Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta
Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.
Kommentit (1478)
Kaatuisiko maailma jos mies ei saisi lääkettä tänään?
Kaatuiko sun maailma nyt tähän että saat omaa aikaa kesken työpäivän apteekki reissun ajaksi? ( Kyllä tää oli vitsi tuli tosta kun sanoivat tolle miehelle et töissä sulla on omaa aikaa).
Ehkä ei, mutta kun kyseessä ei ole mikään monivitamiini, niin kyllähän se oloon vaikuttaa, jos oleellinen lääke loppu. Samalla se huono olokin heijastuu perheeseen ja työnantajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."
Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.
Sellaista metatyötä tulee kuitenkin koko ajan lisää. Kyllä varsinkin omakotitalossa, kun on vielä piha ja pari autoa, on koko ajan jotain rempallaan tai jotain mitä pitää muistaa tarkistaa, korjata, varata tai suunnitella. Meillä esim. vaimolla ei ole mitään käsitystä siitä että autoon pitää välillä vaihtaa öljyt, miten kuluneet hänen autonsa talvirenkaat ovat tai milloin piippu on viimeksi nuohottu. Eikä tarvitsekaan koska minä muistan ne.
Meillä taas ei olisi saunaa, autoa tai renkaita ollenkaan, jos ne miehen vastuulla olisi. Laskutkin jäisi maksamatta.
Metatyö on hitaan ja laiskan ihmisen juttu. Rivakka ja nopsa tekee eikä mieti. Ruuan voi tehdä niistä aineksista, joita kotona on ja seuraavalla kerralla ostaa lisää tarvikkeita. Siivoukset ja vaatteiden ostot samoin, niillä mennään mitä nyt on ja sitten ostetaan, kun sattuu paikalle hyvä aika ja tarjous. Turhaa fundeeraamista. Hävettää näiden laiskojen naisten puolesta, äiti olen itsekin enkä ymmärrä tätä uhriutumista ollenkaan.Lastenkin on hyvä oppia, ettei maailma kaadu hanskojen puutteeseen tai hammastahnan loppumiseen. Terapiaa ei tarvita. Luovuutta ja resilienssiä kylläkin. Niillä pärjää elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan kyllä tämän. Itse esim luovuin eron jälkeen autosta kokonaan kun renkaiden vaihto ja varastointi ja monet muut autoon liittyvät hommat oli niin työläitä ilman miestä. Olen aika pieni ihminen ja kaikki voimaa vaativa työ saa ikävöimään ex- miestä. Ihan jo tavaran raahaaminen paikasta toiseen on rankkaa yksin. Ex- miehen kanssa tehtiin pintaremontteja huoneistoihin, raahattiin omin voimin tavaraa kaatopaikalle ym. Uskomattoman paljon menee myös rahaa kun kaiken joutuu tilaamaan asennuspalvelulla. Mun mies oli vielä ihan hyvä kokki.
On se työlästä ajaa auto huoltoon tai renkaidenvaihtoon ammattilaisille ja jättää renkaat rengashotelliin. Huh. Näin toimii moni mieskin.
Ohis. Ex valitti ihan hirveesti etten tee mitään kotona. Meillä oli aina siistiä ja itsetehtyä ruokaa. Piha oli mintis. Tapeltiin älyttömän paljon kotitöistä ja sen takia erittäinkin kun mun mielestä tein enemmän. Ex jäi meidän okt asumaan. 6kk päästä mä aloin katsella kun lapset läskistyy ja kyselin lapsilta mitä syötte.. mäkkäri, pizzaa yms useasti viikossa.. samalla aloin huomata että nurtsi alkaa rehottaa.
Lapsi näytti olkkarista otettua valokuvaa lemmikistään ja se sotkun määrä oli aika kova..
Kaipa mä sitten jotain tein. Eikä se mies lapsesta luopuminen auttanutkaan.
Minun ex-mieheni ei tehnyt ainuttakaan näistä ns. miesten metatöistä. Minä tilasin öljyt ja mahdolliset remppamiehet. Renkaat vaihtoi jokin firma, Lasten kaikki asiat hoidin minä. Yksinkertaisintakaan ruokaa ei tehnyt. Imuroi keskilattian, jos pakotin.
TV ja omat harrastukset kiinnostivat kyllä, edes kalenteria ei suostunut käyttämään vaan oletti, että hänellä on aina oikeus mennä harrastuksiinsa.
Tästä syystä ex.
Ainakaan täällä päin nainen ei osaa edes ajatella minkälaisia metatöitä pitäisi ajatella, jotta kaikki toimii.
Jos kysyisin mitä kaikkea järjestän, suunnittelen ja pohdin, hän tuskin osaisi 10% niistä mainita.
Hienoa että Iskäx3 ottaa osaa lasten vaatetukseen ja se sujuu häneltä helposti! Ihan sama miten hän henkilökohtaisesti hoitaa, törsääkö vai ei, jos on varaa törsätä. Jos tämä menee häneltä hienosti ja luonnostaan, niin ehkä hän voisi hoitaa sen kaikkien lasten osalta?
Meillä kummallekaan se ei ole yhtä helppoa kuin tälle iskälle ja kaikkea ei ole edes varaa ostaa uutena. Ottaa vähän enemmän työtä katella käytettynä hyvät kamppeet ja sopia treffejä myyjien kanssa jne. Tiedän kyllä äitejä, jotka nauttii siitäkin ja se on heille harrastus eikä ne siitä valita. Meille se ei ole mieluista eikä helppoa, mutta minulle se on selvästi helpompaa kuin miehelleni, joten hoidan sen. Ja niitä viime hetken penkomisia ja raivareita olen toki joskus saanut, mutta yleensä ennakointi on onnistunut.
Kirjoittelin tuonne aiemmin, että meillä minä hoidan enemmän metatyötä kuin mies, mutta ollaan löydetty asioita jotka mies hoitaa minua paremmin ja mieluummin. Hän hoitaa ruokahuollon ja siihen liittyvän metatyön. Ruoka on monipuolista, terveellistä, suurimmaksi osaksi itse tehtyä ja oikea-aikaisesti valmiina. Minä hoidan aamu ja iltapalat tarvikkeista jotka mieskeiju on taikonut kaappiin. Osallistun kyllä ostoslistan laadintaan. Toisaalta miehellä menee ihan jäätäviä summia rahaa ruokaan, itse haluaisin tehdä sen kustannustehokkaammin, mutta en puutu siihen.
Pointtina se, että metatyöt ei ole niin kuormittavia, jos ne jakautuu tasaisesti. Jos itse hoitaa yhdestä kahteen kokonaisuutta niin hyvä tulla huutelemaan että tuo on helppoa ja vie vaan pari sekuntia. Vähän niin kuin autolla ajaminen on helppoa ja mukavaa, kun toinen on huolehtinut kaiken öljynvaihdosta katsastukseen, niin esim. lapselle vaatteiden valitseminen vie vain kolme sekuntia kun joku hommannut ne sopivan kokoiset vaatteet sinne samalla kun on hankkiutunut pienistä eroon sekä pessyt kuivannut ja viikannut ne oikea-aikaisesti kaappiin eikä vasta viikon päästä. Tai aamupalan tekeminen on mulle helppo homma kun toinen on tuonut ne puurohiutaleet sinne kaappiin.
Monet tuntemani miehet tekevät hyvän osan kotitöistä ja lastenhoidosta niissä valmiiksi taiotuissa puitteissa. Miehet ei ehkä ajattele, miten tämä vaate on tänne kaappiin ilmestynyt ja mitä se on vaatinut tai keittelee aamupuurot toisen tuomista hiutaleista. Puuroiset kädet pestään saippualla jonka joku on taikonut lavuaarin reunalle, astiat pestään toisen huoltamalla tiskarilla (meidän perheessä naisen huoltama), imuroidaan imurilla johon on vain ilmestynyt tyhjä pölypussi. Toisaalta täällä moni huutelee että se vie vain pari sekuntia, mutta silti ne jää monelta mieheltä hoitamatta?
Ja ei, ei ole järkeä että molemmat murehtivat samoja asioita parisuhteessa. Kaupunkiasunnossa ei ole perinteisiä "miesten töitä" niin paljon, että sen taakse voi piiloutua. Jos huomaa, että kumppanista jokin homma on erityisen raskas, voit ottaa sen pois hänen harteiltaan ja hoitaa itse, kun siihen menee vain "pari sekuntia". Ja yritetään nähdä sitä, että kuinka monen muuttuvat ja liukuvan asian summa kodin ja perheen hoitaminen on.
Jos sinusta tuntuu, että metatyö ei ole kuormittavaa, joko et osallistu siihen itse, tai se jakaantuu teillä tasaisesti TAI olet joku superyksilö, minimalisti tai ajanhallinnan suurmestari. Jos huomaat että kumppanisi on kuormittunut, niin keskustelkaa miten kuormitusta voisi jakaa. Työnjaon ei tarvitse myöskään olla kiveen hakattu, joskus toinen voi hoitaa enemmän että toinen saa huilia. Ja molemmille osapuolille; kuunnelkaa kun toinen kertoo sinulle, puhukaa kun jokin asia vaivaa. Olkaa avoimia toisen näkemykselle ja kokemukselle älkääkä vähätelkö niin kuin tässä ketjussa. Älkää vähätelkö vaikka teiltä sujuisikin jokin asia helpommin kuin joltain toiselta.
Ihanaa riitelyä, syyttelyä ja katkeroitumista, jatkakaa!
Minä olen luonteeltani sellainen, että tykkään, kun asiat on ennakoitu ja järjestyksessä. Mies ei tunnu tajuavan, miten paljon olen sillä säästänyt myös häneltä rahaa. Lasten muutettua pois olen ottanut rennommin enkä enää huolehdi asioista huithapelimiehen osalta. Hän maksaa ihan turhaan laskujen huomautusmaksuja, peruuntuneita lääkäriaikoja ja ihan mitä tahansa, kun ne puuttuvat tavarat pitää saada nyt vaikka tarve olisi ilmennyt puoli vuotta aiemmin. Reseptejäkään hän ei muista uusia, joten päivät ilman tiettyjä lääkkeitä on oikeasti vaarallisia. Olin aiemmin niinkin hölmö, että muistutin miestä moneen kertaan äitinsä syntymäpäivistä. Anoppi ei ole kuollut vaikka meidän vierailut ja onnittelut jää väliin. Kaikkeen sitä onkin omaa jaksamistaan tuhlannut.
Outoa porukkaa. 90% ketjun naisista tekee 110% kaikesta ja miehet ei tee mitään muuta kuin tuo hiekkaa kodin lattialle ja juo kaljaa.
Pihtiputaallako te asutte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan kyllä tämän. Itse esim luovuin eron jälkeen autosta kokonaan kun renkaiden vaihto ja varastointi ja monet muut autoon liittyvät hommat oli niin työläitä ilman miestä. Olen aika pieni ihminen ja kaikki voimaa vaativa työ saa ikävöimään ex- miestä. Ihan jo tavaran raahaaminen paikasta toiseen on rankkaa yksin. Ex- miehen kanssa tehtiin pintaremontteja huoneistoihin, raahattiin omin voimin tavaraa kaatopaikalle ym. Uskomattoman paljon menee myös rahaa kun kaiken joutuu tilaamaan asennuspalvelulla. Mun mies oli vielä ihan hyvä kokki.
On se työlästä ajaa auto huoltoon tai renkaidenvaihtoon ammattilaisille ja jättää renkaat rengashotelliin. Huh. Näin toimii moni mieskin.
Suuren osan kotiaskareista voi ulkoistaa, mutta se maksaa. Jos teetät jollakulla työtä samalla palkalla kuin ansaitset itse, tunnin työsuoritteen maksaaksesi joudut tekemään yli kolme tuntia työtä. Jos löytyy hoksottimia ja on taitoja hyppysissä, itse tekemällä voi säästää joka kuukausi pitkän pennin rahaa niin että se tuntuu jo varsin mojovasti elintasossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toikin on jännä. Mä vaihdan pihalla renkaat. Menee 30min, pesuun 10min.
Jos vaimo veis rengasliikkeeseen menis 2h kaikkineen. Hintaa tulis pesujen kanssa 60€. Kyl tuossakin 2h ehtii metailla
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että Iskäx3 ottaa osaa lasten vaatetukseen ja se sujuu häneltä helposti! Ihan sama miten hän henkilökohtaisesti hoitaa, törsääkö vai ei, jos on varaa törsätä. Jos tämä menee häneltä hienosti ja luonnostaan, niin ehkä hän voisi hoitaa sen kaikkien lasten osalta?
Meillä kummallekaan se ei ole yhtä helppoa kuin tälle iskälle ja kaikkea ei ole edes varaa ostaa uutena. Ottaa vähän enemmän työtä katella käytettynä hyvät kamppeet ja sopia treffejä myyjien kanssa jne. Tiedän kyllä äitejä, jotka nauttii siitäkin ja se on heille harrastus eikä ne siitä valita. Meille se ei ole mieluista eikä helppoa, mutta minulle se on selvästi helpompaa kuin miehelleni, joten hoidan sen. Ja niitä viime hetken penkomisia ja raivareita olen toki joskus saanut, mutta yleensä ennakointi on onnistunut.
Kirjoittelin tuonne aiemmin, että meillä minä hoidan enemmän metatyötä kuin mies, mutta ollaan löydetty asioita jotka mies hoitaa minua
Kun nää sun tässäkin mainitsemat asiat on helppo hoitaa rutiinina. Meillä on 9l saippuaa kaapissa. Seuraavan kerran vuoden sisään kun nähdään sama tarjous tulee 9 lisää.
Kaura hiutaleita voi ostaa kaappiin tarjouksesta 50 purkkia.
Imuri hälyttää pölypussista kk ennenkuin loppuu. Ei tarvi suunnitella ja miettiä ostaa vaan kaupareissulla.
Miten tää on niin vaikeeta teille?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen luonteeltani sellainen, että tykkään, kun asiat on ennakoitu ja järjestyksessä. Mies ei tunnu tajuavan, miten paljon olen sillä säästänyt myös häneltä rahaa. Lasten muutettua pois olen ottanut rennommin enkä enää huolehdi asioista huithapelimiehen osalta. Hän maksaa ihan turhaan laskujen huomautusmaksuja, peruuntuneita lääkäriaikoja ja ihan mitä tahansa, kun ne puuttuvat tavarat pitää saada nyt vaikka tarve olisi ilmennyt puoli vuotta aiemmin. Reseptejäkään hän ei muista uusia, joten päivät ilman tiettyjä lääkkeitä on oikeasti vaarallisia. Olin aiemmin niinkin hölmö, että muistutin miestä moneen kertaan äitinsä syntymäpäivistä. Anoppi ei ole kuollut vaikka meidän vierailut ja onnittelut jää väliin. Kaikkeen sitä onkin omaa jaksamistaan tuhlannut.
Olen mies ja minäkin tykkään kun asiat on suunniteltu ja budjetoitu ennalta. Ex-vaimoni oli improvisoiva säheltäjä, joka unohti milloin mitäkin - autoillessa loppui usein bensa tien päällä ja parkkisakkoja kertyi koska hän jatkuvasti vain unohti pysäköintikiekon. Kauppalistankin laatiminen oli ylivoimaista, hän halusi mennä kauppaan katsomaan mitä on tarjolla ja kokkailla jotain siitä. Jääkaappi oli usein täynnä ruokia joita hän oli ostanut kun oli suunnitellut tekevänsä niistä jotain, mutta ehtivät käydä vanhaksi ja ne joutuivat roskiin. Ja kaikki oli aina jonkun muun vika.
Kun erosimme, kävi lapsia sääliksi koska tiesin että samalla kun hänen piti nyt huolehtia ihan kaikesta, sähläily pahenisi. Ja niin kävikin. Kaikkea en toki tiedä mutta ainakin nämä sekoilut kulkeutuivat tietooni: auton moottori leikkasi kiinni kun hän unohti katsoa nesteet, laskuista tuli paljonkin huomautuksia ja joskus oli sähkötkin poikki. Yhtenä kesänä öljylämmitteisestä talosta loppui öljy, sillä hänellä ei ollut varaa ostaa lisää, koska oli juuri käynyt ulkomaanmatkalla. Joutuivat sitten muutaman viikon käymään kylmässä suihkussa. Tämäkin oli kuulemma minun vikani, koska en maksanut enemmän elatusmaksuja kuin hän ehti kuluttaa. Vanhin lapseni muutti pois heti kun täytti 18, ja uskon nuoremmankin tekevän samoin.
Tää keskustelu on kyllä timanttia. Ainoa vähänkään järkevä homma mitä tääl lukenut on toi vaate rumba. Ja sekin on sen pari x vuodessa.
Kaikki muu pitäis olla rutiinia. Lapsi saa synttäri kutsun. Aika paikka lukee siinä. Menee tokmannille ostaa jotain krääsää. Vie lapsen juhliin ja noutaa. Miten tosta saa stressin aikaan.
Lapsella hammaslääkäri siinäkin aika ja paikka tiedossa. Kysyy ukolta kumpi hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Tää keskustelu on kyllä timanttia. Ainoa vähänkään järkevä homma mitä tääl lukenut on toi vaate rumba. Ja sekin on sen pari x vuodessa.
Kaikki muu pitäis olla rutiinia. Lapsi saa synttäri kutsun. Aika paikka lukee siinä. Menee tokmannille ostaa jotain krääsää. Vie lapsen juhliin ja noutaa. Miten tosta saa stressin aikaan.
Lapsella hammaslääkäri siinäkin aika ja paikka tiedossa. Kysyy ukolta kumpi hoitaa?
Tämäkin. Eiks teillä kellään ole tuli verkostoa?
Aika usein tossa odotustilassa istuu lapset mummon/ papan kanssa.
Esimerkiksi meillä kaikki työt, jotka liittyvät talotekniikkaan/omakotitalon kunnossa pitämiseen, kuten mikä tahansa remontti, takan, viemäreiden, rännien, talokaivojen, keskuspölyimurin, IV koneen jne yllä ja kunnossapitoon. Lisäksi kaikki muu, kuten autoihin, fillareihin, työkaluihin liittyvät huolto ja korjaus työt... Tämän lisäksi teen safkaa enemmän vaimo, siivoan vähintään yhtäpaljon ja pidän huolta lapsista. Meillä ei ole koskaan mitään riitoja kotitöistä.. Miksiköhän?! ps olenhan myös rakentanut talon itse suurelta osin...