Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1491)

Vierailija
1481/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma olisi pikkuisen parempi paikka, kun lopetettaisiin tämä metatöistä jankkaaminen. Ihmiset joko hoitavat asioita ja askareita tai eivät, sen mukaan miten parhaaksi katsovat, mutta töitä ne eivät ole. Tiedän, ilman sitä sanaa ei pääse uhriutumaan niin traagisesti, mutta ehkä se ei ole tarpeenkaan.

Olet selvästi mies, ja katsot parhaaksi olla puuttumatta perheen ajattelua vaativiin asioihin. No, milläs puuttuisitkaan. 

Vierailija
1482/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidan meidän perheen kaikki metatyöt. Asumme kaupungissa kerrostaloasunnossa, jonka omistan. Luen evakat ja muistan jutut päiväkotiin, vaihdan autonrenkaat liikkeessä, tankkaan, teen kaikki ruokaostokset, kaiken. Mies ei omista mitään eikä tee mitään muuta kuin mitä sanon että tekee. Jos kysyn kysymyksen kuten "onkohan lapsi tänään kipeä?", hän hermostuu että häntä vaivataan tällaisilla asioilla. Teen myös siis ihan kaikki päätökset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1483/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän faija lämmitti ahkerasti sohvaa aina töiden jälkeen, äiti teki sapuskat ja siivosi.

Vierailija
1484/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hoidan meidän perheen kaikki metatyöt. Asumme kaupungissa kerrostaloasunnossa, jonka omistan. Luen evakat ja muistan jutut päiväkotiin, vaihdan autonrenkaat liikkeessä, tankkaan, teen kaikki ruokaostokset, kaiken. Mies ei omista mitään eikä tee mitään muuta kuin mitä sanon että tekee. Jos kysyn kysymyksen kuten "onkohan lapsi tänään kipeä?", hän hermostuu että häntä vaivataan tällaisilla asioilla. Teen myös siis ihan kaikki päätökset.

En ihan oikeasti ymmärrä, miten jotkut päätyvät yhteen tällaisten miesten kanssa ja tekevät vielä lapsiakin. 

Vierailija
1485/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset täytyy toki hoitaa, mutta muuten jokainen tekee sitä metatyötä, jonka kokee tarpeelliseksi ja hankkii niitä asioita, joita kokee tarvitsevansa. Kuten tuossa jutussa tuo moottorisahan hankinta. Toinen näkee hirveän vaivan etsiessään sopivaa moottorisahaa, mutta kumppani saattaisi pärjätä ilman sitäkin. Sitten alkaa uhriutuminen, kun toisen tekemä "työ" ei saa mitään kiitosta. 

Omassa taloudessa asuminen on helpompaa. Saa tehdä juuri niitä asioita, joita tarpeelliseksi näkee. 

Vierailija
1486/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista, että sinäänsä hyvät näkökulmat Naisten ja Miesten välisissä asioissa eskaloituu yleensä "juupas eipäs keskusteluun / vastakkain asetteluun". Kyseinen asia on hyvin pitkälti perheen sisäinen, jos vain asiat perheessä on mahdollista sopia ja keskustella/ muutoksia tarvittaessa tehdä. Hienoa todeta , että omassa perheessä ei ole raja-aitoja, vaan kaikki tekemiset kuuluvat kaikille, jos ei osata, kysytää ja autetaan.

Vierailija
1487/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä työt tehdään ilman metaa tai muita huumeita, siis tolkullisesti.

Suosittelen muillekin.

Molemmat tekevät tasapuolisesti hommia kiinnostuksensa, osaamisensa ja voimiensa mukaisesti.

Vierailija
1488/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yllättävää, että tuossakin kolumnissa niiksi miesten metatöiksi onnistuttiin listaamaan vain sellaisia asioita, jotka eivät tule työlistalle välttämättä edes vuosittain.

Jos niitä ei nainen tee, niin mitä väliä sillä on miten usein...?

Vierailija
1489/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työt tehdään ilman metaa tai muita huumeita, siis tolkullisesti.

Suosittelen muillekin.

Molemmat tekevät tasapuolisesti hommia kiinnostuksensa, osaamisensa ja voimiensa mukaisesti.

Hyvin sanottu ja kummallekin riittää väsyksiin asti tekemistä lapsiperheessä.

Vierailija
1490/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No normaalilla kaupungissa asuvalla perheenisällä ei ole mitään tuon jutun mainitsemia tekemisiä.

Meillä minä omistan myös meidän talon, joten minä hoidan itse tai sitten käytän työmiehiä. Mm. saunaremppa, rännit, puunkaadot jne. hoidan minä tilaamalla ammattilaisen ja olemalla paikalla kun he ovat täällä ja maksamalla laskun.

Mies vaihtaa autoni renkaat, kyllä, kahdesti vuodessa tämä urakka.

Siinähän leveilet.

Vierailija
1491/1491 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan oikeasti ymmärrä, miten jotkut päätyvät yhteen tällaisten miesten kanssa ja tekevät vielä lapsiakin. 

Mä en taas siivoa juurikaan (mutta meillä on aina siistiä), mies hoitaa lapselle ruoanlaiton ja jos lapsi on kipeä, mies hoitaa häntä kotona. Mä keskityn uraan, mutta toki itsekin teen lyhennettyä 6h päivää koska en halua missata lapseni lapsuutta. Metatyötä mies ei vaan tee yhtään, mutta metatyön lisäksi on muutakin työtä. Kaikki on tyytyväisiä. 

-tuo jota lainasit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan