esiteini-iässä lapset on immuuneja sille mutsin rageemiselle. Menestyvät lapset tulevat käytännössä aina ydinperheistä ja ongelmatpaukset on YH-äitien tuotteita.
Naisille kasvatus on pitää lapset hengissä seuraavaan päivään. Miehille kasvatus lapsen pitämistä oikealla tiellä tulevaisuutta ajatellen. Se on sitä metatyötä.
.. ja pointtihan tässä vastauksessa on siis se, että siinä vaiheessa kun meillä alkaisi keskustelu ns metatyön raskaudesta ja sen jakautumisesta väärin, menisi lusikat jakoon välittömästi...