Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?

Vierailija
01.11.2024 |

Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä. 

Kommentit (236)

Vierailija
121/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puopolo tätä ajaa podcasteissaan. Sekin että jos kuolet niin ansaitsemasi eläkerahat menee perintönä lapsillesi, ne on sinun omaisuutta. Hän vihaa myös korkeita veroja koska ne on varastettua rahaa työntekijältä. Jos olet niin sairas ettet pysty tekemään töitä niin sallitaan minimi toimeentulo verorahoista, esimerkiksi oma auto ei olisi hyväksytty tarve. Näin.

Ja kun sijoittamisen tekee fiksusti ja opettaa rahan käytön lapsilleen, ei heidän tarvitse KERRYTTÄÄ enää eläkepottiaan kuin inflaation verran. Ja se onnistuu pitkälti jo sijoitusten arvonnousulla.

Vierailija
122/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, joille Suomen eläkkeet ei kelpaa, voi muuttaa vaikka Italiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisiä ei pakoteta säästämään eläkkeitä itse he eivät niitä säästä.

Ap:n skenariossa meillä olisi valtava määrä vanhuksia joilla ei ole mitään säästöjä kun ovat eläkeiässä. Silloin valtio joutuisi kuitenkin maksamaan heidän elämänsä verorahoista (tai sitten antaa heidän nääntyä kadulle mutta oletan ettei ap tarkoita tätä).

Eli valtion kannalta järkevämpää kerätä elämän ajan kaikilta rahat talteen.

Vierailija
124/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.

Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä? 

Rahaa on kerätty liian vähän edellisiltä sukupolvilta. Nykyiset eläkkeet maksetaan nykyisten työntekijöiden palkoista. Kun nämä ovat eläkkeellä on työntekijöitä väestön vähenemisen takia vähemmän ja näin heille ei ole eläkerahaa. Vaikka siis ovat itse sen jo maksaneet.

Epäreilua, kyllä. Mutta näin tämä menee.

Vierailija
125/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi tätä systeemiä. Jokainen säästää omat eläkkeensä. Sen jälkeen voi katsoa eläkkeellä peiliin ja todeta, säästikö vai tuhlasiko. 

No jos ei joku olisikaan säästänyt ja on rutiköyhä mummo niin mitä sitten tapahtuu? Valtio tulee kuitenkin hätiin ja maksaa. Eli toisin sanoen ei kannattaisi säästää? Ja koko homma hajoaisi. 

Lisää loistoideoita?

Vierailija
126/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille voisi maksaa vain kansaneläkkeen ja loput sitten itse säästää. Nykyiset palkansaajat maksavat enemmän kun tulevat saamaan eläkettä kun maksuja ja eläkeikää jatkuvasti nostetaan.

Vierailija
127/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä kertyy myös korkeakoulututkinnosta ja työttömyyskorvauksesta.

Vierailija
128/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n skenariossa meillä olisi valtava määrä vanhuksia joilla ei ole mitään säästöjä kun ovat eläkeiässä. Silloin valtio joutuisi kuitenkin maksamaan heidän elämänsä verorahoista (tai sitten antaa heidän nääntyä kadulle mutta oletan ettei ap tarkoita tätä).

Ja nyt ahneet poliitikot sitten miettii kieli pitkällä miten eläkerahastot saataisiin sosialisoitua 

Joo, ei tästäkään kyllä mitään tule 

Vierailija
129/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Eläkejärjestelmän tarkoitus on, että valtio ottaa kuin lainaa kansalaisiltaan, sijoittaa ne ja maksaa sitten vuosien jälkeen sijoitusten koroilla nämä lainat takaisin eläkeiässä oleville kansalaisille. Jos tämä poistetaan, niin sitten valtio ei saa mistään sijoitusrahoja ja saattaa joutua ottamaan kalliita velkoja esim Kiinasta.

Ja taas yksi harhaluulo. Ne eläkerahat EIVÄT ole valtion vaan eläkerahastojen rahaa! Aina sääännöllisin väliajoin poliitikot yrittävät päästä käsiksi eläkerahoihinnmutta onneksi eivät ole päässeet!

Jos eläkejärjestelmää muutettaisiin niin, että yksilöllä olisi enemmän vastuuta säästää omaa eläkettä niin noilla varoilla maksettaisiin nykyisten eläkeikäisten eläkkeet ja niiden jotka eivät ehdi enää itse säästää.

Vierailija
130/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä? 

Rahaa on kerätty liian vähän edellisiltä sukupolvilta. Nykyiset eläkkeet maksetaan nykyisten työntekijöiden palkoista. Kun nämä ovat eläkkeellä on työntekijöitä väestön vähenemisen takia vähemmän ja näin heille ei ole eläkerahaa. Vaikka siis ovat itse sen jo maksaneet.

Epäreilua, kyllä. Mutta näin tämä menee.

Miten tähän maahan ei mikään väkikään näytä riittävän. Työvoimapulan paikkaajaa on tuotettu 600 000 henkeä ja siltio valitetaan, ettei tarpeeksi väkeä? Mikä määrä on tarpeeksi? Miljoona kaksi? Suomalaiset on aivopesty uskomaan tätä helvetin paskaa.  Nuo syövät verorahat tulonsiirtojen kautta 

Vierailija
131/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä itesäästäminen olisi loistava idea, se olisi jo käytössä jossain päin maailmaa. Mutta kun ei ole. Joku tarjosi ketjussa Englantia, mutta se oli väärää tietoa.

Vierailija
132/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ei sitten kerätä vain jotain minimi eläkettä millä tulee toimeen.

Vierailija
133/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä(kin) asiassa ovat suuret ikäluokat ryöstäneet kassan ja jättävät tuleville sukupolville vain maksajan osan. 

Eivätkä ymmärrä edes hävetä vaan kuvittelevat jollain kieroutuneella logiikalla itse ansainneensa eläkkeensä. NO ETTE OLE!

Mikähän sukupolvi sen 250 mrd niihin rahastoihin on kerryttänyt? Nyt työssä olevatko?

Nyt vähän järkeä tuohon ikuiseen hokemiseen. Se on totta, että nykyiset työlliset maksaa 3/4 osaa eläkkeistä.

Niin tekivät nykyeläkeläisetkin.

Vierailija
134/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikkein röyhkeimmåt säästäisi, mutta pimittäisi ne säästönsä jonnekin ulkomaille kryptoihin ja sitten hakisivat Kelalta minimituet päälle.

Sen takia systeemin pitäisi olla sellainen, että edelleenkin palkasta otettaaisiin eläkemaksut ja ne menisi eläkeyhtiölle. Palkansaaja vain saisi itse päättää, minne rahat sijoitetaan. Ja näkisi omien säästöjen summan.

Vierailija
135/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten ei sitten kerätä vain jotain minimi eläkettä millä tulee toimeen.

Ihan hyvä idea, ratkaisisi ongelman. Eli olisi vain yksi eläke jonka saa kaikki. Tavallaan eläkekatto.

Ongelma on siinä ettei ihmiset halua sitä eivätkä äänestäisi puoluetta joka sitä ehdottaa. Korkea- ja keskituloiset haluavat paremman eläkkeen koska maksavat enemmän eläkemaksuja.

Vierailija
136/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä(kin) asiassa ovat suuret ikäluokat ryöstäneet kassan ja jättävät tuleville sukupolville vain maksajan osan. 

Eivätkä ymmärrä edes hävetä vaan kuvittelevat jollain kieroutuneella logiikalla itse ansainneensa eläkkeensä. NO ETTE OLE!

Mikähän sukupolvi sen 250 mrd niihin rahastoihin on kerryttänyt? Nyt työssä olevatko?

Nyt vähän järkeä tuohon ikuiseen hokemiseen. Se on totta, että nykyiset työlliset maksaa 3/4 osaa eläkkeistä.

Eläkemaksut on nylyisin 25%:ia palkasta. Nykyeläkeläisille se on monelle ollut 10-15%:ia palkasta. Kun suuri ikäluokka saa eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisena, niin nykysukupolvi töissä käyviä saa eläkemaksuna takaisin vain 1,5 kertaisena. Tuotto on järkyttävän huono niille eläkemaksuille, jos olet 70-luvulla tai sen jälkeen syntynyt!

Vierailija
137/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta ei. 70-luvulle asti eläkemaksu oli 5%. Nykyään se on 25%. Eli aika iso ero eläkemaksuissa ennen ja jälkeen.

Vierailija
138/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nykyinen eläkejärjestelmä on syrjivä?

Lopulliseen eläkkeeseen ja eläkertymään  kun vaikuttavat palkka ja työvuodet. 

Esimerkiksi pätkätöistä ei välttämättä kerry eläkkeitä. Minullakin on työhistoriassa yksi vuosi, jolloin vuoden ajan säännöllisesti ohjasin yhtä harrastusryhmää, ja joka viikko siihen tehtiin yhden päivän työsopimus. Ei eläkettä, ei lomia. Sen jälkeen kaupunki muutti systeemiä ja sain työväenopistoon lukukauden mittaisen sopimuksen. 

Vierailija
139/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä idea, ratkaisisi ongelman. Eli olisi vain yksi eläke jonka saa kaikki. Tavallaan eläkekatto.

Ongelma on siinä ettei ihmiset halua sitä eivätkä äänestäisi puoluetta joka sitä ehdottaa. Korkea- ja keskituloiset haluavat paremman eläkkeen koska maksavat enemmän eläkemaksuja.

Tuo kuule sopisi kaikille hyvätuloisille, kun se vain sitten tehtäisiin oikeudenmukaisesti eli eläkemaksut olisivat kiinteä summa kaikille! Eli vaikka 500 euroa kuussa palkasta. Riippumatta paljon palkka on!

Vierailija
140/236 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut on nylyisin 25%:ia palkasta. Nykyeläkeläisille se on monelle ollut 10-15%:ia palkasta. Kun suuri ikäluokka saa eläkemaksunsa takaisin 5-7 kertaisena, niin nykysukupolvi töissä käyviä saa eläkemaksuna takaisin vain 1,5 kertaisena. Tuotto on järkyttävän huono niille el

Aika iso ero maksaako palkasta 25% työeläkemaksua vai kuten 70-luvulla vain 5% ja 80-90-luvuilla 10%.

Ja silti saan huonomman eläkkeen ja pääsen myöhemmin eläkkeelle kuin nuo edelliset sukupolvet.

On kyllä pyramiidihuijattu olo.