Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko niin että lapsen älykkyys periytyy äidiltä ja luonne enemmän isältä?

Vierailija
01.06.2023 |

Näin tosi yksinkertaistettuna?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tutkittu, että älykkyys tulee äidiltä, mutta jälkimmäisestä ei ole tutkimuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan tuurista kiinni mitä perii kummaltakin tai kummankin puolen sukugeeneistä. Voi loikata nimittäin kauempaakin. Hyvässä lylyssä perii molemmilta vahvuuksia, jos oikein huonosti käy, saattaa joku lapsi periä molempien heikkouksia, esim oppimisvaikeuden tai fyysisen sairauden. Yhdessä perheessä poika peri äitinsä kauneuden, oli komea poika ja tytär ulkonäön isältä. Isä ei ollut niin komea...

Vierailija
5/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että meillä on toisinpäin. Äkkipikainen luonne minulta, toisaalta kyllä toimii hitaasti kuin isänsä. Älykkyydestä en oikein osaa sanoa, ehkä isänsä kanssa enemmän samalla tasolla.

Vierailija
6/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tutkittu, että älykkyys tulee äidiltä, mutta jälkimmäisestä ei ole tutkimuksia.

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
7/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly tai luonne eivät periydy, vain ruumiin ainesosat (osittain) periytyvät lapsen vanhemmilta. Jos kohdalle osuu fiksu lapsi, vanhempi tietysti mieluusti ottaisi kunnian itselleen, toisin kuin vähemmän fiksun lapsen tapauksessa ja niin, miksi samoilla vanhemmilla sitten voisi olla luonteeltaan ja älyltään täysin toisistaan poikkeavia lapsia.

Vierailija
8/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole millään muotoa totta

Mun äiti on tyhmä kun saapas. Isä on älykäs. Kuten minäkin.

Vierailija
9/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyys on vahvasti linkitettynä sukupuoleen. Keskiarvo on sama mutta hajonta erilainen. Älykkyyden molemmissa ääripäissä on lähinnä miehiä.

Vierailija
10/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole niin että lapsen äo on korkeintaan +/- 20 äidin äo:sta?

Vierailija
11/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äly tai luonne eivät periydy, vain ruumiin ainesosat (osittain) periytyvät lapsen vanhemmilta. Jos kohdalle osuu fiksu lapsi, vanhempi tietysti mieluusti ottaisi kunnian itselleen, toisin kuin vähemmän fiksun lapsen tapauksessa ja niin, miksi samoilla vanhemmilla sitten voisi olla luonteeltaan ja älyltään täysin toisistaan poikkeavia lapsia.

Koska lapset perii kahdelta eri ihmiseltä niitä piirteitä. Yksi saattaa periä isältä jonkun piirteen ja toinen taas ei sitä peri.

Vierailija
12/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktatietoa toivoisin, en mitään mutua tai miten jossain tietyssä perheessä on.

Vierailija
13/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Mun äiti on huomattavasti tyhmempi kuin itse olen.

Vierailija
15/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faktatietoa toivoisin, en mitään mutua tai miten jossain tietyssä perheessä on.

Et toivo faktatietoa. Et kysyisi täältä, vaan googlaisit peukalo punaisena, jos oikeasti haluaisit tietää.

Vierailija
16/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole millään muotoa totta

Mun äiti on tyhmä kun saapas. Isä on älykäs. Kuten minäkin.

Mun miehellä näin myös. Ja tämä ei ole mitään katkeraa anoppipuhetta, pidän kyllä anopistani vaikka hän vähän "saamapuolella" onkin.

Mutta se sitten taas kumoaa sen, että tämä olisi jotenkin aina näin, että mieheni veli on myös vähän yksinkertainen. 

Omalla kohdallani taas lapseni ei koskaan ole tavannut isäänsä, joka kuoli jo lasta odottaessani. On vaikea arvioida mikä on geeniperimää ja mikä taas opittua.

Vierailija
18/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exällä on vittumainen luonne, enkä minä voi olla kovin älykäs kun olen sellaista joskus katsonut. Lapsi on kuitenkin älykäs ja mukava. :D

Vierailija
19/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän lasten älykkyys ainakin tulee isän puolelta. Tai siis matemaattinen/looginen älykkyys. Muista älykkyyden lajeista paha sanoa. Sosiaalinen älykkyys olisi saanut enemmän tulla äidin puolelta.

Vierailija
20/59 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset olettamat ovat täysin puutaheinää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän