Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?
Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla ei ole kykyä hoitaa itse omaa eläketurvaansa. Sillä systeemillä suurin osa kansasta olisi eläkeikään päästyäänkin edelleen pakotettu töihin, kuten esim. jenkeissä, 80-vuotiaat pakkaamassa tavaroita pussiin kaupan kassalla. Ne, jotka edes sen työn onnistuvat saamaan.
no ne jotka eivät osaa sitä itse, voivat ostaa sen palveluna. Nyt myös me jotka osaisimme JOUDUMME ostamaan sen palveluna, emmekä edes saa valita palvelun tarjoajaa.
Ideana tuhoon tuomittu ja aivan liian riskialtis ja lyhyt työntekijälle, sillä työura ihmiselämässä on korkeintaan 45-50v ja siihen voi sisältyä monta pörssoromahdusta ja epävakaata maailma tilannetta, jos eläkesäästöt ja sijoitukset hupenevat. Lisäksi tuottoa pienissä sijoituksissa syö toimitusmaksut.
Tästä hyvä esimerkki on yksityiset eläkevakuutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmilla ei ole kykyä hoitaa itse omaa eläketurvaansa. Sillä systeemillä suurin osa kansasta olisi eläkeikään päästyäänkin edelleen pakotettu töihin, kuten esim. jenkeissä, 80-vuotiaat pakkaamassa tavaroita pussiin kaupan kassalla. Ne, jotka edes sen työn onnistuvat saamaan.
Darwinpalkinnot tulisivat takaisin mikä ainoastaan tervehdyttäisi yhteiskuntaa.
Ei tulisi. Darwin-award tarkoittaa että poistaa itsensä ihmiskunnan geenipoolista ENNEN lisääntymistään. Eiköhän eläkeelle jäävät ole jo lisääntymisensä tehneet jos ovat tehdäkseen.
Vierailija kirjoitti:
254 miljardia. Eläkevaroja kertynyt. Nähtävästi niille politrukit haluaisivat muuta käyttöä kuin eläkkeet.
huutoäänestyksellähän näitä hoidetaan jatkossa. Ei ammattilaisilla.
Tuo on kärpäsen paska. Siitä vain laskemaan, kuinka pitkään tuolla elättäisit 1,6milj. eläkeläistä. Aika nopeasti loppuisivat rahat. Siksi nykyisin työssäkäyviltä joudutaan keräämään lähes 25% eläkemaksuina!!! Siis miettikää, 24,81%. Monissa maissa edes veroprosentti ei ole tuota, ja meillä kerätään tuon verran ansioista. (Työnantajan ja työntekijän osuudet yhteensä).
Systeemi on täysin läpimätä, eikä sitä pelasta tuo pieni rahastoitava osuus. Jos ihminen saisi itse vaikka pakotettunakin sijoittaa tuon oman osuutensa, tapahtuisi Suomessa suurta vaurastumista ja ylisukupolvista omaisuuden kertymistä enemmän. Nyt jos kuolet eläkkeelle päästyäsi, sukulaiset eivät saa mitään, mutta jos elät 100-vuotiaaksi, hyödyt itse kohtuuttoman suuren osan eläkerahoista. Ja niitä varoja hallinnoi erittäin hyvin voivat työeläkeyhtiöt, joiden hallussa pääomien tuotto jää aivan liian pieneksi ja sijoituskulut ovat liian korkeat, lähes 2%. Käsittämätöntä, että joku vielä pitää tätä systeemiä mukamas hyvänä. Mutta tätä on sosialismi Suomessa!
Vierailija kirjoitti:
80% salkunhoitajista tekee työnsä huonommin kuin ETF-rahasto.
Puhut PASKAA.
Otan nyt saatanan idiootti edes selvää mikä ero on ETF-rahastolla ja INDEKSI-rahastolla.
Kyllä minä ainakin olen aina ajatellutkin kerätä oman eläkkeeni. Tarkoitus on jäädä pois työelämästä jo viisikymppisenä. Sijoitan indeksirahastoihin ja osakkeisiin. Olen aloittanut 24-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi myös omistaa oma eläkkeensä / siivu eläkerahastosta. Nyt maksat koko ikäsi eläkemaksuja mutta jos satut kuolemaan juuri eläkkeelle jäätyä, ei perikunta saa senttiäkään.
Tämä!
Rahastoja käytetään lainojen vakuutena valtiolle. Siksi eläkeikiä ei voi laskea. Rahasto on nykyään 250 miljardia euroa arvoltaan ja kasvaa koko ajan ja aina välillä ilmaantuu joku poliitikko, joka miettii miten sen koko rahaston saisi jotenkin pumpattua muuhun käyttöön
Oletko varma että eläkerahastot on turvassa ?
En ihmettelisi vaikka kävisi ilmi että nekin rahat on pumpattu jonnekin, ei siis sijoitusmielessä vaan tuhlattu muille maille.
Muuten, jos varat on tallessa milloin niitä aletaan käyttämään suomalaisten hyväksi ? Mihin niitä säästetään ? Ehkä odotetaan EU:n muuttumista liittovaltioksi niin nekin rahat on sitten EU:n.
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on luotu yhteistyössä työnantajien ja työntekijöiden kanssa, josta molemmat osapuolet hyötyvät.
Ja työntekijän eläkemaksut maksavat Suomessa työnantajat, ei työntekijät. Se mikä työntekijän palkasta peritään, on tulonsiirto työnantajalle ja se ei kerrytä työntekijän eläkettä, koska se on verotuksessa vähennyksenä eli työntekijä maksaa vähemmän veroa. Systeemi luotiin aikoinaan työllisyyden lisäämiseksi, kun palkan sivukulut työnantajilta aleni.
Eläkevak. yhtiöt ovat tärkeässä roolissa ja rahoittajana elinkeinoelämälle, investoinneissa, halpakorkoisten ja pitkäaikasten lainojen antajana yrittäjille, vakuuksia, yritystilojen ja asuntojen rakentajana ja vuokraajana.
Jos ap. ehdotus toteutuisi, se heikentäisi yritysten kilpailukykyä, kannattavuutta, sekä rahoitusmarkkinoita ja vastaavasti taas työntekijöiden turvaa esim. työelämässä.
Ota pää pois pensaasta ja irtisanoudu SAK:sta. Asia on nimittäin juuri päinvastoin kuin sinulle on uskoteltu. Suomen eläkejärjestelmä on rikki ja maksut aivan liian korkeat, joka nimenomaan syö yritysten kilpailukykyä kohtuuttomasti. Siksi yrityksiä ei juuri kohta enää olekaan Suomessa, mutta onneksi eläkeläisten määrä jatkaa kuitenkin kasvuaan. Sosialistinen unelma.
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Mites me kohta eläkeiässä olevat, jotka ei ehdi sitä omaa eläkettä enää kartuttamaan kun luultuun, että eläkejärjestelmä toimii? Aloitettaisiinko vaikka 2024 syntyneistä uusi systeemi?
Te/me olette/olemme kusessa joka tapauksessa, kun kantokyvyn seinä tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Säästän itse rahastoihin lisäksi, joten elän maireasti eläkeiässä.
Luojan käsissä on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.
En voi uskoa todeksi, että tämä kommentti on saanut yhtäkään yläpeukkua. Pitäisi olla ihan yleissivistystä tietää, että nykyiset eläkeläiset eivät ole maksaneet läheskään tarpeeksi eläkemaksuja siihen nähden, mitä he eläkkeellä saavat. Tämä ei ole kenenkään syytä, mutta pitäisi se asia rehellisyyden nimissä edes ymmärtää.
Sijoittakaa, ette tule saamaan kummosia eläkkeitä
Jännää miten työssäkäyvien ajattelutapa on muuttunut, kun nykyinen järjestelmä on kovilla työtaisteluilla saatu. Mutta, siitä vaan jos entiseen on halukkuutta tai johonkin muuhun. Varmaan ootte tyytyväisiä, jos maksatte työssäkäymisestä tai ilmaista työttä teette.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lämpimästi tätä systeemiä. Jokainen säästää omat eläkkeensä. Sen jälkeen voi katsoa eläkkeellä peiliin ja todeta, säästikö vai tuhlasiko.
Entä työkyvyttömyys, johon ei voi vaikuttaa (vamma tms)? Tai osatyökyky? Työtä ei vain saa? Muu syy, kuten omaishoitajuus, kun se on pakkoratkaisu?
Yrittäjien kohdalla on jo käytössä toimiva systeemi. Yrittäjä jättää eläkemaksut maksamatta. Veronmaksajat maksaa heille kansaneläkkeen.
Kiitoksena tästä yrittäjät polkee työehtoja ja nostaa KiKy politiikkoja valtaan.
Muista tukea kotimaista. Älä osta temua.
Paras kikka on yrittäjillä nostaa eläkemaksuja taktisesti ennen vanhempainvapaa aikaa. Saa paremmat massit.
Muistakaa äänestää jatkossakin kokoomus, persu tai keskusta. Hätätapauksessa RKP. Hyvin käy silloin meille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Nykyeläkeläisistä vanhimmat ovat n. 1920 syntyneitä, nuorimmat (vanhuuseläkeläiset) 1960 syntyneitä. Ihan turha puhua heistä yhtenäisenä joukkona, koska kyllä tuon 40 vuoden aikana eläkesäännökset ovat muuttuneet jo moneen kertaan.
Esimerkiksi vaan 1940 syntyneet naiset saavat maksunsa 7 kertaisina takaisin, muilla kerroin on pienempi. Jotenkin vaan tuo yksi luku kerrotaan ikäänkuin se koskisi kaikkia.
Omalla ikäluokallani kertoimet ovat 2.7/1.9, ja siitä se ei kovin paljon tule nuoremmillekaan putoamaan (näytti olevan 2.3 ja 1.7 vuonna 1970 syntyneille).
Eikä nykyeläkeläisillekään mitään kertynyt ennen 23 vuoden ikää.
ja "saa omansa 1,7 kertaisenako" ei ole sinusta ryöstöä. Itse sijoittamalla saman summan Olisi pääoma eläkkeelle jäädessä 6,6 kertainen sijoitettuun pääomaan nähden, ja tämä tuottaisi pelkkinä pääomatuloina kuukausittain enemmän kuin se keskimääräinen palkka josta maksut ovat maksettu.
Esim minun kohdallani tarkoittaisi että minulla olisi eläkesäästöinä eläkeiässä noin 6 000 000 (joka NYT jää jonkun muun omaisuudeksi, ei minun perijöilleni) ja tämä omaisuus tuottaisi noin 14 000 € kuukausittaisen tulovirran bruttona. Palkkani on alle puolet tuosta.
Kyllä tämä eläkejärjestelmä on täysi ryöstö kansalaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
254 miljardia. Eläkevaroja kertynyt. Nähtävästi niille politrukit haluaisivat muuta käyttöä kuin eläkkeet.
huutoäänestyksellähän näitä hoidetaan jatkossa. Ei ammattilaisilla.
Tuo on kärpäsen paska. Siitä vain laskemaan, kuinka pitkään tuolla elättäisit 1,6milj. eläkeläistä. Aika nopeasti loppuisivat rahat. Siksi nykyisin työssäkäyviltä joudutaan keräämään lähes 25% eläkemaksuina!!! Siis miettikää, 24,81%. Monissa maissa edes veroprosentti ei ole tuota, ja meillä kerätään tuon verran ansioista. (Työnantajan ja työntekijän osuudet yhteensä).
Systeemi on täysin läpimätä, eikä sitä pelasta tuo pieni rahastoitava osuus. Jos ihminen saisi itse vaikka pakotettunakin sijoittaa tuon oman osuutensa, tapahtuisi Suomessa suurta vaurastumista ja ylisukupolvista omaisuuden kertymistä enemmän. Nyt jos kuolet eläkkeelle pääs
Kyllä sitä monille jää perintöjä
Vierailija kirjoitti:
Voi jäädä eläke pieneksi jos vaikka kolmekymppisenä sairastuu.
Silloin saa invalideläkettä, jos ei kykene enää töihin. On kriteerit, ei voi vain ilmottautua.
Miten nykyinen eläkejärjestelmä on syrjivä?
Lopulliseen eläkkeeseen ja eläkertymään kun vaikuttavat palkka ja työvuodet.
Vierailija kirjoitti:
Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.
Nykyisessä järjestelmässä työntekijän tekemän työn tuottama arvonnousu maksaa ihan kaiken. Vaikea kuvitella muunlaista järjestelmää. Tulevaisuuden autonominen tekoäly voi muuttaa tämän. Toki silloin tekoäly on työntekijä, tai todennäköisimmin orja. Tekoäly tuskin saa palkkaa.
Nykyinen työeläkejärjestelmä on kovalla taistelulla maalaisliiton ja kansandemokraattien pitkillä lakoilla saatu. Nykyään tällainen ei menisi läpi.