Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi meillä on eläkejärjestelmä? Eikö parempi olisi se että eläkemaksut poistetaan ja jokainen kerryttää itse oman eläkkeensä?

Vierailija
01.11.2024 |

Nykyinen järjestelmä ei ole tasa-arvoinen vaan se on syrjivä. Tasa-arvoinen järjestelmä olisi sellainen missä jokainen kerryttää tai säästää itse oman eläkkeensä. 

Kommentit (236)

Vierailija
21/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi tätä systeemiä. Jokainen säästää omat eläkkeensä. Sen jälkeen voi katsoa eläkkeellä peiliin ja todeta, säästikö vai tuhlasiko. 

Lapsia ei tehdä, koska ne tulee kalliiksi. Parempi olisi vain säästää itselleen.

Vierailija
22/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

254 miljardia. Eläkevaroja kertynyt. Nähtävästi niille politrukit haluaisivat muuta käyttöä kuin eläkkeet.

huutoäänestyksellähän näitä hoidetaan jatkossa. Ei ammattilaisilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jäädä eläke pieneksi jos vaikka kolmekymppisenä sairastuu.

Ei se noin mene.

Työkyvöttömyyseläke määräytyy kolmelymppisellä hänen kioulutuksensa, ammatin, ja siihen astisen työhistorian mukaan.

Tehdään visio, oletus siitä, miten paljon hän olisi ansainnut terveenä, työkykyisenä henkilönä,  nykyisessä työssään, eläkeikään asti, työtä tehdessään.

Uskomatonta, miten vähäisillä ja heikoilla tiedoilla, tällä palstalle, ihmiset kommentoivat asioita, joista heillä ei ole vähäisintäkään tietoa.

Vierailija
24/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse työntekijät nuo eläkeensä maksaa eläkejärjestelmässäkin.

Suuret ikäluokat eivät todellakaan ole maksaneet eläkkeitään. Nykyisin työssä olevat maksavat selkönahastaan heidän eläkkeensä ja heille itselleen ei tule jäämään kuin roposia.

Meikkis maksaa saatana reippaasti yli 30% veroa palkkatulosta, ja sillä katetaan niin nykyiset eläkkeet kuin vaikkapa sinun työttömyyskorvaukset. Puhumattakaan julkisesta terveydenhuollosta, infrasta yleensä, koululaitoksista jne jne.

Tasapuolisuuden nimissä sitten verotusta alas ja kunnolla että voi alkaa sitä eläkettä säästämään. Ja mun vanhemmat teki duunia +45 vuotta, pienellä palkalla joten ihan ilolla suon heille tuon eläkkeensä joka ei matalapalkka-alalla aikoinaan uransa tehneenä mikään järin suuri ole.

Vierailija
25/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen eläkejärjestelmä on aina todettu hyväksi kansainvälisissä vertailuissa. Tuollaista itsesäästämistä ei ole missään valtiossa käytössä suuremmassa mittakaavassa. Miksi Suomen pitäisi tehdä jotain noin älytöntä?

Jos ap:n esittämä systeemi on käytössä jossain valtiossa, niin ole hyvä ja kerro!

Vierailija
26/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parantumattomasti sairas 60-vuotias. Kaikki maksamani eläkemaksut valuvat hukkaan.

En pidä reiluna. Vapaassa maassa voisin siirtää vakuutukseni perillisteni hyväksi.

Vierailija
27/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep. Mites me kohta eläkeiässä olevat, jotka ei ehdi sit

Joo, muutos käytännössä tapahtuisi limittäisin järjestelmin ja se kestäisi vuosikymmeniä. Jos nyt aloitettaisiin esim. ensi vuonna 18v täyttäviin soveltamaan uutta järjestelmää. Mikään muu ei olisi  oikeudenmukaista. Itse olen yli 5-kymppinen. Minulta on mitätöity ensimmäisten työvuosien kertymä (23v). Eläleikääni on korotettu. Eläkeputki poistettu. En saa äitiys- tai vanhempainvapaakausiltani kertymää. Enkä opiskeluajastani. En työttömänä ollessani, eikä työllistäviä erityiskeinoja iän takia ole. Meidän ikäluokalta on leikattu jo kohtuuttomasti. Tämän rinnalla nyjyeläkeläisten on turha nipottaa mistään indeksijäädytyksistä. Ne on pieniä. Nykyiset eläleläiset saa lähes 7-kertaista eläkettä maksamilleen eläkerahoille. Tällä hetkellä tulossa olevat saa monin verroin vähemmän (1.3-ke

Samassa veneessä ollaan. Siitä työstä mitä tehtiin kesätöinä tai opiskelujen ohessa ei eläketuloa kertynyt. Ja kuten nyt toivotaan, lapset tehty ja hoitovapaat pidetty kaikkien kanssa. Ei eläkekertymää. Siitä sujahdettiinkin sit 90-luvun lamavuosiin, työttömyys napsahti omalle kohdalle - ei eläkekertymää.

Ehkä pääsen joskus eläkkeelle, en tiedä haluanko sitä. Nyt laskettu eläkeikä on lähempänä 70- kuin 60 ikävuotta. Ja eläke tulee olemaan pieni. Toivottavasti kansaneläke säilyy, muuten kuolen todennäköisesti joko aliravitsemukseen tai kylmään kun ihana eläkeikä saapuu.

Vierailija
28/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten siis meidän eläkejärjestelmä voi olla romahtamassa kun jokainen maksaa oman eläkkeensä? 

Sen takia koska nykyeläkeläisten aikonaan maksamat eläkkemaksut maksetaan liian moninkertaisina heille nyt takaisin eläkkeinä. Saavat jokaisen maksamansa euron kuusinkertaisina takaisin. Tämä on se moka mikä on tapahtunut. Toki he ovat itse tuon itselleen määritelleet ja nykytyöllinen itkee ja maksaa sen.

Vierailija
29/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän itse rahastoihin lisäksi, joten elän maireasti eläkeiässä. 

Niin no, sehän riippuu kiokonasn rahasto sijoitusten tuotosta.  Osakeet tuottavat aina pääsääntöisesti enemmän, mutta toisaslta osakesijoituksiin  liittyy aina riski.

Voit voittaa paljon, toisaalta voit hävitä paljon.  Satunnaista, sihdanteistakin riippuvaista.

Rahastosijoituksilla on aina pienempi tuotto, mutta toisaalta sen vähemmän riskitöntä kuin osakkeiden kanssa sählääminen.

Eri asia tietenkin on se, hoitaako rahastosijoituksia jja osakekauppioja itse, vai ulkoistasko ne jollekin salkunhoitajalle, joka todella tietää, miten rahasto-osakemasilmassa saadaan paras tuotto.

Tavallinen Taneli, työnsä ohessa, tuskin ehtii ja jaksaa seurata aktiivisesti, milloin mihinkin kannattaa sijoittaa ja ostaa. Ja milloin joitakin rahasto osuuksis kannattaa myydä pois voitolla.

Vierailija
30/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon aloituksen toteuttaminen johtaisi enenevässä määrin sosiaalitukien tarpeeseen, nykyiset työhaluttomat esimerkkinä.

No mitä muuta eläke todellisuudessa on kun sosiaalitukea? Työeläkemaksut ovat täysin veroluonteisia maksuja. Lopetetaan tämä harhaanjohtavien termien käyttö.

Vierailija
31/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla ei ole kykyä hoitaa itse omaa eläketurvaansa. Sillä systeemillä suurin osa kansasta olisi eläkeikään päästyäänkin edelleen pakotettu töihin, kuten esim. jenkeissä, 80-vuotiaat pakkaamassa tavaroita pussiin kaupan kassalla. Ne, jotka edes sen työn onnistuvat saamaan.

Niin mutta silloinhan juuri nuo saisi sen nykyisin maksettavan eläkeen tukena.

Nythän me köyhät maksamme nämä miloonia tienanneiden johtaijien miljoona eläkeet, vaikka he eivät tarvitsisi senttiäkään.

Tässähän säästyisi monta miljardia, TÄYSIN TURHAAN, jaettavaa rahaa joka vuosi, kun ei tarvitsisi maksaa "tukia nimeltä eläke" sellaisille, jotka eivät sitä tarvitse.

Vierailija
32/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut lakisääteisiä YEL-maksuja vuosikymmenet 25 % työtuloista. En ole voinut vaikuttaa siihen miten työeläkeyhtiö on säästöni sijoittanut.

Vierailija
33/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni maksaa siinä sivussa kyllä aika monen muunkin eläkkeet. Jos saisin itselle säästöön sen n. 25 prosenttia kokonaispalkkakulustani firmalle, niin olisin jo oikein hyvässä taloudellisessa asemassa eläkelöitymään jo vaikka 55-vuotiaana (nyt 40v).

Vierailija
34/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep jep. Mites me kohta eläkeiässä olevat, jotka ei ehdi sitä omaa eläkettä enää kartuttamaan kun luultuun, että eläkejärjestelmä toimii? Aloitettaisiinko vaikka 2024 syntyneistä uusi systeemi?

Minä en luullut koskaan noin. Mihin valtioon tässä maailmassa voi luottaa... minulle vastaus oli ei yhteen ainoaankaan. Yksityisen eläkesopimuksen tein jo 30 vuotiaana ja se todella kannatti, sen näkee nyt kun olen ollut jo vuosia eläkkeellä ja yksityisestä tulee yhtä paljon kuin työeläkekin on.  

Vierailija
35/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen eläkejärjestelmä on aina todettu hyväksi kansainvälisissä vertailuissa. Tuollaista itsesäästämistä ei ole missään valtiossa käytössä suuremmassa mittakaavassa. Miksi Suomen pitäisi tehdä jotain noin älytöntä?

Jos ap:n esittämä systeemi on käytössä jossain valtiossa, niin ole hyvä ja kerro!

Miten niin ei ole missään käytössä? Ihan esimerkiksi Englannissa. Se julkinen eläke siellä on maksimissaan muutama sata puntaa kuukaudessa. Ihmisillä on yksityistä eläkesäästämistä sen lisäksi, ja niihin saa tuntuvat veroedut. Se on tietenkin vapaaehtoista, että säästääkö. 

Vierailija
36/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa minimieläke on n. 1000 euroa kk. Sitten on erikseen työeläkkeet niin kuin meilläkin.

Vierailija
37/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla ei ole kykyä hoitaa itse omaa eläketurvaansa. Sillä systeemillä suurin osa kansasta olisi eläkeikään päästyäänkin edelleen pakotettu töihin, kuten esim. jenkeissä, 80-vuotiaat pakkaamassa tavaroita pussiin kaupan kassalla. Ne, jotka edes sen työn onnistuvat saamaan.

Darwinpalkinnot tulisivat takaisin mikä ainoastaan tervehdyttäisi yhteiskuntaa.

Vierailija
38/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän itse rahastoihin lisäksi, joten elän maireasti eläkeiässä. 

Niin no, sehän riippuu kiokonasn rahasto sijoitusten tuotosta.  Osakeet tuottavat aina pääsääntöisesti enemmän, mutta toisaslta osakesijoituksiin  liittyy aina riski.

Voit voittaa paljon, toisaalta voit hävitä paljon.  Satunnaista, sihdanteistakin riippuvaista.

Rahastosijoituksilla on aina pienempi tuotto, mutta toisaalta sen vähemmän riskitöntä kuin osakkeiden kanssa sählääminen.

Eri asia tietenkin on se, hoitaako rahastosijoituksia jja osakekauppioja itse, vai ulkoistasko ne jollekin salkunhoitajalle, joka todella tietää, miten rahasto-osakemasilmassa saadaan paras tuotto.

Tavallinen Taneli, työnsä ohessa, tuskin ehtii ja jaksaa seurata aktiivisesti, milloin mihinkin kannattaa sijoittaa ja ostaa. Ja milloin joitak

80% salkunhoitajista tekee työnsä huonommin kuin ETF-rahasto. 

Ei vaadi osaamista, ei vaadi aikaa. Kaikki mukaan pörssikuplaan, hiphei!

Vierailija
39/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se käytäntö on joskus tulevaisuudessa kun suuret ikäluokat on jo mullan alla.

Vierailija
40/236 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kannustaa ihmisiä ottamaan vastuun omasta elämästään. Eihän sellainen peli vetele.