Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?
Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä.
Kommentit (236)
Koska moni van törsäisi rahansa ja sitten eläkeiässä levittelisikäsiään kun ei ole mitään säästöjä, ja yhteiskunnan pitäisi maksaa hänen elämänsä
Vierailija kirjoitti:
Suomen eläkejärjestelmä on aina todettu hyväksi kansainvälisissä vertailuissa. Tuollaista itsesäästämistä ei ole missään valtiossa käytössä suuremmassa mittakaavassa. Miksi Suomen pitäisi tehdä jotain noin älytöntä?
Jos ap:n esittämä systeemi on käytössä jossain valtiossa, niin ole hyvä ja kerro!
Kenen kannalta hyväksi? Nykyisten eläkeläisten näkökulmasta se tietysti on loistava järjestelmä.
Jokaisen pitäisi myös omistaa oma eläkkeensä / siivu eläkerahastosta. Nyt maksat koko ikäsi eläkemaksuja mutta jos satut kuolemaan juuri eläkkeelle jäätyä, ei perikunta saa senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitäisi myös omistaa oma eläkkeensä / siivu eläkerahastosta. Nyt maksat koko ikäsi eläkemaksuja mutta jos satut kuolemaan juuri eläkkeelle jäätyä, ei perikunta saa senttiäkään.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen järjestelmä jo nyt on, eläke tulojen suhteessa !
Paitsi että kun tienaat tarpeeksi leikataan eläkettäsi.
Eikö kannata kerätä se omaisuus silloin kun on töissä? Luuletko, että täällä jotain rikkaita vapaamatkustajia täällä hyysätään? Ei, saavat osallistua maan pyörittämiseen. Paljonko sitä rahaa pitää olla sen rikkauden päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Mites me kohta eläkeiässä olevat, jotka ei ehdi sit
Joo, muutos käytännössä tapahtuisi limittäisin järjestelmin ja se kestäisi vuosikymmeniä. Jos nyt aloitettaisiin esim. ensi vuonna 18v täyttäviin soveltamaan uutta järjestelmää. Mikään muu ei olisi oikeudenmukaista. Itse olen yli 5-kymppinen. Minulta on mitätöity ensimmäisten työvuosien kertymä (23v). Eläleikääni on korotettu. Eläkeputki poistettu. En saa äitiys- tai vanhempainvapaakausiltani kertymää. Enkä opiskeluajastani. En työttömänä ollessani, eikä työllistäviä erityiskeinoja iän takia ole. Meidän ikäluokalta on leikattu jo kohtuuttomasti. Tämän rinnalla nyjyeläkeläisten on turha nipottaa mistään indeksijäädytyksistä. Ne on pieniä. Nykyiset eläleläiset saa lähes 7-kertaista eläkettä maksamilleen eläkerahoille. Tällä hetkellä tulossa olevat saa monin verroin vähemmän (1.3-ke
Se 7 kertainen koski 1940 syntyneitä naisia. Se ei edes tarkoita sitä, että heidän eläkkeensä olisivat euroissa hyviä. Sen ikäluokan naisilla eläkekertymä on pieni, koska ovat olleet paljon kotona lapsia hoitamassa. Siitä eteenpäin kerroin laskee niin, että laskennallisesti 1960 luvulla ja sen jälkeen syntyneet tulevat saamaan maksamansa eläkemaksut noin kaksinkertaisina takaisin. Tämä keskimäärin, koska joku kuolee juuri ennen eläkeikää eikä saa mitään ja toinen porskuttaa yli satavuotiaaksi ja nostaa eläkettä 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jäädä eläke pieneksi jos vaikka kolmekymppisenä sairastuu.
Ei se noin mene.Työkyvöttömyyseläke määräytyy kolmelymppisellä hänen kioulutuksensa, ammatin, ja siihen astisen työhistorian mukaan.
Tehdään visio, oletus siitä, miten paljon hän olisi ansainnut terveenä, työkykyisenä henkilönä, nykyisessä työssään, eläkeikään asti, työtä tehdessään.
Uskomatonta, miten vähäisillä ja heikoilla tiedoilla, tällä palstalle, ihmiset kommentoivat asioita, joista heillä ei ole vähäisintäkään tietoa.
Vähäiset tiedot on osalla politikoistakin. Selittävät kuinka eläkejärjestelmää pitäisi muuttaa niin, että eläkeikä nousisi, jos elinajat pidentyvät. Niiltä on ilmeisesti jäänyt huomaamatta, että se laki on jo voimassa.
Nuorten nyt ei kannata miettiä vielä mitään eläke juttuja. Meillä oli ruotsin kruunut joskus Virossa Eesti kruunut kroonit ja sitten oli MARKAT. Nyt on EUROT. Eli valuutta voi olla ihan erilainen silloin kuin nämä nuoret on vanhoja siinä 30-50 vuoden päästä. Joten heidän kannattaa nyt tehdä työtä maksaa eläkemaksut ihan itse kuin edelliset on maksanut. Sitten niistä lasketaan nykynuorten eläkkeet joskus 40 vuoden päästä. Jollain valuutalla. Et voi tietää millainen on rahan arvo ja hintataso 50 vuoden päästä. Sinä elät nyt ensin nuoruuteni sitten vanhenet itse. Miehillä tulee vaihdevuodet myös siinä 50 vuotiaana joten sekin on muistettava ettet riehu enää siinä iässä.
Varas vie kaiken Mooses älä varasta. Et voi varastaa muiden tavaraa ja rahaa saamatta siitä kirousta itsellesi. Ja Euroopassa maksetaan eläkkeet työssä olon mukaan ja muut tuet muille. Täällä eletään lain mukaan siten että sä et varasta muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.
Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä?
No eihän se ole romahtamassa.
Meillä on muumaalaisia rikollisia varkaita sekä ammattihuijareita. Kuten saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä?
Ei eläkejärjestelmä ole romahtamassa. Valtio haluaisi vain pienentää eläkkeitä, jotta eläkemaksu alenisi, ja valtio voisi suurentaa vastaavasti valtionveroa.
Mutta eihän palkasta jää Suomessa mitään eläkesäästettävää, Ensin on kova veroprosentti, jos palkka on vähintään keskiluokkaa, ja sitten on opintovelkojen takaisinmaksu ja asunto- ja autolainat. Olet eläkkeellä jo kun talous alkaa rauhoittua, lapset olla omillansa ja lainanmaksu loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kohta ei ole niitä maksajiaa
Hienostihan toi näyttää toimivan näiden kädestä suuhun yrittäjien eläkemaksu systeemikin. 90% saa minimin, millä ei edes pärjää. Sit yhteiskunta tukee näitä asumistuen yms muodoin.
Eläkkeitähän ei tarvita koska yli 55 vuotiaat ovat tarpeettomia. Vain nuoret saavat olla.
80 luvulla piti opiskella velaksi, asua ilman asumistukia, olla töissä opiskelun ohella, josta ei kertynyt eläkettä. Sitten valmistua työttömäksi lamassakin.mmyöhemmin tienattu eläke pitää ottaa pois tai kurittaa lisää kuten harjanne sanoi. Vanhuus on sairaus.
Onhan nää nykyiset eläkkeet aivan poskettoman suuret. Omassa lähipiirissä olevat saavat eläkettä jotka työelämässä nyt olevilta vaatisivat yli 5000/kk tuloja, vaikka tienasivat työelämässä ollessaan selvästi alle 4000/kk.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa maksaa, mutta kun se ei toimi
Meillä on tuollainen järjestelmä lähinnä naisten vuoksi. Yhteiskunta haluaa hoitaa tulonsiirrot miehiltä naisille vaikka väkisin.
Nykyeläkeläisistä vanhimmat ovat n. 1920 syntyneitä, nuorimmat (vanhuuseläkeläiset) 1960 syntyneitä. Ihan turha puhua heistä yhtenäisenä joukkona, koska kyllä tuon 40 vuoden aikana eläkesäännökset ovat muuttuneet jo moneen kertaan.
Esimerkiksi vaan 1940 syntyneet naiset saavat maksunsa 7 kertaisina takaisin, muilla kerroin on pienempi. Jotenkin vaan tuo yksi luku kerrotaan ikäänkuin se koskisi kaikkia.
Omalla ikäluokallani kertoimet ovat 2.7/1.9, ja siitä se ei kovin paljon tule nuoremmillekaan putoamaan (näytti olevan 2.3 ja 1.7 vuonna 1970 syntyneille).
Eikä nykyeläkeläisillekään mitään kertynyt ennen 23 vuoden ikää.