Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria
Ainakin osittain totta. Meillä mies hoitaa noita perinetisiä miesten juttuja ja varmaan nissä on paljonkin metatyötä. Ja kun hän hoitaa kahden lapsen harrastusrumban kuskauksineen, pelireissuineen ja varustehankintoineen niin en ole edes perillä miten paljon ajattelutyötä se vaatiin.
Varmaan kolumnin johtoajatus oli se että toisen työmäärää ei usein huomaa ja tuo pitää tässäkin varmaan paikkansa.
No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.
Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.
Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.
Samaa mieltä. Isät hoitaa myös metatöitä omalla logiikallaan ja tavallaan. Esimerkiksi funtsaavat ja prosessoivat erilaisia kodin korjaustarpeita, lasten harrastuksiin liittyviä asioita ym.
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Mä olen elänyt molemmilla tavoilla, pohjoisessa maalla ja etelässä kaupungissa kerrostalossa, ja se, mitä arki vaatii, on ihan erilaista näissä kahdessa asumismuodosta. Toiseen malliin sopii perinteinen työnjako, hommaa on reilusti molemmilla, ja toisessa ei niitä miesten töitä ole lainkaan, joten, jotta hommaa on reilusti molemmilla, on vain neutraaleja kotitöitä joiden listaa lyhennetään mikä keretään. Ongelma tulee, kun yritetään ympätä perinteinen työnjako näihin olosuhteisiin. Reiluus katoaa taivaan tuuliin. Uhriutuminen on tietysti molemmissa asumismuodoissa ihan turhaa, sehän on omien valintojen seurausta.
Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Tuo miesten metatyö kuulostaa ennemminkin pakenemuselta perheen arjesta. Äiti saa hoitaa lapset ja ruuat ja pyykit ja yks korjaa jotain mätää traktoria
Miehestä taas moni naisen metatyö tuntuu turhalta nipottamiselta.
Eli toisen tekemää työtä on aina helppo vähätellä tai leimata turhaksi. Se ei kuitenkaan ole kovin rakentava asenne että kilpaillaan siitä kumman työt ovat tarpeellisempia.
Esimerkkinä jutussa oli tapaus, että pihasaunan lattialle pitäisi jotain tehdä. Tai muuta vastaavaa.
Tuota noin. Nyt pitäisi määritellä metatyö. Sillä tarkoitetaan lähinnä sellaista, jonka täytyy tapahtua useimmiten ihan joka ikinen päivä (mitkä vaatteet lapselle päiväkotiin. ettei lapsi vilustu pihalla) tai toistuu ainakin viikoittain (lapset kuljetetaan harrastukseen). Ei sellaista, mikä tapahtuu kerran elämässä ja jossa muutaman päivän odottelusta ei seuraa mitään.
Sitä paitsi kuinka monella on pihasauna? Ylen kolumnisti kuvaili sellaista maaseudun elämää, joka lienee useimmille jo aika kaukaista todellisuutta. Jos pesukone hajoaa, hommana on kutsua korjaaja paikalle. Tuossa kolumnissa muutenkin lähdetään siitä ajatuksesta, että mies itse on joku raksareiska: aika moni olisi vain kutsunut sen oikean Remonttireiskan paikalle.
Siis mitenkään miesten tekemiä hommia väheksymättä.
Se on totta, että vaikka miehet tekee metatöitä, niin eivät pidä siitä meteliä. Ainakin meillä mies tekee niitä yhtälailla kuin minä ja meillä asiat hoituu tasa-arvoisesti. Myönnän, että itse puhun niistä ääneen, mies ei niinkään.
No tää kyl on tavallaan totta. Mietin just vaikka omaa elämää. Teen lumityöt lingolla, on ajettavat ruohonleikkurit, kasvimaan jyrsin yms..
Tuskin mun vaimo tajuaa et nää pitää huoltaa pari x kaudessa. .Ja siksi jumitan autotallissa tai haen varaosia öljyä yms. Tuskin tajuaa sitäkään paljonko menee tunteja siihen että saan puut poikki, halottua ja pinoon katokseen.
Tai kuinka paljon aikaa tohon terassin rakentamiseen meni, suunnitteluineen kaikkineen.
Toisaalta ei ole koskaan ollut mitään riitaa asioista niin samapa tuo tajuaako.
Mä vähän veikkaan, että suurin häly tuosta metatyöasiasta tulee niissä perheissä, joissa ei ole pihasaunaa, jonka lattiaa pitäisi korjata tai traktoria, joka vuotaa öljyä. Ne tulevat pääsääntösiesti niissä perheissä, josisa asutaan asunto-osakeyhtiössä ja joiden autojen renkaat säilytetään rengashotellissa. Eli niissä, missä näitä perinteisiä "miesten hommia" ei ole tai on vain minimaalisesti.
(kärjistys)
Vierailija kirjoitti:
No monet metatyöt ovat kausittaisia olivat ne sitten yleensä miehen tai naisen vastuulla. Renkaat vaihdetaan ja rännit putsataan suunnilleen samalla tavall kausittain kun laitetaan vaikka kesävaatteet pois ja korvataan talvivaatteilla tai päinvastoin. Samalla tavalla havaitaan niiden vaihtotarve ja suunnitellaan uusein hankintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Muistat 4 asiaa vuodessa ja vaimosi 40 asiaa päivässä.
No nih.. siinä on kolumnisti upeasti sotkenut palkkatyön (= maanviljely ja siihen liittyvien koneiden korjaus ja huolto) kotitöiden kanssa. Eli kun mies on maanviljelijä, joka roplaa traktoria, hänen ei tarvitse huolehtia lapsilleen ruokaa pöytään ja vaatteita puhtaaksi? Tai varata hammaslääkäriaikoja? Entäs jos puoliso on palkkatyössä? Usein vielä kodin ulkopuolella? Eikö sittenkään perheen asiat kuulu isälle? Eli siirtäen tämän kaupunkiin: tämän tyypin mielestä, jos perheen mies käy palkkatöissä, perheen työt eivät kuulu hänelle mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa ja taloon sekä pihaan liittyviä metatöitä ei tule edes viikottain tehtäviksi. Auton renkaiden ja öljyn vaihto tulee eteen sen kaksi kertaa vuodessa. Sen sijaan ihan normaalin arjenpyörittämistä (lasten asiat, ruoka- ja vaatehuolto jne.) tulee päivittäin.
Mukavaa kun naiset täällä yhtämielin ovat vähättelemässä miesten tekemiä metatöitä, millä syyllä hyvänsä :)
Kyllä miehet tekee metatöitä ihan siinä missä naisetkin. Mutta kun miesten metatyön tulos ei ole naisten metatyön logiikan mukaista, niin se ei kelpaa.
Kerro toki jokin esimerkki.