Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?

Vierailija
01.11.2024 |

Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä. 

Kommentit (236)

Vierailija
1/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.

Vierailija
2/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla ei ole kykyä hoitaa itse omaa eläketurvaansa. Sillä systeemillä suurin osa kansasta olisi eläkeikään päästyäänkin edelleen pakotettu töihin, kuten esim. jenkeissä, 80-vuotiaat pakkaamassa tavaroita pussiin kaupan kassalla. Ne, jotka edes sen työn onnistuvat saamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.

Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä? 

Vierailija
4/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko, että oikeus perintöön ja lahjoihin pitää poistaa, koska ne eivät ole itse tienaamista?

Perustuslain mukaan kaikilla on oikeus perustoimeentuloon, joten kokonaan eläkettä vastaavia maksuja ei voi lopettaa.

Vierailija
5/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen järjestelmä jo nyt on, eläke tulojen suhteessa !

Vierailija
6/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep. Mites me kohta eläkeiässä olevat, jotka ei ehdi sitä omaa eläkettä enää kartuttamaan kun luultuun, että eläkejärjestelmä toimii? Aloitettaisiinko vaikka 2024 syntyneistä uusi systeemi?

Vierailija
7/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkejärjestelmän tarkoitus on, että valtio ottaa kuin lainaa kansalaisiltaan, sijoittaa ne ja maksaa sitten vuosien jälkeen sijoitusten koroilla nämä lainat takaisin eläkeiässä oleville kansalaisille.

Jos tämä poistetaan, niin sitten valtio ei saa mistään sijoitusrahoja ja saattaa joutua ottamaan kalliita velkoja esim Kiinasta.

Vierailija
8/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen järjestelmä jo nyt on, eläke tulojen suhteessa !

Paitsi että kun tienaat tarpeeksi leikataan eläkettäsi.

Vierailija
9/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Puolueiden sormia syyhyttää päästä varastamaan 250 miljardin eläkevarallisuus. Tai vihreitä tai Jussi pyykköstä. Tienaa 140 000 vuodessa.

Vierailija
10/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne, jotka elävät 100-vuotiaiksi? Tai tulevat työkyvyttömiksi 30-vuotiaina?

Vierailija
11/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Eläkejärjestelmän tarkoitus on, että valtio ottaa kuin lainaa kansalaisiltaan, sijoittaa ne ja maksaa sitten vuosien jälkeen sijoitusten koroilla nämä lainat takaisin eläkeiässä oleville kansalaisille. Jos tämä poistetaan, niin sitten valtio ei saa mistään sijoitusrahoja ja saattaa joutua ottamaan kalliita velkoja esim Kiinasta.

Ja taas yksi harhaluulo. Ne eläkerahat EIVÄT ole valtion vaan eläkerahastojen rahaa! Aina sääännöllisin väliajoin poliitikot yrittävät päästä käsiksi eläkerahoihinnmutta onneksi eivät ole päässeet!

Vierailija
12/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Naksoin 42 vuotta eläkemaksuja, älä puhu potaskaa

Vierailija
13/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuota järjen köyhyyttä. Tuletko sinä meille tavaamaan, ettemme itse omasta palkastamme ole kerryttäneet eläkkeitä. Jos alan laskemaan, olen enemmän maksanut kun koskaan tulen takaisin saamaan.

Vierailija
14/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jäädä eläke pieneksi jos vaikka kolmekymppisenä sairastuu.

Vierailija
15/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla ei ole kykyä hoitaa itse omaa eläketurvaansa. Sillä systeemillä suurin osa kansasta olisi eläkeikään päästyäänkin edelleen pakotettu töihin, kuten esim. jenkeissä, 80-vuotiaat pakkaamassa tavaroita pussiin kaupan kassalla. Ne, jotka edes sen työn onnistuvat saamaan.

Tyhmyydestä kuuluukin kärsiä. Jokaisen pitäisi elättää itsensä palkalla ja jokaisen pitäisi itse säästää rahaa vanhuuden turvaksi. Ei se ole meidän muiden tehtävä elättää muita. 

Jessus, että minä toivon, että sinunkaltainen läjä paskaa törmää joku kaunis päivä siihen, että joku tuolla tavalla heitteille jätetty hakee sinulta kättä pidemmän kanssa rahat ja antaa siinä samalla oikein kivuliaan opetuksen kärsimisestä. Olet yksinkertiasesti oksettava saasta, jota ei voi ihmiseksi kutsua.

Siellä taas joku muiden rahoilla loisiva sosialisti hermostui.

Vierailija
16/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi tätä systeemiä. Jokainen säästää omat eläkkeensä. Sen jälkeen voi katsoa eläkkeellä peiliin ja todeta, säästikö vai tuhlasiko. 

Vierailija
17/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon aloituksen toteuttaminen johtaisi enenevässä määrin sosiaalitukien tarpeeseen, nykyiset työhaluttomat esimerkkinä.

Vierailija
18/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän itse rahastoihin lisäksi, joten elän maireasti eläkeiässä. 

Vierailija
19/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä kuuluukin kärsiä. Jokaisen pitäisi elättää itsensä palkalla ja jokaisen pitäisi itse säästää rahaa vanhuuden turvaksi. Ei se ole meidän muiden tehtävä elättää muita. 

No katellaan, jossain vaiheessa sinäkin olet sen ikäinen että eläkeikä häämöttää. Toivottavasti et siis koskaan joudu työttömäksi, tai vaikka jostain syystä ajaudu työkyvyttömäksi. Paha siinä on säästää eläkerahoja tilille. Tietty eri asia jos pappalla paljon rahoja tai muuta omaisuutta jonka avulla voi sitten omaa eläkeaikaa viettää.

Vierailija
20/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep. Mites me kohta eläkeiässä olevat, jotka ei ehdi sit

Joo, muutos käytännössä tapahtuisi limittäisin järjestelmin ja se kestäisi vuosikymmeniä. Jos nyt aloitettaisiin esim. ensi vuonna 18v täyttäviin soveltamaan uutta järjestelmää. Mikään muu ei olisi  oikeudenmukaista. Itse olen yli 5-kymppinen. Minulta on mitätöity ensimmäisten työvuosien kertymä (23v). Eläleikääni on korotettu. Eläkeputki poistettu. En saa äitiys- tai vanhempainvapaakausiltani kertymää. Enkä opiskeluajastani. En työttömänä ollessani, eikä työllistäviä erityiskeinoja iän takia ole. Meidän ikäluokalta on leikattu jo kohtuuttomasti. Tämän rinnalla nyjyeläkeläisten on turha nipottaa mistään indeksijäädytyksistä. Ne on pieniä. Nykyiset eläleläiset saa lähes 7-kertaista eläkettä maksamilleen eläkerahoille. Tällä hetkellä tulossa olevat saa monin verroin vähemmän (1.3-kertaisen ja monin heikennyksin). Huolimatta siitä, että maksaa työnantajansa kanssa jo lähes neljänneksen (25%) ansioistaan eläkemaksuja. Jotka ohjautuu pajatsontyhjentää-sukupolvelle. Jolta ei leikata.