Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?
Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä.
Kommentit (236)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.
Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä?
Koska se ei ole romahtamassa. Minä ainakin olen maksanut yli 30 vuotta eläkemaksua joka on sijoitettu. Se on tuottanut todella paljon voittoa sinä aikana. Enemmän kuin mitä tulen saamaan eläkkeenä takaisin.
Eläkejärjestelmä on miljardien sijoitusbisnes.
Tällä hetkellä yli 250 miljardia ja koko ajan kasvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä muuten menee. Osan siitä vain maksaa työnantaja, mutta ihan samalla tavalla se on osa palkkaasi. TYönantajalle nämä kaikki ovat sitä palkkaa mitä sinulle annetaan. Se vain ei näy sinun palkkalaskelmassasi."
Palkkaa on tasan tarkkaan se mitä sille työntekijälle maksetaan, ei se mitä sivukuluja työnantajalle siitä työntekijästä tulee.
Mutta se työnantajan maksama osuus kuuluu palkkakustannuksiin ja on korvamerkitty työntekijälle. Sivukuluja maksetaan saman verran kuin palkkaa, siinä kannattaa miettiä miksi työntekijöiden palkkaaminen ei kannata. Sivukuluja voisi hyvin keventää ja maksaa kovempaa palkkaa sitä kautta työntekijöille
Palkkaan sidotut sivukulut ovat 20 prosentin tasolla, eivät puolet tai yhtä paljon kuin palkka. Työnantajat mielellään laskevat sivukuluihin kaikkea mahdollista toimitilavuokrista lähtien, että saavat summan kuulostamaan isolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä?
Koska se ei ole romahtamassa. Minä ainakin olen maksanut yli 30 vuotta eläkemaksua joka on sijoitettu. Se on tuottanut todella paljon voittoa sinä aikana. Enemmän kuin mitä tulen saamaan eläkkeenä takaisin.
Kuka laittoi alapeukun?
Jos aloin maksamaan 1994 eläkemaksua niin sen arvo on konservatiivisesti laskettuna 230 000€ tänään. Selittäkää miten se ei riitä minun eläkkeeseeni kun sitä karttuu vielä lisää ainakin 15 vuotta?
Tuo on se harhakuva, joka vielä joillakin on! Katsopa vaikka tästä rahavirtoja vuodelta 2023
https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/tyoelakkeide…
Viime vuoden eläkemaksuistasi rahastoitiin hieman alle 12%:ia! Siitä voisi laskea, että sinun eläkemaksuja on rahastoissa noin 27 000 euroa tallessa. Suurin osa meni nykyisille eläkeläisille! Ja kun porukka vähenee työelämässä samalla kuin porukka kasvaa eläkkeellä, niin yhtälö ei toimi. Eläkerahastoissa on 255 miljardia, mutta eläkevastuut eli paljon niistä pitäisi maksaa eläkkeitä on, lähemmäs 850 miljardia! Se väli otetaan työntekijöiltä näillä eläkemaksuilla! Eli suurimmaksi osaksi tämän kädestä suuhun systeemi. Sinun maksamasi eläkemaksut on laitettu suoraan eläkeläisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä muuten menee. Osan siitä vain maksaa työnantaja, mutta ihan samalla tavalla se on osa palkkaasi. TYönantajalle nämä kaikki ovat sitä palkkaa mitä sinulle annetaan. Se vain ei näy sinun palkkalaskelmassasi."
Palkkaa on tasan tarkkaan se mitä sille työntekijälle maksetaan, ei se mitä sivukuluja työnantajalle siitä työntekijästä tulee.
Mutta se työnantajan maksama osuus kuuluu palkkakustannuksiin ja on korvamerkitty työntekijälle. Sivukuluja maksetaan saman verran kuin palkkaa, siinä kannattaa miettiä miksi työntekijöiden palkkaaminen ei kannata. Sivukuluja voisi hyvin keventää ja maksaa kovempaa palkkaa sitä kautta työntekijöille
Palkkaan sidotut sivukulut ovat 20 prosentin tasolla, eivät puolet tai yhtä paljon kuin palkka. Työnantajat mielellään laskeva
Nyt laskit palkan sivukuluiksi pelkästään eläkemaksut, jotka ovat muuten nuorelta työntekijältä pienemmät kuin yli 50 vuotiaalta (sivuhuomio)
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään väliä. Eläkefirmoilla on tänään miljardien sijoitusomaisuus josta minun säästämä eläke maksetaan. Jokainen euro on sijoitettu. Ei niitä tilillä makuuteta.
Et siis ymmärrä. EI TODELLAKAAN OLE SIJOITETTU. Suurin osa rahasta valuu SUORAAN nykyeläkeläisten taskuun. Murto-osa on sijoitettu, Ja eläkevarat eivät kata LÄHELLEKÄÄN eläkevastuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaan sidotut sivukulut ovat 20 prosentin tasolla, eivät puolet tai yhtä p
20% sisältää työnantajan eläkemaksun lisäksi myös sairaus- ja työttömyysvakuutusmaksun ja joitakin pienempiä eriä.
Tyhjänpäiväistä väittelyä! vastaus aloitukseen Ei tuu koskaan onnistuu eläke itsemaksettuna !
Itsemaksettuna ei ole realistinen. Koska suurimmasta osasta ihmisistä ei ole sijoittajiksi. Ei ole käytössä missään päin maailmaa.
Miksi Suomeen pitäisi ottaa tällainen älytön itsemaksaminen, kun sitä ei ole missään muuallakaan?
Sitten pitäisi pieni- ja keskipalkkaistenkin palkkoja nostaa kunnolla, että ne pystyisi siitä palkastaan säästämään elantonsa sitten, kun työt loppuu.
Nytkin meuhkataan, kuinka nämä työssäkäyvät maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeet. No, jos se eläkevakuutusmaksu heiltä poistettaisiin ja siirrettäisiin suoraan heidän palkkoihinsa, niin kuvitteleeko joku, että sillä he sitten eläisivät 20-30 vuotta jäätyään työstä pois vanhuutensa takia?
Ja kuinkahan moni yleensäkään laittaisi edes sen summan kuukaudessa säästöön?
Se säästäminen pitäisi laittaa pakolliseksi, eli se edelleen pidätettäisiin sitten palkasta mutta vaan heidän omalle eläketililleen. Sillä murusella sitten kärvistelisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erota nyt nämä kaksi asia toisistaan, työntekijälle maksettava palkka ja palkkaamisesta työnantajalle aiheutuvat pakolliset sivukulut. Ne kulut on lakisääteisiä kuten sairausvakuutusmaksu, työttömyysvakuutusmaksu, tapaturmavakuutusmaksu. Osa näistä maksuista peritään myös työntekijältä suoraan siitä työnantajan maksamasta palkasta. Miten sinä näitä sivukuluja keventäisit? Miten hoitaisit esim. työssä sattuneet tapaturmat ilman molempien maksamia maksuja? Lain mukaan työnantaja on vastuullinen työntekijän vammautumisesta työtehtävissä. Vai pitäiskö kaikki nämä kustannukset laittaa työntekijän vastuulle? Se että työnantajat maksaisivat suurempaa palkkaa sivukuluja pienentämällä on täyttä huuhaata.
Voisi olla ihan hyvä idea jos vielä leikattaisiin työttömyyskorvauksia roimasti. Se tarkoittaisi että suurin osa joutuisi työskentelemään vielä eläkeiässä kun rahat evät riittäisi. Työvoimapula voisi poistua kokonaan kun nyt ei löydy tekijöitä mitenkään kun työttömät makoilemaan kotonaan kuin lahnat.
Pistäppä tänne muuttanu joku lähi-iän Muhamatti tekemään omia eläkesijoituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kyllä vetelet hatusta näitä väitteitäsi. Sivukulut eivät ole lähellekään puolet työntekijän palkasta. Voit ihan vaikkapa mennä Ilmarisen sivuille katsomaan mitä maksaa työnantajalle työntekijän palkkaaminen niin olet paljon viisaampi. Työntekijä maksaa prosentuaalisti siitä saamastaan palkastaan lähes samanverran veroja ja niitä muita maksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä yli 250 miljardia ja koko ajan kasvaa
Mikä on noin kolmasosa järjestelmän vastuuvelasta, eli järjestelmä perustuu lähinnä tulonsiirtoihin työssäkäyviltä. Tuo puskurirahasto tasoittaa pahimmat töyssyt.
En ole nuori, mutta minäkin lasken maksavani 25%. Kun tekee tuntilaskutettavaa työtä, tietää tasan tarkkaan, mistä rahat työnantajalle tulee. Julkisella puolella se ei ole yhtä selvää, mutta sielläkin työntekijät tekevät työtä niin varsinaisen palkan kuin palkan sivukulujen edestä.